معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته اول بهمن‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برگزاری نشست اتحادیه پاسیفیک در سانتیاگو:

روزهای سه شنبه و چهارشنبه 23 و 24 ژانویه نشست اتحادیه پاسیفیک در محل وزارت امور خارجه شیلی در سانتیاگو برگزار شد.

اتحادیه پاسیفیک، بلوک ادغام اقتصادی ادغام منطقه ای شامل شیلی، کلمبیا، مکزیک و پرو است. در نشست سانتیاگو، نشست های شورای وزیران، کارشناسان ارشد و هماهنگ کننده‌های ملی برگزار شد.

وزیر خارجه شیلی در این نشست بر تعهد شیلی به ادغام منطقه ای و تقویت مناسبات اقتصادی میان کشورهای منطقه امریکای لاتین تاکید کرد.

تصویب برنامه کاری صندوق همکاری 2024، مذاکرات تجاری و رفع موانع فنی ادغام منطقه ای در دستور کار این نشست بود. پرو در سطح وزیر خارجه و سایر کشورها در سطح  معاون وزیر و مدیرکل در این نشست شرکت کردند.

خرید شرکت معدنی لیتوم پاور استرالیا توسط شرکت ملی مس شیلی:

شرکت ملی مس شیلی ( کودلکو) اعلام کرد که شرکت معدنی استرالیایی لیتیوم پاور را خریداری خواهد کرد.  هیئت مدیره هر دو شرکت این خرید را تایید کرده اند.

انتظار می رود این معامله در 23 فوریه سالجاری نهایی شود. این خرید در راستای استراتژی ملی لیتیوم شیلی که در 20 آوریل 2023 توسط هیئت مدیره کودلکو اعلام شد صورت می‌گیرد.

ماکسیمو پاچکو، رئیس هیئت مدیره کودلکو گفت که این خرید، اعتبار جهانی شرکت ملی مس را تقویت خواهد کرده و شیلی را به کشوری محوری در تولید مواد معدنی برای انرژی تبدیل می‌کند.

تسلا اولین فروشگاه خود را در شیلی افتتاح می‌کند:

شرکت خودروسازی تسلا اولین فروشگاه خود را در شیلی در 31 ژانویه افتتاح خواهد کرد. تسلا سال گذشته از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به استخدام کارکنان شیلیایی برای شعبه فروش خودروهای برقی خود در سانتیاگو نمود و روند پیوستن به انجمن خودرو شیلی را آغاز نمود.

شعبه تسلا در منطقه لاس کوندس یکی از گرانترین مناطق سانتیاگو قرار دارد. فروش خودرو توسط تسلا در سال گذشته بیش از 35 درصد افزایش نشان داد و سود خالص به حدود 15 میلیارد دلار بالغ گردید.

 

ارائه طرح تعهدات مالیاتی:

آقای مارسل وزیر خزانه داری شیلی طرح تعهدات مالیاتی را بعنوان بخش از بسته مالی ارایه نمود.  هدف این طرح، جلوگیری از فرار مالیاتی و تامین مالی صندوق بازنشستگی است.

هفت محور این طرح  عبارت است از :

1- کوتاه کردن روند های مالیاتی

2- تصاعدی بودن مالیات 

3- تنظیم تعهدات مالیاتی 

4- مدرنیزه کردن سیستم مالیاتی 

5- طبقه بندی و مجازات جرایم مالیاتی  

6- اختیارات جدید برای دفتر بازرسی و

7- تقویت و اعتلای نهادی.

دولت شیلی در نظر دارد که با نوسازی سیستم مالیاتی و مجازات جرایم مالیاتی 1 ممیز 6 درصد تولید ناخالص ملی را به عنوان مالیات جمع آوری و برای توسعه اقتصادی کشور، تامین امنیت و تامین مالی صندوق بازنشستگی بکارگیرد. به گفته دولت شیلی، مدرن سازی سیستم مالیاتی و تحمل صفر فرارمالیاتی، 25 درصد شکاف میان تعهدات و پرداخت های مالیاتی را کاهش خواهد داد.

انقضای تاریخ مصرف بیش از 2 ممیز 4 میلیون دوز واکسن کووید – 19:

بدنبال انتشار اخباری مبنی بر سپری شدن تاریخ مصرف بیش از سه ممیز شش میلیون دوز واکسن کرونا در شیلی و درخواست احزاب و مردم برای شفاف سازی در این خصوص وزارت بهداشت شیلی با صدور بیانیه ای اعلام نمودکه از ابتدای سال 2020 شروع شیوع ویروس کرونا، تاریخ مصرف بیش از 2 ممیز 4 میلیون دوز واکسن کرونا  گذشته و مصرف نشده است.

به تفکیک این رقم شامل تعداد 40666 دوز در سال 2021، تعداد 884094 دوز در سال 2022 و تعداد 1516383 دوز در سال 2023 است.

دوزهایی که تاریخ مصرف آنها سپری شده است تنها 3 ممیز 6 درصد از 67 میلیون دوز واکسنی است که در شیلی تزریق شده است. دلیل انقضای تاریخ مصرف این واکسن‌ها عمدتا به دلیل عدم تمایل بخشی از مردم برای تزریق و یا ادامه تزریق واکسن کرونا است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما