معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

برنامه دولت آفریقای جنوبی برای تسهیل روند صدور روادید کار

طبق گزارش تیم تحقیق ریاست جمهوری این کشور، بین سال های 2014 تا 2021، تنها 25298 ویزای مجوز کار ماهر توسط وزارت کشور تایید شده است و بیش از نیمی از درخواست ها به دلایلی از جمله اشتباه در روند پیچیده درخواست رد شده اند.

به گزارش رسانه‌ها، هارون متصالدی(Aaron Motsoaledi)، وزیرکشورآفریقای جنوبی این هفته تغییرات پیشنهادی در قوانین مربوط به روادید کار را با هدف رفع مشکلات بوروکراتیک که باعث ناامیدی سرمایه گذاران خارجی و تشدید بحران نیروی کار ماهر شده است را امضا کرد و در آینده منتشر می‌شود. این تغییرات قبل از تصویب شدن به قانون، بایستی به مدت سی روز برای اظهار نظر عمومی منتشر شود.

به نظر اکثر کارشناسان سیاسی و اقتصادی، شرایط و روندهای اخذ روادید به خصوص روادید نیروی کار ماهر آفریقای جنوبی بسیار سخت و طولانی  است و این مانع جذب سرمایه گذاری خارجی شده و بهره وری، رشد و توسعه اقتصادی این کشور را کاهش می دهد. 

طبق گزارش تیم تحقیق ریاست جمهوری این کشور، بین سال های 2014 تا 2021، تنها 25298 ویزای مجوز کار ماهر توسط وزارت کشور تایید شده است و بیش از نیمی از درخواست ها به دلایلی از جمله اشتباه در روند پیچیده درخواست و ناتوانی وزارت کشور در رسیدگی به آنها رد شده اند. به طور میانگین 3162 مورد در سال درخواست ویزا تایید شده است. و این برای اقتصادی با کسری مهارت قابل توجه و  نرخ بیکاری 33 درصدی، بسیار پایین است. میزان درخواست های رد شده در این دوره حدود 68 درصد بوده است. طبق این گزارش، پردازش ویزای کار آفریقای جنوبی ممکن است حدود 48 هفته یا بیشتر طول بکشد، درحالیکه این پروسه در کنیا حداکثر 12 هفته و در نیجریه فقط هشت هفته است.

در ماه آویل سالجاری وزیر کشور(هوم افیرز) در گزارشی به پارلمان اعلام کرد که این وزارتخانه بیش از 74 هزار درخواست روادید عقب مانده دارد که بررسی آن تا اواسط سال 2024 طول خواهد کشید. البته وی مدعی شد که ویزای کار و ویزای تحصیلی ظرف چهار هفته توسط دفتر مرکزی وزارت کشور پردازش می‌شود، ادعائی که کارشناسان آن را نمی‌پذیرند.

فرایند سخت و طولانی اخذ روادید این کشور به خصوص روادید مربوط به نیروهای کار، باعث نارضایتی و شکایت بسیاری از شرکت ها و نهادهای صنعتی، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی شرکت‌های خارجی شده است .

اتاق بازرگانی و صنعت آلمان در آفریقای جنوبی که نماینده صاحبان کارخانه‌هایی مانند فولکس واگن و بی‌ام‌و است، در سال جاری هشدار داد که کمبود مهارت‌ها ممکن است برنامه‌های توسعه اعضای آن‌ها را متوقف کند و این حدود 100 هزار شغل را تهدید می‌کند. بنا به این گزارش، برخی از شرکت های آلمانی تصمیم به فروش شرکت های تابعه خود در آفریقای جنوبی گرفته اند زیرا نمی‌توانند مجوز و ویزای کار دریافت کنند.

سباستین دو پلاس، رئیس گروه مشاوران تجارت خارجی فرانسه در آفریقای جنوبی نیز اوایل ماه دسامبر سالجاری اعلام کرد که شرکت‌های فرانسوی تصمیم گرفته اند که از سرمایه‌گذاری بیشتر در آفریقای جنوبی به دلایل متعدد از جمله فرآیند ناکارامد درخواست ویزای سرمایه‌گذاری خوداری کنند. بعد از آلمان، فرانسه دومین شریک تجاری آفریقای جنوبی در اتحادیه اروپا است و بیش از 400 شرکت فرانسوی در  آفریقای جنوبی حضور دارند که به طور مستقیم به ایجاد 70 هزار شغل کمک می‌کنند.

شرکت انگلو امریکن، مالک بزرگترین شرکت های پلاتین، الماس و سنگ آهن آفریقای جنوبی نیز از دولت این کشور خواسته است تا مشکلات ویزا را "با فوریت" حل کند و گفته است که تاخیرها در صدور روادید، پروژه‌های این شرکت را مختل کرده است.

بنا به گزارشی دیگر، اتاقی به نمایندگی از شرکت‌های اتحادیه اروپا، شکایت‌هایی را جمع‌آوری کرده است که نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها به دلیل ناامیدی، در حال بررسی انتقال مقر آفریقایی خود به کشورهای دیگر در این قاره هستند. بر اساس گزارش اتاق اتحادیه اروپا، بیش از هزار شرکت اروپایی در آفریقای جنوبی فعالیت می‌کنند که به طور مستقیم بیش از350 هزار نفر را استخدام کرده اند.

به نظر کارشناسان، اخذ ویزای کار آفریقای جنوبی پر زحمت، طولانی و ناکارآمد است و برای اخذ آن 22 اقدام مورد نیاز است که باید توسط درخواست کننده انجام شود. برخی از آنها عبارتند از:

اثبات عدم ابتلا به سل

کارفرما باید ثابت کند که هیچ شهروند یا فرد مقیم دائمی در زمینه مهارت درخواستی در دسترس نیست که انجام آن برای شرکت ها مستلزم هزینه بالای تبلیغات و بررسی است.

گواهی عدم سوء پیشینه باید در کشور مبدا اخذ شود، زیرا درخواست درآفریقای جنوبی پرهزینه است.

ضرورت تایید صلاحیت فرد توسط سازمان صلاحیت های آفریقای جنوبی که می‌تواند بیش از شش ماه روند آن طول بکشد. متقاضیان ابتدا باید در یک نهاد حرفه ای ثبت نام کنند که روندی دشوار است.

تضمین قرار ملاقات درخواست ویزا که معمولاً از طریق VFS Global انجام می‌شود و می‌تواند تا سه ماه طول بکشد. حتی پس از یک دوره انتظار طولانی، هیچ تضمینی برای موفقیت در اخذ آن وجود ندارد.

همسران دارندگان ویزای مهارت های حیاتی اجازه کار در آفریقای جنوبی را ندارند و از آنها می خواهد که مشاغل خود را به حالت تعلیق در آورند. تنها راه جایگزین برای همسر، درخواست اقامت دائم است که می‌تواند حداقل پنج سال طول بکشد.

بر اساس گزارش موسسه مطالعات امنیتی (ISS)حتی ویزای کوتاه مدت ویزیتوری و تجاری آفریقای جنوبی نیز مشکل است. و به همین دلیل سازمان‌های آفریقایی و بین‌المللی از میزبانی رویدادهایا جلسات در آفریقای جنوبی خودداری می‌کنند، این بدین معنی است که این کشور درآمد حاصل از رویدادهای پرسود و تجارت کنفرانس را از دست می‌دهد.

این در حالی است که در گزارش تیم تحقیق ریاست جمهوری، کمبود مهارت ها به عنوان دومین مانع بزرگ برای رشد اقتصادی آفریقای جنوبی، پس از قطعی برق فلج کننده شناسایی شده است. در این گزارش با توجه به سرعت رشد پیچیدگی اقتصادی در دنیای هوش مصنوعی و انرژی‌های تجدیدپذیر، تاکید شده است که آفریقای جنوبی در 140 مهارت حیاتی از جمله مهندسی، علوم، فناوری اطلاعات، مالی و مدیریت پرسنل،  کمبود شدید نیروی کار دارد.

به طورخلاصه در گزارش تیم تحقیق ریاست جمهوری آفریقای جنوبی برای حل بحران صدور روادید این کشور، بر ساده سازی مقررات، کوتاه کردن فرایندها و دیجیتالی کردن بیشتر مراحل تاکید شده است.

فهرست منابع:

https://businesstech.co.za/news/government/738523/major-changes-coming-to-visas-in-south-africa/

https://issafrica.org/iss-today/south-africas-visa-regime-keeps-badly-needed-skilled-workers-out

https://www.news24.com/fin24/companies/no-reforms-no-investment-french-companies-halt-sa-commitments-20231206

https://businesstech.co.za/news/business/731591/south-africa-visa-chaos-the-good-news-and-the-bad-news/

https://techcentral.co.za/visa-chaos-investment-south-africa/234631/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما