معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته چهارم بهمن ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تولید ناخالص داخلی 2023 در کلمبیا:

نتایج رشد اقتصادی برای سال 2023 کمتر از همه پیش‌بینی‌ها بود. براساس این ارقام کشور فعلا از رکود خارج شده، اما تردیدهای جدی در مورد سلامت اقتصاد به خصوص در زمینه سرمایه گذاری وجود دارد.

پیش از آنکه آمار رسمی‌توسط سازمان ملی آمار کشور(Dane) منتشر شود، حدس و گمان‌ها از رشد اقتصادی کشور بین 1 تا 1.3 درصد بود. اما در واقع انتشار داده‌های رسمی خواسته‌ها را با واقعیت تطبیق داد:0.6 درصد رشد تولید ناخالص داخلی سال گذشته کشور بوده است، رقمی‌کمتر از بدترین پیش‌بینی‌ها و دقیقاً نیمی از آنچه دولت انتظار داشت.

مارک هافستر، استاد دانشگاه ایالات متحده، می‌گوید: «اگر به 60 سال قبل برگردید، این بدترین نتیجه تولید ناخالص داخلی است، به استثنای همه‌گیری و سال 1999، که دو سالی است که ما آن را بسیار بد و غیر معمول ارزیابی کرده‌ایم.» برای سه ماهه چهارم 2023 ، انتظارات تحلیلگران رشد 1٪ بود در حالی که واقعیت فقط0.3٪  اتفاق افتاد.

در میان دلایل کاهش رشد تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل، گزارش رسمی منتشره نشان می دهد که بخش‌هایی که بیشترین افت را داشته و در واقع بخشی‌هایی که باعث سقوط رشد اقتصادی کشور در 2023 بوده اند، عبارتند از بخش ساخت و ساز (با 4.2 درصد منفی) براساس آمارهای منتشره تولید مسکن در سال گذشته کاهش تولید 34 درصدی و فروش کاهش 48 درصدی داشته است.

بعد از ساخت و ساز ، صنعت تولید نیز با کاهش 3.5 درصدی در نتایج ضعیف اقتصادی سال قبل نقش اصلی داشته است. مدیرسازمان ملی آمار توضیح داد که این پویایی منفی مربوط به سقوط در بخش های بافندگی، نساجی، تولید محصول و تولید پوشاک بوده است.

بخش بعدی که رشد اقتصادی منفی داشته است. بازرگانی بوده که با 2.8 % منفی در فهرست بخش هایی با شدیدترین سقوط قرار داشته است. هم تجارت عمده و هم خرده فروشی (به خصوص دومی) رفتارهای منفی دارند. مدیر سازمان مزبور  تصریح کرد: بازاریابی کمتر پوشاک و رفتار مواد غذایی و مشروبات الکلی به دلیل تمایل مصرف کنندگان به خرید محصولات با کیفیت پایین تر از دلایل ریزش ها در این زمینه بوده است.

برای ادامه این تصویر، لازم به توضیح است که رشد کم سه ماهه چهارم حداقل فعلاً از برخورد با بحث وارد شدن یا ورود کشور به رکود جلوگیری می‌کند. لازم به یادآوری است که رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال گذشته 0.6- درصد بود و این احتمال را ایجاد کرد که با افزودن سه ماهه دوم با نتیجه منفی، کشور وارد وضعیتی به نام رکود فنی (دو دوره متوالی با ارقام منفی) شود.

لوئیس فرناندو مخیا، مدیر فدسارولو، می‌گوید: «اگرچه کلمبیا به سختی از رکود فرار کرد، اما آنچه این ارقام نشان می‌دهند این است که سال گذشته رکود تورمی داشتیم: این یک رکود در فعالیت‌های اقتصادی است، در شرایطی که تورم بالاست او می افزاید: «حداقل در چند دهه اخیر شرایط اقتصادی یک سال اخیر یعنی رکود تورمیرا نداشتیم. این داده‌ها قطعا زنگ خطر را به صدا در می آورند.»

سرخیو اولارته، اقتصاددان ارشد موسسه بانکی Scotibank ، این موضوع را اینگونه بیان می‌کند: «کاهش رشد اقتصاد عمیق‌تر از آن چیزی است که در ابتدا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت»، او می‌گوید: در «سه ماهه آخر سال گذشته، کاهش رشد آغاز نشد بلکه اقتصاد راکد ماند.»

در این مرحله باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که نتایج سال 2023 تحت تأثیر به اصطلاح اثر پایه سال 2022 است، زمانی که رشد فوق‌العاده‌ای عملاً در همه بخش‌ها بود و و نتیجه نهائی رشد تولید ناخالص داخلی 7.3 درصدی سالانه گزارش شد که بسیار بالاتر از آنچه انتظار می‌رفت، بود. به همین ترتیب رشد اقتصادی سال 2022 بالاتر از 2021 بود. اما واقعیت اینست که آن‌ها به خودی خود سال‌های شگفت‌انگیزی نبودند، بلکه لحظاتی از فعالیت مجدد اقتصادی و بهبودی پس از دورهی کما ناشی از همه‌گیری 2020 در اقتصاد و به طور کلی در سراسر جامعه بودند. لذا بخشی از آنچه که ارقام 2023 نشان می دهد، دقیقاً اصلاح در چندین بخش (به ویژه تجارت) در مقایسه با ارقام (به گفته تحلیلگران ناپایداری) است که در سال 2022 رخ داد.

اما آنچه در مورد نتایج تولید ناخالص داخلی 2023 نگران کننده است این است که آنها بسیار کمتر از پیش بینی‌هایی بودند که قبلاً این اثر پایه را در نظر گرفته بودند. این دیگر یک تنظیم نیست، بلکه یک نتیجه واقعا بد است.

سرمایه گذاری: از ابری در آسمان تا طوفان

جنبه دیگری که عملاً همه را نگران می‌کند، سقوط سرمایه گذاری است. این نگران‌کننده است که در سال 2023، تشکیل سرمایه ناخالص 24.8- درصد کاهش یافت و در این میان، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 8.9- درصد بود. بروس مک مستر، رئیس ANDI و رئیس فعلی بانک مرکزی،می‌گوید: این موضوع یک بار دیگر نیاز به اجرای فوری یک استراتژی رشد اقتصادی را برجسته می‌کند که نه تنها شامل ابتکارات کوتاه مدت، بلکه پیشنهادهایی برای میان مدت و بلند مدت می‌شود.

تشکیل سرمایه ناخالص و سرمایه ثابت هر دو در چهار فصل سال کاهش یافتند و برای سه ماهه آخر انقباضات 27.2 و 14 درصدی را تعدیل کردند. برای شروع، اگر از سه ماهه سوم سال 2023 فراتر نمی رفت، این دو بدترین رکوردها در حدود 15 سال گذشته بودند.

او می افزاید: "این یک نگرانی برای سال 2024 است. اگر در این پویایی بازگشتی وجود نداشته باشد، برای ما بسیار دشوار خواهدبود که رشدی بالای 2٪ یا 2.5٪ داشته باشیم. اینجاست که تاکید سیاست عمومی‌باید متمرکز شود.

وی با بیان اینکه «گسترش شرکت‌ها و تصمیم برای سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر به دلیل نرخ‌های بهره بالا یکی از مواردی است که بیشترین کاهش را داشته و هنوز هم به کاهش رشد اقتصاد و عدم اطمینان در مورد اقتصاد جهانی و داخلی کمک زیادی کرده است.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/macroeconomia/pib-en-colombia-en-2023-entre-la-desazon-y-la-incertidumbre/

وضعیت سرمایه گذاری و چشم انداز رشد:

کلمبیا رشد تولید ناخالص داخلی خود را در سال 2023 به 0.6 درصد کاهش داد و به سختی از رکود فرار کرد. اما اقتصاد تا اوج گرفتن مجدد فاصله بسیار دارد. برخی از شاخص ها نشانه‌های رکود اقتصادی را نشان می دهند. اکنون در چرخه ای از ضعف آشکار برای معکوس کردن وضعیت قرار داریم. براساس داده‌های ارائه شده توسط اداره ملی آمار (DANE) و تحلیل های مختلف، نگران کننده ترین آنها مربوط به افت سرگیجه آور 24.8 درصدی سرمایه گذاری است.

این شکستی است که کاملاً تعجب آور نیست، اما اثر خود را بر اعتماد سرمایه گذاران و مصرف کنندگان بر جای می‌گذارد. در واقع، گزارش ماهانه اتاق فکر Fedesarrollo در ژانویه کاهش سرمایه گذاری عمومی را با سطوح قبل از همه گیری مقایسه کرد و شکاف را در 33.9٪ - تعیین کرد. واقعیتی که هیچ توضیح ساده ای برای آن وجود ندارد. اگر در نظر بگیرید که در سال های 2021 و 2022 نرخ ها به ترتیب 7 درصد و 11 درصد افزایش داشته اند. با این حال، برخی از کلیدها در عملکرد ضعیف ساخت و ساز مسکن و سایر کارهای عمرانی یافت می‌شود که در مجموع، 6.1-٪ کاهش یافت.

می‌توان گفت که کنفرانس مطبوعاتی ماریا پیداد اوردینولا مدیر DANE، خبرهای تلخی بود که یکی پس از دیگری به دولت چپ گرای گوستاوو پترو تزریق می‌شد که به دوره چهارساله خود نزدیک می‌شود بدون اینکه پروژه‌های اعلام شده برای تغییرات عمیق اجتماعی را به پیش ببرد. اگرچه درست است که اداره آمار کلمبیا رفتار حوزه‌های خصوصی و عمومی را تجزیه نمی‌کند اما تمرکز کارشناسان فقدان رهبری و اجرای دولتی را روشن کرده است. دلیلش این است که دولت اولین تسهیل کننده و ضامن بازار است. وظیفه آنها ارسال سیگنال های سیاسی موثر برای تحریک سرمایه گذاری، رشد و ایجاد شغل است.

هرناندو زولتا، دکترای اقتصاد یاد آوری می‌کند که نرخ های بهره بالا (نرخ مرجع بانک مرکزی 12.75٪ است و تقریباً برای تمام سال 2023 در 13.25٪ باقی مانده است) دسترسی به اعتبار را دشوار کرده است. یک گلوگاه رفت و برگشت بین سرمایه دولتی و خصوصی: «اگر مردم ببینند که کارهایی که برنامه ریزی شده بود پیشرفت نمی‌کند، اگر در مورد آینده پروژه‌هایی که قبلاً قرارداد بسته شده اند اطمینانی وجود ندارد و بعید است که به نتیجه برسد، تأثیر آن بر سرمایه گذاری در هر صورت منفی است.» وی می افزاید:«در حال حاضر هیچ پروژه زیرساختی بزرگی در دست اجرا نیست. هیچ پیشرفتی در جاده‌ها وجود ندارد. همچنین نمی دانیم که آیا مانعی که با آن روبرو هستیم، کمبود ظرفیت، اراده یا تجربه دولت برای اجرای منابع است؟

منبع:

https://elpais.com/america-colombia/2024-02-16/la-falta-de-inversion-oscurece-las-perspectivas-de-crecimiento-en-colombia.html

کلمبیا دومین صادرکننده گل در جهان!

به گزارش وزارت کشاورزی، کلمبیا، بزرگترین تولید کننده گل در کل قاره آمریکا، تنها برای روز ولتناین بیش از 700 میلیون ساقه گل صادر کرد که مقصد اصلی آنها ایالات متحده بود.

جنیفر موژیکا، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی در بیانیه ای اعلام کرد: این رقم 15 درصد از صادرات سالانه گل کشور بوده است . وی تاکید کرد که کلمبیا دومین تامین کننده بزرگ گل در جهان پس از هلند است. کلمبیا در بازار گل جهانی با رزهای باکیفیت، میخک، گل داوودی، ادریسیا و آستروملیا متمایز شده است.

پس از قهوه، گل‌کاری دومین صنعت صادرات محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود که دارای بیش از 60 گونه گل دارای گواهینامه فروش در خارج از کشور است. موژیکا تاکید کرد که روز ولنتاین، در مجموع 30 درصد کل صادرات گل کشور را به خود اختصاص می دهد.  به گفته این وزارتخانه، جشن 14 فوریه نزدیک به 27,000 شغل اضافی به 110,000 شغل فعلی ایجاد می‌کند که این صنعت را هدایت می‌کند و اکثریت قریب به اتفاق آنها زنان و مادران سرپرست خانوار هستند.  موژیکا گفت: گل ها "نماینده تلاش مشترک هستند: جزئیاتی که با توسعه علمی و دستان پر زحمت و صبر هزاران زن در سراسر کشور بدست می آید. در روزهای قبل از جشن، لجستیک هوایی برای حمل گل ها به خارج از کشور سه برابر می‌شود و در مجموع بین 30 تا 40 پرواز روزانه انجام می‌شود.

کلمبیا به حدود 100 کشور گل صادر می‌کند که در میان آنها ایالات متحده مقصد بیش از 70 درصد گل صادرانی کشور و بعد از آن به ژاپن، هلند، فرانسه، اسپانیا و کره جنوبی می‌باشد. طبق آمار رسمی، بین ژانویه تا اکتبر 2023، صادرات گل کلمبیا 1.75 میلیارد دلار فروش داشته است.

منبع:

https://www.radionacional.co/actualidad/economia/colombia-exporta-700-millones-de-flores-por-san-valentin

کاهش نرخ بیکاری سال 2023 به 10.2 درصد

سازمان ملی اطلاعات و آمار نرخ بیکاری  کشور در سال 2023 اعلام نمود که براین اساس نرخ بیکاری به 10.2 درصد کاهش پیدا کرده است. به طور خاص در ماه دسامبر سال قبل، ضریب اشغال 57.4 درصد و نرخ بیکاری 10.0 درصد بوده است. براساس گزارش این سازمان ، فعالیت اقتصادی که بیشترین تغییر را در جمعیت شاغل در دسامبر 2023  به ثبت رساند، بخش تجارت و تعمیرات خودرو بود که در مجموع 32900 نفر کارمند جدید را جذب کرده است. در سطح کلی، بین ژانویه تا دسامبر 2023، نرخ اشغال 57.6 درصد بود که نسبت به سال 2022 تغییری 1.1 درصدی را ثبت کرد.

سازمان آمار همچنین در گزارش خود تأکید کرده که در مورد زنانی که خود را سیاه‌پوست، آفریقایی-کلمبیایی یا افریقایی می‌شناسند، نرخ اشتغال 44.2 درصد بوده است، درمقایسه با مردانی که خود را سفید پوشت دانسته و برخ بیکاری آنها 71.7 درصد است.در این بخش اختلاف 27.5 درصدی وجود دارد.

به نوبه خود، نرخ بیکاری برای جمعیت مذکور برای زنان 19.5 درصد و برای مردان 8.8 درصد با اختلاف 10.7 درصد بوده است.

در نهایت، این گزارش حاکی از آن است که تا دسامبر 2023، کل جمعیت شاغل کشور 22.9 میلیون نفر بوده است که 1.8 درصد بیشتر از ماه مشابه سال 2022 است. در حالی که جمعیت بیکار در سطح کشور 2.5 میلیون نفر بوده است که 28 هزار نفر کمتر از سال 2022 با تغییرات 1.1- درصد است.

منبع:

https://www.radionacional.co/actualidad/economia/desempleo-en-colombia-informe-de-diciembre-de-2023-dane

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما