معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۷:۰۳ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول دی‌ماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

جمهوری دومینیکن می خواهد به سایر کشورهای حوزه کارائیب روی بیاورد

دولت دومینیکن در مواجهه با درگیری بین این کشور و هائیتی به دلیل احداث کانال آبیاری در رودخانه Massacre در سمت هائیتی و بسته شدن مرز در دو طرف جزیره، قصد برقراری روابط تجاری با سایر کشورهای کارائیب به منظور تضمین توسعه شرکت های خرد، کوچک و متوسط (Mipimes) خود را دارد. با توجه به اینکه استراتژی اصلی برای تضمین توسعه کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط، تنوع بخشیدن به ارتباطات با بازارهای محلی است این امر توسط وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه (MEPYD) جمهوری دومینیکن، پاول ایسا کنتراس، حمایت شده است. وزیر اقتصاد دومینیکن این سخنان را در جریان رویداد تجاری برای تقویت صادرات SME ها به کارائیب که در مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) برگزار شد، ایراد کرد.

https://haiti.loopnews.com/content/la-rd-veut-se-tourner-vers-dautres-pays-de-la-caraibe

جامائیکا :

BOJ پذیرش ارز ترینیداد و توباگو را موقتاً متوقف کرد

بانک جامائیکا (BOJ) با صدور اطلاعیه ای موقت مبادله دلار ترینیداد و توباگو را در پیشخوان بانکی خود متوقف کرد. این بانک گفت که می خواهد به مردم اطلاع دهد که ترتیبات موجود برای بانک مرکزی برای بازگرداندن اسکناس های ترینیداد و توباگو در حال بررسی است. این سازمان اعلام کرد که مبادله دلار ترینیداد و توباگو در باجه بانکی BOJ تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. BOJ که بانک مرکزی این کشور نیز هست، دلیل خاصی برای بررسی این موضوع ارائه نکرد و این تعلیق موقت تا اطلاع ثانوی به قوت خود باقی خواهد ماند.

https://caribbean.loopnews.com/content/boj-temporarily-suspends-acceptance-trinidad-and-tobago-currency

بانک جامائیکا نرخ بهره را بدون تغییر می‌گذارد

بانک جامائیکا (BOJ) اعلام کرده است که کمیته سیاست پولی بانک (MPC) به اتفاق آرا با حفظ نرخ بهره سیاستی در سطح هفت درصد موافقت کرده است و پیش‌بینی می‌شود که تورم از محدوده هدف خود از هم اکنون تا مارس 2025 بالاتر رود. BOJ می‌گوید که این افزایش در درجه اول به دلیل تأثیر مداوم افزایش نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی مسافربری (PPV) است. بانک مرکزی خاطرنشان کرد بدون تأثیرات افزایش کرایه حمل و نقل عمومی، برآورد می‌شود که تورم کل سالانه در این دوره به طور میانگین 5.9 درصد باشد. نرخ تورم کل سالانه جامائیکا در نوامبر 2023 معادل 6.3 درصد بالاتر از 5.1 درصد در اکتبر 2023 بود اما بسیار کمتر از اوج نرخ 11.8 درصدی ثبت شده در آوریل 2022 بود. تاریخ اعلام تصمیم سیاست بعدی 20 فوریه 2024 است.

https://jamaica.loopnews.com/content/bank-jamaica-leaves-interest-rate-unchanged

توسعه مسکن 2.1 میلیارد دلاری در کینگستون جامائیکا

شرکت شربورن لیمیتد به زودی پروژه توسعه مسکونی 2.1 میلیارد دلار جامائیکائی خود را در کینگستون آغاز خواهد کرد. این اقامتگاه 10 طبقه که در باغ بورنموث، کینگستون واقع شده است دارای 119 واحد است که از واحدهای استودیویی تا آپارتمان دو خوابه را شامل می‌شود. BYD Construction پیمانکار توسعه است که انتظار می رود تا سه ماهه چهارم سال 2025 پروژه تکمیل شود. نخست وزیر اندرو هولنس در سخنرانی خود گفت، در سطح جهان، املاک ساحلی از بالاترین ارزش در املاک و مستغلات برخوردارند و اشاره کرد که دولت با درک این موضوع، شروع به توسعه کرده است. او توضیح داد که هدف این است که محیطی امن و سودمند برای مردم ایجاد کنیم.

https://jamaica.loopnews.com/content/ground-broken-21-billion-housing-development-kingston

جامائیکا بهترین فصل توریستی  زمستانی در تاریخ خود را پیش بینی می‌کند

آقای ادموند بارتلت، وزیر جهانگردی جامائیکا گفت که فصل گردشگری زمستانی 2024-2023 بهترین فصل در تاریخ جامائیکا خواهد بود. آقای وزیر به طور رسمی در مراسم آغاز این دوره توریستی که تا ماه آوریل آتی  ادامه خواهد داشت، اعلام کرد که قرار است بیش از یک میلیون جهانگرد در این دوره وارد کشور  شوند. اخیراً آقای بارتلت نیز اعلام کرد که کشور در سال های آینده به 45 هزار کارگر اضافی در این بخش نیاز خواهد داشت. 

https://www.prensa-latina.cu/2023/12/18/vaticinan-mejor-temporada-invernal-en-historia-de-jamaica

جامائیکا 2 پارک کشاورزی جدید ایجاد خواهد کرد

دولت جامائیکا دو پارک کشاورزی جدید در سال آینده تحت پروژه توسعه کشاورزی دشت جنوبی در آمیتی‌هال/پل در سنت کاترین و پارناسوس در کلارندون ایجاد خواهد کرد. تامین مالی این پروژه از طریق صندوق مشارکت زیرساختی انگلیس و کارائیب (UK-CIF)، بانک توسعه کارائیب و دولت جامائیکا تامین خواهد شد. آمیتی‌هال 1149.6 هکتار و پارناسوس 756 هکتار زمین خواهند داشت. بودجه ای که برای پارک های مزبور در نظر گرفته شده است شامل توسعه سیستم آبیاری، زیرساخت های بازار و همچنین راه‌های دسترسی و سیستم های زهکشی می‌باشد. در حال حاضر 9 پارک کشاورزی در جامائیکا در حال فعالیت هستند که محصولاتی مانند پیاز، پیازچه، فلفل، میوه و سبزیجات، زنجبیل، سیب زمینی و غیره را تولید می‌کنند. 

https://jamaica-gleaner.com/article/business/20231224/call-agro-park-investors-go-out-early-2024

آنتیگوا و باربودا :

بودجه 1.9 میلیاردی آنتیگوا و باربودا در مجلس نمایندگان تصویب شد

بودجه ملی 1.9 میلیارد دلاری آنتیگوا و باربودا در سال 2024 توسط مجلس نمایندگان تصویب شد. این لایحه بدون موافقت و مشارکت نمایندگان مخالف تصویب شد. گاستون براون، نخست وزیر، که وزیر دارایی نیز هست، از مخالفان به دلیل تحریم بحث بودجه انتقاد کرد. وزارت آموزش و پرورش، صنایع خلاق و نوآوری از بودجه میزان 198.6 میلیون دلار را دریافت کردند. همچنین به وزارت دارایی و مشارکت‌های عمومی خصوصی ۱۷۷.۷ میلیون دلار و وزارت بهداشت، سلامت، تحول اجتماعی و محیط‌زیست ۱۶۰.۵ میلیون دلار اختصاص یافت. برخی از اقدامات گنجانده شده در بودجه عبارتند از اجرای 10 درصد مالیات غیر مستقیم بر الکل، تنباکو و محصولات شاهدانه، افزایش نرخ مالیات بر فروش از 15 درصد به 17 درصد و معرفی هزینه‌های زیست محیطی. لایحه تخصیص بودجه قرار است در مجلس سنا نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.

https://caribbean.loopnews.com/content/antiguas-19b-budget-passed-in-parliament

پیش بینی رشد اقتصادی ۸.۱ درصدی آنتیگوا و باربودا در سال 2023

بانک مرکزی کارائیب شرقی رشد 8.1 درصدی اقتصاد آنتیگوا و باربودا را تا پایان سال 2023 بر اساس داده‌های موجود تا سپتامبر 2023 پیش بینی کرده است. نخست وزیر گاستون براون این پیش بینی را در سخنرانی بودجه خود با اشاره به مسیر رشد کشور اعلام داشت . براون سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی را ناشی از گردشگری و ساخت و ساز دانست اما گفت باید توجه داشت که هر بخش دیگری در اقتصاد، از کشاورزی گرفته تا تولید و تجارت عمده و خرده فروشی، حمل و نقل، مخابرات و خدمات مالی در سال 2023 رشد داشته است. وی افزایش قابل توجه مسافران وارد شده به کشور توسط کشتی‌های کروز را با 435649 بازدید از ژانویه تا اکتبر 2023 برجسته کرد که از مجموع 380172 نفر در سال 2022 پیشی گرفت. پیش بینی می‌شود که تعداد مسافران کروز  تا پایان سال 2023 از 680000 نفر فراتر رود. براون در مورد بخش ساخت و ساز اظهار داشت بر اساس داده‌های موجود تا سپتامبر 2023، انتظار می رود که نرخ رشد در بخش ساخت و ساز دو برابر شود و به 10 درصد در کل سالجاری میلادی برسد.

https://caribbean.loopnews.com/content/antigua-barbudas-economy-surges-81-growth-forecast-2023

دومینیکا :

دومینیکا کاهش قیمت سوخت را اعلام کرد

دولت دومینیکا پس از بررسی قیمت ها برای چرخه نظارتی از 27 نوامبر تا 15 دسامبر، کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی را تصویب کرد. قیمت خرده فروشی جدید بنزین 13.91 دلار در هر گالن است که کاهش 0.34 دلاری یا 2.4 درصدی را نشان می دهد. قیمت گازوئیل به 13.41 دلار در هر گالن با کاهش 0.89 دلار یا 6.2 درصد و نفت سفید به 11.32 دلار در هر گالن با کاهش 1.41 دلاری یا 11 درصدی تغییر یافته است. کاهش قیمت کالاها بر اساس افزایش تولید نفت خام ایالات متحده است که منجر به افزایش موجودی در بازار شده است. دولت دومینیکا می‌گوید به اجرای اقدامات برای کاهش تورم و کاهش تاثیر نیروهای نامطلوب بازار بر مصرف کنندگان ادامه خواهد داد.

https://caribbean.loopnews.com/content/dominica-announces-reduction-fuel-prices

جامعه کشورهای حوزه کارائیب ( کاریکوم ) :

ارسال حواله‌های پولی از خارج به کشورهای حوزه کارائیب در سال 2023 رشد داشته است

ارسال حواله‌های پولی از خارج توسط مهاجران به کشورهای کم درآمد در سال 2023 به میزان 3.8 درصد افزایش خواهد یافت. بر اساس گزارش های بانک جهانی احتمال دارد که در سال آتی ارسال حواله با توجه به شرایط جهانی و چشم انداز رشد تورم موجود کاهش یابد . اعتقاد بر این است که وجوه ارسالی به کشورهای کم درآمد در سال 2023 به 669 میلیارد دلار می رسد. ایالات متحده همچنان بزرگترین منبع حواله‌های مهاجران است. همچنین پیش بینی می‌شود که وجوه ارسالی به منطقه آمریکای لاتین و کارائیب با رشد 8 درصدی در سال 2023 به 156 میلیارد دلار برسد. 

https://lenouvelliste.com/article/246066/la-croissance-des-envois-de-fonds-des-migrants-se-poursuit-mais-ralentit-en-2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما