معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۷:۳۴ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

استقبال مردمی از کمپین «ساخت عمان»

تایمز عمان – براساس اعلام وزارت تجارت، صنایع و توسعه سرمایه گذاری عمان، کمپین «ساخت عمان» که در فروشگاه‌ها و مراکز خرید سراسر این کشور راه اندازی شده، با استقبال گسترده مردمی همراه بوده است.

کمپین «ساخت عمان» که با هماهنگی وزارت تجارت، صنایع و توسعه سرمایه گذاری، اتاق بازرگانی و صنایع و همچنین کمیته مشترک ارائه محصولات عمانی راه اندازی شده، بر فروش محصولات ساخت عمان در سراسر این کشور تمرکز دارد.

حضور 180  شرکت در دور دوم مناقصات انرژی سبز در عمان

عمان آبزرور – شرکت هیدروژن عمان موسوم به هیدروم اعلام کرد سرمایه گذاران بین المللی از دور دوم مناقصات مربوط به هیدروژن سبز استقبال مناسبی به عمل آورده و تاکنون بیش از 180 شرکت درخواست های خود را مطرح کرده اند.

عبدالعزیز الشیذانی مدیر هیدروم گفت نتایج این مناقصات به زودی اعلام می‌شود و قراردادهای آن تا پیش از پایان سه ماهه دوم سال 2024 به امضا خواهد رسید.

سفر رسمی سلطان عمان به سنگاپور و هند

خبرگزاری عمان – هیثم بن طارق سلطان عمان سفری رسمی‌به کشورهای سنگاپور و هند داشت و در این سفر با مقامات عالی رتبه این کشورها ملاقات و گفتگو داشت.

براساس گزارش های منتشره، محور اصلی مذاکرات وی در سنگاپور و هند، گسترش همکاری‌های اقتصادی فی مابین در حوزه‌های مختلف عنوان شده است.

گسترش همکاری عمان و سنگاپور در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر

مسقط دیلی – سالم بن ناصر العوفی وزیر انرژی و معادن عمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد در خلال سفر سلطان هیثم بن طارق به سنگاپور، دو طرف بر تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش های مختلف از جمله حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن سبز تاکید کردند.

این بیانیه می افزاید در این سفر اطلاعاتی در خصوص برنامه عمان برای تولید سالانه یک میلیون تن هیدروژن سبز تا سال 2030 و همچنین تولید سالانه 8 و نیم میلیون تن تا سال 2050 به طرف سنگاپوری ارائه شد.

براساس این بیانیه، هیاتی از سنگاپور جهت بررسی زیرساخت های عمان و امکان سرمایه گذاری در بخش های مختلف در این کشور در آینده ای نزدیک از عمان بازدید خواهد کرد.

گسترش همکاری عمان با سنگاپور در چارچوب برنامه 2040

خبرگزاری عمان – سید بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان در پایان سفر سلطان به سنگاپور در بیانیه ای اعلام کرد سلطان با رئیس جمهور و نخست وزیر سنگاپور دیدار و دو طرف در این دیدارها بر راه‌های گسترش همکاری‌های فی مابین در چارچوب برنامه چشم انداز 2040 و همچنین تعهد بر تجارت آزاد، ابتکارات بخش خصوصی و همکاری‌های بین المللی تاکید کردند.

وی گفت دو طرف در این مذاکرات بر همکاری در توسعه و کاربرد فناوری‌های نوین، توسعه استارت آپ ها، گسترش شهرهای هوشمند و مناطق آزاد و همچنین همکاری در زمینه‌های تحصیلی، بهداشتی و توریستی تاکید داشتند.

ایجاد صندوق مشترک سرمایه گذاری عمان و هند

عمان آبزرور – در خلال سفر سلطان عمان به هند، سازمان سرمایه گذاری عمان توافق نامه ای مبنی بر راه اندازی سومین صندوق سرمایه گذاری مشترک با بانک دولتی هند امضا کرد.

سرمایه فعلی این صندوق 300 میلیون دلار اعلام شده است که در آینده امکان افزایش سرمایه وجود دارد. دو صندوق سرمایه گذاری پیشین به ترتیب با ارزش 100 و 230 میلیون دلار میان دو کشور فعال بوده است.

دو طرف همچنین یک توافقنامه و سه یادداشت تفاهم در حوزه‌های فرهنگی، ارتباطات، فناوری اطلاعات و تبادل اطلاعات مالی برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم امضا کردند.

افزایش حجم تعاملات تجاری عمان و هند

خبرگزاری عمان – دولت هند در پایان سفر سلطان عمان به این کشور در بیانیه ای اعلام کرد حجم تعاملات تجاری فی مابین در سال مالی 2020-21 رقم 5 میلیارد و 400 میلیون دلار بود که این رقم در سال مالی 2022-23 به رقم 12 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است.

براساس اعلام وزارت صنعت، تجارت و توسعه سرمایه گذاری عمان، هم اکنون بیش از 700 هزار هندی در عمان زندگی می‌کنند و بیش از 1744 شرکت هندی در این کشور ثبت شده است.

افزایش تعاملات غیرنفتی عمان و کویت

عمان آبزرور – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد حجم تعاملات غیرنفتی میان عمان و کویت از ابتدای سال تا پایان ماه اکتبر 2023 به 699 میلیون ریال عمانی رسیده است.

حجم صادرات غیرنفتی عمان به کویت در این مدت 141 میلیون ریال اعلام شده است. مهمترین صادرات غیرنفتی عمان به کویت شامل دام زنده، محصولات شیمیایی و ماشین آلات الکترونیکی اعلام شده است.

همچنین کویت در همین مدت 515 میلیون ریال صادرات به عمان داشته است؛ مهمترین صادرات کویت به عمان شامل محصولات فلزی و شیمیایی عنوان شده است.

عمان و اتریش به دنبال افزایش همکاری‌های اقتصادی

تایمز عمان – مارتین کوچر وزیر کار و اقتصاد اتریش در سفر به مسقط با سید محمد الصقری وزیر اقتصاد عمان دیار و دو طرف در این دیدار در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و ظرفیت های موجود گفتگو و تبادل نظر کردند.

در خلال این سفر همچنین نشست تجاری میان بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه‌های توریسم، صنایع، ساخت و ساز، زیرساخت، فناوری اطلاعات و پزشکی برگزار شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما