معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۹:۵۶ - مشاهده: ۱۸۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان نیمه دوم آذر ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ارزش صادرات محصولات آذربایجان در یازده ماه اخیر به 31.5 میلیارد دلار رسید

صادرات کل آذربایجان در ژانویه تا نوامبر 2023 بالغ بر 31.5 میلیارد دلار و صادرات در بخش غیرنفتی با 10.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 2022 به 3 میلیارد دلار رسیده است. طی ژانویه تا نوامبر 2023، صادرات محصولات غذایی بالغ بر 821.7 میلیون دلار آمریکا بوده است.

لازم به ذکر است طی 11 ماهه سال جاری صادرات برق 3.1 برابر، صادرات مشروبات الکلی و غیر الکلی 2.5 برابر، صادرات پلاستیک و محصولات ساخته شده از آن 22.1 درصد، صادرات محصولات ساخته شده از فلزات آهنی 16.4 درصد و صادرات میوه و سبزیجات 8.1 درصد افزایش یافت.

ارزش آماری صادرات مشترک محصولات کشاورزی و کشت و صنعت در ژانویه تا نوامبر 2023 با افزایش 6.4 درصدی به 853.62 میلیون دلار رسید. ارزش ایجاد شده توسط محصولات کشاورزی و صنعتی که جایگاه قابل توجهی در ترکیب صادرات غیرنفتی/گاز به خود اختصاص داده است، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 9.6 درصد افزایش به 181.47 میلیون دلار رسید.

صادرات غیرنفتی در ماه نوامبر سال جاری با رشد 6.2 درصدی به 321.85 میلیون دلار رسید. صادرات محصولات غذایی به 114.8 میلیون دلار و صادرات محصولات غیرخوراکی نیز با افزایش 17.3 درصدی به 207.05 میلیون دلار رسیده است.

https://apa.az/sahibkarliq/azerbaycan-on-bir-ayda-315-mlrd-dollarliq-mehsul-ixrac-edib-800773

تولید گاز در میدان «شاه دنیز» در سال آینده بیش از 26 میلیارد مترمکعب خواهد بود

پیش بینی می‌شود سال آینده 26.1 میلیارد مترمکعب گاز از میدان میعانات گازی «شاه دنیز» تولید شود که 3.16 درصد بیشتر از شاخص پیش بینی شده امسال است. «آپا-اکونومیکس» با اشاره به «نظر اتاق محاسبات درباره پیش نویس بودجه سال 2024 صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان» در این باره خبر داد.

بر اساس این سند، امسال 25.3 میلیارد مترمکعب گاز در «شاه دنیز» تولید می‌شود. این شاخص در سال گذشته 24 میلیارد متر مکعب بوده است. این سند همچنین خاطرنشان کرد که 33.8 میلیون بشکه میعانات گازی در این میدان در سال 2024 تولید خواهد شد که به معنای کاهش 0.6 درصدی نسبت به شاخص پیش بینی شده سال جاری است.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳، ۳۴ میلیون بشکه میعانات گازی در میدان «شاه دنیز» تولید شود که این شاخص در سال 2022 در سطح 33.8 میلیون بشکه بود.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/gelen-il-sahdeniz-yataginda-qaz-hasilati-26-mlrd-kubmetri-otecek-801129

معاون وزیر راه و شهرسازی: 800 کامیون از پایانه مرزی آستارا تردد می‌کنند

پایانه بار ساخته شده در آستارا و پل جدید بر روی آستاراچای به زودی به بهره برداری می رسد. این امر موجب توسعه بیش از پیش همکاری ایران و آذربایجان در زمینه ترانزیت خواهد شد. به گزارش «ترند»، این سخنان را شهریار افندی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی که به استان گیلان سفر کرده است، خاطرنشان کرد: طبق توافق صورت گرفته با جمهوری آذربایجان، 800 دستگاه کامیون مجاز به تردد از پایانه مرزی آستارا - آستارا خواهند بود. شهریار افندی زاده خاطرنشان کرد: پس از بهره برداری از پل ساخته شده بر روی آستاراچای، حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان افزایش می یابد. در عین حال، افزایش حجم محموله‌های ترانزیتی نیز مشاهده خواهد شد.

https://az.trend.az/business/3835782.html

دوره قرنطینه ویژه در آذربایجان تمدید شد

دوره قرنطینه ویژه در خاک آذربایجان تمدید شد. به گزارش «رپورت»، نخست وزیر علی اسدوف تصمیمی را در این زمینه امضا کرد. بر اساس این تصمیم، دوره قرنطینه ویژه در خاک جمهوری آذربایجان تا ساعت 6 روز 2 آوریل 2024 تمدید شد. با تصمیم قبلی، این مدت تا 2 ژانویه 2024 تعیین شده بود.

https://report.az/daxili-siyaset/azerbaycan-erazisinde-xususi-karantin-rejiminin-muddeti-uzadilibsd/

روسیه و قزاقستان (اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا) تامین کنندگان اصلی گندم آذربایجان هستند

پس از ممنوعیت صادرات غلات توسط روسیه در سال گذشته، آذربایجان به طور کامل به واردات از قزاقستان روی آورد. اخیراً روسیه بار دیگر صادرات گندم دوروم را ممنوع کرده است. این امر تا 31 می 2024 معتبر خواهد بود.

ناطق جعفرلی اقتصاددان در اظهار نظر خود به کانال تلگرام «اسپوتنیک آذ» گفت که آذربایجان برای تامین غلات به شدت به واردات وابسته است. این اقتصاددان گفت: ما فقط 25 درصد را از طریق تولید داخلی تامین می‌کنیم و بقیه را از خارج می خریم.

https://t.me/SputnikAz/34617

آذربایجان صادرات گاز خود را 9 درصد افزایش داد

صادرات گاز آذربایجان در ژانویه تا نوامبر سال جاری با 9 درصد افزایش به 22.05 میلیارد مترمکعب رسید. به گزارش کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان» به نقل از وزارت انرژی، 49 درصد (10.85 میلیارد مترمکعب) صادرات به اروپا، 40 درصد (8.7 میلیارد مترمکعب) به ترکیه و 11 درصد (2.5 میلیارد مترمکعب) نیز به گرجستان اختصاص دارد. در طول دوره گزارش، خط لوله «تاناپ» 5.1 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه منتقل کرده است.

https://t.me/economy_az/14307

جمعیت جمهوری آذربایجان اعلام شد

بر اساس نتایج آخرین سرشماری، تعداد جمعیت محاسبه شده تا تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۲۳، ۱۰،۱۷۲،۸۲۳ نفر بوده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی کمیته دولتی آمار به آپا، ۵۴.۶ درصد جمعیت شهری، ۴۵.۴ درصد روستایی، ۴۹.۸ درصد مرد و ۵۰.۲ درصد زن هستند.

https://apa.az/sosial/azerbaycan-ehalisinin-sayi-aciqlanib-803385

محدودیت ها برای واردات محصولات غذایی چه چیزی را تغییر خواهد کرد؟

آژانس ایمنی مواد غذایی جمهوری آذربایجان (AQTA) هشدار دیگری به کارآفرینانی که محصولات غذایی و خوراکی پرخطر وارد آذربایجان می‌کنند صادر کرد. به اطلاع کارآفرینان رسانده شد که تا اول ژانویه 2024 محدودیتی برای واردات محصولات غذایی و محصولات خوراک دام پرخطر از مؤسسات غذایی فعال در کشورهای خارجی که درخواست تأیید از این آژانس نکرده‌اند اعمال خواهد شد.

حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان

در ژانویه تا سپتامبر 2023، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان 4.5 میلیارد دلار بوده است. به گزارش «ترند»، سامیر نصیروف رئیس اداره آمار بانک مرکزی این مطلب را در یک نشست خبری بیان کرد.

پنج کشور پیشرو از نظر حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان شامل بریتانیا (1.4 میلیارد دلار)، ترکیه (872 میلیون دلار)، قبرس (593 میلیون دلار)، ایران (296 میلیون دلار) و روسیه (295 میلیون دلار) هستند.

https://az.trend.az/business/finance/3837701.html

حجم محموله‌های حمل شده در کریدورهای حمل و نقل عبوری از خاک آذربایجان

در ژانویه تا اکتبر سال جاری حجم محموله‌های حمل شده در کریدورهای حمل و نقل عبوری از خاک آذربایجان 27 میلیون و 365 هزار و 500 تن بوده است. بر اساس اطلاعاتی که کمیته دولتی آمار در اختیار «آپا-اقتصاد» قرار داده است، 12 میلیون و 447 هزار تن معادل 45.5 درصد از محموله‌ها از طریق راه آهن، 7 میلیون و 732 هزار و 300 تن معادل 28.2 درصد از طریق جاده، 7 میلیون و 186 هزار تن  معادل 26 درصد از طریق دریا جابجا شده است.

محموله‌های ترانزیتی 57 درصد معادل 15 میلیون و 597.2 هزار تن محموله‌های حمل شده از طریق کریدورها بوده است.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-erazisinden-kecen-neqliyyat-dehlizlerinde-dasinan-yuklerin-hecmi-aciqlanib-803443

ساخت راه آهن رشت - آستارا بین آذربایجان و ایران

ساخت راه آهن رشت - آستارا بین آذربایجان و ایران از ماه آینده آغاز می‌شود. به گزارش «آپا» به نقل از خبرگزاری مهر، شهریار افندی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی ایران این مطلب را بیان کرد.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: طبق توافق صورت گرفته، تا نیمه ماه بعد، عملیات اجرایی این پروژه از ابتدای سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. شهریار افندی زاده تاکید کرد: این خط ریلی به طول ۱۶۲ کیلومتر مهمترین پروژه خط ریلی ایران در سال آینده است.

راه آهن رشت - آستارا بخشی از کریدور مواصلاتی آستارا - رشت - قزوین است که راه آهن آذربایجان، ایران و روسیه را به هم متصل می‌کند. کریدور مواصلاتی آستارا - رشت - قزوین بخشی از کریدور حمل و نقل شمال - جنوب است که ارتباطات حمل و نقل جمهوری آذربایجان، روسیه، ایران و هند را یکپارچه خواهد کرد.

https://apa.az/infrastruktur/gelen-ay-azerbaycanla-iran-arasinda-rest-astara-demir-yolunun-tikintisine-baslanilacaq-803881

ارمنستان آماده ایجاد ۷ گذرگاه مرزی در مرز آذربایجان و ترکیه است

ارمنستان آمادگی ایجاد ۷ گذرگاه مرزی در مرز آذربایجان و ترکیه را دارد. به گزارش «آپا»، این مطلب را گنل سانوسیان وزیر ارضی و زیرساخت ارمنستان در نشست وزرای کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که در ایروان برگزار شد، بیان کرد.

به گفته وزیر، کشورش در نظر دارد هفت گذرگاه مرزی در مرزهای ارمنستان- آذربایجان و ارمنستان-ترکیه ایجاد کند تا ارتباط ارمنستان، آذربایجان و ترکیه با احیای چهار بخش راه آهن و ۲ گذرگاه مرزی در مرز ارمنستان- ترکیه و ۵ گذرگاه در مرز ارمنستان و آذربایجان برقرار شود.

وزیر گفت: ارمنستان آمادگی خود را برای ایجاد و بازیابی تمامی زیرساخت های ارتباطی حمل و نقل با کشورهای منطقه را در چارچوب پروژه‌های کریدور شمال-جنوب و کریدور حمل و نقل شرق-غرب از طریق برنامه «چهارراه صلح» اعلام می‌کند.

https://apa.az/mdb-olkeleri/ermenistan-azerbaycan-ve-turkiye-ile-serhedde-7-buraxilis-menteqesi-yaratmaga-hazirdir-803513

حجم مبادلات تجاری آذربایجان و کشورهای مشترک المنافع 30 درصد افزایش داشت

حجم مبادلات تجاری آذربایجان و کشورهای مشترک المنافع تقریباً 30 درصد افزایش داشته است. به گزارش دفتر «رپورت» در روسیه، علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان در سخنرانی خود در نشست شورای سران دولت های کشورهای مستقل مشترک المنافع که در 18 دسامبر در مسکو برگزار شد، این مطلب را بیان کرد. به گفته وی، حوزه اقتصادی و تجاری یک جهت مهم همکاری بین کشورهای مشترک المنافع است.

نخست وزیر خاطرنشان کرد: آذربایجان فعالانه در همکاری‌های اقتصادی در چارچوب اتحادیه شرکت می‌کند. در سال گذشته حجم مبادلات تجاری آذربایجان و کشورهای عضو اتحادیه حدود 30 درصد افزایش یافته است. بر اساس نتایج 10 ماهه سال جاری 17 درصد افزایش دیگر به ثبت رسیده است.

همکاری‌های دوجانبه سودمند در زمینه حمل و نقل و ترانزیت که کریدورهای حمل و نقل شرق-غرب و شمال-جنوب پروژه‌های اولویت دار خواهند بود، شکل گرفته است. آذربایجان به مدرن سازی زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک که به طور فعال توسط بسیاری از شرکای ما در حوزه اتحادیه کشورهای مشترک المنافع استفاده می‌شود، ادامه می دهد. ما همچنین در چارچوب اتحادیه برای گسترش ظرفیت انتقال کریدورها همکاری نزدیک داریم.

https://report.az/xarici-siyaset/azerbaycanin-mdb-olkeleri-ile-emtee-dovriyyesi-30-faiz-artib/

آذربایجان صادرات فرآورده‌های نفتی را بیش از 35 درصد افزایش داد

آذربایجان در ماه ژانویه تا نوامبر سال جاری 886 هزار و 802.19 تن فرآورده نفتی به ارزش 545 میلیون و 458.37 هزار دلار صادر کرده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی «آپا اکونومیکس» با استناد به گزارش کمیته دولتی گمرک، در دوره گزارش، ارزش فرآورده‌های نفتی صادراتی آذربایجان 26.2 درصد و حجم آن 35.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2022 افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که آذربایجان در سال گذشته 770 هزار و 815.85 تن فرآورده نفتی به ارزش 527 ملیون و 355.16 هزار دلار آمریکا صادر کرده است.

در دوره گزارش، ارزش فرآورده‌های نفتی صادراتی کشور نسبت به شاخص سال 2021 حدود 18.8 درصد و حجم آن نیز 42.6 درصد کاهش داشته است.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-neft-mehsullarinin-ixracini-35-den-cox-artirib-804239

وزیر راه و شهرسازی ایران: قرارداد کریدور ارس را با آذربایجان امضا می‌کنیم

ظرف ماه آینده، قرارداد کریدور جاده ای ارس بین ایران و آذربایجان امضا خواهد شد. به گزارش «ترند»، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی  جمهوری اسلامی ایران این مطلب را در جمع خبرنگاران بیان کرد. به گفته وی، رویدادی در رابطه با امضای توافقنامه کریدوری بین ایران و آذربایجان برگزار خواهد شد. نمایندگان روسیه نیز در این رویداد شرکت خواهند کرد.

وزیر ایرانی گفت: با تعیین شرکت پیمانکار، عملیات اجرایی کریدور ارس آغاز شده است به گونه ای که منجر به ساخت پل بر روی رودخانه ارس و تعریض جاده شده و نهایتاً به نخجوان متصل می‌شود.

لازم به ذکر است کریدور جاده ای ارس با عبور از خاک ایران منطقه اقتصادی زنگور شرقی آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می‌کند.

https://az.trend.az/azerbaijan/politics/3838955.html

تعداد کامیون‌های منتظر در گمرک «بیله سوار» اعلام شد

هم اکنون 55 دستگاه کامیون در گمرک «بیله سوار» واقع در مرز جمهوری آذربایجان و ایران منتظر خروج از مرز هستند.

به گزارش «ترند»، آژانس حمل و نقل زمینی آذربایجان زیر نظر وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل در این باره اطلاع رسانی کرده است.

بر اساس اطلاعات در مورد تعداد کامیون‌های منتظر جهت خروج در مبادی گمرکی، 48 دستگاه کامیون در گمرک آستارا، 850 دستگاه کامیون در گمرک «پل قرمز»، 17 دستگاه کامیون در گمرک «مازیم‌قارا»، 12 دستگاه کامیون در گمرک «سامور» وجود دارد. ولی، در گمرک «خان اوبا» هیچ کامیونی وجود ندارد.

در این اطلاعیه آمده است: آژانس حمل و نقل زمینی آذربایجان همچنان به اطلاع رسانی به شرکت‌های حمل‌ و نقل در مورد تعداد کامیون‌ها در مبادی گمرکی ادامه می‌دهد. این امر به آنها اجازه می دهد تا سفر خود را با توجه به وضعیت فعلی در مبادی گمرکی برنامه ریزی کنند.

https://az.trend.az/business/3838854.html

حمل و نقل بار و مسافر از طریق راه آهن افزایش یافته است

در ماه ژانویه تا نوامبر سال جاری 16.7 میلیون تن بار و 6342.3 هزار مسافر با حمل و نقل ریلی جابجا شده است. بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار آذربایجان، در مقایسه با مدت مشابه سال 2022، حمل و نقل بار 1.8 درصد و حمل و نقل مسافر نیز 39.9 درصد افزایش داشته است. به طور متوسط روزانه 366 واگن بارگیری و 424 واگن نیز تخلیه شده است. در طول روز، 18.5 هزار تن در مسیر شمال راه آهن، 2.7 هزار تن در مسیر غرب و 0.6 هزار تن نیز در مسیر جنوب بارگیری شده است.

https://vergiler.az/news/economy/27319.html

در سال جاری قیمت گندم وارداتی به آذربایجان به شدت کاهش یافته است

در ماه ژانویه تا نوامبر 2023، یک میلیون و 94 هزار تن گندم به ارزش 283 میلیون و 377 هزار دلار به آذربایجان وارد شد. به گزارش «آپا اکونومیکس» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این شاخص از نظر حجمی 6.3 درصد معادل 72.9 هزار تن و از نظر مقدار 28.8 درصد معادل 114.6 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، طی 11 ماهه سال 2022، یک میلیون و 167 هزار تن گندم به ارزش 389 میلیون به آذربایجان وارد شده است.

لازم به ذکر است، میانگین قیمت یک تن گندم وارداتی به کشور طی دوره مورد گزارش با 22.3 درصد معادل 74.2 دلار کاهش به 258.8 دلار (440 منات) رسیده است. این شاخص در مدت مشابه سال گذشته 333 دلار (566.1 منات) بوده است.

علاوه بر این، در ماه نوامبر سال جاری نیز میانگین قیمت گندم وارداتی با 23.7 درصد کاهش نسبت به ماه نوامبر  سال گذشته میلادی معادل 435.28 منات بوده و میانگین قیمت یک تن گندم خوراکی وارداتی به کشور در ماه نوامبر سال 2022 میلادی، ۵۷۰.۷۵ منات بوده است.

لازم به یادآوری است که در 11 ماهه نخست سال جاری، واردات گندم معادل 1.79 درصد از کل واردات آذربایجان بوده است.

https://apa.az/aqrar-senaye-kompleksi/bu-il-azerbaycana-getirilen-bugdanin-qiymeti-keskin-azalib-804439

کاهش 26 درصدی صادرات فلزات آهنی آذربایجان در سال جاری

آذربایجان در ژانویه تا نوامبر سال جاری 100 هزار و 738.25 تن فلزات آهنی و فرآورده‌های تولید شده از آن به ارزش 96 میلیون و 667.59 هزار دلار صادر کرده است. به گزارش «آپا» به نقل از کمیته دولتی گمرک، در دوره گزارش، ارزش صادرات فلزات آهنی آذربایجان و فرآورده‌های تولید شده از آن 25.8 درصد و حجم آن 28.9 درصد نسبت به شاخص مشابه سال 2022 کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، در دوره مورد گزارش، سهم فلزات آهنی از کل صادرات غیرنفتی 3.19 درصد بوده است.

یادآور می‌شود، آذربایجان در سال گذشته 147 هزار و 394.57 تن فلزات آهنی و فرآورده‌های تولید شده از آن به ارزش 136 میلیون و 539.76 هزار دلار آمریکا صادر کرده است. در طول دوره گزارش، ارزش صادرات فلزات آهنی آذربایجان و فرآورده‌های تولید شده از آن 17.5 درصد نسبت به شاخص سال 2021 افزایش داشته است، در حالی که حجم آن 0.21 درصد کاهش یافته است. در سال گذشته سهم فلزات آهنی از کل صادرات غیرنفتی 4.48 درصد بوده است.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-bu-il-qara-metal-ixracini-26-azaldib-804405

افزایش 10 درصدی صادرات آلومینیوم آذربایجان در سال جاری

آذربایجان در ژانویه تا نوامبر سال جاری 68 هزار و 657.4 تن آلومینیوم و محصولات آن به ارزش 180 میلیون و 19.87 هزار دلار آمریکا صادر کرده است. به گزارش «آپا اکونومیکس» به نقل از کمیته دولتی گمرک،  در دوره گزارش، ارزش صادرات آلومینیوم آذربایجان و محصولات ساخته شده از آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.3 درصد کاهش و حجم آن 9.8 درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، در دوره مورد گزارش، سهم آلومینیوم از کل صادرات غیرنفتی 5.93 درصد بوده است.

یادآور می‌شود، آذربایجان در سال گذشته 68 هزار و 263.58 تن آلومینیوم و محصولات آن به ارزش 217 میلیون و 560.83 هزار دلار آمریکا صادر کرده است. در دوره گزارش، ارزش صادرات آلومینیوم آذربایجان و محصولات تولید شده از آن نسبت به شاخص سال 2021 میلادی 15.4 درصد و حجم آن 1.35 درصد افزایش داشته است. در سال گذشته سهم آلومینیوم از کل صادرات بخش غیرنفتی 7.14 درصد بوده است.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/azerbaycandan-aluminiumun-ixraci-10-dek-artib-804417

آذربایجان و ترکیه در زمینه استفاده از منابع آبی رودخانه‌های ارس و کور همکاری خواهند کرد

جودت یلماز معاون رئیس جمهور ترکیه و علی اسد اف نخست وزیر آذربایجان در مورد حفاظت و استفاده بهینه از منابع آبی حوزه رودخانه‌های ارس و کور گفتگو کردند.به گزارش «آپا» به نقل از کابینه وزراء، در این نشست خاطرنشان شد که حفاظت از منابع آبی برای آذربایجان و همچنین برای همه کشورها از اهمیت راهبردی برخوردار است.

در این راستا بر لزوم همکاری دو کشور در خصوص حفاظت و استفاده بهینه از منابع آبی حوضه‌های رودخانه‌های ارس و کور تاکید ویژه شد.

https://apa.az/xarici-siyaset/azerbaycanla-turkiye-araz-ve-kur-caylarinin-su-ehtiyatlarindan-istifade-sahesinde-emekdasliq-edecek-804931

ارزش قراردادهای منعقد شده با شرکت های ترکیه برای بازسازی قره باغ به ۳.۴ میلیارد دلار رسید

در سه سال گذشته، منابع سرمایه گذاری کشورمان بر تضمین بازگشت بزرگ و احیای سرزمین‌های آزاد شده از اشغال متمرکز شده است. به گزارش «آپا افتصاد»، این مطلب را میکائیل جباروف وزیر اقتصاد در سخنرانی خود در همایش سرمایه گذاری آذربایجان و ترکیه به مناسبت صدمین سالگرد حیدر علی اف و جمهوری ترکیه بیان کرد.

وی گفت: تاکنون ۷ میلیارد دلار از بودجه کشور برای روند بازسازی اختصاص یافته است. ارزش قراردادهای منعقد شده توسط شرکت های ترکیه برای بازسازی قره باغ بیش از ۳.۴ میلیارد دلار است.

https://apa.az/infrastruktur/qarabagin-berpasi-ucun-turkiye-sirketleri-ile-baglanan-muqavilelerin-deyeri-34-mlrd-dollara-catib-805127

میکائیل جباروف: حجم مبادلات تجاری با ترکیه در 11 ماه از مرز 7 میلیارد دلار گذشت

ترکیه دومین شریک اصلی تجاری آذربایجان است و در 11 ماه سال 2023 مبادلات تجاری دو کشور از 7.2 میلیارد دلار فراتر رفت که 33 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. به گزارش «آپا افتصاد»، این مطلب را میکائیل جباروف وزیر اقتصاد در سخنرانی خود در همایش سرمایه گذاری آذربایجان و ترکیه به مناسبت صدمین سالگرد حیدر علی اف و جمهوری ترکیه بیان کرد.

وی افزود: با توجه به حجم سرمایه گذاری آذربایجان در کشورهای خارجی، ترکیه در رتبه اول قرار دارد. این به وضوح سطح توسعه مشارکت سرمایه گذاری بین دو کشور را نشان می دهد. آذربایجان از سال 1995 تا 6 ماهه سال 2023، 19.9 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده است. جای خوشحالی است که ترکیه در بین کشورهای سرمایه‌گذار در بخش غیرنفتی و گازی آذربایجان رتبه اول را دارد.

https://apa.az/maliyye/mikayil-cabbarov-turkiye-ile-ticaret-dovriyyesi-11-ayda-7-mlrd-dollari-otub-805137

عمر بولات: سرمایه گذاری شرکت های ترکیه در آذربایجان بیش از 12 میلیارد دلار است

ادغام اقتصادی آذربایجان و ترکیه در حال افزایش است. به گزارش «آپا-اکونومیکس»، این مطلب را عمر بولات وزیر بازرگانی ترکیه در سخنرانی خود در همایش سرمایه گذاری آذربایجان و ترکیه به مناسبت صدمین سالگرد حیدر علی اف و جمهوری ترکیه بیان کرد.

وی گفت: 2800 شرکت آذربایجان در ترکیه و 5800 شرکت ترکیه در آذربایجان سرمایه گذاری کرده اند. سرمایه گذاری شرکت های ترکیه ای مذکور در آذربایجان به 12.5 میلیارد دلار رسید. شرکت های ما تاکنون در 517 پروژه به ارزش 18 میلیارد دلار مشارکت داشته اند.

https://apa.az/sahibkarliq/omer-bolat-turkiye-sirketlerinin-azerbaycana-yatirimlari-12-mlrd-dollari-otub-805165

گرجستان صادرات خودرو به آذربایجان را به شدت افزایش داده است

گرجستان طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر 2023، 21211 دستگاه خودرو به ارزش 408.99 میلیون دلار به آذربایجان صادر کرده است. به گزارش خبرنگار «آپا» از تفلیس،  اداره ملی آمار گرجستان اطلاعاتی را در این باره منتشر کرده است. در این اطلاعیه آمده است: تعداد خودروهای صادراتی به آذربایجان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6489 دستگاه معادل 23.4 درصد کاهش داشته اما ارزش آنها 138.66 میلیون دلار معادل 51.2 درصد افزایش یافته است. گرجستان طی 11 ماه سال گذشته 27700 دستگاه خودرو به ارزش 270.33 میلیون دلار به آذربایجان صادر کرده بود.

بر اساس آمار، گرجستان تا ماه نوامبر سال جاری به ارزش یک میلیارد و 946.94 میلیون دلار خودرو صادر کرده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.5 برابر بیشتر است. خودرو اصلی ترین محصول صادراتی گرجستان در سال جاری بود.

https://apa.az/sahibkarliq/gurcustan-azerbaycana-avtomobil-ixracini-keskin-artirib-804997

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما