معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

استفاده از فرصت ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به جلسات فشرده وزیر صنعت ، نعدن و تجارت و هیئت همراه در ارمنستان و توافقات صورت گرفته گفت:در این جلسات استفاده از فرصت ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا مورد تاکید و توافق دو طرف قرار گرفت.

بازار 5 میلیارد دلاری ارمنستان منتظر ورود تجار ایرانی

احیای ارتباط با کشورهای همسایه، چندماهی است که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است. این روزها نوبت به کشور ارمنستان رسیده است؛ این کشور 3میلیون نفری محصور در خشکی که مرز مشترک با ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان دارد، سالانه 5میلیارد دلار واردات دارد که در این میان دو کشورچین و روسیه سهم خوبی از این بازار دارند.

مذاکره ایران و اتحادیه اوراسیا با هدف اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد

به گزارش روز جمعه مورخ 15 اسفند 1399 ایرنا، سید رسول مهاجرمعاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، از رشد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا خبر داد و گفت: به ‌زودی مذاکرات جمهوری اسلامی‌با این اتحادیه برای اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد آغاز می‌شود.

اخبار اقتصادی ازبکستان (نیمه اول بهمن ماه 1399)

مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در نیمه اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است.

تجارت 2.7 میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران با اوراسیا طی یک سال

جناب آقای غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در حاشیه پانزدهمین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در روز یکشنبه 18 آبان 1399 گفت: بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارزش تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در یک سال اخیر بوده است.

رشد صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان توسعه تجارت ایران از تجارت جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، حجم واردات و صادرات در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ نسبت به مدت مشابه (۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸) رشد ۶ درصدی داشته است. رشد ۲۱ درصدی صادرات و افزایش یک درصدی واردات حاصل تلاش تجار ایرانی و اتحادیه اوراسیا در فاصله زمانی یاد شده می باشد . به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، بیشترین میزان صادرات به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی دوره مورد بررسی و مدت مشابه آن به روسیه و کمترین میزان صادرات به بلاروس انجام شده است. هم‌چنین بیشترین واردات از روسیه و کمترین واردات از قرقیزستان انجام شده است.

رشد ۶۳ درصدی صادرات ایران به اوراسیا در اقلام مشمول موافقت‌نامه فی‌مابین

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران عملکرد آماری موافقتنامه موقت بین ج.ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو را از زمان اجرایی شدن موافقتنامه، از 5 آبان 1398 تا 30 خرداد 1399، تشریح کرد.