معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۰۹:۳۸ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته دوم بهمن ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

تقویت روابط همکاری بین ژاپن و ساحل عاج

روز پنجشنبه، یکم فوریه 2024،  نخست وزیر ساحل عاج با آقای یامادا جونیشی معاون اجرایی آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن در ابیجان دیدار و گفتگو نمود. در این ملاقات، آقای یامادا اعلام کرد که در قاره آفریقا  آژانس ما ساحل عاج را به عنوان یک کشور مهمی در راهبرد خود می داند. آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن، نهاد مستقل برای کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه و گسترش همکاری‌های بین المللی می‌باشد. این سازمان در زمینه‌های کشاورزی، آموزش، بهداشت، تامین آب آشامیدانی فعالیت می نماید  و در سال 1992 دفتر خود را در ساحل عاج افتتاح نمود.

 

کامرون

حمایت بانک واردات و صادرات آفریقا (اگزیم بانک) از کامرون

بر اساس بیانیه وزارت دارایی دولت کامرون، روز پنجشنبه 25 ژانویه 2024، وزیر دارایی کامرون بانک واردات و صادرات آفریقا  قرار داد 200 میلیون یورو  امضا نمودند. گفتنی است حمایت مزبور با هدف تحقق برخی پروژه‌ها در حوزه انرژی، سوخت و زیر ساخت ها اختصاص یافته است.

 

کشف بیش از 18 تن کاکائو قاچاق در کامرون

به نقل از منابع خبری روز پنجشنبه، 25 ژانویه 2024، ماموران گمرگ بندر ایدونو در منطقه جنوبی غربی کامرون 18.4 تن دانه کاکائو قاچاق را که به مقصد نیجریه در حال حمل بود را کشف و ضبط کردند. گفته می‌شود با توجه به افزایش صادرات  قاچاق کاکائو کامرونی به مقصد نیجریه بین سال 2022 و 2023، وزارت بازرگانی کامرون برای جلوگیری از قاچاق تدابیر امنیتی و نظارتی گمرک را افزایش داده است. به عنوان مثال در فصل  برداشت کاکائو در سال های 2022 و 2023میلادی، میزان کاکائو قاچاق شده به سمت نیجریه بین 30 هزار الی 60 هزار تن برآورد شده است که حدود 10 الی 20 درصد تولید ملی به شمار می آید.

 

حمایت صندوق بین المللی پول از کامرون

به نقل از منابع خبری روز دوشنبه، 29 ژانویه 2024، شورای مدیران صندوق بین المللی پول مبلغ 183.4 میلیون دلار برای دولت کامرون تخصیص داد. این بودجه بمنظور پیشگیری از خطرات تغییرات آب و هوایی به یائونده اختصاص داده شده است.

گابن

ملاقات رئیس کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی با رئیس جمهور گابن 

آقای "بالتازار انگونگا ادجو" رئیس کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی روز سه شنبه30 ژانویه 2024 با ژنرال انگما رئیس جمهور انتقالی گابن دیدار و گفتگو نمود. در این ملاقات، دو طرف در خصوص نشست آتی شورای وزیران جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی که قرار است از 22 تا 24 فوریه 2024، در بانگی پایتخت آفریقای مرکزی برگزار شود، بحث و تبادل نظر نمودند.

 

سرمایه گذاری  1300 میلیارد فرانکی گابن در بخش جاده سازی

به نقل از منابع خبری و بر اساس برنامه توسعه ملی دولت انتقالی گابن، این کشور در نظر دارد مبلغ 1333 میلیارد فرانک سیفا طی سال های 2026ـ2024 در بخش زیرساخت های جاده ای سرمایه گذاری نماید. گفته می‌شود تاکنون مبلغ 215 میلیارد فرانک سیفا تامین مالی شده و بخشی نیز قرار است از طریق شرکای دولتی، خصوصی و نیز سرمایه گذاران خارجی تامین گردد.

 

ملاقات رئیس جمهور با فعالان اقتصادی اماراتی

بر اساس منابع خبری وزرات امور خارجه گابن، روز جمعه، 26 ژانویه 2024، آقای انگما رئیس جمهور انتقالی گابن با گروهی از فعالان اقتصادی اماراتی به ریاست آقای حمید محمد بن سلیم دبیرکل اتحادیه اتاق بازرگانی امارات متحده عربی دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار دو طرف بر توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیر ساخت و ارتباطات تاکید کردند. لازم ذکر است اتحادیه اتاق بازرگانی امارت متحده عربی در سال 1976 تاسیس شده است و ماموریت اصلی این نهاد ارائه اطلاعات آماری به وزارتخانه‌ها  و نهادی‌های دولتی  و همچنین تحقیق و مطالعه در حوزه توسعه و رونق اقتصادی کشورهای دوست می‌باشد. در پایان دو طرف تفاهم نامه همکاری امضا نمودند. گفتنی است  فعالان اقتصادی  اماراتی تمایل دارند در حوزه‌های ماهگیری، انرژی، کشاورزی، ورزش، دیجیتالی شدن، انفورماتیک و هوش مصنوعی سرمایه گذاری نمایند.

 

دعوت گابن از دبیرکل سازمان بین المللی گردشگری برای سفر به لیبرویل

آقای زوراب پولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل بنا به دعوت رسمی آقای انگما رئیس جمهور انتقالی گابن، در سال 2024 از گابن بازدید خواهد نمود. یکی از اهداف سفر آقای زوراب افزایش فضای رقابتی حوزه گردشگری در همه سطح ها از طریق تشویق سرمایه گذاری و ترویج کار آفرینی در لیبرویل می‌باشد. همچنین گفتنی است هدف آقای انگما از دعوت دبیرکل سازمان بین المللی گردشگری تجدید روابط با این سازمان بین المللی و همچنین تسهیل بازگشت گابن به سازمان بین المللی گردشگری پس از نه سال عدم حضور در آن می‌باشد.

 

حمایت مالی ژاپن از گابن

به نقل از منابع خبری روز جمعه، 26 ژانویه 2024، سفیر ژاپن در گابن، با مدیر مدرسه دولتی منطقه بونگوویل در شرق گابن دیدار و گفتگو نمود. در پایان این دیدار دو طرف یک تفاهم‌نامه جهت تامین منابع مالی برای بازسازی مدارس امضا نمودند. طبق این توافق ژاپن برای بازسازی 5  مرکز آموزشی، 13 کلاس درسی و همچنین تامین تجهیزات آموزشی، بیش از 35 هزار یورو اعطا کرده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما