معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۱

نگاهی به بازار پر رونق فروش خودروهای برقی در چین

بر اساس آمار انجمن خودروسازان چین، در سال 2023 مجموعاً بالغ بر 9.58 میلیون خودرو برقی در چین تولید شده که این میزان نسبت به سال ماقبل 35.8 درصد افزایش یافته است. در سال گذشته میلادی مجموعاً 9.94 میلیون دستگاه خودرو برقی در چین به فروش رسیده که این رقم نیز 37.9 درصد افزایش نسبت به سال 2022 را نشان میدهد.

 در ماه ژانویه 2024 که معمولا ماه ایدآلی برای خرید خودرو درچین نمی‌باشد، کارخانجات سازنده خودروهای برقی در این کشور همچنان شاهد افزایش تقاضا برای خرید انواع خودرو بوده اند و از اینرو تحلیلگران بازار خودرو در این کشور انتظار دارند این امر شروع خوبی برای افزایش فروش خودروهای برقی در چین باشد و میزان خرید در سال جاری به بالاترین حد خود نسبت به سال های گذشته برسد.

افزایش فروش خودروهای برقی در ماه ژانویه امسال در چین در حالی صورت می‌پذیرد که خریداران خودرو معمولا ترجیح می دهند در پایان سال که انواع مختلف تبلیغات و تخفیف های زیاد وجود دارد سفارش های خود را انجام دهند لذا بسیاری از خودروسازان برقی در چین، سال 2024 را با برآوردهای خوب و امیدوار کننده ای آغاز نموده اند.

در حال حاضر عمده ترین شرکت ها و تولیدکنندگان برتر بازار خودروهای برقی در چین شامل شرکت های BYD، GEELY ، CHERY، Grate wall ،  JAC، SAIC ، NIO، CHANGAN ، LI AUTO ، XPENG و HUAWEI   می‌باشند .

شرکت BYD در ژانویه امسال اگرچه حدود یک سوم کمتر از فروش ماه دسامبر2023 در چین فروش داشته ولی در هر حال با تحویل 201493 دستگاه انواع خودروهای برقی، سال  خوبی را پشت سر گذاشته است.

شرکت خودرو سازی گریت وال موتور نیز که در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودور برقی  SUV در چین می‌باشد طی ماه ژانویه امسال 24988 خودرو SUV فروخته که 295.8 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش نشان میدهد. این میزان فروش پس از آن صورت می‌گیرد که این شرکت برتر خودروساز چینی استراتژی نوینی را در سال 2023 برای راه اندازی 15 مدل NEV استفاده کرده است.

شرکت خودرو سازی  Geely در ماه ژانویه 12537  دستگاه خودرو تحت برند تجاری Zeekr ( مدل 007) را به فروش رسانده که 302 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.

بازار استارت آپ ها و شرکت های نوظهور در بخش خودروهای برقی در چین در سال گذشته میلادی و هم در ژانویه سال جاری روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته اند. شرکت طراح و تولید کننده خودروهای برقی NIO در ماه ژانویه امسال 10055 خودرو الکتریکی تحویل بازار داده که این رقم نسبت به سال گذشته 18.2 درصد افزایش نشان میدهد. تاکنون شرکت NIO جمعاً بالغ بر 459649 دستگاه خودرو برقی به بازار روانه کرده است. در ماه ژانویه امسال این شرکت پس از اعلام همکاری با شرکت های خودروساز چانگان و جیلی و امضای توافقنامه‌های همکاری استراتژیک با دو شرکت تولید کننده خودرو چینی JAC و CHERY برای ارتقای ظرفیت باطری خودروهای الکتریکی روند رو به رشد و فزاینده ای را نسبت به سایر رقبای خودروساز برقی در چین در پیش گرفته است. همچنین این شرکت درصدد ارایه طرحی است که بر اساس آن به مشتریان خود اجازه می دهد که خودروها را بدون باطری خریداری و سپس با پرداخت هزینه اشتراک ماهیانه، به بیش از 2000 ایستگاه تعویض باطری NIO در سراسر چین دسترسی پیدا کنند. به اعتقاد کارشناسان انتظار می رود این راهکار و جذابیت تکنولوژی مبادله باطری منجر به کاهش قیمت خودروهای این شرکت و رغبت بیشتر خریداران برای استفاده از خودروهای برقی شرکت NIO در سال های پیش رو گردد.

اخیراً یکی دیگر از شرکت های چینی طراح و سازنده خودرو برقی تحت عنوان Seres که در شانگهای ثبت شده و عمدتا خودرو های برقی خود را تحت برند تجاری  LI AITO  به فروش می رساند نیز اعلام نموده است که فروش خودروهای برقی این شرکت در چین طی ماه ژانویه امسال 654 درصد افزایش یافته است. این شرکت در ماه ژانویه 36838 خودرو جدید برقی فروخته که 32973 دستگاه تحت برند AITO تولید و توسط خودروساز مستقر در چونگ کینگ و شرکت HUAWEI غول فناوری چین توسعه یافته است. مدل خودروهای برقی AITO M7 جدید شرکت سرس بیشترین میزان فروش را در ماه ژانویه به خود اختصاص داده و فروش این مدل برای اولین بار در ماه ژانویه سال جاری به بیش از ۳۰ هزار دستگاه رسیده است. شرکت سرس در حال حاضر بیش از 140 هزار سفارش جدید برای مدل جدید AITO M7 دریافت و انتظار می رود همراه با تولید خودروهای برقی M9 فصل جدیدی از رشدی برق آسا را تجربه نماید. انتظار می رود  امسال درآمد عملیاتی این شرکت از درآمدهای سال 2023 که بالغ بر 35.5 میلیارد یوان (4.94 میلیارد دلار) بود نیز فراتر رود.

با توجه به موارد فوق و در پی روند افزایشی چشمگیر فروش خودروهای الکتریکی در چین، زیر ساخت های شارژ باطری این خودروها در این کشور نیز نسبت به سال های گذشته به طور قابل توجهی بهبود یافته است. در این ارتباط مقامات سازمان ملی انرژی چین اعلام نموده اند طی سال گذشته میلادی تعداد جایگاه‌ها و تاسیسات شارژ خودروهای برقی در این کشور 65 درصد افزایش  داشته و هم اکنون این رقم به 8.6 میلیون جایگاه رسیده است . در حال حاضر تاسیسات شارژ خودروهای برقی در 6328 بزرگراه در چین نصب شده و 95 درصد از کل بزرگراه‌های کشور را تحت پوشش قرار داده است. در سال جاری احداث و ارتقاء جایگاه‌ها و امکانات شارژ در مناطق روستایی با هدف ارتقاء و بهره برداری از ظرفیت فروش خودروهای برقی در دستور کار سازمان ملی انرژی چین قرار گرفته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما