معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

تاثیر تغییرات اقلیمی‌بر تولید خرما در ایالت بلوچستان

در سال مالی 22-2021 در مجموع 838 هزار تن خرما در پاکستان تولید شده که 594 هزار تن یعنی 71 درصد از میزان کل تولید در ایالت بلوچستان بوده است. از این میزان تنها اندکی بیش از 100 هزار تن خرما صادر می‌شود و مابقی به صورت محلی مورد استفاده قرار گرفته و یا هدر می رود.

پاکستان در سال 2023 پس از مصر، عربستان سعودی، ایران، الجزایر و عراق در رتبه ششم تولید خرما در جهان قرار گرفت. از سال 14-2013 تا سال 22-2021 سالانه به طور متوسط 543 هزار تن خرما در پاکستان تولید می­ شود. در سال مالی 22-2021 در مجموع 838 هزار تن خرما در پاکستان تولید شده که 594 هزار تن یعنی 71 درصد از میزان کل تولید در ایالت بلوچستان بوده است. از این میزان تنها اندکی بیش از 100 هزار تن خرما صادر می ­شود و مابقی به صورت محلی مورد استفاده قرار گرفته و یا هدر می ­رود.

در بخش مکران ایالت بلوچستان ده­ها نوع خرما تولید می ­شود که برای صادرات مناسب بوده و حدود یک سوم زمینداران این بخش برای امرار معاش به صنعت تولید خرما وابسته هستند. با این حال این ایالت فاقد امکانات مدرن برای تضمین تولید و نگهداری خرماست. حدود 61 هزار هکتار باغ خرما در منطقه کیچ واقع در بخش مکران ایالت بلوچستان وجود دارد و میزان تولید سالانه خرما در این منطقه بیش از 150 هزار تن است. منطقه پنجگور دومین منطقه بزرگ تولید خرما در بلوچستان است و سالانه حدود 120هزار تن خرما در 47 هزار هکتار باغ خرما در این منطقه تولید می­ شود.

حمید آزاد بلوچ مسئول تحقیقات بخش کشاورزی ایالت بلوچستان در این رابطه می­ گوید: در پاکستان خرمای باکیفیت تولید می­ شود اما تغییرات اقلیمی‌بر کشت خرما تأثیر ­گذاشته و در ابتدا کم آبی و سپس سیلاب و بارندگی­های شدید خسارت­های زیادی به این صنعت وارد نموده است. از سال 2020 تاکنون حدود 90 درصد از درختان خرما در پنجگور در اثر بارندگی از بین رفته اند. وی افزود: به دلیل نبود سردخانه و واحدهای فرآوری سالانه 30 درصد محصول خرما از بین می‌رود و کشاورزان محلی با استفاده از روش‌های سنتی سعی در حفظ محصول دارند. در حال حاضر یک سردخانه دولتی در تربت و یک سردخانه در پنجگور وجود دارد، اما سردخانه پنجگور غیرفعال است. دو سردخانه و واحد فرآوری بخش خصوصی فعال در این مناطق نیز برای تامین نیاز کل این بخش ناکافی است. ظرفیت نگهداری خرما در سردخانه دولتی 1000 تن و در سردخانه بخش خصوصی 100 تن است. وی افزود: هرچند دولت ایالتی اقداماتی را برای محافظت از نخل خرما در برابر تغییرات اقلیمی اتخاذ نموده و در چند سال گذشته با حمایت سازمان کشاورزی و سایر سازمان­های مردم نهاد علاوه بر آموزش و اطلاع رسانی به زمینداران فناوری جدید نیز در اختیار آنها قرار گرفته اما به دلیل مقیاس محدود آموزش، بسیاری از مردم محلی هنوز به این برنامه­ های آموزشی دسترسی ندارند. به دلیل کمبود منابع و آموزش محصول خرما حتی قبل از رسیدن به بازار محلی خراب می­ شود و در حالی­که خرمای ایران به راحتی در بازارهای پاکستان یافت می­ شود اما خرمای بلوچستان بسیار کمیاب است. علاوه بر آن هرچند خرما به آب زیادی نیاز ندارد اما سیستم کاریز در بلوچستان که یک روش قدیمی آبیاری در این ایالت است نیاز به ارتقا دارد.

 منبع: وبسایت لوک سوجاگ فوریه 2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما