معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۰:۲۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ملاقات وزیر نیرو ایران با نخست‌وزیر تاجیکستان

اسپوتنیک: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو ایران در دیدار با نخست‌وزیر تاجیکستان مشکلات بانکی موجود بین دو کشور را مانعی بر سر راه گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه اعلام کرد. قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر تاجیکستان و علی­اکبر محرابیان وزیر نیرو ایران در خصوص گسترش همکاری‌ها  گفتگو کردند. طرف ایرانی گفت: تهران آماده سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌های برق‌-آبی در تاجیکستان و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک است. تقویت روابط در بخش‌های اقتصادی و تجاری، ایجاد بنگاه‌های صنعتی مشترک در حوزه حمل‌و نقل، فناوری‌های علمی و سایر موضوعات از محورهای اصلی این نشست بود.

تاکنون جمهوری اسلامی ایران پروژه‌های نسبتاً بزرگی در تاجیکستان از جمله  نیروگاه آبی سنگتوده 2،  تونل «استقلال» را اجرا نموده است. شرکت‌های ایرانی نیز در ساخت نیروگاه برق‌آبی راغون مشارکت دارند.

نخست‌وزیر تاجیکستان در این نشست خواستار تسهیل سفر اتباع دو کشور شد و گفت: با توجه به توافق روسای جمهور برای لغو روادید برای شهروندان، اجرای این تصمیم به ‌زودی منجر به افزایش تعداد پروازها و قیمت سفر خواهد شد.

https://sputnik.tj/20231229/vaziri-eron-rasulzod-mushkilot-dushanbeu-tehron-1061120556.html

تاسیس مرکز نوآورانه از سوی تاجیکستان و ایران

در سفر رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی تاجیکستان و شهردار دوشنبه به تهران، چند توافقنامه بین دو کشور از جمله تفاهم نامه تاسیس مرکز نوآورانه و فناورانه به امضاء رسید. سند مذکور از سوی رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی تاجیکستان و شهردار دوشنبه و روح اله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و قتصادی دانش بنیان رئیس جمهور ایران به امضاء رسید. هدف از این اقدام، توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین تاجیکستان و ایران و پیشبرد مناسبات در حوزه فناوری‌ها و اقتصاد دانش بنیان می‌باشد.

رستم امامعلی در سفر به ایران، همچنین از خانه نوآوری‌های ایران در شهر تهران دیدن کرد. در این مرکز جدیدترین دستاورد و محصولات علمی و فناوری ایران در حوزه‌های مختلف صنایع، مواد غذایی، کشاورزی، داروسازی، تجهیزات پزشکی، واکسن دام و پرنده، داروهایی گیاهی و غیره به نمایش گذاشته شده است.

خانه نوآوری و فناوری ایران به منظور گسترش صادرات محصولات علمی و توسعه همکاری‌های مشترک علمی و فنی بین ایران و کشورهای خارجی با نهادهای دولتی و علمی خارجی همکاری می‌کند.

https://sputnik.tj/20240109/tojikiston-eron-markaz-innovatsioni-tashkil-1061197109.html

امضاء قراردادهایی به ارزش 19 میلیون دلار بین شرکتهای تاجیکستان و ایران

اوستا: در جریان سفر دو روزه رستم امامعلی رحمان رئیس مجلس ملی عالی تاجیکستان و شهردار دوشنبه به تهران، نشست تجار و کارآفرینان تاجیکستان و ایران با حمایت اتاق بازرگانی و صنایع ج.ا. ایران برگزار و در پایان قراردادهای همکاری در بخش های تولید و فراوری مواد اولیه بین مدیران شرکتهای بخش خصوصی دو کشور به ارزش 19 میلیون دلار امضاء شد.

در اطلاعیه خدمات مطبوعات شهرداری دوشنبه اعلام شد به منظور تقویت روابط دو جانیه بین مدیران و نمایندگان شرکتهای بخش خصوصی گفتگو صورت گرفت که منجر به امضای قرارداد همکاری بین طرفین شد.  با اجرای اسناد همکاری امضاء مذکور،  قرار است بیش از 1.3 میلیارد سامانی (حدود 19 میلیون دلار) به اقتصاد کشور جلب شود.

هدف از توافقات مذکور گسترش همکاری‌ها در بخش های تبدیل و تولید محصولات شیمی، منسوجات و مواد دارویی که با استفاده از ظرفیت های داخلی تاجیکستان با همکاری شرکای ایرانی اجرا خواهد شد، می‌باشد.

رستم امامعلی در سفر رسمی دو روزه به تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمد باقری قالیباف، رئیس شورای اسلامی ایران و سایر افراد عالیرتبه ایران ملاقات کرد. در نتیجه مذاکرات 15 سند جدید همکاری بین پارلمانی، همکاری‌های متقابل بین منطقه ای در بخش های اقتصادی و تجاری و بشردوستانه،

در ماه نوامبر سال 2023 ابراهیم رئیسی از دوشنبه دیدن نمود و با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان دیدار و مذاکره کرد. در نتیجه دیدارهای فوق 19 سند جدید، از جمله برنامه اجرایی نمودن برنامه‌های همکاری تا سال 2030 به امضاء رسیده بودند.

https://avesta.tj/2024/01/10/predprinimateli-tadzhikistana-i-irana-podpisali-kontrakty-na-19-mln/ Avesta.tj - Все права защищены.

 افزایش صادرات محصولات کشاورزی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ایران

همکاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با ایران در حال توسعه و براساس آمارهای رسمی، صادرات از کشورهای عضو اتحادیه فوق به ایران افزایش یافته است. ایران یکی از مهمترین شرکای تجاری اتحادیه مذکور محسوب شده و در بین کشورهای وارد کننده محصولات کشاورزی در مقام سوم قرار دارد.

به گفته آینا کوسِین اوا، معاون مدیر شرکت «آگرواکسپورت»، در آینده صادرات به ایران از جمله  محصولات گوشتی افزایش خواهد یافت. محصولات کشاورزی و غذایی مهمترین محصولات تجاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران است. 

در سال 2022، محصولات کشاورزی و غذایی تقریباً 90 درصد صادرات و نصف واردات را تشکیل داده است. طبق آمار رسمی، طی 5 سال اخیر گردش این نوع کالاها به ایران 5 برابر افزایش یافته بالغ بر 3 میلیارد و 750 میلیون دلار شده است. 

به گفته آندرِی سلِپنیوف، وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا مسئول حوزه می‌باشد، در چارچوب توافقنامه تجات آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران، کاهش 90 درصدی عوارض برای تمامی محصولات و بیش از 99 درصد صادرات در نظر گرفته شده است. 

این اقدام امکان می دهد، صادرات، از جمله محصولات کشاورزی و غذایی به ایران افزایش یابد. اصل صادرات اوراسیا  به ایران در حال حاضر غلات (73 درصد) و روغن نباتی (25 درصد) می‌باشد. 

در آینده صادرات نه تنها محصولات فوق، بلکه گوشت گاو و گوسفند، گوشت مرغ، کنسرو، انواع شیرینی و سایر محصولات کشاورزی دارای ارزش افزوده نیز افزایش خواهد یافت. 

          https://sputnik.tj/20240101/sodiroti-mahsuloti-kishovarzi-az-kishvarhoi-iiao-ba-eron-dar-panj-sol-panj-barobar-afzudaast-1061146391.html

 اجرای 724 طرح سرمایه گذاری دولتی به ارزش 152 میلیارد سامانی در تاجیکستان

طی هفت سال اخیر بیش از 95 میلیارد سامانی(9.5 میلیارد دلار) سرمایه خارجی وارد تاجیکستان شده است که بیش از 30 میلیارد سامانی آن سرمایه‌های مستقیم محسوب می‌شوند.  امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در  پیام سالانه خود به پارلمان کشور «در خصوص زمینه‌های اصلی سیاست داخلی و خارجی کشور» تاکید کرد که در این دوره از محل بودجه دولت و سرمایه‌های خارجی بیش از 1400 طرح سرمایه گذاری دولتی به مبلغ 36 میلیارد سامانی اجرا شده اند.

در حال حاضر  724 طرح سرمایه گذاری دولتی به ارزش 152 میلیارد سامانی در حال اجرا می‌باشند. طبق استراتژی ملی کشور برای این دوره تا سال 2030، میزان سرمایه‌های مستقیم تا سال 2026 به اندازه 10 درصد تولید ناخالص داخلی و طی سال های 2026-2022، یعنی طی برنامه 5 ساله توسعه صنعتی این کشور بایستی بیش از 60 میلیارد سامانی سرمایه‌های مستقیم به اقتصاد ملی کشور جلب شود.

بنا به اعلام رئیس جمهور تاجیکستان، در سال 2023 برای ایجاد تولیدات صنعتی جدید، گسترش صندوق‌های اصلی و راه اندازی تولیدات محصولات جدید و رقابت پذیر از محل سرمایه‌های خارجی و شرکت ها بیش از 7 میلیارد سامانی اختصاص یافته است که نسبت به دوره سال 2022 بیش از 1.5 برابر بیشتر می‌باشد.

امامعلی رحمان اعلام کرد که این روند بایستی به ایجاد اشتغال جدید، تقویت همکاری‌ها با شرکت های داخلی و خارجی، سرمایه گذاران، شرکای توسعه و انستیتوهای بین المللی مالی برای تاسیس کارخانه‌های تولیدی با واردات فناوری‌های جدید جهت صرفه جویی انرژی و براساس اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور توجه ویژه شود.

در این راستا مقرر شده اصلاحاتی در ساختار جلب سرمایه، تهیه، ارائه و اجرای مؤثر طرح های سرمایه‌گذاری در اقتصاد، بویژه در بخش های صنایع و کشاورزی صورت پذیرد. رئیس جمهور تاجیکستان به وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی، کمیته دولتی سرمایه گذاری و اداره اموال دولتی این کشور دستور داد، به منظور ارتقاء فرصت های سرمایه گذاری کشور، استانداردهای ملی اکولوژی، اجتماعی و استانداردهای مدیریت در اجرای فعالیت کارآفرینی را تهیه کنند.

https://avesta.tj/2023/12/29/v-tadzhikistane-realizuyutsya-724-gosudarstvennyh-investitsionnyh-proekta-na-obshhuyu-summu-152-mlrd-somoni/

 کاهش تجارت دوجانبه تاجیکستان با تمام کشورهای آسیای مرکزی

خبرگزاری «آسیا پلوس»: تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای منطقه در 11 ماه 2023، 17 درصد کاهش یافت. مجموع گردش مالی کالاها و محصولات تاجیکستان با کشورهای مذکور طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال 2023 بیش از یک میلیارد و 539 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2022، 17 درصد کاهش داشته است. بر اساس گزارش آژانس آمار جمهوری، تجارت دوجانبه با قزاقستان 20 درصد، ازبکستان 10.3 درصد، ترکمنستان 13.5 درصد و قرقیزستان 21.7 درصد کاهش‌یافته است.

قزاقستان همچنان شریک اصلی تاجیکستان در منطقه است و حجم تجارت دوجانبه با آن کشور در 11 ماه بیش از یک میلیارد دلار بوده است. ازبکستان در رتبه دوم قرار دارد و حجم مبادلات تجاری بین تاجیکستان و این کشور در این مدت بیش از 450 میلیون دلار بوده است. گفتنی است در زمان تصدی شوکت میرضیایف برای اولین بار کاهش تردد کالا و محصولات بین تاجیکستان و ازبکستان مشاهده می‌شود. تجارت دوجانبه با ترکمنستان در مدت مذکور  بیش از 40 میلیون دلار بوده و با قرقیزستان به 10 میلیون دلار کاهش‌یافته است که برای همسایگان آن مناسب نیست.

تجارت خارجی تاجیکستان طی 11 ماه اول سال گذشته 6.8 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2022، 2.2 میلیارد دلار بیشتر است. به‌طور خاص، بیش از 1.6 میلیارد دلار مربوط به صادرات و بیش از 5.1 میلیارد دلار مربوط به واردات است.

تراز منفی گردش کالاها و محصولات خارجی تاجیکستان (مازاد واردات نسبت به صادرات) از 2.4 برابر  در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 به 3.1 برابر افزایش یافته است.

تحلیلگران بین‌المللی دلیل این امر را کاهش صادرات محصولات از تاجیکستان به دلیل «تعلیق تحویل طلا به بازارهای خارجی و همچنین کاهش صادرات فلزات و محصولات معدنی ارزان‌قیمت» می‌دانند.

تاجیکستان طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال جاری با 119 کشور جهان مبادلات مالی انجام داده است. شرکای اصلی تجاری تاجیکستان روسیه (22 درصد)، چین (19.6 درصد) و قزاقستان (15.3 درصد) هستند.

https://asiaplustj.info/tj/news/tajikistan/economic/20231229/savdoi-duonibai-toikiston-bo-amai-kishvaroi-osiyoi-markaz-koish-yoft

 سهم صادرات محصولات ولایت سغد در گردش تجارت خارجی

اوستا: براساس گزارش خبرگزاری سغد نیوز به نقل از دفتر مطبوعات استانداری سغد، سهم صادرات محصولات تولیدی ولایت سغد در تجارت خارجی تاجیکستان 26.5 درصد می‌باشد. کالاهای اصلی صادراتی ولایت سغد، روی و کنسانتره و الیاف پنبه بوده است. طی یازده ماه اول سال 2023 میزان کل گردش تجارت 158256.4 میلیون سامانی و خدمات پرداختی به مبلغ 3922.6 میلیون سامانی ارائه شده است. میزان مذکور نسبت به دوره مشابه سال گذشته متناسباً 110.1 و 102.5 درصد بیشتر می‌باشد.

میزان حجم تجارت خارجی در این دوره  مذکور بیش از 2502.0 میلیون دلار بوده است، از جمله میزان واردات 1838.6 میلیون دلار و یا 73.5 درصد میزان کل جارت خارجی و صادارات 663.4 میلیون دلار و یا 26.5 درصد برآورد  شده است. طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال 2023 صادرات روی و کنسانتره آن 314.5 میلیون دلار، صادرات الیاف پنبه 70.5 میلیون دلار، صادرات سیمان 15.1 میلیون دلار صورت گرفته است. سهم محصولات مذکور در صادرات نسبت به دوره مشابه سال گذشته متناسباً به اندازه 18.4،  0.3 درصد و 0.1 درصد کاهش یافته است.

در گزارش ولایتی سغد اعلام شده، در نتیجه اجرای هدفمند برنامه توسعه صنعتی این کشور در آن ولایت، شاخص های تولید منسوجات بهبود یافته است و منجر به افزایش صادرات الیاف پنبه و پوشاک شده است.  طی یازده ماه سال جاری 3852 تن الیاف پنبه به مبلغ 9.6 میلیون دلار و لباس 1426 تن به مبلغ 22.6 میلیون دلار به بازارهای خارجی صادر شده است. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته متناسباً 7.8 میلیون دلار و 2.0 میلیون دلار برآورد شده است. 

خبرگزاری اوستا، مورخ 9/10/1402 (30/12/2023)

انتشار اوراق بهادار دولتی در بازار مالی تاجیکستان

اوستا: انتشار اوراق بهادار دولتی برای اولین بار در راستای اجرای دستور رئیس جمهور تاجیکستان در پیام مورخ 28 دسامبر 2023 در تاریخ 9 ژانویه 2024 برای تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل تحت عنوان  (Roadshow)  صورت گرفت. در این مراسم فیض الدین قهارزاده، وزیر مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان، حاکم خالق زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان، رؤسای برخی وزارتخانه‌ها و ادارات ذیربط کشور و نمایندگان سازمان‌های بین المللی مالی حضور داشتند.

در این نشست اعلام شد با حمایت مستقیم امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، قوانین کشور برای اجرای هدف ایشان مطابقت داده  شد و شرایط مناسب برای انتشار اوراق بهادار دولتی مطابق با استانداردهای بازار فراهم شد که بدون شک این مکانیزم مورد اعتماد و اثربخش جلب سرمایه محسوب می‌شود.

در این نشست اعلام شد در تاجیکستان برای اولین بار است که انتشار اوراق بهادار دولتی برای بازار متشکل و دارای شرکت کنندگان گسترده با شرایط بازرگانی انجام می‌شود.

شایان ذکر است که اوراق بهادار دولتی تامین درآمد در سطوح مختلف برای توسعه بازار اوراق بهادار بخش خصوصی، از جمله وام برگ های تعاونی نیز شرایط مساعد فراهم خواهد کرد. برنامه مذکور از سوی وزارت مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان با حمایت بانک توسعه آسیا برگزار شد.

سایت وزارت مالیه (دارایی) جمهوری تاجیکستان، مورخ 20/10/1402 (10/1/2024)

http://moliya.tj/nahustin-barorishi-ko%d2%93az%d2%b3oi-%d2%9bimatnoki-davlat%d3%a3-dar-bozori-ozod/

 لزوم دریافت مجوز برای واردات بنزین به تاجیکستان

سهم واردکنندگان فرآورده‌های نفتی بویژه بنزین به تاجیکستان که برای اولین بار مجوز دریافت می‌کنند در حال افزایش و به بیش از 8 میلیون سامانی رسیده است. نمایندگان پارلمان تاجیکستان با اصلاح قانون این کشور جهت واردات بنزین، بر دریافت مجوز تاکید نموده اند. مجوز مذکور از سوی آژانس تاجیک استاندارد پس از پرداخت بیش از 4 میلیون سامانی صادر می‌شود. تغییرات در قانون فوق در تاریخ  22 دسامبر سال 2023 انجام شد و به گفته نمایندگان پارلمان، پیش نویس قانون مذکور از سوی رئیس جمهوری تاجیکستان پیشنهاد شده است. 

تیمورجان عبدالوهاب زاده، مدیر آژنس «تاجیک استاندارد» با اشاره به پیش نویس به نمایندگان مجلس اعلام کرد بر اساس این تغییرات به شرکت های وارد کننده مجوز فروش بنزین پس از بازرسی وضعیت و شرایط حفظ بنزین، سطح خدمات، وسیله اندازه گیری در پمپ بنزین‌ها، مجوز زیست محیطی و ایمنی آتش نشانی صادر می‌شود. این امر جهت تامین محصولات استاندارد و تنظیم اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

روشن رجب زاده، نماینده پارلمان از پیشنهاد رئیس آژانس «تاجیک استاندارد» حمایت و اعلام کرد  شرکت ها سالانه برای دریافت مجوز بیش از 4 میلیون سامانی پرداخت خواهند کرد. علاوه بر این شرکت هایی که برای اولین بار مجوز واردات بنزین دریافت می‌کنند، بایستی برای یک بار 4 میلیون سامانی دیگر پرداخت کند.

در مجموع وارد کنندگان بنزین در سال جاری،  بیش از 8 میلیون سامانی در سال های آینده پرداخت خواهند کرد. در آژانس تاجیک استاندارد، اصلاحات در قانون واردات بنزین تایید شده و اطلاع دادند که هدف اصلاح  قانون و لزوم دریافت مجوز، واردات بنزین با کیفیت بالا مطابق با استانداردهای بین المللی و رعایت قواعد ایمنی در پمپ بنزین‌ها می‌باشد.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 12/10/1402 (2/1/2024)

https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240102/dlya-vvoza-benzina-v-tadzhikistan-neobhodimo-poluchit-sertifikat-on-stoit-bolee-4-millionov-somoni

 افزایش سهم بخش حمل ونقل در تولید ناخالص داخلی تاجیکستان

بنا به اعلام وزیر نقلیات تاجیکستان، طی 11 ماه 2023 در تاجیکستان بیش از 108 میلیون تن کالا و بیش از 821 میلیون نفر مسافر حمل شده است. عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات تاجیکستان در پیام سال جدید میلادی گفت: سهم بخش حمل و نقل در ساختار تولید ناخالص داخلی تاجیکستان افزایش یافته و بالغ بر 8.3 برابر شده است.

به گفته وزیر نقلیات تاجیکستان سهم حمل و نقل در این کشور حدود 9.9 میلیارد سامانی برآورد می‌شود. طی یازده ماه  2023 انتقال کالا از طریق تمامی انواع وسائل حمل و نقل 15 درصد و انتقال مسافر 10 درصد افزایش یافته است. در سال 2023 از محل تمامی منابع سرمایه گذاری بیش از یک هزار کیلومتر راه احداث و نوسازی شده اند. تنها در پایتخت کشور 16 کیلومتر جاده احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 10/10/1402 (31/12/2023)

https://sputnik.tj/20231231/hazor-km-roh-naqliyot-1061140767.html

 احداث بیش از 300 کیلومتر جاده جدید بین المللی در تاجیکستان

پروژه‌های احداث 317 کیلومتر جاده مطابق با استانداردهای بین المللی در تاجیکستان نهایی شده و بنا به اعلام  وزارت نقلیات تاجیکستان، پروژه‌های مربوطه بایستی طی دو سال آینده احداث و مورد بهره برداری قرار بگیرند. همچنین به احداث 32 پل، 5 تونل با طول 11،2 کیلومتر و 7 دالان ضد بهمن اشاره شده است.

شایان ذکر است در حال حاضر در بخش حمل ونقل 17 طرح دولتی سرمایه گذاری به مبلغ 13 میلیارد سامانی در حال اجرا می‌باشد. از جمله احداث جاده راغون-آب گرم-نورآباد به طول 76 کیلومتر، بازسازی جاده خجند-کانی بادام و روشان-خاروغ-روستای وَرشِز، جاده دنغره-باختر با طول 29 کیلومتر و جاده دوشنبه-کولمه در قسمت قلعه خمب-ونج-مرز روشان با طول 93 کیلومتر در حال اجرا می‌باشند.

بنا به گزارش وزارت نقلیات تاجیکستان، نوسازی جاده گلستان-کولاب، دنغره-گلستان، گلستان-فرخار، باختر-لِواکانت-دنغره و 4 قسمت جاده در استان سغد در حال اجرا می‌باشند. علاوه بر این، در استان کوهستانی بدخشان روی رودخانه غوند و شافدریا پل ها و در محله بَرسِم دالان‌های ضد بهمن با طول 4.6 کیلومتری احداث خواهند شد. 

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 17/10/1402 (7/1/2024)

          https://sputnik.tj/20240107/tojikiston-roh-baynalmilal-sokhta-meshavand-1061180295.html

افزایش واردات خودروهای برقی در تاجیکستان در سال 2023

بنا به اعلام وزارت نقلیات تاجیکستان، واردات خودروهای برقی به این کشور طی نه ماه اول 2023 بیش از 1.3 هزار دستگاه خودرو برقی (1.3 هزار دستگاه با تناژ کم، 4 دستگاه اتوبوس و مینی بوس، 9 دستگاه کامیون‌های برقی و 2 عدد لیفتراک) برقی وارد شده است که 533 عدد بیشتر از دوره مشابه سال 2022 می‌باشد. طی سال های آینده نیز سهم خودروهای برقی 20 الی 30 درصد از میزان کل تعداد خودروهای وارده به تاجیکستان را تشکیل خواهند داد. اقدامات مذکور در چارچوب «برنامه توسعه وسائل حمل و نقل برقی برای سال های 2028-2023» برنامه ریزی شده است.

 طرح و برنامه اقدام واردات خودروهای برقی در مرحله اول برای سال های 2025-2023 از سوی وزارت نقلیات تهیه و بر اساس مصوبه شماره 532 مورخ 31 اکتبر سال 2022 دولت جمهوری تاجیکستان تایید شده است. به منظور ارتقاء رقابت پذیری در اقتصاد ملی، انطباق با تغییر آب و هوای جهان، حفظ محیط زیست و بهبود وضعیت محطی زیستی کشور، نیل به اهداف توسعه پایدار، از جمله مقاومت علیه تغییر آب و هوا، تامین زندگی سالم و مساعدت جهت رفاه برای همه، تامین دسترسی عمومی‌ به منابع ارزان و پایدار انرژی برای همه، تضمین گذار به مصرف و مدل های تولید پایدار که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شده است، تهیه شده است.

هدف برنامه، تاسیس شرایط مناسب برای توسعه خودروهای برقی درجه‌های M1, M2, M3, N1, N2 و N3، می‌باشد. طبق برنامه مذکور، در کشور یک سری مشوق و امتیازات جهت تشویق تولید خودروهای برقی انجام، زیرساخت، از جمله نقاط شارژ و نگهداری این ماشین‌ها، شرایط مناسب برای از بین بردن آکومالاتورهای آن‌ها، همچنین پایگاه برای تولید خودروها و آکومالاتورهای آن‌ها تاسیس انجام شده است. 

در چارچوب برنامه توسعه خودروهای برقی، انتظار می رود که واردات، توسعه زیرساخت، در مجموع به عنوان حوزه جدید اقتصاد ملی کشور، افزایش یابد. همزمان تاجیکستان امتیازاتی را برای وارد کنندگان خودروهای برقی، از جمله معافیت از پرداخت عوارض گمرکی ارائه کرده است.

عظیم ابراهیم وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان اطلاع داده سالانه صد ها تن مواد سوخت از طریق مرزها وارد کشور وارد می‌شود و ظرفیت تولید انرژی و استفاده خودروهای برقی در کشور خیلی زیاد است.

فرآورده‌های نفتی خودروهای تاجیکستان کاملاً از روسیه (بنزین و گازوئیل) و قزاقستان (گاز مایع) وارد می‌شود. با توجه به ظرفیت بالای تولید برق از نیروگاههای برق- آبی (527 میلیارد کیلووات ساعت در سال)، در حال حاضر تنها 4 درصد آن (حدود 21 میلیارد کیلووات ساعت در سال 2021) استفاده می‌شود.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان سال گذشته در ارائه پیام سالانه خود به پارلمان کشور به وجود منابع بزرگ برای تولید انرژی آبی از نظر محیط زیستی پاک و ضایعات کم گازهای گلخانه ای اشاره کرد. 

خبرگزاری اوستا، مورخ 8/10/1402 (29/12/2023)

 بمنظور جلوگیری از خسارت کامیون‌ها با حمل بار بیش از حد متعارف، وزیر نقلیات تاجیکستان خواستار باسکول هوشمند و بدون فساد مالی شد

عظیم ابراهیم وزیر نقلیات تاجیکستان اظهار نگرانی کرد که کامیون‌ها با بار بیش از استانداردهای بین‌المللی، راه و پل ها را خراب و به دولت این کشور خسارت زیادی وارد کنند. تلفات مادی و جانی که کامیون‌ها با نقض قوانین و مقررات بین المللی  به تاجیکستان وارد می‌کنند در نشست نظارتی مطرح شد.

وزیر نقلیات تاجیکستان گفت: حمل و نقل جاده‌ای در این کشور در تامین مواد اولیه برای مراکز اقتصادی نقش کلیدی دارد، زیرا حمل اکثر محموله‌ها و کالاها (بیش از 90 درصد) از طریق جاده ای انجام می‌شوند. نامبرده تاکید کرد کامیون‌ها برخلاف مقررات بین المللی محموله‌های سنگین را انتقال می دهند، که این امر جاده و پل ها را خراب و به دولت خسارات زیادی وارد می‌کنند که قابل اغماض نیست. عظیم ابراهیم به خدمات دولتی در زمینه نظارت و تنظیم در حوزه حمل و نقل دستور داد که در این حوزه نظارت ها را افزایش دهند. ایشان خواستار تهیه و پیشنهاد طرح برنامه «باسکول هوشمند» جهت نصب تجهیزات دیجیتالی و نظارت بر وزن و اندازه محموله‌ها در جاده‌های کشور شد. وی افزود: عدم عامل انسانی در روند نظارت، خطر عوامل فساد مالی را کاهش می دهد.

وزیر نقلیات تاجیکستان گفت دولت  سالانه ده‌ها میلیون سامانی به دلیل تردد کامیونهای با وزن سنگین  از دست می دهد. اما جلوگیری از این موارد علیرغم جرایم، هنوز نتیجه قابل توجهی نداشته است.

بنا به اعلام وزارت نقلیات تاجیکستان، حرکت کامیون‌هایی با وزن بیش از 40 تن بار ممنوع شده است.همچنین در برخی از جاده‌ها در فصل زمستان و تابستان برای تردد تمامی‌ کامیون‌ها محدودیت های دوره‌ای در نظر گرفته شده است.  

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 19/10/1402 (9/1/2024)

افزایش مالیات  دریافتی از وسائل نقلیه در تاجیکستان از ابتدای سال جاری میلادی

بنا بر اعلام وزارت نقلیات تاجیکستان، پرداخت عوارض بابت استفاده از بزرگراه‌ها برای وسائل نقلیه در تاجیکستان از اول ژانویه سال 2024 به اندازه 5.8 درصد، از 68 سامانی به قبلی تا 72 سامان افزایش یافت. 

میزان مالیات از وسایل نقلیه مطابق با قانون مالیات جمهوری تاجیکستان با توجه به قدرت موتور، نام، تعداد صندلی‌ها، ظرفیت بار، محدوده فعالیت بر اساس یک اسب بخار موتور، 1 کیلو وات / ساعت قدرت الکتریکی موتور و یک کیلوگرم - فشار موتور جت تعیین می‌شود.

 مالکان خودروهای دارای موتور 250 اسب بخار باید مالیات در سال 2024 را به میزان 1350 سامانی (بجای 1275 سامانی در سال 2023)  پرداخت نمایند. مالکان خودروهای دارای موتور از 250 تا 300 اسب بخار ً از 1800 تا 2160 سامانی (بجای 1700 تا 2040 سامانی در سال 2023) پرداخت خواهند کرد. مالیات برای خوردهای دارای موتور 300 تا 350 اسب بخار از 2592 تا 3024 سامانی (در سال 2023 از 2448 سامانی تا 2856 سامانی) خواهد بود.  مالکان خودروهای دارای موتور بیش از 350 اسب بخار در سال 2024 به اندازه 3780 سامانی بجای 3570 سامانی سال 2023 پرداخت خواهند کرد.

نرخ مالیات برای سایر انواع وسائل نقلیه (موتور سیکلت، اتوبوس، کامیون، تراکتور، هواپیما و ...) در قانون مالیات (ماده 360) قابل دریافت می‌باشد.

خبرگزاری اوستا، مورخ 18/10/1402 (8/1/2024)

https://avesta.tj/2024/01/08/v-tadzhikistane-s-1-yanvarya-uvelichivaetsya-transportnyj-nalog/

 ممنوعیت ورود خودروهای قبل از سال 2013 به تاجیکستان

بنا به اعلام  وزارت نقلیات جمهوی تاجیکستان، در سال 2024 افراد حقوقی و حقیقی حق واردات  خودروهای تولید قبل از سال 2013 را به این کشور ندارند. این اقدام از تاریخ 2 اکتبر سال 2023 اعبتار قانونی اجرایی شده است. در مصوبه دولت جمهوری تاجیکستان از تاریخ 2 اوت سال 2023 به شماره 355 اعلام شد،  ورود وسائل نقلیه مدل تا سال 2013 (اقلام کالایی 8702، 8703، 8704 و 8705) نامگذاری کالاهای فعالیت اقتصادی خارجی جمهوری تاجیکستان، ممنوع شود.

 وسایل نقلیه برای حمل و نقل مسافر و بار، خودروهای سواری و وسایل نقلیه تخصصی هستند. طبق مصوبه فوق، مصوبه قبلی مربوط به ممنوعیت واردات وسائل نقلیه مدل تا سال 2005 به کشور، لغو خواهد شد.

خبرگزاری اوستا، مورخ 19/10/1402 (9/1/2024)

https://avesta.tj/2024/01/09/v-tadzhikistane-budet-dejstvovat-zapret-na-vvoz-avto-vypuska-do-2013-goda/

 تایید عضویت تاجیکستان در شبکه پایدار خدمات بانکی و سرمایه گذاری 

به اطلاع بانک ملی تاجیکستان، این بانک عضو شبکه پایدار خدمات بانکی و سرمایه‌گذاری (Sustainable Banking and Finance Network (SBFN)) شد.

شایان ذکر است SBFN توسط شرکت بین المللی مالی در سال 2012 تاسیس شده، در ماه دسامبر سال 2023 با 84 نهاد مالی و اتحادیه‌های ذیربط 66 کشور جهان همکاری داشته است. اعضای این شبکه بر اساس سطح و گروه‌های کاری موضوعی در مراحل مختلف اجرای اقدامات مربوط به پایداری مالی، اجرای ابتکارات ملی مربوط به پایداری سرمایه‌گذاری در چارچوب تجارب بین‌المللی همکاری نموده و جهت توسعه سرمایه‌گذاری پایدار در کشورهای خود مساعدت می‌کنند.  بانک ملی تاجیکستان به عنوان نهاد ناظر به منظور مطابقت فعالیت سیستم بانکی با تجارب بین المللی، اقدامات لازم را انجام می دهد. 

خبرگزاری خاور، مورخ 20/10/1402 (10/1/2024)

ورود عسل تاجیکستان به بازار اروپا

خبرگزاری خاور: براساس اطلاعات منتشر شده توسط آژانس آمار تاجیکستان، طی ماه‌های ژانویه لغایت نوامبر سال 2023، میزان تولید عسل در تاجیکستان 4552.7 تن برآورد شده که نسبت به دوره مشابه سال 2022، 3 درصد افزایش داشته است. طی یازده ماه سال 2023، تولید عسل در استان سغد 1556.0 تن، در استان ختلان 1144.2 تن، در استان بدخشان 58.2 تن، در شهر و نواحی تابعه 1794.3 برآورد شده است.

بعد از استقلال تاجیکستان  اقدامات قابل توجهی در بخش زنبورداری در این کشور انجام شده است. در این دوره قانون تاجیکستان در خصوص فعالیت زنبورداری به تصویب رسید که بر اساس آن مصوبات دولت این کشور جهت تسهیل فعالیت در این بخش و حل به موقع مشکلات تهیه و به تصویب رسیدند. همچنین چهار برنامه توسعه زنبورداری در تمامی مناطق کشور اجرا شد. جهت اجرای این برنامه‌ها بیش از 10 میلیون سامانی بودجه دولتی اختصاص یافت. با اجرای برنامه‌ها، تعداد کندو زنبور عسل در تاجیکستان در سال 2022 به بیش از  264 هزار و تولید عسل بالغ بر 4.6 هزار تن رسید که نسبت به سال 1991 تعداد کندو های زنبور عسل به میزان 4.3 برابر و عسل تولیدی 7.7 برابر و تولید کندو تولید کننده به اندازه 1.8 برابر افزایش یافته است. همزمان توسعه بخش زنبورداری به ایجاد  اشتغال کمک نموده و بیش از 10 هزار نفر در این بخش شاغل می‌باشند.

در چارچوب این برنامه‌ها، هزار پرورش ملکه و کندو زنبور عسل با تمام تجهیزات، مواد دارویی و مواد غذایی وارد شده‌اند که موجب بهبود نسل زنبورها، افزایش بهره وری کندو‌های زنبور عسل و زنبورداری به صورت حرفه‌ای شده است. برای آموزش و تربیت متخصصین ذیربط در دانشکده مهندسی باغ وحش دانشگاه کشاورزی تاجیکستان بخش زنبورداری تاسیس شد که سالانه 25 نفر از آن فارغ التحصیل می‌شوند. همچنین پایگاه فنی مؤسسه دولتی شرکت زنبورداری «عسل تاجیکستان» تقویت و در کشور 5 شرکت تبدیل عسل تاسیس یافته است.

شایان ذکر است عسل تولید تاجیکستان از نظر کیفیت، طعم خوش و زیست محیطی در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی جایزه دریافت کرده است.  در سال 2014 عسل تاجیکستان در چهارمین کنگره بین‌المللی مربوط به زنبورداری و نمایشگاه عسل کوهی در ترکیه مدال برنز، در سال 2015 در نمایشگاه «پروداکسپو-2015» فدراسیون روسیه مدال طلا، در سال 2018 در جشن بین‌‎المللی زنبورداری استانبول ترکیه نمونه عسل از نواحی بلجووان، خاولینگ، سنگوار و شهرستان مدال افتخاری و در سال 2019 در نمایشگاه بین‌المللی «عسل و محصولات آن» در شهر دوحه دولت قطر، عسل خاولینگ جایزه افتخاری به دست آورد. به منظور صادرات عسل همکاری با مرکز بین‌المللی تجاری، بیش از صد نمونه عسل تاجیکستان در آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی در آلمان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به ارزیابی مثبت از نظر کیفی وارد بازار کشورهای اتحادیه اروپا شد.

https://avesta.tj/2024/01/08/v-tadzhikistane-rastet-obem-proizvodstva-myoda/   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما