معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۱۱:۴۵ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول بهمن‌ماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

هند کمیته تجارت و اقتصاد مشترک با جمهوری دومینیکن تشکیل خواهد داد

دولت هند پیشنهاد امضای پروتکلی برای ایجاد کمیته مشترک اقتصادی و تجاری (Jetco) با جمهوری دومینیکن را تصویب کرد. وزارت بازرگانی و صنعت هند گفت که «جتکو» روابط اقتصادی دوجانبه را تقویت خواهد نمود و بستری برای گفتگو، تبادل اطلاعات، دانش و ایده‌ها فراهم خواهد کرد. روابط دوجانبه میان هند و جمهوری دومینیکن دوستانه است، اما در حال حاضر، مکانیسم تجاری دوجانبه میان نهاد های دو کشور  وجود ندارد. هند عمدتا طلا از جمهوری دومینیکن وارد می‌کند و محصولات دارویی، محصولات دریایی، وسایل نقلیه و دوچرخه و سه چرخه و غیره به این کشور حوزه کارائیب صادر می نماید . 

https://www.prensa-latina.cu/2024/01/24/establecera-india-comite-economico-comercial-con-republica-dominicana

صادرات آلیاژ آهن-نیکل جمهوری دومینیکن در پایان سال 2023 تا 40.6 درصد کاهش یافت

صادرات آلیاژ آهن-نیکل در دومینیکن در طول سال 2023 کاهش یافته است، علیرغم اینکه هفتمین محصولی است که در سال گذشته مقدار بیشتری دلار را وارد اقتصاد جمهوری دومینیکن کرده است. بر اساس آمار مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana)، با فروش محصول مزبور این کشور در سال گذشته 319 میلیون دلار در مقایسه با 536 میلیون دلار در سال 2022 جذب کرده است . کاهش تولید به دلیل بحران مالی و اداری است که شرکت معدنی «Falconbridge Dominicana» با آن مواجه شده و به همین خاطر است که شرکت مزبور به دنبال شرکای جدید است. آلیاژ آهن-نیکل نهایی عمدتا به اروپا، چین، ژاپن و ایالات متحده صادر می‌شود. 

https://listindiario.com/economia/industria/20240129/exportaciones-ferroniquel-cae-40-6-cierre-2023_793068.html

جمهوری دومینیکن پست معاونت آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر را به دست آورد

در چارچوب برگزاری چهاردهمین مجمع آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (ایرنا) که در ابوظبی (امارات متحده عربی) برگزار شد، جمهوری دومینیکن به عنوان یکی از معاونین رئیس این سازمان انتخاب شد. آقای آنتونیو آلمونته، وزیر انرژی و معادن جمهوری دومینیکن، معاونت مزبور را به نمایندگی از کشورش و به مدت دو سال آتی بر عهده خواهد گرفت.  

https://www.prensa-latina.cu/2024/01/25/dominicana-trabajo-vicepresidencia-de-agencia-de-energias-renovables

جامائیکا :

جامائیکا سفر و گردشگری را در نمایشگاه  FITUR در اسپانیا ترویج خواهد کرد 

آقای ادموند بارتلت، وزیر جهانگردی جامائیکا، برای شرکت در نمایشگاه بین المللی جهانگردی (FITUR 2024) که از 24 تا 28 ژانویه در مادرید برگزار می‌شود، به اسپانیا سفر کرد. آقای بارتلت در طول اقامت خود در اسپانیا با آقای زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و آقای سرجیو دیاز-گرانادوس، رئیس بانک توسعه آمریکای لاتین دیدار خواهد کرد. در مورد ظرفیت های جهانگردی جامائیکا آقای وزیر به مطبوعات گفت که این کشور انتظار دارد طی سال جاری بیش از سه میلیون بازدید کننده داشته باشد. 

https://www.prensa-latina.cu/2024/01/23/jamaica-promocionara-viajes-y-turismo-en-fitur-de-espana

خطوط هوایی InterCaribbean هاوانا و جامائیکا را با دو پرواز هفتگی به یکدیگر متصل خواهد کرد

هاوانا و کینگستون با یک یا دو ایستگاه به آنتیگوا و باربودا، دومینیکا، گرانادا، گویان، سنت لوسیا، سنت کیتس و نویس و سنت وینسنت و گرنادین متصل خواهند شد.  خطوط هوایی InterCaribbean پروازهای مستقیمی را آغاز خواهد کرد که پایتخت جامائیکا، کینگستون، را با بریج تاون (باربادوس) و هاوانا از 6 فوریه آینده متصل خواهد کرد . بر اساس گزارش سایت تخصصی Aviacionline، مسیر جدید این ایرلاین مستقر در جزایر ترکز و کایکوس امکان اتصال بین این مقاصد و مرکز دوم این شرکت هواپیمایی در باربادوس را فراهم می‌کند و دسترسی به بازارهای کارائیب شرقی و گویان را تسهیل خواهد ساخت .Trevor Sadler، مدیر عامل InterCaribbean می‌گوید این مسیر جدید فرصتی برای بهبود اتصال در سراسر کارائیب است. به این ترتیب، هاوانا و کینگستون با یک یا دو توقف با آنتیگوا و باربودا، دومینیکا، گرانادا، گویان، سنت لوسیا، سنت کیتس و نویس و سنت وینسنت و گرنادین‌ها متصل خواهند شد. پروازهای بین کینگستون و هاوانا با دو پرواز در هفته آغاز خواهد شد.  پروازهای بین کینگستون و بریج تاون، به نوبه خود، در همان روز، با سه پرواز در هفته آغاز می‌شود. یک هواپیمای CRJ 700 با ظرفیت 70 مسافر و 420 صندلی در هفته در این مسیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. InterCaribbean در حال گسترش شبکه مقاصد خود و نوسازی ناوگان خود با هدف تبدیل شدن به اپراتور اصلی در منطقه است. این شرکت هواپیمایی در ژوئن 2023 اعلام کرد که قصد دارد هفت فروند هواپیمای سابق TAROM ATR 42-500 را از شرکت هواپیمایی دولتی رومانی خریداری کند که هر کدام با ظرفیت 48 مسافر. مسیر جدید به معنای دو برابر شدن پیشنهاد مقاصد کوبا به پایتخت جامائیکا است، جایی که در حال حاضر دو پرواز هفتگی از آن منطقه به سانتیاگو د کوبا انجام می‌شود. InterCaribbean در 25 مقصد در 17 کشور از دو پایگاه اصلی خود در جزایر تورکس و کایکوس و باربادوس است. همچنین، آنها پایگاه کوچکی در تورتولا (جزایر ویرجین بریتانیا) دارند. در ماه مارس سال گذشته، دولت جامائیکا یک ویزای ترانزیت را برای شهروندان کوبایی که از طریق آن کشور ترانزیت می‌کردند، تعیین نمود.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-01-23-u1-e208512-s27061-aerolinea-intercaribbean-conectara-habana-jamaica-doble

هائیتی :

هائیتی به سوی اصلاح اتاق بازرگانی و صنایع حرکت می‌کند

رؤسای اتاق های بازرگانی و صنایع هائیتی  از 19 تا 21 ژانویه 2024 به عنوان اولین جلسه تجاری سالانه خود در ساختمان اتاق بازرگانی و صنعت منطقه جنوبی کشور با یکدیگر ملاقات نمودند. طرفین به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را مبنی بر نیاز به مدرن‌سازی و تقویت این نهاد که بیش از یک دهه در بحران به سر می‌برد، تصویب کردند. هدف از این قطعنامه انجام اصلاحات مهمی در عملکرد اتاق بازرگانی و صنعت است که نقش اساسی آن توسعه بخش خصوصی در کشور، حفاظت و دفاع از منافع تجار و بازرگانان و حمایت دولت از توسعه اجتماعی و اقتصادی است.  در این دیدار بر نیاز به گسترش منابع مالی و اقدامات برای ایجاد شبکه‌های تجاری، حمایت از پروژه‌ها، تسهیل تجارت، نوآوری و توسعه تجارت دیجیتال تاکید شد. 

https://lenouvelliste.com/article/246489/vers-une-reforme-de-la-chambre-de-commerce-et-dindustrie-dhaiti

دومینیکا :

آمادگی دولت دومینیکا برای ساخت نیروگاه زمین گرمایی

آقای دکتر وینس هندرسون، وزیر انرژی دومینیکا اعلام کرد که دولت دومینیکا آماده آغاز ساخت نیروگاه زمین گرمایی 10 کیلوواتی برای تکمیل تولید و تامین برق توسط شرکت برق دومینیکا (DOMLEC) است. وی همچنین اعلام کرد که دولت تاکنون تقریباً 50 میلیون دلار در تحقیقات زمین گرمایی سرمایه گذاری کرده و نشان داده است که پتانسیل منابع زمین گرمایی کافی برای انتقال و توزیع برق در سراسر دومینیکا وجود دارد. در تاریخ 5 دسامبر 2023 دولت دومینیکا به همراه «DOMLEC» توافق نامه ای را با شرکت« Ormat Technologies» از نوادا ایالات متحده آمریکا (در حاشیه COP28 در دبی) برای تامین مالی ساخت نیروگاه و  بهره برداری و نگهداری از نیروگاه و چاه‌های زمین گرمایی در یک دوره 25 ساله امضا کردند. دولت دومینیکا مالکیت چاه‌ها، زمین و سایر دارایی‌هایی را که در آنها سرمایه گذاری کرده است، حفظ خواهد کرد. 

https://caribbean.loopnews.com/content/dominica-govt-prepares-construct-geothermal-plant

بانک جهانی به تقویت شبکه برق دومینیکا کمک خواهد کرد

بانک جهانی یک پروژه 38.5 میلیون دلاری را تصویب کرد که برای کمک به کشور مشترک المنافع دومینیکا در توسعه  انرژی پاک، پایدار و کم هزینه طراحی شده بود. از طریق این پروژه، یک شبکه انتقال قوی و جدید برای مقاومت در برابر خطرات طبیعی ساخته خواهد شد بطوری که شبکه برق دومینیکا تقویت شود. 

https://caribbean.loopnews.com/content/world-bank-supports-clean-energy-generation-dominica

جامعه کشورهای حوزه کارائیب ( کاریکوم )

افزایش حواله‌های دریافتی مالی توسط کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در سال 2023

پیش بینی می‌شود حواله‌های دریافتی توسط کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در سال 2023 به رکورد 155 میلیارد دلار برسد.  این بر اساس گزارش جدید بانک توسعه بین آمریکایی است. این افزایش 9.5 درصدی در مقایسه با 142 میلیارد دلار دریافتی در سال 2022 است که 15 سال متوالی رشد را تکمیل می‌کند. رشد مستمر حواله‌ها نشان‌دهنده جریان‌های جدید مهاجرت درون منطقه‌ای و کمکی است که مهاجران به کشورهای مبدأ خود ارسال می نمایند .

علیرغم افزایش متوسط بین سال‌های 2017 و 2019 و رشد فوق‌العاده در سال 2021 (26.7 درصد) در طول همه‌گیری کووید-19، حواله‌های ارسالی به کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در 10 سال گذشته رشد ثابتی در حدود 10 درصد در سال داشته است. این افزایش در سال 2023 عمدتاً با رشد حواله‌های دریافتی توسط کشورهای آمریکای مرکزی (13.2 درصد)، رشد حواله‌های دریافتی توسط مکزیک (9.8 درصد) و رشد حواله‌های دریافتی آمریکای جنوبی (7.9 درصد) توضیح داده شده است. در مورد کشورهای حوزه کارائیب، رشد در سال 2023  (2.6 درصد) گزارش شده است.

مبلغ تخمین زده شده برای سال منعکس کننده افزایش درآمد مهاجرانی است که نرخ اشتغال خود را بهبود بخشیده اند و همچنین پیشرفت روند مهاجرت در دوره‌های قبلی که باعث افزایش جریان حواله‌های دریافتی خانواده‌ها در کشورهای مختلف شده است.

https://caribbean.loopnews.com/content/remittances-latin-america-and-caribbean-set-new-record 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما