معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۱- ۱۰:۵۰ - مشاهده: ۵۵

الحاق یونان به سازمان همکاری دیجیتال

آقای دیمیتریس پاپاسترگیو وزیر دیجیتال یونان اظهار داشت الحاق یونان به عنوان یک عضو کامل در سازمان همکاری دیجیتال (DCO) در چارچوب سومین مجمع عمومی این سازمان اعلام شد.

این مجمع به ریاست محمد بن ثامیر آل کعبی وزیر حمل و نقل و مخابرات بحرین و با حضور دیمه الیحی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، در روز چهارشنبه 31 ژانویه 2024 در بحرین برگزار شد.

وزیر حکومت دیجیتال، در جریان سخنرانی خود در این نشست تاکید کرد: «هدف یونان کمک فعالانه به ارتقای سیاست‌های منطقه‌ای در بخش دیجیتال است. با یک رویکرد مردم محور و درک این موضوع که فناوری باید فراگیر باشد و در خدمت رفاه شهروندان و جوامع در کل باشد. ما برای انجام ابتکارات استراتژیک و اتخاذ سیاست‌های منسجمی تلاش خواهیم کرد که نوآوری، شمول دیجیتال و حکمرانی مؤثر را تقویت کند. در این نشست کشورهای عضو DCO تعهد خود را برای ایجاد یک سازمان کارآمد تأیید کردند که با اهرم همکاری‌های فراملی، توسعه پایدار و فراگیر اقتصاد دیجیتال جهانی را ترویج خواهد کرد.

شایان ذکر است:

1- یادآوری می‎شود DCO یک سازمان بین ‎المللی است که هدف اصلی آن انتشار دانش و تبادل رویه بین کشورهای عضو است. هدف اتخاذ بهترین سیاست‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه اقتصادهای دیجیتالی عادلانه‌تر و فراگیر و در عین حال کاهش شکاف دیجیتالی است. در حال حاضر، به غیر از یونان، کشورهای بحرین، بنگلادش، قبرس، جیبوتی، جمهوری گامبیا، غنا، اردن، کویت، مراکش، نیجریه، عمان، پاکستان، قطر، رواندا و عربستان در آن عضویت دارند. سازمان همکاریهای دیجیتال، در سال 2020 توسط کشورهای عربستان، بحرین، اردن، کویت، عمان، نیجریه و پاکستان تأسیس و پس مدتی مراکش و رواندا نیز به آن ملحق شدند. کشورهای عضو دارای بازاری با بیش از نیم میلیارد نفر جمعیت (که 80 درصد آن را افراد زیر 35 سال تشکیل می دهند) و تولید ناخالص داخلی بیش از 2 تریلیون دلار می‌باشند. کشورهای عضو متعهد به گسترش همکاری در زمینه تجارت الکترونیک، حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط و توسعه کارآفرینی نوآورانه، ارتقاء زیرساخت‌های دیجیتال وپیشبرد سیاست‌ تحول دیجیتال اخلاقی و انسان محور، هستند.

 2- یونان در سال های اخیر توجه زیادی به دیجیتالی کردن خدمات دولتی و استفاده از فناوری‎های جدید از جمله غنی سازی امکانات ارائه خدمات دیجیتالی در وزارتخانه‌ها، دانشگاه‎ها و همچنین ارائه خدمات کنسولی برای یونانیان خارج از کشور نموده و همین امر در نظرسنجی ‎ها به عنوان یکی از نکات مثبت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. گفته می‎ شود دولت بیش از 400 پروژه خاص در کوتاه مدت و میان مدت برای دیجتالی کردن در دست اجرا دارد. دولت همچنین تلاش دارد مهارت‎های دیجیتال و استفاده از فناوری توسط مراکز کسب وکار را توسعه دهد.

3- در جریان دیدار اخیر دیمیتریس پاپاسترگیو وزیر دیجیتال یونان با وزیر سرمایه‌گذاری امارات به ارتقای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتال در یونان، با تاکید بر ایجاد مراکز داده، در تفاهم‌نامه همکاری که به امضای این وزیر یونانی با وزیر  امارات  رسیده است، پیش‌بینی شده است. در یادداشت همکاری ایجاد مراکز داده با حداکثر ظرفیت کل 500 مگاوات پیش بینی شده است. همچنین بر ایجاد روابط تعاونی بین ارگان‎ها و سازمان‎های دولتی و خصوصی دو کشور تاکید شده و تسهیل تبادل دانش و تجربیات برتر نیز پیش بینی شده است. سرمایه‌گذاری در مراکز داده با سرمایه‌گذاری‌های اضافی در بیش از ده کابل زیردریایی که قطب‌های مهم اتصال داخلی و مرزی بین اروپا، آفریقا و آسیا را به هم متصل می‌کنند، ترکیب خواهد شد.

4- این توافقنامه ‎ای است که موقعیت یونان را به عنوان یک مرکز انتقال داده در جنوب شرقی اروپا به طور قابل توجهی بهبود می‎بخشد و به تقویت یک محیط جذاب برای مشاغلی که به دنبال انتقال داده‌های کارآمد و قابل اعتماد هستند، کمک می‎کند. در عین حال، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتال، توسعه یک سیستم نوآوری را افزایش می‌دهد و به‌عنوان جذب سرمایه‌گذاری‌های چند برابری عمل می‌کند.

5- وزیر دیجیتال، معتقد است: «انتخاب استراتژیک دولت یونان این است که کشورمان را به یک مقصد سرمایه‌گذاری جذاب و نقطه مرجع فناوری برای منطقه وسیع‌تر اروپای جنوب شرقی تبدیل شود. در چارچوب جهش دیجیتال یونان، که ما به عنوان وزارت دیجیتال هر روز برای آن کار می‎کنیم. هدف ما این است که قطب نوآوری در این محیط دیجیتال جدید و جذب سرمایه گذاری باشیم. قراردادی که امروز امضا کردیم ارزش افزوده قابل توجهی در این راستا دارد، زیرا موقعیت یونان را به عنوان یک مرکز انتقال داده تقویت می‎کند و از یک سو به پویایی توسعه کشور ما و از سوی دیگر به تقویت همکاری بین ملت‎های ما کمک می‎کند.»

6- محمد حسن السویدی، وزیر سرمایه گذاری امارات نیز مدعی شد: «امضای این توافقنامه روابط اقتصادی رو به رشد دوجانبه بین دو کشور را تقویت می‎کند و با درک نقش حیاتی فناوری و پردازش داده‌ها در شکل دادن به اقتصاد دیجیتال، دیدگاه مشترکی را اعلام می‎کند. سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی‌شده در پروژه‌های مراکز داده در یونان به زیرساخت‌های دیجیتالی در حال توسعه سریع این کشور کمک می‌کند و فرصت‌های بیشتری را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا از مزایای دیجیتالی‌سازی بهره ببرند.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما