معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم در مجارستان

اداره مرکزی آمار مجارستان اعلام کرد: نرخ تورم مجارستان در ماه ژانویه به 3.8 درصد رسیده است. وزیر اقتصاد ملی مجارستان نیز اعلام کرد: در کشور دیگر نرخ تورم مشکل به حساب نمی‌آید و در مقایسه با کشورهای همسایه از جمله استونی با 5 درصد تورم، کرواسی با 4.8 درصد تورم، اقتصاد کشور در وضعیت بهتر می‌باشد.

https://dailynewshungary.com/hungary-inflation-falls-below-psychological-barrier

کاهش تولید ناخالص داخلی مجارستان در سال 2023

اداره مرکزی آمار مجارستان (KSH) گزارش داد که اقتصاد مجارستان در سال 2023 نسبت به سال قبل 0.8 درصد کوچکتر شده و عملکرد آن در سه ماه پایانی سال با رکود مواجه گردیده است. بنا به اعلام اداره مرکزی آمار مجارستان، عملکرد اقتصاد عمدتا در بخش‌های کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی، خدمات اجتماعی و ICT افزایش یافته و همزمان با کاهش در بخش‌های صنعتی، ساختمانی، خدمات و تجارت مواجه گردیده است. همچنین در سه ماهه آخر سال 2023، اقتصاد مجارستان با چالش‌هایی با رشد متوسط 0.4 درصدی نسبت به سال قبل و رکود به صورت سه ماهه مواجه شد. مارتون ناج، وزیر اقتصاد ملی، تقاضای خارجی ضعیف، به‌ویژه از سوی بازارهای صادراتی کلیدی مانند آلمان، را عامل اصلی کاهش رشد اعلام کرد و اعلام داشت: دولت اکنون تلاش‌های خود را برای احیای مجدد رشد اقتصادی مضاعف می‌کند. به گفتۀ وی، نرخ‌های بهره «فوق‌العاده بالا» نیز تأثیر منفی بر تولید ناخالص داخلی داشته است و باعث شده کسب‌وکارها به جای سرمایه‌گذاری، انگیزه پس‌انداز را تقویت کنند. وی استراتژی فراگیر دولت را کاهش احتیاط در میان مصرف‌کنندگان، اطمینان از باقی ماندن سرمایه‌گذاری در سطوح بالای 25 درصد و تقویت مشارکت در بازار کار دانست و افزود: با نگاهی به آینده، دولت بر تعهد خود برای دستیابی به هدف رشد اقتصادی داخلی 4 درصد برای سال 2024 ثابت قدم می‌باشد.

وزیر دارایی مجارستان نیز در این خصوص اعلام کرد: علیرغم تاثیرات منفی عوامل خارجی، اقتصاد مجارستان در سه ماهه آخر سال گذشته 0.8 درصد رشد داشته است. وی تاکید نمود عملکرد اقتصادی کشور کماکان بالای 5 درصد (رشد میانگین) نسبت به دوره پیش از شیوع کرونا بود، درحالی‌که رشد میانگین در اتحادیه اروپا، 3.5 درصد می‌باشد. وارگا ضمن تاکید بر ادامه سیاست‌های مثبت اقتصادی دولت (از جمله جذب سرمایه‌های خارجی) به درنظر گرفتن تاثیر عوامل خارجی و تحکیم توازن اقتصادی کشور تاکید نمود.

https://hungarytoday.hu/minister-of-national-economy-says-the-slowdown-in-gdp-is-temporary

https://dailynewshungary.com/distressing-figures-hungarian-gdp-falls-sharply-in-2023

https://hungarytoday.hu/economy-outperforms-eu-average-by-5

دولت مجارستان و تلاش برای افزایش رشد اقتصادی

وزیر اقتصاد ملی مجارستان اعلام کرد: دولت مجارستان طرح حمایت از کسب‌وکار جدید خود را در راستای تقویت فعالیت بازار داخلی اعلام خواهد نمود. مارتون ناج افزود: دولت بودجه‌ای به ارزش 130 میلیارد فورینت برای توسعه طرح‌های اقتصادی و 130 الی 150 میلیارد فورینت جهت تقویت فعالیت بازار کار اختصاص خواهد داد. وی گفت: هدف دولت رساندن نرخ رشد اقتصادی کشور به سقف 4 درصد می‌باشد و این مسئله به حفظ بازار مصرف کننده داخلی، توسعه تولید و سرمایه‌گذاری و افزایش فعالیت وظرفیت تولیدی کشور بستگی دارد.

https://dailynewshungary.com/hungarian-businesses-receive-hundreds-of-millions-of-euros-for-development

تداوم سرمایه‌گذاری اسپانیا در مجارستان

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان گفت که حدود 200 شرکت اسپانیایی حدود 50 هزار نفر را در مجارستان استخدام کرده و به سرمایه‌گذاری در این کشور ادامه می‌دهند. سیارتو، در مادرید با روسای شرکت‌های خودروسازی، گردشگری، ترافیک، حمل‌ونقل هوایی، مالی و انرژی اسپانیا دیدار کرد تا درباره سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در مجارستان گفتگو کند. وی گفت: جذابیت مجارستان در مالیات‌های پایین، محیط اقتصادی مناسب برای سرمایه‌گذار و نیروی کار آموزش دیده است. وی پس از گفتگو با همتای اسپانیایی خود از رکورد حجم تجاری 6 میلیارد یورویی بین دو کشور در سال گذشته استقبال کرد و گفت: بیش از 300 هزار مجارستانی در سال گذشته از اسپانیا دیدن کرده‌اند و بیش از 200 هزار گردشگر اسپانیایی نیز به مجارستان آمده‌اند که در هردو رقم بیش از 40 درصد افزایش مشاهده می‌شود.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/spain-continues-its-investment-in-hungary

برنامه‌ریزی برای مقابله با واردات غلات اکراین

اتاق کشاورزی مجارستان اعلام کرد: سازمان‌های مرتبط با کشاورزی 6 کشور (از جمله کشورهای گروه ویشاگراد) با سیاست‌های اتحادیه اروپا در زمینه کشاورزی مخالف هستند، لذا از تصمیم گیرندگان می‌خواهیم تا از اعمال فشار بیشتر بر کشاورزان اروپا و کشاورزی اروپا خودداری نموده و از واردات غلات اوکراین جلوگیری نمایند. 

 https://hungarytoday.hu/v4-agricultural-organizations-plan-joint-protest-against-ukrainian-import-dumping

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما