معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۱

ترسیم چشم اندازاقتصادی تایلند برای سال 2030

نخست وزیر تایلند از چشم انداز اقتصادی این کشور در سال 2030 با تعهد به تقویت تایلند به عنوان یک قطب صنعتی جهانی، هدایت اقتصاد به سمت آینده ای پایدار، از جمله گردشگری، سلامت و پزشکی، غذا، هوانوردی، آینده خودروسازی، فناوری و مالی رونمایی کرد.

اولین چشم انداز، هدف تبدیل شدن به یک مرکز گردشگری است. با وجود اینکه تایلند پنجاهمین کشور بزرگ جهان است، رتبه هشتم را از نظر مقاصد گردشگری جهان دارد. صنعت گردشگری برای بیش از یک سوم جمعیت تایلند درآمد ایجاد می‌کند و تخمین زده می‌شود که ارزش اقتصادی آن بیش از 2.3 تریلیون بات یا حدود 70 درصد از درآمد ملی سالانه باشد. دولت بی وقفه قدرت نرم تایلند را ترویج خواهد کرد تا از نظر فرهنگ، جشنواره‌ها، کنسرت ها، فیلم ها، هنرها، غذا و به ویژه ورزش و هنرهای رزمی‌که هویت تایلندی‌ها هستند در کانون توجه جهانیان قرار گیرد. مردم. علاوه بر این، دولت ، برخی استان‌ها مانند استان نان را به عنوان میراث جهانی معرفی خواهد کرد، از حمل‌ونقل منطقه‌ای حمایت می‌کند، گردشگری را تسهیل می‌کند، با اعطای ویزای رایگان به چندین کشور: چین، قزاقستان و هند، تمامی محدودیت‌ها و نگرانی‌های سفر را حذف می‌کند و تایلند را به یک مرکز سفر منطقه ای، به ویژه در میان کشورهای CLMV، شامل کامبوج، لائوس، میانمار و ویتنام تبدیل می‌کند. پس از این، گردشگری در تایلند باید در همه جنبه‌ها، در هر استان، از جمله شهرهای اصلی و درجه دو ترویج و تقویت شود. علاوه بر این، مقرراتی که مانع گردشگری می‌شود، مانند ساعات خدمات و تعدیل مالیات برای رویدادها یا مسابقات، اصلاح خواهد شد، در حالی که حمایت از اقامتگاه‌های خانگی برای بازدیدکنندگان جهانی ارائه خواهد شد. هر آژانس محلی باید طبیعت، تاریخ، فرهنگ و سبک زندگی را به عنوان نقاط فروش تبلیغ کند. علاوه بر این، دولت مقررات را برای جذب رویدادهای جهانی مانند کنسرت ها، فیلم ها و نمایشگاه‌های هنری به تایلند کاهش خواهد داد. این تلاش ها باعث افزایش درآمد برای هتل های پیشرو، اقامتگاه‌های تایلندی، رستوران‌ها، غذاهای محلی و محصولات کشاورزی می‌شود.

 

چشم انداز دوم Wellness & Medical Hub تبدیل به مرکزی برای بهداشت و درمان  است. دولت صنعت مراقبت های بهداشتی را به سمت تبدیل شدن به یک مرکز مراقبت های بهداشتی جامع جهانی سوق خواهد داد. با توجه به این واقعیت که سیستم مراقبت های بهداشتی تایلند در سطح جهانی شهرت دارد، چه برای مراقبت های بهداشتی سنتی تایلند و چه برای پرسنل خدمات اندیش واجد شرایط که می‌توانند مراقبت های لازم برای تمام سنین و بیماری‌ها را با قیمت های مناسب ارائه دهند، این عوامل به نقاط فروش قانع کننده ای برای جذب تعداد زیادی گردشگر تبدیل شده اند. برای سفر به تایلند بر اساس داده‌های سال 2023، مشخص شد که گردشگری سلامت بیش از 40 میلیارد بات درآمد ایجاد کرده است. علاوه بر این، دولت در حال توسعه سیستم مراقبت های بهداشتی تایلند با گسترش پوشش جهانی مراقبت های بهداشتی از 30 بات برای هر بیماری به 30 بات در هر نقطه است. این ابتکار امکان دسترسی به خدمات بهداشتی را برای مردم تایلند، هم در بیمارستان‌های دولتی و هم در مراکز خصوصی افزایش می‌دهد. استفاده از هوش مصنوعی بانک‌های اطلاعاتی را در تمام ۷۷ استان تنها با یک کارت شناسایی ملی مرتبط می‌کند، سیستمی‌که اخیراً در چهار استان پیاده‌سازی شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری در سراسر کشور تکمیل شود. علاوه بر این، دولت تعداد پزشکان و پرستاران را افزایش خواهد داد تا خواسته‌های عمومی را برآورده کند و کیفیت زندگی پرسنل مراقبت های بهداشتی را افزایش دهد. علاوه بر این، تلاش هایی برای ترویج طب سنتی تایلندی، ماساژ تایلندی، اسپاهای تایلندی و داروهای گیاهی انجام خواهد شد. علاوه بر این، دولت از کارآفرینان تایلندی در راه اندازی مراکز سلامتی در خارج از کشور حمایت خواهد کرد.

چشم انداز سوم Agriculture Food Hub مرکز کشاورزی و غذا است. دولت قصد دارد صنعت کشاورزی تایلند را برای حمایت از امنیت غذایی جهانی تحت مفهوم «ماهی در آب، برنج در مزارع، پول در جیب» که نمایانگر فراوانی تایلند است، ارتقا دهد. هدف این است که تایلند را به عنوان آشپزخانه جهان معرفی کنیم که بتواند انواع غذاها را به بازارهای جهانی صادر کند. این به دلیل مزیت های جغرافیایی، آب و هوا، و زنجیره صنعت کل نگر تایلند از کشت محصولات زراعی، دامداری، ماهیگیری، فرآوری، هنرهای آشپزی و ایجاد دستور پخت است. در نتیجه، تایلند به خاطر طعم های برجسته و مشهور در سطح جهانی شناخته شده است. تایلند با بیش از 196 رستوران دارای رتبه میشلین و بیش از 35 موسسه دارای ستاره میشلین، عالی بودن آشپزی خود را به نمایش گذاشته است. دولت برای ارتقای کشاورزی، ترویج کشاورزان تایلندی برای سه برابر کردن درآمد خود در طی 4 سال از این دولت مداخله خواهد کرد. حاصلخیزی زمین، آب، گونه‌های محصول، دام و گونه‌های ماهی را تضمین می‌کند. ساحات آبیاری به 40 میلیون هکتار افزایش خواهد یافت. کشاورزی دقیق، دامداری و رسیدگی به مسائل PM 2.5 به طور همزمان مدیریت خواهد شد. از محصولات کشاورزی در سراسر کشور برای دسترسی به بازارهای جهانی حمایت می‌شود و تایلند را به یک عامل غذایی جهانی تبدیل می‌کند. بر اساس داده‌های بخش جمعیت سازمان ملل متحد، پیش بینی می‌شود که تا سال 2050، جمعیت جهان به نزدیک به 10 میلیارد نفر برسد که تقریباً 2 میلیارد بیشتر از جمعیت فعلی است. با افزایش جمعیت، تقاضا برای مواد غذایی بیشتر خواهد شد. تایلند قادر به تولید مواد غذایی از ابتدای کشاورزی تا صادرات به بازارهای جهانی است. دولت صنعت غذای آینده را توسعه خواهد داد، در مورد غذاهای گیاهی با پروتئین بالا تحقیق و توسعه خواهد کرد، همچنین غذاهای نوآورانه و عجیب و غریب که انتظار می رود در بازار جهانی ترند شوند. علاوه بر این، دولت کیفیت غذا از جمله حلال، غذای بیماران و سایر رژیم های غذایی خاص را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، دولت از کارآفرینان تایلندی حمایت خواهد کرد تا رستوران‌های بیشتری را در خارج از کشور راه اندازی کنند و تایلند را به یک بازیگر کلیدی در صنعت جهانی غذا تبدیل کند. 

چشم انداز چهارم Aviation Hub تبدیل شدن به مرکز حمل و نقل  است. هدف دولت توسعه زیرساخت ها و تقویت سیستم های حمل و نقل داخلی و بین المللی است. دولت تایلند با استفاده از مزیت های جغرافیایی، با جمعیت بیش از 280 میلیون نفر، رتبه 5 در سطح جهانی، و محیطی مناسب برای گردشگری و کار در همه سطوح و محدوده‌های قیمتی، فرودگاه‌هایی را برای تطبیق ترانزیت خطوط هوایی و آماده سازی برای تنظیم مسیرها و برنامه پروازها توسعه می دهد. افزایش ظرفیت حمل و نقل، زیرا تایلند نسبت به کشورهای همسایه به قطب های اقتصادی جهانی نزدیک تر است. فرودگاه‌هایی در شهرهای اولیه و ثانویه وجود دارد که آماده تبدیل شدن به پایگاه‌های خانگی هستند. دولت همچنین زیرساخت هایی مانند باند فرودگاه، برج های کنترل، انبارها و ایجاد یک سیستم حمل و نقل بار با دمای کنترل شده (زنجیره سرد) را بهبود خواهد بخشید. این امر منابع انسانی را برای بررسی‌های امنیتی افزایش می‌دهد و کیفیت خدمات را در همه سطوح افزایش می‌دهد تا برای تبدیل شدن به وطن خطوط هوایی تایلندی و بین‌المللی آماده شود. این مرکز مجهز به بزرگترین مرکز نگهداری و تعمیرات در منطقه است که باعث رشد بخش های خدماتی، حمل و نقل، هتل ها، گردشگری، مواد غذایی و محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی خواهد شد.

چشم انداز پنجم Logistic Hub تبدیل شدن به مرکز ترانزیت است. دولت قصد دارد زیرساخت هایی را برای افزایش ظرفیت حمل و نقل هم در داخل و هم در سطح بین المللی توسعه دهد. هدف دولت افزایش فرصت های اقتصادی و توزیع رفاه از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچکتر است. این شامل ارتقاء فرودگاه‌ها و گسترش جاده‌های اصلی و فرعی است. تا سال 2050، بزرگراه از 250 کیلومتر فعلی خود به 2500 کیلومتر ده برابر افزایش می یابد و سیستم بزرگراه ملی با 4 خط از 20000 کیلومتر به 23000 کیلومتر توسعه می یابد. این شبکه از مرز شمالی مجاور میانمار به مرز تایلند و مالزی متصل خواهد شد. از نظر سیستم‌های ریلی، راه‌آهن‌های دو خطه توسعه خواهند یافت که 2000 کیلومتر دیگر را گسترش می‌دهد و کل شبکه ریلی درون شهرها را تا سال 2030 به 5500 کیلومتر خواهد رساند. 700 کیلومتر مسیر. قطارهای پرسرعت به سه فرودگاه متصل می‌شوند و تا مرز نونگ خای امتداد می یابند و به بنادر اعماق دریا در Laem Chabang برای صنایع سنگین، الکترونیک، قطعات و صنایع غذایی متصل می‌شوند. این امر تایلند را به‌عنوان یک مرکز حمل‌ونقل برای ASEAN ایجاد می‌کند، چین، اروپا را به هم متصل می‌کند و از طریق پل زمینی که دریای آندامان و خلیج تایلند را به هم متصل می‌کند، به عنوان یک مرکز تجارت جهانی عمل می‌کند. این پروژه بزرگ سرمایه گذاری 20 سال طول خواهد کشید. علاوه بر زیرساخت‌ها، ما باید همه فرآیندها (سرویس یک‌جا) را ساده‌سازی کنیم تا از سیستم‌های دولتی و کاغذبازی‌ها جلوگیری کنیم که هم مردم و هم حمل‌ونقل محموله را مختل کنند، زیرا بازتاب ضعیفی بر کشور دارد. شرکت های پیشرو جهانی در تایلند سرمایه گذاری خواهند کرد و شغل، فرصت ها و درآمد ایجاد خواهند کرد.

چشم انداز ششم Future Mobility Hub تبدیل شدن به مرکز تحرک آینده است. دولت هدفی را برای تایلند تعیین کرده تا به یک مرکز تحرک آینده، مرکزی تولید خودرو در آینده تبدیل شود. هدف جذب سرمایه گذاری بیش از 1 تریلیون بات، با بحث و گفتگو با بیش از 10 شرکت خودروسازی است که منجر به تعهدات سرمایه گذاری بیش از 150 میلیارد بات در تایلند می‌شود. این به دلیل رشد سریع اقتصاد ما، به ویژه در صنعت خودرو است، زیرا شرکت های خودروسازی ژاپنی تایلند را به عنوان خانه دوم خود انتخاب می‌کنند. امروزه، همزمان با انتقال صنعت به خودروهای الکتریکی (EVs)، تایلند به دلیل آمادگی در کل زنجیره تامین، پاسخ‌های مثبتی دریافت کرده است. این کشور  تولید کنندگان قطعات دارد، سازندگان قطعات، مهندسان و برنامه نویسانی با پتانسیل دارد. دولت قصد دارد صنعت خودروهای الکتریکی را در سراسر زنجیره تامین، از تحقیق و توسعه گرفته تا تولید لوازم خودرو، تولید تایر، تولید باتری، مونتاژ قطعات و تعمیر و نگهداری، ارتقا دهد و یک اکوسیستم کامل در کشور ایجاد کند. علاوه بر این، برای کمک به انتقال اقتصاد تایلند به صنعت خودروسازی آینده، از شرکت‌های خودروسازی ژاپنی حمایت می‌شود. علاوه بر این، دولت برای پشتیبانی از صنایع آینده، فناوری‌های دیگری مانند موتورهای هیدروژنی را نیز آماده کرده است.

چشم انداز هفتم، مرکز اقتصاد دیجیتال است. دولت هدفی را برای جذب صنایع آینده در فناوری دیجیتال، نوآوری و هوش مصنوعی برای گسترش تجارت در تایلند، به ویژه در فناوری‌های با تکنولوژی بالا تعیین کرده است. این شامل سرمایه گذاری در کارخانه‌های تولید نیمه‌هادی، ایجاد مراکز داده برای پشتیبانی از محاسبات ابری، انجام تحقیقات و اجرای برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در تایلند، و همچنین جذب شرکت های Deep Tech به تایلند از طریق مدل Sandbox است. دولت از طریق صندوق های سرمایه گذاری برای افزایش رقابت پذیری از شرکت ها حمایت مالی خواهد کرد و یک صندوق تطبیق برای تامین سرمایه اضافی برای شرکت های آینده دار ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، دولت آماده خواهد شد تا فرآیندهای قانونی را که مانع تأسیس شرکت، فرآیندهای کاری، پرداخت حقوق، مالکیت اموال و غیره می‌شود، تنظیم کند تا افراد با استعداد را برای ایجاد ریشه در تایلند جذب کند. علاوه بر این، دولت از شرکت ها برای گسترش تجارت خود به کشورهای همسایه با استفاده از قابلیت های‌هاب منطقه ای تایلند حمایت خواهد کرد. این فرصت‌هایی را برای جوانانی که آرزوی همکاری با شرکت‌های پیشرو جهانی را بدون نیاز به نقل مکان به خارج از کشور دارند، فراهم می‌کند. همچنین فرصت هایی را برای مردم تایلندی که می خواهند استارتاپ های خود را راه اندازی کنند و در آینده تک شاخ های خود را ایجاد کنند، فراهم می‌کند.

آخرین چشم انداز، Financial Hub  تبدیل شدن به یک مرکز مالی می‌باشد . هدف دولت تبدیل تایلند به مرکز مالی جنوب شرقی آسیا با ایجاد یک سیستم مالی قوی، جذب موسسات مالی مشهور جهانی برای سرمایه گذاری، ایجاد یک محله مالی وال استریت در آسه آن و توسعه زیرساخت ها برای حمایت از سیستم مالی آینده بدون واسطه با فناوری بلاک چین است. علاوه بر این، دولت قصد دارد دارایی‌های دیجیتالی مختلف را باز کند تا به عنوان دارایی‌های ملموس در دنیای واقعی مورد استفاده قرار گیرند و ارتباط بین دارایی‌های دنیای کنونی و قلمرو دیجیتال را تسهیل کند. دولت توسعه یک سیستم مالی تجارت اعتبار کربن پایدار را آغاز خواهد کرد که در آینده اهمیت فزاینده‌ای پیدا خواهد کرد و  برای دستیابی به این اهداف، دولت باید سازمان‌ها و مقرراتی را برای حمایت از گذار به دوره جدید مالی ایجاد کند.

در نتیجه، اساس موفقیت در یک رویکرد چند وجهی نهفته است. نخست وزیر سرتا تاکید کرد که هدف گذاری برای موفقیت به تنهایی کافی نیست. تبدیل شدن به مراکز صنایع مختلف مستلزم تلاش جمعی و همکاری همه شهروندان است. اهداف شکوفایی اقتصادی باید با ابتکارات توسعه اجتماعی، از جمله شفافیت در فرآیندهای دولتی، بهبود زیرساخت های ملموس و پیشرفت های اجتماعی همراه باشد. هدف دولت ارتقای همه سیستم‌های دولتی به پلتفرم‌های مبتنی بر ابر برای ارائه سریع‌تر خدمات، همراه با ایجاد SDK برنامه‌های دولتی استاندارد شده برای هر دو بخش عمومی و خصوصی است. علاوه بر این، دولت برابری بین جنسیت ها، حرفه‌ها، دسترسی به مراقبت های بهداشتی و حمایت از سالمندان، معلولان، زنان باردار و کودکان را در اولویت قرار می دهد. فرهنگ وسیع‌اندیش یا قدرت نرم، برای سازگاری با زمان‌های در حال تغییر و در عین حال حفظ هویت و ایجاد فرصت‌های درآمد، پرورش و تکامل می‌یابد. آموزش و پرورش بسیار مهم است و با تعیین استانداردهای دولت و ایجاد راه‌های یادگیری جدید، تشویق به مشارکت بخش خصوصی در توسعه محتوا و یادگیری مبتنی بر بازی، توسعه می یابد. همچنین تلاش هایی برای بهبود مهارت انگلیسی در میان کودکان تایلندی و گسترش آن به زبان‌های دیگر انجام خواهد شد. ایمنی و امنیت بسیار مهم هستند و هدف آن جامعه ای عاری از جرم و جنایت عاری از سوء مصرف مواد است. در نهایت، انتقال به یک امنیت انرژی ضروری است و دسترسی شهروندان و مشاغل به انرژی پاک و مقرون به صرفه را تضمین می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما