معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۴:۳۷ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته چهارم آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش تورم در ونزوئلا

مرکز اشاعه دانش اقتصادی(Cedice)، از افزایش تورم ماهیانه در ونزوئلا طی ماه نوامبر سال جاری میلادی به میزان بالغ بر ۴.۱۱ درصد خبر داد. بر پایه آخرین گزارش منتشره، حداقل هزینه مورد نیاز برای  کالا و خدمات مورد نیاز خانوار ۳ نفره از ۶۳۱ دلار طی ماه نوامبر سال جاری میلادی فراتر رفته است که شهرهای کاراکاس، ماراکایبو و والنسیا بیشترین تورم را تجربه نموده اند.

https://www.elimpulso.com/2023/12/15/ogp-de-cedice-un-incremento

پیش بینی رشد اقتصادی ونزوئلا از سوی نهاد منطقه ای

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کاراییب ، میزان رشد اقتصادی ونزوئلا طی سال جاری میلادی را ۳ درصد پیش بینی نمود. علاوه بر این میانگین رشد اقتصادی کشورهای منطقه طی سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۲ درصد پیش بینی گردید و پاناما، کاستاریکا، پاراگوئه، مکزیک، گواتمالا، جزایر کارائیب، نیکاراگوئه، هندوراس و جمهوری دومینیکن، از رشد سالانه ای بیشتر از رشد ونزوئلا برخوردار می‌گردند.

https://www.descifrado.com/2023/12/14/cepal-venezuela-crecera-3-y-el-pib

افزایش تولید نفت ونزوئلا برابر اعلام اوپک

میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا طی ماه نوامبر سال جاری میلادی از ۸۰۱ هزار بشکه فراتر رفت. بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی سازمان اوپک، میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا از ۷۸۶ هزار بشکه در ماه اکتبر  به ۸۰۱ هزار بشکه در ماه نوامبر سال جاری میلادی افزایش یافت که افزایشی حدود دو درصد را تجربه نموده است.

https://elcooperante.com/produccioon-petrolera-de-venezuela-fue-de-801-000

صدر نشینی ونزوئلا در شاخص تورم در آمریکای لاتین

ونزوئلا در صدر فهرست کشورهای دارای بالاترین میزان تورم در منطقه آمریکای لاتین قرار گرفته است. بر پایه رتبه بندی صورت گرفته از سوی خبرگزاری بلومبرگ، ونزوئلا با برخورداری از تورمی انباشته معادل ۱۸۲.۹ درصد در بازه زمانی بین ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال جاری و همچنین تورم سالانه بالغ بر ۲۸۲.۷ درصد، باترین میزان تورم را در بین کشورهای منطقه آمریکای لاتین به خود اختصاص داده است و آرژانتین، کلمبیا، اروگوئه، هندوراس، شیلی، گواتمالا، برزیل و نیکاراگوئه در رده‌های بعدی شاخص تورم در منطقه جای گرفته اند.

 https://www.bloomberglinea.com/2023/12/15/venezuela-y-argentina-siguen

توافق ونزوئلا و اروگوئه برای برقراری پروازهای مستقیم

ونزوئلا و اروگوئه  موافقتنامه ای را برای برقراری پروازهای مستقیم بین پایتخت های دو کشور منعقده نمودند. برابر اعلام سازمان ملی هواپیمایی کشوری ونزوئلا،

بر پایه توافق منعقده، پروازهای تجاری بین شهرهای کاراکاس و مونته ویدئو از طریق شرکت هواپیمایی ونزوئلایی موسوم به روتکا تحقق می‌پذیرد.

 https://twitter.com/InacVzla/status/1736021080324595863

ارتقای جایگاه ونزوئلا در تأمین نفت آمریکا

جایگاه ونزوئلا به عنوان یکی از تأمین کنندگان نفت مورد نیاز آمریکا به رتبه هفتم ارتقا یافت. برپایه آخرین گزارش منتشره از سوی وزارت انرژی آمریکا، ونزوئلا با صدور روزانه ۱۶۳ هزار بشکه نفت، در جایگاه هفتم در بین کشورهای اصلی تأمین کننده نفت خام مورد نیاز آمریکا جای گرفته است.

http://www.petroguia.com/pet/noticias/petr%C3%B3leo/chevron-y-phillips

همکاری نفتی ونزوئلا و اسپانیا

انعقاد سند همکاری بین شرکت ملی نفت ونزوئلا و شرکت نفت رپسول اسپانیا با هدف فعال سازی مجدد شرکت مشترک که ۶۰ درصد سهام آن متعلق به طرف ونزوئلایی و ۴۰ درصد به طرف اسپانیایی می‌باشد.

https://talcualdigital.com/pdvsa-y-la-espanola-repsol-reviven-la-empresa-mixta

پیش بینی افرایش تولید نفت ونزوئلا

وزیر نفت ونزوئلا؛ در سال آینده میزان تولید را به بیش از یک میلیون بشکه در روز خواهیم رساند و هدف اصلی ما تثبیت سطح تولید می‌باشد.

همه توافقنامه‌هایی که با دیگر شرکت ها منعقد کرده ایم با هدف افزایش تولید می‌باشند.  بر اساس اعلام سازمان اوپک ونزوئلا در ماه نوامبر روزانه  ۸۰۱ هزار بشکه نفت تولید کرد.

  https://www.elnacional.com/venezuela/gobierno-de-maduro-preve-que

خرید محموله نفتی ونزوئلا از سوی شرکت پتروشیمی چین

شرکت پتروشیمی دولتی چین به نام ساینوکم پس از رفع تحریم های نفتی آمریکا، یک محموله نفتی به میزان یک میلیون بشکه را از ونزوئلا خریداری نمود.

برابر اعلام منابع آگاه به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت چینی به توافق برای با خرید محموله نفت خام سنگین مری ونزوئلا با تخفیف ۱۱ دلاری دست یافته است این در حالیست که درصد تخفیف در دوران تحریم بالغ بر ۲۰ دلار بوده از دیگر سو در بحبوحه کاهش تحریم های نفتی آمریکا، میزان صادرات نفت و مواد سوختی ونزوئلا به بازار آسیا طی ماه نوامبر به حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش یافت.

https://www.reuters.com/business/energy/china-sinochem-buys-rare

افزایش قیمت مواد غذایی در ونزوئلا

مرکز اسناد و تحلیل اجتماعی کانون ملی آموزگاران ونزوئلا از افزایش قیمت مواد غذایی مورد نیاز مصرف خانوار طی ماه نوامبر سال جاری میلادی خبر داد.

بر پایه آخرین گزارش منتشره، قیمت مواد غذایی مورد مصرف خانوار طی ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۵.۷ درصد افزایش یافت این در حالیست که اقلامی نظیر شکر، نمک و گوشت و فرآورده‌های گوشتی، محصولات لبنی و تخم مرغ بیشترین افزایش قیمت را تجربه نموده اند و حداقل هزینه مورد نیاز برای تأمین مواد غرایی اساسی یک خانواده از ۵۲۲ دلار فراتر رفته است.

 https://www.bancaynegocios.com/cendas-fvm-canasta-familiar-aumento

سفر وزیر نفت ونزوئلا به مکزیک برای بررسی همکاری

رافائل تیه چئا، وزیر نفت، در جریان سفر به مکزیک با میگل آنخل ماسیل، وزیر انرژی این کشور در راستای بررسی فرصت‌های مرتبط به اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه نفت و گاز دیدار و گفت و گو نمود.  

وزیر نقت ونزوئلا همچنین به تلاش برای تقویت همکاری با مکزیک در حوزه فناوری اشاره نمود و از هدف دستیابی به ارتقای مبادلات تجاری سودمند برای دو کشور خبر داد این در حالیست که قرار است که وزیر انرژی مکزیک طی سال آتی میلادی برای پیگیری مذاکرات به ونزوئلا سفر نماید.

علاوه بر این وزیر نفت ونزوئلا با با اکتاویو رومرو، مدیر شرکت ملی نفت مکزیک در راستای بررسی همکاری‌های احتمالی دیدار  و گفتگو نمود.

  https://www.eluniversal.com/economia/171374/venezuela-y-mexico-buscan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما