معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۸

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سهم روبل در تجارت ترکیه در پایان سال 2023 به حداکثر میزان خود رسید

ریانووستی بر اساس آمار ترکیه گزارشی تهیه کرده است که در ماه دسامبر 2023، ارزهای ذخیره ای موقعیت خود را در تجارت ترکیه تضعیف کردند و سهم آنها به پایین ترین سطح خود از سال 2016 کاهش یافت، اما ارزهای ملی افزایش پیدا کرد: به عنوان مثال، روبل به حداکثر میزان خود از سال 2020 رسید و 1.5 برابر شد.

حجم مبادلات تجاری ترکیه در پایان ماه دسامبر 2023 به 52 میلیارد دلار رسید که 23 میلیارد آن صادرات و 29 میلیارد آن واردات بوده است. در کل این حجم، ارزهای ذخیره ای جهانی شامل دلار، یورو، پوند استرلینگ، ین ژاپن و فرانک سوئیس به میزان 93 درصد از مبادلات تجاری و سایر ارزهای ملی تنها 7 درصد از آن را تشکیل می دهند.

در عین حال، در آخرین ماه سال گذشته نسبت به همین دوره مشابه در سال های گذشته، سهم ارزهای ذخیره ای به پایین ترین سطح خود از سال 2016 کاهش یافت. در همان زمان سهم پنج ارز اصلی به میزان 92.7 درصد بود و از آن زمان تاکنون به زیر 94 درصد نزول نکرده است. اگرچه سهم ارزهای ملی، بالعکس، به حداکثر میزان خود رسید و برای اولین بار از سال 2016 از آستانه 6 درصد گذشت.

در همان زمان، روبل روسیه در ماه دسامبر افزایش قابل توجهی را در میان ارزهای ملی از خود نشان داد: سهم آن با 1.5 برابر افزایش به 0.28 رسید. این بیشترین میزان برای کل دوره مشاهده است که در آمار از سال 2013 منعکس شده است.

همچنین، کرون چک با 1.5 برابر، یوان، دینار کویت و دلار استرالیا نیز با 2.1 تا 2.6 برابر افزایش، رشد قابل توجهی را نشان دادند. درهم امارات با 6.7 برابر، دلار نیوزلند 17.52 برابر و ریال عربستان با 263 برابر افزایش، بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص داده اند.

https://ria.ru/20240215/rubl-1927475671.html

 بانک مرکزی روسیه از عدم برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در ارز هایی غیر از یوان خبر داد

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، بیان کرد که این بانک در حال حاضر امکان سرمایه گذاری در سایر ارزهای ذخیره نشده را بررسی نمی‌کند. بر اساس ارزیابی وی به نقل از خبرگزاری تاس، ساختار فعلی ذخایر طلا و ارز پاسخگوی چالش های پیش روی اقتصاد کشور است.

پس از خروج یورو از ساختار صندوق ثروت ملی که در ماه ژانویه گزارش شده بود، تنها یوان چین و طلا در آن باقی ماندند.

نابیولینا بیان کرد:" ما شاهد آن هستیم که اکنون افزایشی جدی در سهم یوان، هم در پرداخت ها، هم در بدهی‌ها و هم در سپرده‌ها داشته ایم و بنابراین، ساختار ذخایر طلا و ارز پاسخگوی این مسئله است." وی با تاکید بر اینکه هنگام سرمایه گذاری ذخایر به ارزهای دیگر، نقدینگی و نوسانات بازار باید در نظر گرفته شود، افزود بنابراین ابزارهای پرداخت در کشورهایی با تورم بالا معمولاً به عنوان یک هدف سرمایه گذاری جذاب در نظر گرفته نمی‌شود.

پیش از این مشخص شد که به گفته بانک مرکزی روسیه، یوان در سال 2023 از دلار پیشی گرفته و به محبوب ترین ارز خارجی در روسیه برای پس انداز تبدیل شده است. در حساب های شهروندان و شرکت ها به ترتیب به مبلغ 68.7 و 64.7 میلیارد دلار به این ارز ها نگهداری می‌شود.

https://m.lenta.ru/news/2024/02/16/v-tsb-zayavili-ob-otsutstvii-planov-investirovat-ne-v-yuan/amp/

کارشناسان بازار کشاورزی به افزایش شدید صادرات نخود فرنگی از روسیه اشاره کردند

روسیه در این فصل (از ژوئیه 2023 تا ژوئن 2024) صادرات نخود فرنگی را به شدت افزایش داده است. بر اساس آمار دریافتی توسط مدیر کل موسسه مطالعات بازار کشاورزی، دیمیتری ریلکو، از ماه ژوئیه 2023 تا ژانویه 2024 به میزان 2 میلیون تن در مقایسه با 1.1 میلیون تن برای کل سال زراعی گذشته بوده است.

به گفته وی، چنین صادراتی با تولید بی سابقه تامین شده است. او در کنفرانس بین المللی "حاشیه 2024 کجاست" در مسکو بیان داشت: « هنوز هیچ داده رسمی وجود ندارد، اما طبق برآوردهای ما، کمتر از 4.5 میلیون تن جمع آوری شده است. این حجمی جدی است.»

ریلکو به عنوان یک پیشرفت واقعی به این موضوع اشاره کرد که در این فصل حمل و نقل نخود فرنگی از طریق پاناماکس آغاز شد، پیش تر کانتینرها عمده لجستیک این محصول را بر عهده داشتند.

به گزارش موسسه مطالعات بازار کشاورزی، صادرات عدس در 7 ماه از فصل جاری به میزان 0.2 میلیون تن بوده که دو برابر کل فصل گذشته است. ریلکو خاطرنشان کرد: "عدس نیز شروع به نقش آفرینی بسیار خوبی کرده است."

صادرات نخود در این فصل به سطح کل سال زراعی گذشته به میزان 0.4 میلیون تن رسیده است.

https://www.interfax.ru/russia/946522

 

در روسیه تعرفه گمرکی برای صادرات گندم در ماه فوریه کاهش می یابد

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی روسیه، تعرفه گمرکی برای صادرات گندم از روسیه از 21 تا 27 فوریه به 3952.9 روبل در هر تن کاهش می یابد و برای صادرات جو نیز به 190 روبل و ذرت به 1083.5 روبل در هر تن کاهش می یابد.

نرخ تعرفه گمرکی برای صادرات گندم و مخلوط گندم و چاودار با قیمت شاخص 248.4 دلار در هر تن، برای جو با قیمت 177.1 دلار و برای ذرت نیز با قیمت 191.1 دلار در هر تن محاسبه می‌شود.

تعرفه گمرکی برای صادرات گندم از روسیه از تاریخ 14 تا 20 فوریه شامل 4058.9 روبل در هر تن، جو به قیمت 219.5 روبل در هر تن و برای صادرات ذرت نیز به قیمت 2278.7 روبل در هر تن است.

سرویس مطبوعاتی وزارت کشاورزی روسیه توضیح داد:" نرخ تعرفه گمرکی صادراتی از سومین روز کاری  اعمال می‌شود و تا شروع اعمال نرخ های بعدی تعرفه گمرکی صادراتی، معتبر است. بدین ترتیب نرخ های تعرفه گمرکی منتشر شده در سایت وزارت کشاورزی در تاریخ 16 فوریه، از 21 لغایت 27 فوریه جاری است و دیگری در تاریخ 22 فوریه منتشر خواهد شد و از 28 لغایت 5 مارس جاری خواهد بود."

روسیه برای گندم، ذرت و جو تعرفه گمرکی صادراتی منعطفی اعمال می‌کند که در چارچوب مکانیزم دمپر غلات عمل می‌کند. برای محاسبه، از اطلاعات مربوط به قیمت قراردادهای صادراتی ثبت شده در بورس و میانگین حسابی نرخ مبادله دلار به روبل بانک مرکزی روسیه پنج روز کاری قبل از تاریخ تسویه استفاده می‌شود. وجوه دریافتی در قالب یارانه به تولیدکنندگان گندم، چاودار، ذرت و جو خوراکی به مناطق تشکیل دهنده فدراسیون روسیه ارسال می‌شود.

https://1prime.ru/state_regulation/20240216/843096716.html

 وزرای امور خارجه گروه هفت وعده دادند که دارایی‌های روسیه را مسدود نگه دارند

بر اساس بیانیه مشترکی که روز شنبه در وب سایت وزارت امور خارجه ایتالیا منتشر شد، وزرای امور خارجه گروه هفت قصد لغو توقیف دارایی‌های روسیه را ندارند و به بحث و گفتگو در خصوص چگونگی استفاده از این دارایی‌ها ادامه خواهند داد.

این سند بر هدف "حفظ مسدود سازی دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارات وارد شده به اوکراین" تاکید دارد.

در این بیانیه آمده است: "کشورهای G7 به بررسی تمامی‌ گزینه‌های ممکنی که می‌تواند به اوکراین برای دریافت غرامت از روسیه کمک کند، ادامه خواهند داد. این گزینه‌ها نباید قوانین بین المللی و قوانین ملی را نقض کنند."

https://www.interfax.ru/world/946620

صنعت  گلخانه  ای روسیه، تولید سبزیجات را تا 13 فوریه به میزان 1.6 درصد افزایش داد

وزارت کشاورزی روسیه گزارش می دهد که تا 13 فوریه، در مزارع گلخانه ای فدراسیون روسیه 135 هزار تن محصول رشد کرده اند که 1.6 درصد بیشتر از تاریخ مشابه در سال گذشته است.

به صورت ویژه، تولید گوجه فرنگی با 1٪ افزایش به 59.4 هزار تن و خیار با 3.9٪، به 73.4 هزار تن افزایش یافت.

 مناطق پیشرو در زمینه رشد سبزیجات گلخانه ای شامل لیپتسک، مسکو، کالوگا، ولگوگراد، نووسیبیرسک، مناطق تیومن، مناطق کراسنودار و استاوروپل، کاراچای-چرکس، جمهوری چچن، باشکری و تاتارستان هستند.

در این بیانیه آمده است: "توسعه کشت سبزیجات گلخانه ای با مجموعه ای از اقدامات حمایتی دولت تسهیل می‌شود. علاوه بر این، مناطق خاصی در چارچوب پروژه فدرال در زمینه کشت سبزیجات و سیب زمینی از شرکت های گلخانه ای حمایت می‌کنند."

https://www.interfax.ru/business/946820

 صادرکنندگان انتظار افزایش تولید جهانی گاز در سال 2024 را دارند

بر اساس گزارش ماه فوریه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، تولید جهانی گاز در سال 2024 با 2.8 درصد افزایش به 4.162 تریلیون متر مکعب خواهد رسید که تقریباً یک سوم تولید آن از آمریکای شمالی و یک پنجم آن از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع حاصل می‌شود.

 طبق جدول پیوست، تولید گاز در آمریکای شمالی به میزان 1.305 تریلیون متر مکعب (2% افزایش)، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع 817 میلیارد (4.2% افزایش)، خاورمیانه 723 میلیارد (3.3% افزایش)، منطقه آسیا و اقیانوسیه 671 میلیارد ( 2.1٪ افزایش)، آفریقا 264 میلیارد ( 4.8٪ افزایش)، اروپا  220 میلیارد ( 2.8٪ افزایش) و آمریکای لاتین و دریای کارائیب 162 میلیارد ( 0.6٪ افزایش) خواهد بود.

بزرگترین افزایش مطلق در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به میزان  33میلیارد ، آمریکای شمالی 26 میلیارد و خاورمیانه 23 میلیارد متر مکعب پیش بینی می‌شود.

مشخص شده است که تولید گاز در سال 2023 با 0.8 درصد افزایش به 4.048 تریلیون متر مکعب رسیده است.  این رشد عمدتاً در آمریکای شمالی، خاورمیانه و منطقه آسیا و اقیانوسیه رخ داد، در حالی که تولید در اروپا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، در ایالات متحده آمریکا، این رشد در سال گذشته 42 میلیارد متر مکعب در مقایسه با سال قبل برآورد شد که عمدتاً به دلیل افزایش تولید گاز همراه از میادین نفت شیل است. مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین خاطرنشان کردند که در خاورمیانه، تولید گاز تقریباً 19 میلیارد متر مکعب افزایش یافته و ایران، قطر و عربستان سعودی سهم اصلی را در این رشد داشته اند.

https://1prime.ru/gas/20240219/843105552.html

در سرمایه گذاری‌ها ضریب محاسبه می‌شود

کار مکانیسم اصلی برای تحریک سرمایه گذاری خصوصی در فدراسیون روسیه - موافقت نامه‌های حمایت و ترویج سرمایه گذاری (SPPK) - پیشنهاد می‌شود دوباره تنظیم شود. این اصلاحات باید انعطاف پذیری را به توافقات در شرایط تغییر یافته اضافه کند: سرمایه گذاران این فرصت را خواهند داشت تا آنها را با توافق با گروه کاری مربوطه تغییر دهند. در عین حال، اصلاحات، کاربرد مکانیسم را فقط برای پروژه‌های سرمایه گذاری جدید محدود می‌کند، آن را بر پروژه‌های مدرن با استفاده از بهترین فناوری‌های موجود متمرکز می‌کند و دامنه احتمالی منافع برای سرمایه گذاران را کاهش می دهد. در شرایط انقباض محرک بودجه، مکانیسم SZPK عملاً در سبد کلی اقدامات حمایتی غوطه ور است، به استثنای شرایطی که دولت تقریباً به طور کامل به یک پروژه سرمایه گذاری رسمی خصوصی یارانه پرداخت می‌کند.

به گزارش کومرسانت، امروز پیش نویس اصلاحیه قانون "در مورد SZPK" به دومای ایالتی ارائه می‌شود - این سند توسط رئیس کمیته سیاست اقتصادی ماکسیم توپیلین و معاون رئیس شورای فدراسیون نیکولای ژوراولف تهیه شده است. کسب و کارها در پایان سال 2022 خواستار تعدیل مکانیسم شدند - به دلیل تحریم ها، شرایط اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری تغییر کرده است (به کومرسانت 12 دسامبر 2022 مراجعه کنید). به گفته ماکسیم تاپیلین، پس از آخرین اصلاحات، مکانیسم SZPK بیش از یک سال است که کار می‌کند. ما شاهد ناهماهنگی‌های فنی بودیم که مانع از انعقاد توافق‌ها و ایجاد مشکلات می‌شد. شرایط اقتصادی تغییر می‌کند، اصلاحات در توافق نامه‌ها لازم است، اما نتایج عملاً آنها را نشان نمی دهد.

این سند همچنین میزان غرامت احتمالی برای هزینه‌های پروژه‌های سرمایه گذاری را کاهش می دهد: طبق قانون، سرمایه گذاران، علاوه بر مزایای تحت SZPK، می‌توانند سایر اقدامات حمایتی دولتی را دریافت کنند، اما میزان حمایت نمی‌تواند از هزینه پروژه تجاوز کند. تا به حال، مزایای تحت SZPK را در نظر نگرفته است: بازپرداخت هزینه‌های ساخت زیرساخت، که دولت متعاقباً می‌تواند آن را خریداری کند و بهره وام برای ساخت تسهیلات اصلی از جمله اصلاحات پیشنهادی است که  دولت در چارچوب سقف عمومی حمایت دولتی در نظر می‌گیرد با توجه به نرخ فعلی وام و تمایل مقامات برای کاهش محرک های بودجه ای اقتصاد، این امر منطقی به نظر می رسد.

https://www.kommersant.ru/doc/6523547

یارانه‌ها چگونه بر هزینه حمل و نقل ماهی تأثیر می‌گذارد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به دولت دستور داد تا اواسط آوریل تصمیم سازنده ای در مورد حمل و نقل ریلی ماهی قزل آلا و ساردین از شرق دور به مناطق مرکزی فدراسیون روسیه اتخاذ کند. همانطور که به ایزوستیا در وزارت کشاورزی گفته شد، این وزارتخانه در حال آماده سازی ابتکاری برای گسترش مکانیسم برای یارانه حمل و نقل ریلی محصولات ماهی است. پیشنهاد یارانه مربوط به حجم بالای تولید است. به این ترتیب، از نظر صید در سال 2023، ماهی قزل آلا دومین صید در کل تاریخ بوده که میزان صید آن به 609 هزار تن رسید. انجمن‌های ماهیگیری معتقدند که پرداخت یارانه به حمل و نقل شاه ماهی منجمد و فیله شاه ماهی منجمد، هزینه کنسروهایی را که به طور سنتی مورد علاقه روس ها بوده، کاهش می دهد. در همان زمان، شرکت های ماهیگیری Primorye نیز درخواست یارانه برای حمل و نقل جاده ای ماهی می‌کنند، زیرا جریان راه آهن در جهت خاور دور هنوز به شدت سنگین است.

https://iz.ru/1653840/dmitrii-alekseev/subsidii-ivasi-kak-lgota-na-perevozku-skazhetsia-na-stoimosti-ryby

پنج فرودگاه در مناطق جدید فدراسیون روسیه تا سال 2030 بازسازی خواهند شد

پنج فرودگاه در مناطق جدید فدراسیون روسیه تا سال 2030 بازسازی خواهند شد. این را معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه واسیلی دسیاتکوف در 21 فوریه اعلام کرد.

او به خبرنگاران کانال تلویزیونی Zvezda گفت: "ما برنامه‌هایی برای بازسازی پنج فرودگاه در مناطق جدید تا سال 2030 داریم.»

با این حال، معاون وزارت حمل و نقل خاطرنشان کرد که درگیری با اوکراین تأثیر کلیدی بر وضعیت فرودگاه‌ها خواهد داشت. دسیاتکوف گفت که سطح تخریب فرودگاه‌ها در شهرها متفاوت است که این موارد نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال، او معتقد است که بازسازی فرودگاه‌های ماریوپول و لوگانسک به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد. در آگوست گذشته، معاون نخست وزیر روسیه، مارات خوسنولین گفت که فرودگاه دونتسک قرار است در پنج سال آینده بازسازی شود. وی همچنین گفت که برنامه ای برای بازسازی فرودگاه ماریوپل در دو سال آینده وجود ندارد.

سپس، در 4 فوریه، خوسنولین همچنین گفت که در ماریوپول تقریباً تمام ساختمان‌های مسکونی بازسازی شده‌اند و شهر نیم میلیونی که به شدت آسیب دیده بود، در واقع به زندگی بازگشت. به گفته خسنولین، حدود 40 هزار نفر در حال کار بر روی بازسازی تأسیسات مختلف (از جمله مسکونی و اجتماعی) در مناطق جدید هستند که این بزرگترین پروژه زیربنایی در کشور است.

https://iz.ru/1653848/2024-02-21/piat-aeroportov-vosstanoviat-v-novykh-regionakh-rf-k-2030-godu

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما