معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آخرین وضعیت الحاق مجارستان به منطقۀ پولی یورو

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا معتقد است یورو اعتماد جهانی اروپا را تقویت می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد دولت مجارستان، در کنار برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از پول ملی خود راضی است. در خصوص موضوع معرفی یورو به عنوان پول رایج مجارستان، طرفداران استدلال می‌کنند که معرفی یورو باعث می‌شود مصرف کنندگان مجارستانی در برابر نوسانات فورینت (پول ملی مجارستان) محافظت شوند و در مقابل، مخالفان این نگرانی را مطرح می‌کنند که یورو ممکن است چالش‌های اقتصادی مجارستان مانند تورم بالا را مرتفع نسازد و انعطاف‌پذیری دولت را محدود کند.

گیورگی ماتولسی، رئیس بانک ملی مجارستان، در ماه ژوئن اعلام کرد که مجارستان پس از رسیدن به 90 درصد از میانگین سطح توسعه اتحادیه اروپا، معرفی ارز مشترک (یورو) را بررسی خواهد کرد. داده‌های یورواستات برای سال 2023 نشان می‌دهد که مجارستان به 75 درصد از میانگین شاخص‌های اتحادیه اروپا رسیده است و در بین 26 کشور عضو اتحادیه اروپا در رده بیستم قرار می‌گیرد. در سال 2022، مجارستان از پرتغال که از سال 1986 عضو اتحادیه اروپا بود، پیشی گرفت.

https://dailynewshungary.com/will-hungary-introduce-the-euro-in-2024-here-is-what-bloomberg-says

دریافتی مجارستان از بودجه اتحادیه اروپا

میهای وارگا، وزیر دارایی مجارستان اعلام نمود که مجارستان 170 میلیارد فورینت (445 میلیون یورو) دیگر از بودجه اتحادیه اروپا را دریافت کرده است. وی افزود: با این مبلغ انتقالی جدید و حدود 780 میلیون یورو کمک مالی دریافتی قبلی، کل بودجه دریافتی مجارستان از اتحادیۀ اروپا در روزهای اخیر به حدود یک میلیارد و 225 میلیون یورو ‌رسید. 240 میلیون یورو از این بودجه به توسعه «برنامه عملیاتی حمل و نقل یکپارچه پلاس» و 205 میلیون یورو نیز به «برنامه عملیاتی توسعه اقتصادی و نوآوری پلاس« اختصاص می‌یابد.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/finance-minister-hungary-receives-another-170-billion-huf-in-eu-funding

جذب 13 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در مجارستان سه سال اخیر

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان اعلام داشت این کشور در سال 2023 در زمینه سرمایه‌گذاری رکورد شکسته است. وی با اشاره به رکود سطح سرمایه‌ذاری در سطح بین‌المللی از سال 2021 تا 2023، میزان ورود سرمایه خارجی به مجارستان را بی‌سابقه خواند و از رشد سرمایه‌گذاری در این دوره به بیش از 13 میلیارد یورو خبر داد. وی افزود: این میزان از سرمایه‌گذاری خارجی به ایجاد 19 هزار موقعیت شغلی انجامیده است.

https://dailynewshungary.com

تحولات مثبت در تولید و ذخیره سازی انرژی پاک در مجارستان

وزارت انرژی مجارستان طی بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال جدید میلادی اعلام کرد: طبق فراخوانی که در اواسط ژانویه انجام خواهد شد، شرکت‌های داخلی تشویق خواهند شد تا تأسیسات ذخیره‌سازی انرژی را برای حداقل ده سال راه‌اندازی کنند. متقاضیان موفق در این فراخوان واجد شرایط دریافت کمک‌های بلاعوض سرمایه‌گذاری و جبران با تخصیص 62 میلیارد فورینت (162 میلیون یورو) خواهند بود.

لازم به ذکر است تولید انرژی پاک در مجارستان در سال 2023 رکورد شکسته و نسبت به سال قبل از آن، بیش از 50 درصد رشد داشته است. همچنین برنامه ملی انرژی و اقلیم مجارستان، سه برابر شدن ظرفیت 330 مگاواتی فعلی انرژی بادی این کشور را تا سال 2030 پیش‌بینی کرده است. از سوی دیگر، مجارستان سال‌هاست که در بین پنج کشور برتر اروپا در استفاده از انرژی زمین‌گرمایی برای گرمایش قرار داشته است. سال گذشته، بزرگترین سیستم گرمایش زمین‌گرمایی در اتحادیه اروپا در جنوب مجارستان افتتاح شد، این درحالی است که دیگر نقاط مجارستان نیز ظرفیت‌های بزرگی در این خصوص دارند. به لطف شرایط مساعد داخلی در مجارستان، انرژی زمین‌گرمایی می‌تواند جایگزین 1 تا 1.5 میلیارد متر مکعب گاز در سال شود.

https://hungarytoday.hu/positive-changes-for-green-energy-production-and-storage-from-2024/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما