معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۱۴:۴۸ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

گرانی شدید در ترکیه و افزایش حقوق و دستمزدها توسط دولت

با افزایش بی سابقه نرخ تورم و دشواری معیشت در ترکیه، دولت این کشور برای سال جدید میلادی اقدام به افزایش حقوق و دستمزد کارمندان، کارگران و بازنشستگان به میزان 49.25 درصد نمود. البته برخی از سندیکاههای کارگری همچون بخش فلزات، حقوق کارکنان این بخش را 102 درصد، افزایش دادند. بدین ترتیب حداقل حقوق برای کارمندان جدید در این بخش 47 هزار لیر بدون احتساب اضافه کاری، پاداش های پایان سال و عیدی‌هایی که دو بار در سال به مناسبت عید قربان و عید فطر پرداخت می‌شود، خواهد بود. در این میان  برخی از شهرداریها نیز حقوق کارمندان خود را از 70 تا 120 درصد  افزایش دادند. هزینه‌های زندگی در ترکیه روز به روز در حال افزایش است. نرخ گازوئیل طی یک ماه اخیر برای سه مرتبه افزایش یافت و به قیمت 42 لیر در هر لیتر رسیده است. برخی از محصولات مواد غذایی در طول یک روز 60 لیر افزایش یافتند. نرخ هر یک دانه زیتون از 1 لیر فراتر رفته  بنحوی که قیمت یک کیلو زیتون از 49 لیر به 289 لیر و قیمت آرد 5 کیلویی در طول یک شب از 60 لیر به 100 لیر رسیده است. همچنین گزارش شده است که یک فروشگاه زنجیره ای در طول یک شب اقدام به افزایش قیمت 700 جنس قلم کالا کرده است.

 

https://finans.mynet.com

افزایش خط فقر و مرز گرسنگی در ترکیه

نتایج تحقیقات کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری ترکیه ترک – ایش نشان می دهد، میزان خط فقر و مرز گرسنگی در ترکیه به شدت در حال افزایش است. بر اساس این تحقیقات، مرز گرسنگی در ژانویه 2024 به 15 هزار و 48 لیر (معادل 460 یورو) و خط فقر به 49 هزار و 19 لیر (معادل 1500 یورو) افزایش یافته است. این رقم در نوامبر 2023 بالغ بر 45 هزار و 686 لیر بود.

همچنین نتایج این تحقیقات نشان می دهد، هزینه‌های زندگی یک فرد مجرد 19 هزار و 630 لیر می‌باشد.

https://www.sondakika.com

افزایش دو و نیم درصدی نرخ بهره  در ترکیه

شورای سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه اولین نشست خود را در سال جدید میلادی (2024) در ارتباط با موضوع نرخ بهره به ریاست حافظه غایه ارگان، ریاست این بانک برگزار نمود. بعد از این نشست رئیس بانک مرکزی ترکیه اعلام داشت: مطابق با انتظارات و در راستای ادامه سیاست های انقباض پولی، نرخ بهره بانکی  را 2 و نیم درصد افزایش و به 45 درصد رسانده اند. بانک مرکزی ترکیه در سال 2023 بالغ بر 34 درصد نرخ بهره را افزایش داده بود.

https://www.ntv.com.tr/ntvpara

پیش بینی سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه در خصوص میزان مصرف گاز این کشور در سال 2024

سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه طی گزارشی پیش بینی نمود تا میزان مصرف گاز طبیعی این کشور در سال جاری میلادی به 51 میلیارد و 96 میلیون و 190 هزار و 984 مترمکعب معادل  543 میلیارد و 663 میلیون و 472 هزار و 67 کیلووات ساعت برسد.

این سازمان قبلا پیش بینی کرده بود تا میزان گاز طبیعی مصرفی ترکیه در سال 2023 بالغ بر 56 میلیارد و 99 میلیون و 745 هزار و 819  متر مکعب معادل  596 میلیارد و 901 میلیون و 295 هزار و 514  کیلووات ساعت گردد.

براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه، میزان مصرف گاز طبیعی در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر 2023 بالغ بر 41.3 میلیارد متر مکعب می‌باشد.

https://www.epdk.gov.tr

حمایت وزارت کشاورزی ترکیه از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی

ابراهیم یوماکلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه در شبکه اجتماعی کاربری خود در ارتباط با حمایت از کشاورزان اعلام داشت: در راستای حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی، 9 میلیارد و 374 میلیون و 88 هزار لیر به حساب کشاورزان واریز شده است که از این میزان 8 میلیارد و 949 میلیون لیر حمایت از تولیدکنندگان غلات، حبوبات، ذرت و دانه‌های روغنی، 388 میلیون و 246 هزار لیر به تولیدکنندگان خوراک دام، 17 میلیون لیر حمایت از منابع ژنتیکی دام و 15 میلیون لیر نیز در جهت  سرمایه گذاری در طرح های توسعه روستایی پرداخت شده است.

https://ekonomi.haber7.com/ekonomi

تاکید وزیر تجارت ترکیه بر روند نزولی کسری تجارت خارجی

عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه ضمن حضور در مراسم اهدای جوایز "مسابقه پروژه قرن ترکیه - قرن تجارت" که به مناسبت روز جهانی گمرک در وزارت تجارت برگزار شده بود، با بیان اینکه آمار تجارت خارجی را بصورت روزانه و ساعتی دنبال می‌کند، اظهار نمود: از لحاظ صادرات سال 2024 را خوب آغاز نموده ایم و روند کاهش کسری تجارت خارجی و هم افزایش نسبت صادرات به واردات ادامه دارد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات تجارت جهانی با توجه به تحولات منطقه ای و بین المللی گفت: سال گذشته سالی با مشکلات اقتصادی برای همه کشورهای جهان بود. در ترکیه نیز وقوع زلزله در یازده استان کشور، مشکلات عدیده ای را ایجاد کرد اما ترکیه،  علی رغم همه اثرات مواجهه با اپیدمی‌کووید-19، جنگ روسیه و اوکراین و زلزله شدید 6 فوریه در 11 استان با عزم و تلاش جدی گام‌های محکمی را در حوزه سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و صادرات بر داشته و بر می دارد.

وزیر تجارت ترکیه در ادامه با اشاره به اینکه ترکیه در سال گذشته با وجود رکود در اقتصاد جهانی و کاهش تجارت جهانی رکٌورد صادرات را شکست، گفت: در راستای هدفی که اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ما نشان داد، امسال هدف صادرات را 267 میلیارد دلار تعیین کرده ایم. وی با بیان اینکه تجارت ترکیه رشد خواهد کرد و قرن ترکیه، قرن صادرات خواهد بود، خاطرنشان کرد: هماهنگی موثر و همکاری فشرده با همه دستگاهها و نهادها برای تحقق این هدف داریم.

عمر بولات همچنین دیجیتالی شدن در گمرکات، تسهیل معاملات، ساده سازی قوانین و مدرن سازی زیرساخت های فیزیکی را از عوامل مهم در دست یابی به اهداف صادراتی عنوان نمود و گفت: تعداد دربهای گمرکی را از 136 در سال 2002 به 170 افزایش داده اند تا بازرگانان بتوانند راحت تر و سریع تر به خدمات گمرکی دسترسی پیدا کنند و همچنین ادارات گمرک نیز با رشد ترکیه در حال رشد هستند. در این روند، بهبود زیرساخت های الکترونیکی گمرک همواره مورد توجه قرار دارد. بولات همچنین ضمن اشاره به هدف برگزاری "مسابقه پروژه قرن ترکیه - قرن تجارت"  گفت: این مسابقات با موضوعاتی مانند دستیابی به اهداف قرن ترکیه، افزایش صادرات کالا و خدمات، تقویت اثربخشی کشور در زمینه دیپلماسی تجاری و بهبود خدمات گمرکی  برگزار شده است.

https://www.yenisafak.com/ekonomi

رکورد در تولید نفت در ترکیه

شرکت سهامی نفت ترکیه (TPAO) در شبکه اجتماعی X گزارش داد که تولید روزانه نفت در منطقه گابار در استان شیرناک با 35 هزار و 61 بشکه رکٌورد شکنی کرده است. در این پست آمده است: در منطقه کوهستانی گابار، واقع در شیرناک با چاه‌های تازه حفاری شده به تعداد 28 حلقه به سطح تولید 35 هزار و 61 بشکه نفت در روز رسیده ایم و هدف ما تا پایان سال 2024، دست یابی به تولید 100 هزار بشکه نفت در روز می‌باشد.

https://www.trthaber.com/haber

 

تاکید وزیر انرژی ترکیه بر راه اندازی نیروگاه هسته ای آک کویو

آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با نمایندگان رسانه‌ها و خبرنگاران در آنکارا دیدار کرد. وی در این دیدار اظهار نمود: در دوره آینده افزایش قیمت گاز طبیعی و برق را پیش بینی نمی‌کنیم. البته نرخ ارز و نوسانات بازار ارز تاثیر مستقیم بر نرخ نفت خواهد داشت و این نیز ممکن است نیاز به تنظیم قیمت سوخت را ایجاد نماید. ممکن است نرخ سوخت گاهی به سمت بالا و در بعضی مواقع رو به پائین باشد همانند آنچه در ارتباط با نرخ بنزین و گازوئیل رخ می دهد؛ اما برای گاز طبیعی و برق می‌توانم بگویم، هیچ افزایش قیمتی در دوره آتی پیش بینی نمی‌کنیم. از طرفی یارانه برق و گاز طبیعی برای آبونمان‌های خانگی در حدود 50 درصد است. به عبارت دیگر، دولت همچنان به حمایت از مصرف کنندگان در این گروه ادامه می دهد. بایراکتار همچنین ضمن اشاره به افزایش سهم انرژیهای تجدید پذیر در تولید برق ترکیه گفت: با برنامه‌های حمایتی و رویکرد وزارت انرژی مبنی بر اهمیت نقش انرژیهای تجدید پذیر، هم اینک ۴۲ درصد برق تولیدی ما از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود. وزیر انرژی ترکیه همچنین اعلام کرد که هدف آنها راه اندازی بخشی از نیروگاه هسته ای آک کویو در سال جاری است. وی افزود، با راه اندازی کامل این راکتور در سال 2028  ظرفیت تولید برق به میزان 4 هزار و 800 مگاوات افزایش خواهد یافت.

https://www.trthaber.com/haber

اعلام مجموع ذخایر ارزی ترکیه در هفته 19 ژانویه 2024  

بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر این بانک در هفته 19 ژانویه 2024  با 1 میلیارد و 708 میلیون دلار کاهش نسبت به هفته قبل به 138 میلیارد و 91 میلیون دلار رسید که از این میزان ذخایر طلا ۴۷ میلیارد و 725 میلیون دلار و ذخایر ارزی نیز به 90 میلیارد و 366 میلیون دلار می‌باشد.

https://www.yenisafak.com/ekonomi/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما