معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۸:۵۱ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نیمه دوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

ژان کلود موپوتو اینگوله، مدافع برجسته مبارزه با فساد در جمهوری دموکراتیک کنگو، توسط وزارت خارجه ایالات متحده تجلیل شد(actualite.cd)

وزارت امور خارجه آمریکا از ژان کلود موپوتو اینگوله، معاون مدیر امور منابع و سخنگوی ائتلاف "کنگو برای فروش نیست" تقدیر کرد و او را به عنوان یکی از قوی ترین حامیان مبارزه با فساد در جهان معرفی کرد. این تقدیرنامه به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد به وی اعطا شد. Resource Matters گزارش داد که این جایزه معتبر که توسط دفتر بین المللی مواد مخدر و امور جنایی اعطا شده است، "رهبری برجسته، شجاعت تسلیم ناپذیر و تاثیر قابل توجهی که او در پیشگیری، محکوم کردن و مبارزه با جرم و جنایت و فساد در جمهوری دموکراتیک کنگو" داشته است را مورد تقدیر قرار داده است. طبق گزارش Resource Matters، فساد، که اثرات آن فقر را بدتر می‌کند و به بی عدالتی دامن می زند، به عنوان یک مانع بزرگ برای توسعه و رفاه مالی جمعیت کنگو تلقی می‌شود. این امر عمیقاً بر زندگی روزمره شهروندان در مناطق مختلف تأثیر می‌گذارد. ژان کلود موپوتو، که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده تجلیل شده است، به عنوان یک فعال قدیمی مبارزه با فساد شناخته می‌شود و نقش اصلی را در این مبارزه ایفا می‌کند. این جایزه نمادین نشان دهنده سال ها فداکاری و تلاش جمعی است که در مبارزه با فساد در کنگو و آفریقا به کار گرفته شده است. همچنین گواه خطراتی است که گاهاً از جمله تهدیدات فیزیکی و قانونی در این مبارزه برای شفافیت و اخلاق متحمل می‌شود.این عنوان نه تنها ژان کلود موپوتو را گرامی می دارد، بلکه اعتبار سازمان‌های دخیل در مبارزه با فساد را نیز تقویت می‌کند و از این طریق مشروعیت و تأثیر آنها را در محکوم کردن اقدامات فاسد تبلیغ می‌کند.

فائو نسبت به یک بحران غذایی بی سابقه در آفریقا هشدار داد (aa.com.tr)

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) 7 دسامبر در جریان ارائه گزارشی درباره امنیت غذایی و تغذیه در این قاره گفت: «آفریقا با یک بحران غذایی بی‌سابقه مواجه است. «نزدیک به 282 میلیون نفر در آفریقا (حدود 20 درصد جمعیت) از سوءتغذیه رنج می‌برند که افزایش 57 میلیون نفری از آغاز دوره پاندمی‌کووید 19را نشان می‌دهد. «بیش از یک میلیارد نفر امکانات لازم برای تغذیه سالم را ندارند» و «30 درصد کودکان به دلیل سوءتغذیه از کاهش رشد رنج می‌برند». سازمان ملل متحد خاطرنشان می‌کند: "آفریقا هنوز در مسیر دستیابی به اهداف امنیت غذایی و تغذیه، اهداف توسعه پایدار تا سال 2030، و همچنین اهداف مالابو برای پایان دادن به گرسنگی و همه اشکال فقر، سوء تغذیه تا سال 2025 نیست." سند فائو از کشورها می خواهد «اگر می خواهند تا سال 2030 به جهانی بدون گرسنگی و سوء تغذیه دست یابند، تلاش های خود را تشدید کنند». گزارش غذا و تغذیه آفریقا به طور مشترک توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، کمیسیون اتحادیه آفریقا (AUC)، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا (ECA) و برنامه جهانی غذا( WFP) ارائه شد.

آیا DRC می‌تواند به عنصر اصلی خودروهای الکتریکی تبدیل شود؟ (intellinews.com)

شاید هیچ کشوری به اندازه جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) که در صدر بزرگترین ذخایر مس، کبالت، کلتان و لیتیوم جهان قرار دارد، از انتقال انرژی پاک بهره نبرد. طبق گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، ذخایر کبالت این سیاره در مجموع 7.6 میلیون تن است که جمهوری دموکراتیک کنگو دارای 3.5 میلیون تن است، پس از آن استرالیا با 1.4 میلیون تن و اندونزی با 600000 تن قرار دارند. در سال 2022، جمهوری دموکراتیک کنگو حدود 130000 تن فلز یا 70 درصد تولید جهان را تولید کرد (اندونزی در رتبه دوم تنها 10000 تن تولید کرد). کبالت یک جزء ضروری در باتری‌های قابل شارژ لیتیوم یون است که در خودروهای الکتریکی (EVs) استفاده می‌شود. همچنین در بسیاری از دستگاه‌های قابل حمل که بخشی از زندگی روزمره هستند - از جمله تلفن‌های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها وجود دارد. در بیشتر موارد، محصول جانبی استخراج نیکل و مس است. کاتدها در باتری‌های لیتیوم یونی از تقریباً 10 تا 30 درصد کبالت ساخته شده‌اند و هر EV به 6 تا 12 کیلوگرم عنصر نیاز دارد. علاوه بر این، جمهوری دموکراتیک کنگو دارای ذخایر وسیع مس و کلتان و ذخایر بزرگ لیتیوم – عمدتاً دست نخورده – است. در سال 2021، جمهوری دموکراتیک کنگو حدود 1.88 میلیون تن مس تولید کرد و به کشور پیشرو در تولید مس در آفریقا تبدیل شد (زامبیا با 880000 تن دومین تولیدکننده بزرگ مس بود). جمهوری کنگو 60 درصد ذخایر کلتان جهان را در اختیار دارد. Coltan عمدتاً برای تولید خازن‌های تانتالیوم -  در تلفن‌های همراه و تقریباً هر نوع دستگاه الکترونیکی استفاده می‌شود.

دولت تعلیق شرکت Boss Mining از ERG را تمدید کرد(mediacongo.net)

جمهوری دموکراتیک کنگو تعلیق پروژه باس ماینینگ مس و کبالت گروه منابع اوراسیا را به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی و امنیتی برای حداقل سه ماه تمدید کرد. آنتوانت انسامبا کالامبای، وزیر معادن کنگو، در نامه‌ای به تاریخ 28 نوامبر که توسط بلومبرگ منتشر شد، گفت: این شرکت هنوز به مشکلاتی که منجر به تخریب املاک و مرگ‌های متعدد پس از وقوع سیل در یک محله مجاور در ماه مارس شد، رسیدگی نکرده است. این وزارتخانه ابتدا توسعه این معدن را در ماه مه متوقف کرد. N'Samba Kalambayi گفت: برای رفع تعلیق، باس باید "توصیه‌های ارائه شده به منظور جلوگیری از وقوع مجدد بلایایی که ممکن است باعث آسیب زیست محیطی و خسارات انسانی شود، اجرا کند." توسعه مجدد پروژه Boss توسط GRE در نوامبر گذشته، پس از بیش از سه سال نگهداری و تعمیرات راه اندازی شد. انتظار می رود این معدن به طور متوسط سالانه 21600 تن مس و 3600 تن هیدروکسید کبالت تولید کند. در بیانیه ای ایمیلی، ERG آفریقا گفت که در اجرای توصیه‌های این وزارت "پیشرفت قابل توجهی" داشته است و از این دستور درخواست تجدید نظر کرده است. این شرکت گفت که این تعلیق "در حال حاضر تأثیر منفی بر کارمندان، جوامع میزبان و تامین کنندگان داشته است."

چین حقوق گمرکی 98 درصد از محصولات مشمول مالیات 6 کشور آفریقایی از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو را حذف کرد!( mediacongo.net)

چین در اقدامی قابل توجه برای تقویت روابط اقتصادی با آفریقا، از حذف عوارض گمرکی بر روی طیف وسیعی از محصولات وارداتی از جمهوری دموکراتیک کنگو  و همچنین پنج کشور آفریقایی دیگر خبر داد. این معافیت تعرفه ای که از 25 دسامبر اجرایی می‌شود، چشم اندازهای جدیدی را برای صادرکنندگان کنگو باز می‌کند. محصولات تحت تأثیر این اقدام، که 98 درصد کالاهای مشمول مالیات را پوشش می دهد، شامل کالاهای کلیدی اقتصاد کنگو مانند قهوه، روغن نخل و کاکائو می‌شود. این کالاها که قبلاً با ورود به بازار چین مشمول مالیات می‌شدند، اکنون می‌توانند بدون هزینه اضافی به بازار بزرگ چین صادر شوند و در نتیجه مزیت رقابتی برای تولیدکنندگان جمهوری دموکراتیک کنگو فراهم می‌کنند. این ابتکار در شرایطی است که چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری به دنبال تنوع بخشیدن به منابع وارداتی خود برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد مواد غذایی است که با افزایش استانداردهای زندگی و گسترش ترجیحات مصرف، به ویژه برای قهوه تشدید شده است. چین همچنین می‌خواهد بر اساس تعهدات رئیس‌جمهور چین در نشست‌های بین‌المللی، ایجاد صنایع تبدیلی در آفریقا را تشویق کند.

بهره برداری از منابع معدنی عمدتاً در بحث های انتخاباتی غایب است.( mediacongo.net)

اغلب گفته می‌شود که جمهوری دموکراتیک کنگو یک منبع بزرگ واقعی زمین شناسی است، زیرا منابع معدنی آن بسیار مهم و متنوع هستند. طلا، الماس، مس، کلتان، کبالت... زیرزمین کنگو یکی از غنی ترین خاک های روی کره زمین است و با این حال، این ذخایر تا حد زیادی مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرند. در مجموع حدود پنجاه ماده معدنی در زیر خاک کشور وجود دارد. اما فقط ده‌ها مورد از این مواد معدنی، یا به دلیل ارزش تجاری پایین آنها یا به دلیل دشوار و پرهزینه بودن بهره برداری از آنها و یا حتی به دلیل ناامنی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. بیشتر این مواد معدنی در جنوب و شرق کشور یافت می‌شود. طلا در ایتوری، شمال و جنوب کیوو. الماس در کاسای، سانکورو. مس و کبالت در Haut-Katanga و Lualaba. کولتان در کیوو شمالی و جنوبی، مانیما، تانگانیکا. این کشور همچنین دارای سرب (Haut-Katanga)، اورانیوم (Haut-Katanga)، قلع، روی، منگنز، زغال سنگ، نفت، لیتیوم است.

مواد معدنی دیجیتال

در میان این منابع، مواد معدنی دیجیتال است که در الکترونیک استفاده می‌شود. سرب، کبالت، مواد معدنی کمیاب، استراتژیک برای انتقال زیست محیطی، زیرا در ساخت باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌شود. جمهوری دموکراتیک کنگو دارای بزرگترین ذخایر کبالت در جهان است که عمدتاً در استان‌های‌هاوت-کاتانگا و لوآلابا واقع شده است. یکی دیگر از مواد معدنی استراتژیک برای DRC: کلتان که درصنایع الکترونیک نیز استفاده می‌شود. این کشور بیش از 50 درصد ذخایر جهان را در اختیار دارد. به دلیل کمبود داده‌های زمین شناسی، مقدار دقیق آن مشخص نیست. به گفته وزارت معادن کنگو، سال گذشته این کشور بیش از 2000 تن کلتان تولید کرد. وقتی در مورد کلتان صحبت می‌کنیم، در مورد کاسیتریت نیز صحبت می‌کنیم که در صنایع الکترونیک استفاده می‌شود. سال گذشته، این کشور در مجموع بیش از 28000 تن کاسیتریت تولید کرد. اما منبع اصلی استخراج DRC مس است که در ساخت کابل ها و سیم های الکتریکی، تراشه‌های الکترونیکی و مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شود. این کشور با تولید نزدیک به 2.4 میلیون تن مس در سال گذشته، دومین تولیدکننده بزرگ مس جهان پس از شیلی است.

انرژی سبز

با انتقال به انرژی سبز، انتظار می‌رود تقاضا برای مواد معدنی خاص در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهد. مثلا کبالت. امروزه 80 درصد کبالت برای تولید باتری‌های تلفن و کامپیوتر استفاده می‌شود، اما به طور فزاینده ای از باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی، دوچرخه یا اتومبیل استفاده می‌شود. یک باتری تلفن همراه بین 5 تا 10 گرم و خودروهای برقی 5 تا 10 کیلوگرم کبالت نیاز دارند. سال گذشته، کل تولیدات معدنی حدود 24 میلیارد دلار گردش مالی ایجاد کرد که طبق قانون معدن، یک سوم آن باید در خزانه دولت باشد. استخراج معادن در مقیاس بزرگ 20 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، بخش صنایع دستی استخراجی نزدیک به یک میلیون نفر را استخدام می‌کند.

هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول پنجمین بررسی را در چارچوب ترتیبات تسهیلات اعتباری تمدید شده با جمهوری دموکراتیک کنگو تکمیل می‌کند (IMF Press Release)

هیات اجرایی صندوق بین المللی پول (IMF) پنجمین بررسی ترتیبات تسهیلات اعتباری تمدید شده (ECF) برای جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) مصوب 15 ژوئیه 2021 را تکمیل کرد  تکمیل بررسی پنجم امکان پرداخت فوری معادل 152.3 میلیون SDR (حدود 202.1 میلیون دلار آمریکا) را برای پشتیبانی از نیازهای تراز پرداخت ها فراهم می‌کند، و کل پرداخت را تا به امروز به 913.8 میلیون SDR (حدود 1219.1 میلیون دلار آمریکا) می رساند. . وضعیت سیاسی-اجتماعی و امنیتی به طور فزاینده ای چالش برانگیز است که منعکس کننده انتخابات عمومی آینده 20 دسامبر 2023 و درگیری‌های مداوم در شرق DRC است. علی‌رغم این شرایط، اقتصاد همچنان انعطاف‌پذیر است و تولید ناخالص داخلی واقعی 6.2 درصد در سال 2023 پیش‌بینی می‌شود که توسط بخش استخراج حمایت می‌شود که علیرغم شرایط منفی شوک‌های تجاری پویا باقی ماند. کاهش شدید ارزش فرانک کنگو بر تورم تأثیر داشت که در ژوئیه 2023 به 23.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید، و به دنبال اقدامات سیاستی بانک مرکزی کنگو (BCC) به میزان متوسطی کاهش یافت. کسری حساب جاری همچنان بالاست، زیرا شرایط تجارت بدتر شد و واردات بیشتر از حد انتظار بود. انباشت ذخایر به دلیل کسری در درآمدهای مالیاتی معادن به دلار و مداخلات BCC در پرتو فشارهای کاهش نرخ ارز، کند شد. با فضای مالی محدود به دلیل عملکرد ناکافی درآمد، هزینه‌ها به‌خاطر پرداخت‌های معوقه به سمت امنیت و انتخابات اولویت‌بندی شدند و کسری مالی داخلی سال ۲۰۲۳ ۰.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی می‌شود. سیاست مالی بر بسیج درآمد متمرکز خواهد بود و با پیشرفت در اصلاحات مدیریت مالی و سرمایه گذاری عمومی حمایت می‌شود. پیشرفت تحت ترتیبات ECF به طور کلی رضایت بخش بوده است. همه معیارهای عملکرد کمی‌پایان ژوئن 2023 به جز یک مورد برآورده شدند: PC در تراز مالی داخلی به دلیل کمبود درآمد دولت مرکزی و تعدیل ناکافی مخارج از دست رفت.

معادن در آفریقا: روسیه می خواهد آفریقایی‌ها را در مدیریت منابع خود آموزش دهد

در حالی که روسیه تلاش‌های خود را برای تقویت حضور خود در قاره آفریقا و کمک به کشورهای مربوطه برای توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای خود (به ویژه) افزایش می‌دهد، مسکو تأیید کرده است که می‌خواهد به زودی برنامه‌ای با عنوان «زیر خاک آفریقا» را اجرا کند. این خبر را سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تایید کرد. در واقع، وی توضیح داد که پروژه "زیر خاک آفریقا" در ماه‌های آینده راه اندازی خواهد شد. پروژه همکاری و اشتراک دانش، که به مسکو اجازه می دهد تا تجربیات خود را به گفته لاوروف، «با دوستان آفریقایی خود» در زمینه استخراج منابع معدنی و مدیریت خوب به اشتراک بگذارد.

پروژه‌هایی که در حال حاضر در حال انجام هستند

برای یادآوری، کشور مالی که از سال 2021 توسط یک دولت نظامی رهبری می‌شود، اخیراً توافق نامه ای را با روسیه برای ساخت پالایشگاه طلا در باماکو امضا کرده است که ظرفیت 200 تن در سال دارد و بزرگترین در کشور خواهد بود. این توافق بخشی از تقویت روابط مالی و روسیه است، همچنین شامل مشارکت با Rosatom برای اکتشاف مواد معدنی و تولید انرژی هسته‌ای و همچنین قرارداد برای یک نیروگاه خورشیدی است. مالی که تولید طلای صنعتی آن در سال گذشته به 66.2 تن رسید، عمدتاً به لطف شرکت های بین المللی، مشارکت رو به رشد روسیه در آفریقا  را نشان می دهد.

روسیه، برای حمایت از آفریقا در انتقال انرژی

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روسیه اخیراً چندین شراکت به ویژه با مالی، بورکینافاسو و اوگاندا برای کمک به این کشورها برای توسعه صنعت هسته ای امضا کرده است. همکاری علمی و فناوری که عمدتاً با همکاری Rosatom، آژانس انرژی اتمی روسیه و همچنین محققان دانشگاه معدن سنت پترزبورگ انجام خواهد شد. علاقه فزاینده روسیه به قاره آفریقا دو چیز را نشان می دهد. اولین مورد این است که در آستانه تجربه یک تغییر انرژی واقعی است، یک انقلاب کوچک در تولید و مدیریت منابع. در نهایت، ابتکارات روسیه، می‌تواند چشم‌انداز انرژی این قاره را برای سال‌های آینده به خوبی تعریف کند.

جمهوری کنگو (برازاویل)

دیجیتال - کنگو برای شرکت در یک مجمع دیجیتال در روسیه دعوت شده است

سفیر روسیه در کنگو، Guéorgui Tchepik، طی یک جلسه با لئون ژوست ایبومبو، وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال،  از کنگو دعوت کرد تا در مجمع دیجیتالی که از 18 دسامبر تا 22 دسامبر در مسکو برگزار می‌شود، شرکت کند. این رویداد که توسط مدرسه عالی علوم اقتصادی روسیه برگزار می‌شود، بخشی از هفته اشتراک گذاری دانش در مورد حکمرانی الکترونیکی است. این نشست یک هفته ای یک برنامه آموزشی برای کارمندان ارشد دولتی از کشورهای آفریقایی ارائه می دهد که نقش کلیدی در دیجیتالی شدن مدیریت دولتی ایفا می‌کنند. کنفرانس ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی در مورد موضوعاتی مانند چهارچوب نظارتی برای حکومت الکترونیکی، راه حل های فناوری پیشرفته، شهروندان خدمات الکترونیک گرا، امنیت سایبری نیز برنامه ریزی شده است. همچنین شرکت کنندگان این فرصت را خواهند داشت تا با مقامات وزارتخانه‌ها و شرکت های مرتبط درگیر در توسعه و اجرای راه حل های حکومت الکترونیکی تعامل داشته باشند. دیپلمات روسی گفت: «یکی از مشاوران وزیر، نماینده کنگو در این رویداد خواهد بود. سفیر روسیه در کنگو پس از پایان مأموریت چهار ساله خود، از دیدار با وزیر برای ادای احترام به همکاری دو کشور در حوزه دیجیتال استفاده کرد و گفت ما چهار سال در توسعه پیوندها در بخش دیجیتال با هم کار کردیم. امروز ما زمینه‌های مربوط به آموزش های اجرایی را بررسی کردیم، زیرا روسیه فرصت گسترده ای را برای افراد کنگو فراهم می‌کند تا در چندین زمینه از جمله فناوری دیجیتال آموزش ببینند. موضوعات دیگری که بین دو طرف مورد بحث قرار گرفت، نصب مراکز داده در کنگو و امکان استفاده از برنامه‌های خاص با منشاء روسی در زمینه مخابرات در خاک کنگو بود. روسیه قراردادی بین کانال خصوصی کنگو DRTV و روسی آرتی برای پخش برنامه‌های روسی امضا کرده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما