معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۹

تجارت خارجی غیر نفتی امارات متحده عربی در سال 2023

شیخ محمد بن راشد معاون رئیس‌ کشور و نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی گفت؛ ما در ابتدای سال 2023 اعلام کردیم که سال اقتصادی گذشته یک رکورد خواهد بود. امارات پل های جدید همکاری را از طریق توافق نامه‌های مشارکت جامع ایجاد کرده است. به این ترتیب تجارت خارجی ما با ده شریک تجاری برتر ما 26 درصد، ترکیه بیش از 103 درصد، هنگ کنگ و چین 47 درصد و با آمریکا 20 درصد افزایش یافت. در گزارش حاضر که بر اساس آمار و اطلاعات رسمی منتشره توسط دولت امارات تهیه گردیده، ادعای مقام اماراتی مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش های کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، ارزش تجارت خارجی غیرنفتی امارات متحده عربی در سال 2023 با رشد حدود 13 درصدی، برای اولین بار در تاریخ اقتصادی این کشور با وجود رکود جهانی در تجارت بین المللی از 3.5 تریلیون درهم (۹۵۳ میلیارد دلار) گذشت.

گزارش رسمی منتشره توسط دولت امارات در خصوص آمار تجارت غیر نفتی نشان می دهد:

  • چین همچنان شریک تجاری پیشرو امارات متحده عربی است و پس از آن هند، ایالات متحده، عربستان سعودی و ترکیه قرار دارند. پنج کشور بعدی عراق، سوئیس، هنگ کنگ، ژاپن و سلطان نشین عمان هستند. تجارت خارجی غیرنفتی امارات با غلبه بر چالش های تجارت جهانی، در سال 2023 بیش از 441 میلیارد درهم افزایش یافت که افزایش 16.7 درصدی نسبت به سال 2022 را نشان می دهد.
  • سهم صادرات کالاهای غیرنفتی در کل تجارت خارجی امارات در سال 2023 به 17.1 درصد افزایش یافته است که نسبت به 14.1 درصد در سال 2019 و 13 درصد در سال 2018 افزایش یافته است.
  • رکورد رشد در مجموع تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی با افزایش مشابهی در صادرات مجدد همراه بود که به 690 میلیارد درهم رسید که نسبت به سال 2022 رشد 6.9 درصدی و نسبت به سال 2021 با نرخ رشد 27.7 درصدی داشت.
  • در سال 2023 واردات امارات به 1.4 تریلیون درهم افزایش یافت که رشدی 14.2 درصدی را نسبت به سال 2022 نشان می دهد.
  • در سال 2023، مازاد تجارت خدمات امارات متحده عربی به 207 میلیارد درهم افزایش یافت که نشان دهنده افزایش مداوم سهم این کشور از صادرات خدمات جهانی است. بخش های کلیدی مانند سفر و گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات حرفه ای و مالی، آموزش، گردشگری پزشکی، خدمات مالی اسلامی، اقتصاد خلاق و لجستیک سهم قابل توجهی در این رشد داشته اند.
  • در سال 2023، تجارت غیرنفتی امارات متحده عربی با 10 شریک اصلی خود رشد قابل توجهی داشت. تجارت با ترکیه 5.1 درصد در کل سهم داشت که رشد 103.7 درصدی را نشان می دهد. این رقم بالاترین میزان رشد در بین 10 کشور برتر طرف تعامل تجاری با امارات است.
  • رشد تجارت امارات با هنگ کنگ و چین (47.9 درصد)، ایالات متحده (20.1 درصد) بود. تجارت با هند 3.9 درصد رشد کرد و بیش از 7.6 درصد از کل تجارت امارات را به خود اختصاص داده است.
  • صادرات غیرنفتی به 10 شریک بزرگ اقتصادی امارات 26.9 درصد رشد داشته است، به طوری که ترکیه در پنج ماه آخر سال 2023 نزدیک به 60 درصد از صادرات امارات متحده عربی را به خود اختصاص داده است. هند نیز دومین واردکننده از امارات بود.

در سال 2023 مهمترین کالاهای وارداتی به امارات شامل؛ طلا، تلفن، روغن‌های نفتی، خودرو و الماس و مهمترین کالاهای صادراتی امارات شامل؛ طلا، آلومینیوم، روغن، سیگار، جواهرات، سیم مسی و پلیمرهای اتیلن بوده اند. علی رغم ارزیابی سازمان ملل درباره افت ۵ درصدی تجارت جهانی در سال گذشته، امارات بازرگانی خارجی غیرنفتی خود را  ۱۲.۶ درصد افزایش داده و از حجم تجارت خارجی سنگاپور نیز پیشی گرفته است. همچنین سازمان اطلاعات انرژی آمریکا حجم صادرات نفتی امارات در سال ۲۰۲۳ را نیز ۹۱ میلیارد دلار تخمین زده است.

 

 

منابع؛

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما