معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۴:۲۰ - مشاهده: ۹۴

اخـبار اقتصادی لهستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفتۀ سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبات در نرخ بیکاری لهستان تا پایان نوامبر 2023

بر اساس گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا (Eurostat)، نرخ بیکاری در لهستان در نوامبر 2023 حدود 2.8 درصد بوده است که مشابه نرخ بیکاری ماه اکتبر در این کشور است. تعداد بیکاران ثبت شده در ماه نوامبر 481 هزار نفر و در پایان اکتبر 477 هزار نفر بوده است.

https://www.thefirstnews.com/article/polish-unemployment-rate-remains-at-28-pct-in-november---eurostat-43756

لهستان ششمین مقصد محبوب نیروی تخصصی انگلیسی زبان

پلتفورم Preply اقدام به انجام یک نظرسنجی در بین 270 هزار نفر نیروی انسانی انگلیسی زبان در 58 هزار شرکت در 45 کشور دنیا کرده است تا میزان رضایت آنها را از کار در کشورهای مختلف مقایسه نماید. بر مبنای نتیجه این نظرسنجی، کشورهای مکزیک با 80.2 درصد ، آلمان با 73.4 درصد، شیلی با 71.7 درصد، نروژ با 71.6 درصد و لتونی با 71 درصد میزان رضایت، به ترتیب در صدر جدول قرار گرفته‌اند و سپس لهستان با 70.8 درصد میزان رضایت، در رده ششم و بالاتر از کشورهایی مانند هلند، دانمارک و سوئد قرار گرفته است. بنا بر این گزارش، دو دلیل اصلی تبدیل لهستان به یکی از کشورهای محبوب برای نیروی کار تخصصی انگلیسی زبان، آشنایی درصد بالای ساکنین با زبان انگلیسی و روحیه فروتنی مردم لهستان است که باعث می‌شود افراد خارجی به راحتی با دیگر اعضای تیم ارتباط برقرار کنند و احساس طرد شدن نداشته باشند. بررسی میزان رضایت نیروی کار مهاجر در لهستان، بدون در نظر گرفتن زبان نیز، حاکی از نسبت مشابهی از رضایت یعنی 70.6 درصد در بین ایشان است.

https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/anglojezyczni-pracownicy-zadowoleni-z-pracy-w-polsce

خیز غول شکلات‌سازی لهستان برای رساندن دی اکسید کربن تولیدی به صفر

بزرگترین شرکت شکلات‌سازی لهستان به نام Mondelez Polska خبر از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای احداث تاسیسات انرژی خورشیدی داد. این اقدام بخشی از استراتژی این شرکت برای رساندن دی اکسید کربن تولیدی به صفر تا سال 2025 است. شایان ذکر است بر اساس گزارش مرکز تجارت بین‌المللی، لهستان در سال 2022، چهارمین صادرکننده بزرگ شکلات و بزرگترین صادر کننده وافل و ویفر در جهان بوده است. این کشور تا پایان سال 2022، حدود 155 هزار تن وافل و ویفر به ارزش 833 میلیون یورو صادر کرد.

https://businessinsider.com.pl/biznes/najwiekszy-producent-czekolady-w-polsce-zainwestuje-milion-dolarow/2ee1dvz

تعداد خودروهای خریداری شده نو و کار کرده در لهستان در سال 2023

شبکه رادویی RMF طی گزارشی در مورد بازار خودرو لهستان اعلام نمود سال 2023، در مجموع بیش از 1.3 میلیون دستگاه خودرو معامله شده است که حدود یک سوم کل خودروهای خریداری شده، جدید بوده‌اند. میانگین قیمت خودروهای جدید خریداری شده حدود 150 هزار زلوتی (35 هزار یورو) بوده است.

https://www.rmf24.pl

درخواست وام لهستان به ارزش 23 میلیارد یورو از کمیسیون اروپا

کاتارزینا پلچینسکا، وزیر سرمایه و سیاست منطقه‌ای لهستان اعلام نمود این کشور تصمیم دارد در سال جاری، چهار درخواست دیگر را برای دریافت بودجه از اتحادیه اروپا ارائه دهد. این درخواست‌ها تحت برنامه بازیابی ملی و راهبرد دولت جدید به رهبری دونالد تاسک تا سقف 23 میلیارد یورو خواهد بود. شایان ذکر است لهستان اولین درخواست وجوه تحت KPO را به میزان 6.9 میلیارد یورو در دسامبر 2023 به کمیسیون اروپا ارسال کرده بود.

https://forsal.pl/gospodarka/finanse-publiczne/artykuly/9399448,kolejne-wnioski-o-platnosc-z-kpo-chodzi-o-23-mld-euro.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما