معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آخرین وضعیت تجارت خارجی ترکیه جولای 2023

وزارت بازرگانی ترکیه طی گزارشی، آمار تجارت خارجی کشور را اعلام کرد. اهم نکات منتشره به شرح ذیل می‌باشد.

تجارت خارجی ترکیه در ژوئن 2023

وزارت تجارت ترکیه، گزارش آمار تجارت خارجی این کشور برای ماه ژوئن 2023 را به شرح زیر اعلام کرد.

تجارت خارجی ترکیه در اکتبر 2022

بر اساس داده‌های وزارت تجارت ترکیه، آخرین آمار تجارت خارجی ترکیه بدین شرح است:

بازیگران دولتی دیپلماسی اقتصادی ترکیه

دولت ترکیه در دهه 2000 برای برون‌رفت از وضعیت وخیم اقتصاد ، برنامه‌های مدونی برای ارتقای ساختار رقابتی کشور در جهت تضمین‌ رشد پایدار و صادرات تدوین کرد و توانست ترکیه را به یک کشور تولیدکننده و صادرکننده محصولات تبدیل نماید. تحقق این هدف طبیعتاً کار یک نهاد یا سازمان نبود، بلکه ارگان‌های مختلفی درگیر و مسئول پیشبرد این هدف بوده‌اند.

20 کشور نخست هدف صادراتی ترکیه

گزارش مشترک سازمان آمار و وزارت تجارت ترکیه بر اساس محاسبه سیستم تجارت عمومی حاکی از آن است که صادرات این کشور در ماه می سال جاری میلادی 9 میلیارد و 967 میلیون دلار است . پیش بینی میشود صادرات این کشور در سال 2020 میلادی به 61 میلیارد و 568 میلیون دلار برسد .

افزایش تعرفه واردات 400 قلم کالا توسط وزارت تجارت ترکیه

وزارت تجارت ترکیه تصمیم گرفته است بمنظور حمایت از تولید داخل و کاهش تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور و همینطور مدیریت واردات، تعرفه گمرکی چهارصد قلم کالای وارداتی را حداکثر تا میزان 20 درصد افزایش دهد.

اخبار اقتصادی ترکیه( هفته دوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکیه در هفته دوم تیر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح ذیل می‌باشد: