معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۰:۵۷ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مناقصه واگذاری میدان گازی آمیستاد اکوادور بدون برنده و مختومه اعلام شد

ادواردو میراندا رئیس جدید شرکت ملی نفت اکوادور ، روز پنجشنبه ۱۴ دسامبر در نخستین اقدام خود مناقصه واگذاری میدان گازی آمیستاد را بدون برنده اعلام و لغو کرد. بدین ترتیب سومین تلاش برای واگذاری تنها میدان گازی اکوادور ناکام ماند.

مناقصه میدان گازی آمیستاد به دلیل تغییر دولت اکوادور و ابهامات فراوان در خصوص آینده این پروژه، با استقبال چندانی همراه نبوده و در خصوص تحقق این مناقصه و تخصیص قرار داد واگذاری آن تردیدهای زیادی وجود داشت و از این روی، به غیر از یک مناقصه‌گر، بقیه شرکتهای علاقمند از شرکت در مناقصه انصراف داده بودند. یکی از این تردیدها، برنامه همزمان دولت برای واردات گاز طبیعی با استفاده از زیرساختهای دریایی موجود در میدان گازی آمیستاد بود.

 دولت پیشین اکوادور با توجه به مشکلات تولید انرژی به دلیل سطح پایین نیروگاه‌های برقابی، برنامه ارتقاء تولید تنها میدان گازی این کشور از ۳۰ میلیون فوت مکعب به ۱۰۰ میلیون فوت مکعب در روز را برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه حرارتی ترمو گاز ماچالا در دستور کار داشت.

منبع: روزنامه ال اونیورسو،

پیش‌بینی میانگین رشد اقتصادی ۲.۲٪  برای منطقه آمریکای لاتین؛ ‌اکوادور ۱.۹٪ رشد خواهد داشت

کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب موسوم به سپال، روز پنجشنبه ۱۴ دسامبر، پیش بینی میانگین رشد اقتصادی در کشورهای این منطقه را از ۱.۷٪ طبق برآورد قبلی خود به ۲.۲٪ بهبود داد. طبق برآورد سپال، در سال ۲۰۲۴ میزان رشد اقتصادی منطقه آمریکای لاتین و کارائیب ۱.۹٪‌ خواهد بود.

بر اساس گزارش سپال، اکوادور با رشد اقتصادی ۱.۹٪ در سال ۲۰۲۳، در میانه جدول کشورهای این منطقه قرار خواهد گرفت و ونزوئلا با پیش بینی رشد ۳٪ بالاتر از اکوادور قرار گرفته است.

جایگاه نخست این جدول را پاناما با پیش بینی رشد ۶.۱٪ به خود اختصاص داده و آرژانتین با رشد منفی ٪۲.۵ در جایگاه آخر قرار دارد.

منبع: رسانه لا پریمیسیاس اکوادور

مجلس اکوادور لایحه اصلاحات اقتصادی و مشوق‌های مالیاتی پیشنهادی دولت نوبوآ را تصویب کرد

روز ۱۹ دسامبر، مجلس ملی اکوادور لایحه پیشنهادی دولت دانیل نوبوآ در خصوص اصلاحات اقتصادی و مشوق‌های مالیاتی با هدف جذب نقدینگی را پس از اعمال برخی اصلاحات در متن اصلی با ۱۰۷ رای موافق از ۱۳۷ رای ممکن تصویب کرد.

مهمترین موارد قانون جدید، بخشودگی جرایم و بهره تاخیر بدهی‌های مالیاتی در ازای پرداخت ۱۰۰٪ بدهی‌های شرکتها به سازمان مالیات و همچنین ارایه مشوقات مالیاتی به شرکتها در ازای استخدام نیروی جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی می‌باشد.

دولت نوبوآ که با کسری بودجه نزدیک به ۴ میلیارد دلار مواجه است پیش بینی کرده است که از طریق این قانون و احیای بدهی‌های مالیاتی بتوانند مبلغ ۸۳۰ میلیون دلار نقدینگی بدست آورد.

یکی از بندهای اصلاحی توسط مجلس، عدم مشمولیت معافیت مالیاتی برای شرکتها و افراد دارای نسبت خانوادگی با رئیس جمهور و نمایندگان مجلس تا ۴ درجه خونی و نسبی می‌باشد.

منبع: روزنامه لا پریمیسیاس اکوادور،

لایحه اقتصادی جدید دولت اکوادور برایحل بحران برق این کشور

دانیل نوبوآ، رئیس جمهور اکوادور، روز ۲۱ دسامبر یک لایحه جدید اقتصادی را با قید فوریت با هدف حل بحران انرژی برق در اکوادور به مجلس ملی ارسال کرد.

یکی از ارکان اصلی این لایحه، بخشودگی جرایم و بهره بدهی‌های مشترکین شرکتهای برق است. با این لایحه، دولت قصد دارد موجبات احیای ۴۲۰ میلیون دلار از محل بدهی‌های معوقه مشترکین ۱۰ شرکت برق اکوادور و بدین ترتیب نقدینگی این شرکتها برای احیای ظرفیت تولید برق را فراهم کند.

دیگر بند این لایحه، ارایه مشوق های مالیاتی به شرکتها در ازای صرفه‌جویی در انرژی برق و راه‌اندازی واحدهای ژنراتورهای برق می‌باشد.

بر این اساس شرکتهای مشمول این مشوقهای مالیاتی می‌توانند هزینه‌های صرف شده در تولید انرژی را دو بار در محاسبه مالیات بر درآمد خود لحاظ کنند.

منبع: روزنامه لا پریمیسیاس اکوادور

اکوادور برای خرید برق بصورت آفشور مناقصه برگزار می‌کند

پیرو بحران کمبود انرژی برق به دلیل سطح پایین آب در نیروگاه‌های برقابی و قطعی برق در اکوادور، وزارت انرژی و معادن این کشور از برنامه‌ خود برای برگزاری مناقصه‌ خرید برق تولیدی توسط شرکتهای خصوصی بوسیله کشتی‌-نیروگاه در آبهای اکوادور خبر داد.

طبق این مناقصه، کشتی‌-نیروگاه‌ها در آبهای اکوادور مستقر شده و برق تولیدی خود را در سه نقطه ساحلی از طریق واحدهای ویژه انتقال برق تحویل خواهند داد. طبق الزامات مناقصه، برق تولیدی باید با سوخت گازوئیل (HF04 و HF06) و قابل تامین برای مدت ۱۸ ماه باشد.

آندره‌آ آروبو، وزیر انرژی اکوادور از احتمال طولانی شدن دوره کمبود برق طی سال ۲۰۲۴ و برنامه‌های سهمیه بندی و افزایش مدت‌زمان قطعی برق روزانه خبر داده‌است.

منبع: رسانه لا پریمیسیاس اکوادور

برنامه اکوادور و آمریکا برای معاوضه ضایعات فلزی با تسلیحات جدید

دانیل نوبوآ، رئیس جمهور اکوادور روز ۲۱ دسامبر اعلام کرد که طی سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴، در چارچوب همکاری دوجانبه با آمریکا، اکوادور از این کشور تسلیحات نظامی جدید در ازای تحویل ضایعات فلزی دریافت خواهد کرد. رئیس جمهور اکوادور ارزش این معاوضه را ۲۰۰ میلیون دلار عنوان کرد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما