معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۰:۳۰ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته اول دی‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تورم پایین بولیوی

وزیر اقتصاد و دارایی عمومی، مارسلو مونته نگرو، اظهار داشت :

«سیاست اقتصادی که توسط رئیس جمهور لوئیس آرسه مدیریت می‌شود، همواره به دنبال راه‌ها و روش هایی است تا تضمین کند که اقتصاد مردمی تحت تأثیر منفی قرار نگیرد.تا کنون بولیوی تلاش های مهمی انجام داده است تا پدیده تورمی‌که در سراسر منطقه و در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد، ما را تحت تاثیر قرار ندهد».

مونته نگرو توضیح داد که تورم در برخی کشورها مانند ونزوئلا (182.9 درصد) و آرژانتین (148.2 درصد) تا نوامبر سال جاری از سه رقم فراتر رفته است.

در همین حال، بولیوی دارای نرخ تورم 1.5 درصد، دومین کشور منطقه با تورم پایین پس از اکوادور (1.4 درصد) می‌باشد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد که سبد خانواده کشور شامل 390 محصول است که ماه به ماه از طریق نظرسنجی انجام شده توسط موسسه ملی آمار (INE) از خانوارها به منظور بررسی قیمت اقلام مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

https://www.la-razon.com/economia/2023/12/19/segun-el-ibce-bolivia-crecio-poco-en-2023-y-retorna-al-deficit-comercial/

صادرات طلا در 10 ماه نخست سال جاری

بر اساس داده‌های موسسه ملی آمار (INE) صادرات طلا در ده ماه نخست سال جاری به 2 میلیارد و 241 میلیون دلار رسید که از صادرات گاز به مبلغ یک میلیارد و 730 میلیون دلار و سایر مواد معدنی مانند روی (یک میلیارد و  120 میلیون دلار) و نقره (736 میلیون دلار) بیشتر بوده است.

صادرات طلای خام 33.5 درصد از کل صادرات بولیوی را تشکیل می دهد.  

این در حالی است که  بخش دانه‌های روغنی از جمله سویا و مشتقات آن که در 10 ماهه نخست سال 2023 به یک میلیارد و 530 میلیون دلار و حجم 2.7 میلیون تن رسیده است، که در بین محصولات غیرسنتی بیشترین صادرات را داشته اند.

https://www.la-razon.com/economia/2023/12/19/segun-el-ibce-bolivia-crecio-poco-en-2023-y-retorna-al-deficit-comercial/

رشد اقتصادی بولیوی در سال جاری

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین (ECLAC) در گزارش اولیه ی خود رشد اقتصادی بولیوی در سال جاری را 2.2 درصد تخمین زد.

معاون سیاست مالیاتی وزارت اقتصاد نیز در مصاحبه ای اعلام نمود که رشد اقتصادی بولیوی در نیمه ی نخست سال جاری ( 2023 )  2.21 درصد بوده و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال جاری به 2.6 یا 2.7 درصد برسد.

با این حال اتاق بازرگانی بولیوی (CNC) پیش‌بینی نمود که تولید ناخالص داخلی بولیوی در پایان سال جاری، 2.5 درصد رشد داشته باشد که کمتر از پیش‌بینی 2.7 درصدی دولت و بالاتر از پیش‌بینی کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین (ECLAC) است که 2.2 درصد را تعیین نمود.

رئیس اتاق بازرگانی بولیوی، خواستار همکاری بین بخش های دولتی و خصوصی به منظور دستیابی به رشد بیشتر در سالهای آینده شد.

https://www.la-razon.com/economia/2023/12/26/la-camara-nacional-de-comercio-ve-desaceleracion-en-la-economia-y-preve-un-crecimiento-de-25-en-2023/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما