معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۳:۳۱ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته چهارم آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

صادرات و واردات کشور در 10 ماه نخست سال جاری

بر اساس گزارش موسسه ی آمار بولیوی، بین ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی واردات کشور به 9 میلیارد و 491 میلیون دلار رسید که 177 میلیون دلار بیشتر از صادرات ثبت شده در آن دوره، به میزان 9 میلیارد و 313 میلیون دلار بود.

بر اساس گزارش مذکور صادرات کشور تا ماه اکتبر سال جاری 21.3 درصد و همچنین واردات 2.5 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 کاهش داشته است.

اگرچه تراز تجاری برخلاف سال 2022 ، با کسری مواجه است، اما این امر ناشی از افزایش خرید تجهیزات حمل و نقل، قطعات و لوازم جانبی آن و کالاهای سرمایه ای است،  که به تقویت نظام های تولیدی کشور کمک می‌کند.

در سال‌های 2020، 2021 و 2022، بولیوی به ترتیب 137 میلیون دلار، یک میلیارد و 462 میلیون دلار و 603 میلیون دلار مازاد تراز تجاری ثبت نمود. در همین حال، بین سال‌های 2015 تا 2019 این کشور کسری تجاری را ثبت کرده است.

مدیر کل موسسه تجارت خارجی بولیوی (IBCE)، گاری رودریگز، اعلام نمود که تجارت خارجی بولیوی دوران بدی را سپری می‌کند و افزود که به منظور معکوس نمودن کسری تجاری، حمایت دولت از طریق سیاست هایی به منظور افزایش صادرات و رشد مورد نیاز است.

وی اطمینان داد که محصولات کشاورزی، کشت و صنعت، جنگلداری و الوار اصلی ترین اقلامی هستند که به منظور افزایش ورود ارز به کشور باید مورد حمایت قرار گیرند.

لازم به ذکر است که تا چند سال پیش، صادرات بولیوی در بخش معدن و نفت و گاز متمرکز بود. اکنون بر اساس داده‌های معاونت بازرگانی خارجی وزارت امور خارجه، ماتریس صادرات تغییر نموده و بخش‌ تولیدی، بخشی است که در حال رشد مجدد و پیشی گرفتن از بخش‌های سنتی است. بنجامین بلانکو، معاون تجارت خارجی وزارت خارجه اعلام نمود که در 9 ماه نخست سال جاری، 52 درصد از صادرات کل کشور مربوط به بخش تولید است.

https://www.la-razon.com/economia/2023/12/17/balanza-comercial-a-octubre-bolivia-registra-un-deficit-de-us-177-millones/

گذشت 10 سال از پرتاب اولین ماهواره ی بولیوی به فضا

از زمان پرتاب اولین و تنها ماهواره ی بولیوی در فضا، توپاک کاتاری (TK-1) در تاریخ 20 دسامبر 2013 به مدت 10 سال می‌گذرد و بین 5 تا 6 سال از عمر مفید آن باقی مانده است.

دولت بولیوی در پروژه ی مذکور 301 میلیون دلار با اخذ وام خارجی سرمایه گذاری نمود که تا کنون 243 میلیون دلار، یعنی 80 درصد آن را بازیابی نموده است.

مدیر آژانس فضایی بولیوی (ABE)، ایوان زامبرانا، اعلام نمود که ماهواره مخابراتی بولیوی سرمایه گذاری انجام شده را در دو سال آینده بازیابی خواهد کرد.

وی افزود:« وقتی ماهواره ی فعلی چرخه خود را به پایان برساند باید به فکر ماهواره بعدی باشیم، اما امکان عقد قرارداد خدمات ماهواره ارتباطی از کشور های دیگر نیز وجود دارد».

https://eldeber.com.bo/pais/primer-satelite-cumple-10-anos-y-resta-el-20-para-recuperar-la-inversion_350715

کشف ذخایر گاز در استان تاریخا

رئیس شرکت ملی نفت، آرمین دورگاتن ، گزارش داد که در چاه چوروماس-X2، واقع در استان تاریخا، ذخایری معادل  230 میلیارد فوت مکعبی گاز (BCF) کشف شده است.

رئیس جمهور نیز با ابراز تبریک جهت کشف ذخایر مذکور اعلام نمود که در حال اجرای یک طرح جدی و مسئولانه به منظور اکتشاف و توسعه پایدار ذخایر نفت و  گاز می‌باشند.

https://eldeber.com.bo/pais/primer-satelite-cumple-10-anos-y-resta-el-20-para-recuperar-la-inversion_350715

رشد پایین بولیوی در سال جاری و کسری تجاری

گری رودریگز رئیس مؤسسه تجارت خارجی بولیوی (IBCE) اظهار داشت که بر اساس داده‌های اخیرا منتشر شده توسط موسسه ی آمار ،  رشد اقتصادی بولیوی در سال 2023 پایین بوده و 177 میلیون دلار کسری تجاری ثبت شده که در سالهای اخیر و حتی در زمان شیوع بیماری همه گیر نیز بی سابقه بوده است.

وی افزود:« زمان آن فرا رسیده که دولت در مورد وضعیت اقتصادی کشور صادق باشد و در سال آینده افزایش همکاری‌های بخش خصوصی و دولتی را در اولویت قرار دهد».

https://www.la-razon.com/economia/2023/12/19/segun-el-ibce-bolivia-crecio-poco-en-2023-y-retorna-al-deficit-comercial/

پیشنهاد خرید کربنات لیتیوم از سوی کره جنوبی

تنها 4 روز پس از افتتاح کارخانه ی جدید صنعتی کربنات لیتیوم، یک شرکت خصوصی از کره ی جنوبی جهت ارائه ی پیشنهاد خرید محصول مذکور و دیدار با رؤسای شرکت ملی ذخایر لیتیوم بولیوی، وارد کشور شد.

رئیس اجرایی شرکت لیتیوم، خانم کارلا کالدرون، اعلام نمود که کشورهایی در آسیا و اتحادیه اروپا (EU) علاقه مند به دستیابی به کربنات لیتیوم بولیوی با خلوص بالا هستند، بنابراین انتظار می رود در روزهای آینده پیشنهادات رسمی خود را ارائه دهند.

https://www.la-razon.com/economia/2023/12/19/ylb-recibe-la-primera-intencion-de-compra-de-carbonato-de-litio-producido-por-la-nueva-planta/

تورم پایین بولیوی

وزیر اقتصاد و دارایی عمومی، مارسلو مونته نگرو، اظهار داشت : «سیاست اقتصادی که توسط رئیس جمهور لوئیس آرسه مدیریت می‌شود، همواره به دنبال راه‌ها و روش هایی است تا تضمین کند که اقتصاد مردمی تحت تأثیر قرار نگیرد.

تا کنون بولیوی تلاش های مهمی انجام داده است تا پدیده تورمی‌که در سراسر منطقه و در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد، ما را تحت تاثیر قرار ندهد».

مونته نگرو توضیح داد که تورم در برخی کشورها مانند ونزوئلا (182.9 درصد) و آرژانتین (148.2 درصد) تا نوامبر سال جاری از سه رقم فراتر رفته است. در همین حال، بولیوی دارای نرخ تورم 1.5 درصد، دومین کشور منطقه با تورم پایین پس از اکوادور (1.4 درصد) می‌باشد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد که سبد خانواده کشور شامل 390 محصول است که ماه به ماه از طریق نظرسنجی انجام شده توسط موسسه ملی آمار (INE) از خانوارها به منظور بررسی قیمت اقلام مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

https://www.la-razon.com/economia/2023/12/19/segun-el-ibce-bolivia-crecio-poco-en-2023-y-retorna-al-deficit-comercial/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما