معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۴ - مشاهده: ۵۳

فروش اوراق قرضه ده ساله یونان به بازار

دولت یونان روز 31 ژانویه ( 10 بهمن ماه 1402) با عرضه اوراق قرضه ده ساله به بازارهای جهانی، موفق به دریافت مجموعا 4 میلیارد یورو وام جدید شد. به نقل از وزارت دارایی، ابتکار دولت مورد استقبال گرم و کم سابقه بازار قرار گرفت و ارزش تقاضا برای خرید اوراق یونانی به 35 میلیارد یورو رسید.

 نرخ بهره اوراق ده ساله به 3.45 درصد رسید. 290 شرکت سرمایه گذاری که 87 درصد آن‎ها خارجی بودند برای خریداری اوراق یونانی ابراز تمایل کردند. این اولین بار در طول سال جدید میلادی است که دولت یونان پس از کسب درجه سرمایه گذاری، اوراق قرضه به بازارهای جهانی عرضه می‎کند.

موسسات اعتبار سنجی «فیج، استاندارد اند پورز و دی بی آر اس» در نیمه دوم 2023 به یونان درجه سرمایه گذاری دادند. در حالیکه انتظار می رود موسسه مودیز نیز در ارزشیابی بعدی خود در 15 مارس، درجه سرمایه گذاری به یونان ارائه کند. در طول سال جاری یونان برای کسب مجموعا 10 میلیارد یورو، اوراق قرضه به بازارهای جهانی عرضه خواهد کرد. به این ترتیب در مرحله اول با فروش اوراق ده ساله 40 درصد هدف نهایی تامین شده است.

 آقای حاجیداکیس وزیر دارایی با انتشار بیانیه تاکید کرد «امروز 4 میلیارد یورو وام جدید دریافت کردیم و میزان تقاضای سرمایه گذاران برای خرید اوراق یونانی به 35 میلیارد یورو رسید. این بالاترین مبلغ از سال 2010 است که در یک نوبت دریافت شده در حالیکه نرخ بهره نیز بسیار مناسب و کمتر از دفعات قبل بوده است. موفقیت فوق، روند صعودی و پایدار اقتصاد یونان را گواهی می‎کند.

شایان ذکر است:

1- ماه گذشته نخستین اقدام دولت یونان در سال جاری برای فروش اوراق قرضه به بازارهای جهانی، موسسات مالی JP Morgan، Societe Generale  و Citigroup اعتماد خود را به اوراق یونانی اعلام کردند. دولت یونان پیش بینی کرده بود در ماه ژانویه اوراق قرضه ده ساله به بازار عرضه خواهد کرد. منابع بانکی یونان قصد دارند با عرضه اوراق قرضه ده ساله، بین 3 تا 4 میلیارد یورو وام جدید دریافت کند. با توجه به ارتقای موقعیت اعتباری یونان توسط موسسات اعتبار سنجی و کسب درجه سرمایه گذاری، میزان تقاضا برای اوراق یونانی دور از انتظار نبود.

2- دولت اعلام کرده است که در طول سال جدید مجموعا ده میلیارد یورو از طریق عرضه اوراق قرضه کسب خواهد کرد. موسسه Societe Generale  به سرمایه گذاران توصیه کرده بود اوراق قرضه ده ساله یونان را در ژانویه اوراق ده ساله، در مارس یا آوریل اوراق پنج ساله به ارزش 3-2 میلیارد یورو و در پاییز اوراق 15 یا 20 ساله به ارزش 3-2 میلیارد یورو منتشر خواهد شد را خریداری کنند.

3- حوزه یورو و صندوق بین المللی پول در طول بحران مالی یونان در سه بسته نجات مالی مجموعا 260 میلیارد یورو به یونان پرداخت کردند. یونان مجبور شد سیاست ریاضت اقتصادی سخت گیرانه به اجرا گذارد. با پرداخت زودهنگام اقساط 2024 و 2025، یونان مجموعا 13 میلیارد از 52.9 میلیارد یورو وام دریافتی از بسته اول را بازپرداخت کرده است. یونان از سال 2018 به بعد توانسته نیازهای وامی خود را از طریق عرضه اوراق قرضه به بازارهای جهانی تامین کند. ارزش وام بسته اول نجات مالی که توسط کشورهای عضو حوزه یورو به یونان پرداخت شد به 53 میلیار یورو می‎رسد. در صورت پرداخت زودهنگام اقساط 2024 و 2025 در دسامبر سال جاری، یونان مجموع 13 میلیارد از 53 میلیارد یورو را بازپرداخت کرده است. یونان در طول سال جاری تا کنون 9 میلیارد یورو وام جدید از طریق فروش اوراق قرضه تامین کرده است. این کشور در سال 2022 نیز 8.3 میلیارد یورو تامین کرد.    

4- موسسه رتبه بندی اعتباری آلمانی اسکوپ ریتینگز (Scope Ratings) نیز چندی پیش اعتبار اوراق دولتی یونان را ارتقا داد و درجه BBB را برای این کشور تعیین کرد. این تحول احتمال کسب مجدد درجه سرمایه گذاری توسط یونان و ارائه گزارش‎های مثبت توسط موسسات شناخته شده و معتبر رتبه بندی اعتباری (دی بی آر اس، فیچ ریتینگز، استاندارد اند پورز و مودیز) را تقویت کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما