معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۱۷:۳۳ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته اول اسفند ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد:

لازم الاجرا شدن موافقتنامه اقتصادی-تجاری بین  شیلی و پاراگوئه

مذاکرات موافقتنامه اقتصادی میان شیلی و پاراگوئه که در سال 2020 شروع شده بود پس از چهار دور مذاکره در دسامبر 2021 به پایان رسید و با پایان یافتن فرآیندهای قانونی در دو کشور از فوریه 2024 قوت اجرایی یافت. این قرارداد چرخه مهمی از نوسازی موافقت نامه‌های تجاری امضا شده توسط شیلی با هر یک از کشورهای موسس مرکوسور (اروگوئه در سال 2016، آرژانتین در سال 2017، برزیل در سال 2018 و پاراگوئه در سال 2021) است. این موافقتنامه شامل یک مقدمه و 19 فصل است که موضوعات مربوط به تجارت دو جانبه را پوشش می دهد. موافقتنامه قبلی فقط بر آزاد سازی تعرفه‌ها متمرکز بود. در موافقتنامه جدید فصولی مانند تجارت الکترونیک، تجارت خدمات، تسهیل تجارت، سیاست رقابت، موانع فنی تجارت، شیوه‌های نظارتی، اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی، زنجیره‌های ارزش منطقه ای و جهانی ، کارآفرینان، شرکت های کوچک و متوسط، جنسیت، محیط زیست، شفافیت و مبارزه با فساد گنجانیده شده اند. این اولین بار است که پاراگوئه تعهداتی را در یک توافق تجاری در موضوعات فوق الذکر  لحاظ می‌کند.

بسته شدن کارخانه فولاد هواچیپاتو

علیرغم همه تلاش های بعمل آمده برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه فولاد هواچیپاتو که میلگردهای ساختمانی تولید می‌کرد به دلیل زیان دهی نهایتا این شرکت تعطیل شد. رئیس اتحادیه کارگران این شرکت دلیل زیان دهی را واردات بی رویه محصولات فولادی و میلگرد چینی اعلام نمود. نیمی از کارگران این شرکت بیکار و نیمی دیگر به سایر واحدهای تولید محصولات فولادی منتقل خواهند شد. زیان دهی این شرکت از سال 2009 آغاز شد و اکنون به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. این شرکت حدود 20 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده بود. محصولات این شرکت حدود 40 درصد گرانتر از محصولات مشابه چینی بود. مقامات و کارگران این شرکت از دولت خواسته بودند که تعرفه 25 درصدی بر واردات محصولات فولادی چینی وضع نماید که با تایید دولت مواجه نشد.

کاهش نرخ تورم در شیلی

پیش‌بینی‌های 12 ماهه نشان می‌دهد که تورم سالانه 2024 حدود 2 ممیز 7 درصد خواهد بود. این در حالی است که نرخ تورم پیش بینی شده توسط بانک مرکزی برای سالجاری حدود 3 درصد است. نرخ تورم در ژانویه 7 دهم درصد بود که فراتر از پیش بینی‌ها بود. تحلیلگران برای ماه ژانویه تورم 3 دهم درصدی را پیش بینی نموده بودند. بر اساس نظرسنجی فعالان مالی، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه فوریه 1 دهم درصد و در ماه مارس 4 دهم درصد و در ماه آوریل 2 دهم درصد خواهد بود. با عنایت به اینکه به نظر می رسد امریکا نرخ بهره را کاهش ندهد، پیش بینی می‌شود که هر دلار امریکا برابر با 970 پزو خواهد بود که نشان دهنده افزایش نرخ ارز است. معهذا با عنایت به کاهش تورم انتظار می رود که بانک مرکزی شیلی نرخ بهره را یک درصد دیگر کاهش داده و به 6 ممیز 25 درصد برساند.

صادرات گیلاس شیلی در ژانویه 2024 به بالاترین سطح خود از سال 2007 رسید

طبق گزارشات منتشر شده، صادرات گیلاس شیلی در ماه ژانویه 2024 به 1 میلیارد و 555 میلیون دلار بالغ گردید که 27 و نیم درصد از رقم ماه ژانویه سال گذشته بیشتر است. حدود 93 درصد از صادرات گیلاس به چین انجام شد که معادل 1 میلیارد و 447 میلیون دلار است. این رقم 30 ممیز 8 درصد بیشتر از ماه ژانویه در سال گذشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما