معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۱۷:۳۰ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول اسفند ماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

 جمهوری دومینیکن : 

افزایش بی سابقه صادرات دومینیکن در ماه گذشته میلادی

مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) حجم صادرات این کشور در ماه ژانویه 2024 را  847.8 میلیون دلار اعلام کرد. این رقم صادراتی در ماه ژانویه در تاریخ دومینیکن بی سابقه می‌باشد. این عملکرد عمدتاً به افزایش صادرات چندین محصول کلیدی مانند طلای خام (رشد 57.6 درصدی نسبت به ژانویه 2023)، دستگاه‌های الکترودیاگنوستیک (180.5%)؛ نیشکر (261.5%)؛ منسوجات نخی (26.7%) نسبت داده می‌شود. لازم به ذکر است که در ژانویه 2024  ، ایالات متحده با 449.7 میلیون دلار، هند با 85.8 میلیون دلار و هائیتی با 67.7 میلیون دلار مقاصد اصلی صادراتی جمهوری دومینیکن بوده اند.

https://listindiario.com/economia/20240220/exportaciones-dominicanas-alcanzan-us-847-8-millones_796372.html

 تایید کیفیت آلومینیوم جمهوری دومینیکن توسط کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده

کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده (USITC) تحقیقاتی را در مورد واردات اکستروژن آلومینیوم به ایالات متحده از کشورهای مختلف انجام داد. کمیسیون مزبور نظر مثبت خود را نسبت به محصولات جمهوری دومینیکن اعلام داشته و بدین ترتیب به تحقیقات در مورد واردات از جمهوری دومینیکن پایان داد. در بین 15 کشور مورد ارزیابی، دومینیکن تنها کشوری بود که محصولات آلومینیوم تولیدی آن مورد تایید مقامات آمریکایی ذیربط  قرار گرفت.

https://listindiario.com/economia/20240221/comision-comercio-internacional-ee-uu-certifica-calidad-aluminio-rd_796550.html

سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری شرکت ژاپنی در جمهوری دومینیکن

 شرکت خودروسازی ژاپنی یازاکی (Yazaki) از طریق احداث یک مرکز مونتاژ شاخه قطعات یدکی و لوازم الکترونیکی خودرو بیش از 100 میلیون دلار در جمهوری دومینیکن سرمایه گذاری خواهد کرد. آقای ویکتور بیسونو، وزیر صنعت، بازرگانی و شرکت های کوچک و متوسط، گفت که این شرکت در ماه‌های آینده کار های ساخت و ساز را در منطقه آزاد سانتیاگو آغاز خواهد کرد. وی افزود با راه اندازی این پروژه 1200 فرصت شغلی ایجاد می‌شود که اکثریت آن برای زنان خواهد بود. 

https://listindiario.com/economia/20240220/empresa-japonesa-inviertera-mas-100-millones-dolares-republica-dominicana_796417.html#goog_rewarded

 اجرای 400 طرح آماده سازی زمین‌های کشاورزی توسط دولت دومنیکن

آقای فرانسیسکو گیلرمو گارسیا، مدیر کل موسسه کشاورزی دومینیکن (IAD)، در جلسه ای با فدراسیون اتحادیه‌های کشاورزی دومینیکن (Fedelac) تاکید کرد که امسال سازمان مزبور حدود 400 اقدام مربوط به آماده سازی زمین کشاورزی به صورت رایگان انجام خواهد داد. وی همچنین اعلام کرد که دولت آقای آبینادر در سه سال و نیم فعالیت خود حدود 90 هزار مدرک مالکیت قطعی زمین را به همین تعداد خانوار در سراسر کشور تحویل داده است.

https://listindiario.com/economia/20240223/iad-anuncia-preparacion-400-000-tareas-tierras-gratis-ano_796765.html

جامائیکا :

رشد 9/1 درصدی اقتصاد جامائیکا در سه ماهه چهارم سال 2023

بنا بر اعلام مؤسسه برنامه ریزی جامائیکا (PIOJ) اقتصاد این کشور در بازه زمانی سه ماهه جاری منتهی به ماه مارس آینده  نسبت به دوره زمانی مشابه سال میلادی گذشته 1.5 تا 2.5 درصد رشد خواهد کرد. دکتر وین هنری مدیر کل PIOJ در این راتباط اظهار داشت که در بررسی عملکرد و چشم انداز اقتصادی جامائیکا اقتصادی این کشور طی سه ماهه اکتبر تا دسامبر سال 2023 حدود 1.9 درصد نسبت به سه ماهه مشابه سال 2022 رشد داشته است. شایان ذکر است، بخش کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری پس از سه فصل کاهش متوالی 2.4 درصد افزایش را تجربه کرده است که این منعکس کننده افزایش تقاضا در بخش گردشگری است.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaicas-economy-grew-19-q4-2023

 تشدید سیاست انقباضی توسط بانک جامائیکا در بحبوحه افزایش تورم

بانک جامائیکا (BOJ) در اولین تصمیم سیاستگذاری خود برای سال 2024، سخت‌تر کردن شرایط نقدینگی دلار جامائیکا را انتخاب و رویکردی جایگزین برای افزایش نرخ بهره در سایه تشدید فشارهای تورمی‌که پیش‌بینی می‌شود تا ژوئن 2025 ادامه داشته باشد را انتخاب کرده است. ریچارد بایلز، رئیس BOJ اذعان کرد که با این موضع، انتظار می‌رود فعالیت‌های اقتصادی تشدید شود. BOJ عوامل متعددی را شناسایی کرده که به روندهای تورمی‌کمک می‌کند، به ویژه افزایش متوالی کرایه حمل و نقل عمومی و افزایش گسترده دستمزدها در بخش دولتی و خصوصی. علاوه بر این، افزایش قیمت مواد غذایی کشاورزی بر فشارهای تورمی افزوده که تا حدی با کاهش کرایه‌های شرکت حمل و نقل شهری جامائیکا (JUTC) جبران شده است. علی‌رغم این چالش‌ها، کمیته سیاست‌گذاری بانک جامائیکا به اتفاق آرا با هدف تضمین ثبات در بازار ارز، نرخ بهره  را در سطح هفت درصد حفظ کرد. این تصمیم به دنبال یک سری افزایش نرخ بهره از سال 2021 صورت گرفت. بایلز در خصوص تصمیم به تشدید نقدینگی به جای افزایش نرخ بهره ، بر اثربخشی جذب نقدینگی در مهار فعالیت های اقتصادی تاکید کرد.

https://jamaica.loopnews.com/content/boj-itensifies-liquidity-tightening-amidst-inflation-surge

 افتتاح دفتر شرکت حفاظت از داده‌های بریتانیا ( Securys  ) در جامائیکا

Securys شرکت مشاوره حفاظت از داده‌ها مستقر در بریتانیا قرار است حضور خود را در منطقه با افتتاح شعبه جدیدی در جامائیکا گسترش دهد. این شرکت با جزیره غریبه نیست و شکاف بین خود و شرکای محلی فعلی خود را با باز کردن رسمی درهای خود در فوریه امسال کاهش خواهد داد. این شرکت که در تابستان امسال به دهمین سالگرد تاسیس خود نزدیک می‌شود، خدمات حفاظت از داده‌های شخصی را به فهرست متنوعی از مشتریان در صنایع ارائه می دهد و این حرکت را فرصتی برای همکاری بیشتر با سازمان‌های جامائیکا در زمانی می‌بیند که نقض امنیت داده‌ها در صنایع کلیدی رخ داده است. سارا نیومن، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی Securys گفت ما فرصتی واقعی برای ایجاد یک مرکز برتر در جامائیکا مشاهده می‌کنیم و یک تیم محلی قوی را استخدام خواهیم کرد که با کمک منابع جهانی ما نه تنها به بازار داخلی، بلکه به کل منطقه کارائیب و مشتریان لاتین و آمریکای شمالی ما خدمت خواهد کرد.

https://jamaica.loopnews.com/content/uk-data-protection-firm-securys-opens-office-jamaica

 تداوم روند سرمایه گذاری در شرکت آلومینیوم جامائیکا

شرکت «سنتوری آلومینیوم» که مقر آن در ایالات متحده است قصد دارد امسال تا 15 میلیون دلار در عملیات آلومینای جامالکو «Jamalco» (شرکت آلومینیوم جامائیکا) در منطقه کلارندوم سرمایه‌گذاری کند. این رقم دو نسبت به سال قبل دو برابر شده است . سرمایه گذاری‌ها شامل تامین تجهیزات جدید و نیز حفظ عملیات است. شرکت«سنتوری آلومینیوم» در سال گذشته 7 میلیون دلار در جامالکو  سرمایه گذاری کرده است . در ماه می سال گذشته «سنتوری آلومینیوم» 55 درصد از سهم جامالکو را خریداری کرد و جایگزین شرکت «نوبل گروپ» از هنگ کنگ به عنوان شریک سرمایه گذاری مشترک با دولت جامائیکا شد.

https://jamaica-gleaner.com/article/business/20240223/jamalco-get-us15-million-2024

 جامائیکا از بهبود صنعت ماهیگیری ملی حمایت خواهد کرد

دولت جامائیکا قصد دارد از صدها کارگر بخش شیلات  که به دلیل آب و هوای نامناسب ناشی از موج هوای سرد اخیر آسیب دیده اند حمایت نماید. آقای فلوید گرین وزیر کشاورزی و شیلات در این خصوص گفت در نظر داریم حدود 20 میلیون دلار برای حمایت از صیادان هزینه کنیم. هدف نهایی کمک به آنها برای تعمیر قایق های خود و بازگشت به فعالیت های ماهیگیری در اسرع وقت خواهد بود. بین دوشنبه و پنجشنبه گذشته، امواج عظیمی‌به خط ساحلی شمال کشور برخورد کردند. 

 

https://www.prensa-latina.cu/2024/02/16/jamaica-apoyara-recuperacion-de-industria-pesquera-nacional

 

هائیتی :

ایالات متحده بزرگترین کمک کننده مالی به‌هائیتی است

طی یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست وزرای G20 برای ایجاد انگیزه برای استقرار موفقیت آمیز یک ماموریت پشتیبانی امنیتی چند ملیتی (MSS) در هائیتی، در ریودوژانیرو، برزیل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در گفتگو با نمایندگان چندین کشور به بحران‌هائیتی، اعلام کرد که ایالات متحده به بزرگترین کمک کننده به‌هائیتی تبدیل شده است. وی گفت که ایالات متحده بیش از 300 میلیون دلار برای غذا، آب سالم ، مراقبت های پزشکی و خدمات برای بازماندگان خشونت فراهم کرده است . او کمک ۱۸۹ میلیونی آمریکا برای کمک به آموزش و حرفه‌ای‌سازی پلیس ملی‌هائیتی از ژوئیه ۲۰۲۱ را یادآوری کرد . بلینکن در مورد نقشی که ایالات متحده در این مأموریت ایفا خواهد کرد، گفت ایالات متحده قصد دارد 200 میلیون دلار به مأموریت حمایت امنیتی چند ملیتی در هائیتی کمک کند. کمک های ما پشتیبانی عملیاتی را برای کمک به پلیس ملی‌هائیتی در زمینه برنامه ریزی، اطلاعات، ظرفیت حمل و نقل هوایی، ارتباطات و تجهیزات و خدمات پزشکی در بر خواهد گرفت .

https://haiti.loopnews.com/content/crise-les-usa-le-plus-grand-donateur-daide-haiti-selon-blinken

 

جامعه کشورهای حوزه کارائیب ( کاریکوم )

چشم انداز رشد اقتصادی مثبت برای کشورهای عضو کارائیب شرقی ( ECCU )

به گفته تیموتی آنتوان رئیس بانک مرکزی کارائیب شرقی (ECCB)، چشم انداز رشد اتحادیه ارز کارائیب شرقی  مثبت است و با روند کاهشی نرخ تورم  انتظار بهبود رشد اقتصادی مطرح است. به گفته وی چشم انداز رشد کل در ECCU مثبت باقی خواهد ماند و انتظار می رود که گردشگری مانند سال 2023 به بهبود اقتصادی در سراسر سال 2024 ادامه دهد. در واقع، گردشگری با درآمد در سه فصل اول سال 2023 به سطوح قبل از همه گیری بازگشته است. این شورا خاطرنشان کرد که افزایش سرمایه گذاری در زمینه‌هایی مانند امنیت غذایی می‌تواند مقاومت در برابر شوک ها را افزایش دهد.

https://caribbean.loopnews.com/content/positive-economic-growth-outlook-eccu-member-states

 اقتصادهای حوزه کارائیب بهبود یافته و چشم انداز رشد خوبی دارند

گزارش بانک توسعه منطقه‌ای اعلام کرد که اکثر اقتصادهای کارائیب نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهند و می‌توانند به طور متوسط رشد 8.6 درصدی را در پایان سال جاری تجربه کنند. به گفته این نهاد، شاخص های خوب در این منطقه تا حد زیادی با افزایش تولید نفت گویان و گسترش مداوم صنعت گردشگری مرتبط است. این گزارش هائیتی را از پیش بینی‌ها حذف کرد و حتی عملکرد بدتری را برای این کشور فرانسوی زبان پیش بینی کرد که دلیل آن تداوم بی ثباتی سیاسی اجتماعی و تورم بالا است. این بانک مستقر در باربادوس، رونق اقتصادی 6.7 درصدی در دریای کارائیب را در طول سال 2023، علیرغم مواجهه با چالش‌های جدی مرتبط با همه‌گیری کووید-19، مطرح کرد. اگرچه گردشگری به عنوان لوکوموتیو این منطقه باقی ماند، صادرات و خدمات 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل دادند، 11 کشور تقاضای بالایی را در پایان سال گذشته تجربه کردند و حتی از سطح تولید قبل از سال 2019 نیز فراتر رفتند. این نهاد مالی همچنین از دولت‌های کارائیب خواست تا محتاط باشند و چالش‌ها، خطرات و آسیب‌پذیری‌هایی را که هنوز وجود دارند فراموش نکنند  اگرچه چشم‌انداز مثبت است.

https://www.plenglish.com/news/2024/02/22/caribbean-economies-recovered-and-with-great-growth-prospects/

 برگزاری کنفرانس سران دولت های عضو کاریکوم در  کشور گویان

رهبران کشور های جامعه کارائیب عضو کاریکوم (CARICOM) چهل و ششمین نشست دوره ای کنفرانس سران دولت ها را در گویان آغاز کردند. این رویداد در مرکز فرهنگی ملی این پایتخت برگزار و در دستور کار آن موضوعات مالی مانند تکمیل صندوق توسعه سازمان، امنیت منطقه ای از جمله وضعیت تشنجی‌هائیتی و مسائل مرزی بررسی گردید. این موضوعات شامل تغییرات آب و هوایی و تامین مالی برای رویارویی با آن، حمل و نقل منطقه ای، مسائل جهانی و نیمکره ای مانند تحولات اخیر در خاورمیانه، غرامت و مسابقات جام جهانی کریکت مردان نیز از دیگر موضوعات این کنفرانس بود. کارلا بارنت، دبیر کل کاریکوم گفت که نشست مقامات عالی بر تعمیق یکپارچگی منطقه ای و ارتقای بهتر منافع کارائیب در عرصه بین المللی متمرکز بود. بارنت از امنیت غذایی و تغذیه، انرژی، جرم و جنایت و امنیت عمومی، پیشرفت بازار واحد و اقتصاد واحد کارائیب به عنوان موضوعاتی یاد کرد که در جستجوی اجماع و راه حل های ممکن باید به آنها پرداخته شد.

علاوه بر سران دولت های منطقه کاریکوم ، نمایندگانی از آفریقا، خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی برای گسترش ارتباطات با کارائیب و بررسی پتانسیل همکاری در این کنفرانس شرکت کردند. رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، در جلسه اختتامیه حضور یافته و با همتای گویانی خود، عرفان علی، و چان سانتوخی، رئیس جمهور سورینام برای بحث در مورد منافع دو جانبه و سه جانبه دیدارهای کاری برگزار کرد. این همایش با یک نشست خبری به پایان رسید .. چهل و ششمین کنفرانس سران دولت های کاریکوم ۲۵ فوریه با تمرکز بر تعمیق یکپارچگی منطقه ای و ارتقای بهتر منافع کارائیب در عرصه بین المللی آغاز شده بود.

https://www.plenglish.com/news/2024/02/25/caricom-conference-of-heads-of-govt-opens-in-guyana/

https://www.plenglish.com/news/2024/02/28/caricom-conference-ends-in-guyana/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما