معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته اول بهمن ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

سفر رئیس مجلس ملی ساحل عاج به بروکسل

آقای آداما بیکتوگو رئیس مجلس ملی ساحل عاج روز پنجشنبه، 25  ژانویه 2024، به بروکسل  مقر پارلمان اروپا سفر نمود و با برخی شخصیت های مهم  پارلمان کشورهای اروپایی از جمله رئیس مجلس نمایندگان بلژیک  و خانم روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا دیدار و گفتگو نمود. به گفته آقای بیکتوگو این دیدار فرصتی بود برای مرور همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های اقتصادی و توانمندسازی زنان در ساحل عاج که ما قصد داریم این نوع همکاری را توسعه دهیم.

همچنین در ادامه آقای بیکتوگو با رئیس پارلمان اروپا در خصوص مسائلی از قبیل مهاجرت، پردازش محصولات کشاورزی، دیجیتالی شدن، بحران روسیه و اوکراین، تغییرات آب و هوا و مسائل مربوط به منطقه غرب آفریقا به تبادل نظر پرداختند.

 

حمایت ژاپن از ساحل عاج

روز چهارشنبه، 24 ژانویه 2024، آژانس همکاری بین المللی ژاپن قرار داد تامین تجهیزات به ارزش 3.5 میلیارد فرانک سیفا با آقای آداما کولیبالی وزیر دارایی و بودجه ساحل عاج امضا نمودند. این قرار داد به منظور حمایت از افزایش ظرفیت تولید برنج محلی صورت پذیرفته است. طبق این قرارداد ژاپن تجهیزات کشاورزی نظیر تراکتور و کمباین به ساحل عاج  اعطاء می نماید. آقای کولیبالی ضمن با اهمیت دانستن روابط دو کشور خاطرنشان کرد که این توافق باعث تقویت همکاری‌ها و  افزایش میزان تولید برنج در کشور خواهد شد. لازم به ذکر است ساحل عاج تا سال 2030  دستیابی به خودکفایی در تولید برنج را هدفگذاری نموده است.

 

کامرون

 حمایت مالی ژاپن از بخش آموزش کامرون

بر اساس منابع خبری دولت ژاپن مبلغ 90 میلیون فرانک سیفا جهت تامین مالی دو پروژه آموزشی برای دولت کامرون اعتبار اعطاء نموده است.  این تامین مالی بمنظور توسعه مدرسه ابتدایی و مهد کودک دو زبانه در شهر یائونده و پروژه ساخت مدارس مقطع ابتدایی کاتولیک سنت ماری تخصیص داده شده است. همچنین تسهیل دسترسی  به امکانات آموزشی برای همه فراگیران از جمله افراد دارای معلولیت نیز در این برنامه در نظر گرفته شده است. مراسم امضای قرار داد در تاریخ 17 ژانویه 2024 در اقامتگاه سفیر ژاپن در یائونده برگزار شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما