معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۵

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته چهار آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت تاسیسات 750 میلیون درهمی در ابوظبی توسط کینگز آلومینیوم

خبرگزاری wam

مناطق اقتصادی خلیفه ابوظبی (گروه KEZAD)، بزرگترین اپراتور مناطق اقتصادی یکپارچه و هدفمند، و گروه صنایع آلومینیوم کینگز آغاز ساخت و ساز یک کارخانه تولید و بازیافت آلومینیوم در کزاد را اعلام کردند. گروه Kings Aluminium Industries با سرمایه گذاری کل 750 میلیون درهمی این کارخانه را در 100000 متر مربع زمین اجاره شده از گروه KEZAD تاسیس می‌کند. گروه کینگز مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه را نیز از Aluminium Global Aluminium یکی از شرکت های گروه KEZAD تامین می‌کند. تاسیسات آلومینیوم کینگز گام مهمی در تلاش های امارات متحده عربی برای بومی سازی ساخت زنجیره‌های تامین مختلف، استفاده از مواد خام محلی، تقویت جنبه‌های زیست محیطی و همچنین پایداری در فرآیند تولید و ترویج اقتصاد دایره ای است.این تاسیسات آلومینیوم و ضایعات آلومینیومی را به مواد قابل استفاده مجدد با کیفیت بالا تبدیل می‌کند و ردپای کربن مرتبط با تولید آلومینیوم را کاهش می دهد. Kings Aluminium واقع در نزدیکی کارخانه Aluminium Global Emirates، از فناوری‌های پیشرفته ساخت و بازیافت، پردازش کارآمد فلز آلومینیوم مذاب و بیلت ها و استفاده مجدد از محصولات مختلف ضایعات آلومینیومی استفاده می‌کند.

محمد الخدار الاحمد، مدیر عامل گروه KEZAD، گفت: "ما بسیار خوشحالیم که با ایجاد این مرکز جدید تولید فلزات پایین دستی توسط Kings Aluminium Industries، نقطه عطفی در رشد و توسعه خوشه فلزی خود را اعلام کنیم. این سرمایه گذاری استراتژیک توسط Kings Aluminum نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در قابلیت های صنعتی و چشم انداز اقتصادی امارات در صنعت آلومینیوم است.

آلبرت ملکیاس، مدیرعامل صنایع آلومینیوم کینگز، گفت: «تاسیسات جدید ما نماد سرمایه گذاری در تولید پایدار و تعهد ما به اهداف زیست محیطی ابوظبی است. به راه‌حل‌های پیشگام برای آینده‌ای پایدارتر، هدف ما کاهش ضایعات، ترویج بازیافت و ارائه محصولات عالی در دسته‌های مختلف مصرف نهایی است. KEZAD با زیرساخت های درجه یک، راهروهای صنعتی با خدمات کامل، و ادغام یکپارچه با بندر خلیفه ارزش بی نظیری را برای ما فراهم می‌کند - دسترسی و سرعت ما را به بازارهای مصرف بین المللی افزایش می دهد.

برنامه شرکت انرژی هسته ای امارات برای توسعه انرژی پاک

پایگاه اینترنتی albayan

به دنبال توسعه موفقیت آمیز نیروگاه انرژی هسته ای برکه و ادامه پیشرفت برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز امارات، شرکت انرژی هسته ای امارات (ENEC) در جریان اجلاس سیاست جهانی انرژی هسته‌ای شورای آتلانتیک 2023 در نیویورک برنامه‌های خود را برای توسعه انرژی تجدیدپذیر در راستای حمایت از کربن زدایی جهانی اعلام کرد. محمد ابراهیم الحمادی، مدیر عامل ENEC، در جلسه ای با سما لئون، مدیر کل انجمن جهانی هسته ای (WNA) و جان واگنر، مدیر آزمایشگاه ملی آیداهو (INL) و جنیفر گوردون، مدیر ابتکار سیاست انرژی هسته ای در شورای آتلانتیک گفت؛ ENEC اکنون از تجربیات، مهارت‌ها و الکتریسیته پاک باراکا برای سرعت بخشیدن به توسعه مولکول‌های تمیز مانند هیدروژن تمیز، گرما و بخار استفاده می‌کند.

این مولکول‌های پاک نقش مهمی در جلوگیری از انتشار کربن و حمایت از کشورها برای نزدیک‌تر شدن به اهداف خالص صفر خواهند داشت.این حوزه‌های جدید فرصت تولید برق و مولکول‌های پاک  و کربن زدائی در صنایع سنگین را برای تأمین نیاز روزافزون انرژی پاک مورد نیاز مراکز داده‌ دنیا فراهم می نماید.الحمادی تأکید کرد که تعداد مراکز داده از 800000 در سال 2013 به 8 میلیون در سال 2022 رسیده است که مدل ها نشان می دهند که تا سال 2030 بیش از 10 درصد برق جهان را مصرف می‌کند. این مراکز همراه با افزایش روزافزون هوش مصنوعی به این معنی است کشورهای سرتاسر جهان به زودی برای مشتریان دیجیتالی که به دنبال برق پاک برای تامین انرژی مورد نیاز مراکز داده هستند، با هم رقابت خواهند داشت.

توافق امارات و آذربایجان برای تسهیل سرمایه گذاری زیرساخت های دیجیتال

پایگاه خبری thenationalnews

وزارت سرمایه گذاری امارات متحده عربی و وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان تفاهم نامه ای را با هدف تقویت زیرساخت دیجیتال با تمرکز بر توسعه مراکز داده در آذربایجان امضا کردند. این تفاهم نامه توسط محمد حسن السویدی وزیر سرمایه گذاری امارات و رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان امضا شد. در سال‌های اخیر، آذربایجان از طریق متمرکز کردن خدمات الکترونیکی و دیجیتالی کردن خدمات عمومی، گام‌هایی در جهت پیشرفت اقتصاد دیجیتال برداشته است. استراتژی اجتماعی و اقتصادی دولت این کشور نیز تحول دیجیتال را به عنوان یکی از حوزه‌های اولویت دار خود نشان می دهد.از طریق تفاهم نامه با امارات، انتظار می رود تعداد مراکز داده در آذربایجان به میزان قابل توجهی افزایش یابد. برای اطمینان از همکاری نزدیک و تاثیرگذار، یکی از جنبه‌های کلیدی این توافق ایجاد روابط بین سازمان‌های بخش دولتی و خصوصی در امارات و آذربایجان است. این تفاهم نامه همچنین ارائه مشوق هایی را برای ابتکارات مربوطه پیشنهاد می‌کند و به اشتراک گذاری دانش را تسهیل می‌کند. همچنین در این راستا شرکت سرمایه گذاری و هلدینگ مستقر در ابوظبی(ADQ)، هولدینگ سرمایه گذاری آذربایجان (AIH)، یک صندوق ثروت استراتژیک مستقل واقع در باکو، یک سرمایه گذاری مشترک با هدف سرمایه گذاری در بخش های دارای اولویت و علاقه متقابل، مانند زیرساخت های کشاورزی، فناوری، داروسازی و انرژی ایجاد نمودند.این پلتفرم به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری با هدف ایجاد بازده مالی پایدار در سرمایه مستقر می‌گردد. سرمایه گذاری‌ها عمدتاً در آذربایجان، امارات متحده عربی و آسیای مرکزی متمرکز خواهد شد و پتانسیل گسترش آن به سایر کشورها را نیز دارد. محمد حسن السویدی، مدیر عامل و مدیر اجرایی ADQ، اظهار داشت: «ایجاد این پلت فرم سرمایه گذاری مشترک نه تنها روابط دوجانبه بین دو کشور ما را تقویت می‌کند، بلکه بر تعهد ADQ برای تقویت مشارکت های معنادار در بازارهای استراتژیک که با سرمایه گذاری ما همسو هستند تأکید می‌کند.

میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، عضو هیئت نظارت در AIH نیز اظهار داشت: «این مشارکت نشان دهنده اهمیت روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری بین دو کشور است. صندوق جدید به عنوان ابزاری برای اجرای پروژه‌های مشترک با هدف توسعه بلندمدت کشورهای مربوطه و منطقه وسیع تر عمل خواهد کرد.

بیش از 88 میلیون دلار قرارداد برای حفاظت از محیط زیست در نمایشگاه ArabPlast

پایگاه اینترنتی emirates247

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی پلاستیک، بازیافت، پتروشیمی، صنعت لاستیک بسته بندی (عرب پلاست 2023) 15 دسامبر به پایان رسید و در جریان  این نمایشگاه قراردادهایی به ارزش بیش از 88 میلیون دلاری توسط شرکت های پتروشیمی‌برای ایجاد پروژه‌های تولید مواد اولیه سازگار با محیط زیست و حمایت از اهداف پایداری امضاء شد. عرب پلاست 2023 که از 13 تا 15 دسامبر در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار شد، شاهد حضور بیش از 30000 بازدیدکننده و کارشناسان و متخصصان صنعت بود. بر اساس آخرین پیش بینی‌ها، انتظار می رود بازیافت پلاستیک در خاورمیانه تا سال 2026 شاهد افزایش 9.3 درصدی باشد. این رویداد که بزرگترین در نوع خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است، شاهد شرکت بیش از 750 شرکت بین المللی متخصص در زمینه‌های پتروشیمی و پلاستیک بود. شرکت ها و نهادهای ذیربط در حوزه پلاستیک و پتروشیمی از ایران نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.

اختصاص 2.2 میلیارد درهم سرمایه به 200 استارت آپ در دبی

پایگاه خبری khaleejtimes

مرکز نوآوری در مرکز مالی بین المللی دبی، اولین و بزرگترین شتاب دهنده کسب و کار در بخش فناوری مالی در منطقه خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا، رویداد سالانه پیشگام خود را با نام "روز سرمایه گذار" با حضور بیش از 500 شرکت کننده به پایان رساند. از نهمین دوره برنامه "شتاب دهنده فین تک" و هفتمین دوره برنامه "شتاب اینجا" این رویداد با حضور عیسی کاظم، فرماندار موسسه مالی بین المللی دبی برگزار شد. مرکز؛ و عارف امیری، مدیر عامل مرکز مالی بین المللی دبی، که با سخنرانان، سرمایه گذاران و کارآفرینان حاضر تعامل داشتند. محمد البلوشی، مدیر عامل مرکز نوآوری در مرکز مالی بین‌المللی دبی، گفت: «برنامه شتابدهنده فین‌تک سابقه اثبات شده‌ای در توانمندسازی شرکت‌های نوظهور از طریق کمک و حمایت از آنها در تبدیل ایده‌هایشان به محصولات و پیشنهادات منحصربه‌فرد دارد. بیش از 200 استارت‌آپ از زمان راه‌اندازی این برنامه در بازار گسترش یافته اند و بودجه‌ای بالغ بر 600 میلیون دلار (2.2 میلیارد درهم) جذب کرده‌اند. در سال 2023، این برنامه رکوردی از درخواست ها را دریافت کرد، به طوری که تعداد متقاضیان از 700 متقاضی در یک حوزه فراتر رفت که از این تعداد 19 استارت آپ منابع لازم را جذب کردند.۱۹ شرکت استارت‌آپ مذکور حمایت های مالی بیش از 2 میلیارد درهمی مورد نیاز خود را از بانک اسلامی دبی، بانک اسلامی ابوظبی (ADIB)، شرکت بیمه ملی ابوظبی (ADNIC) ، NBD امارات، گروه پست امارات (EPG)، بانک HSBC، بانک تجاری موریس (MCB) و گروه بیمه زوریخ دریافت نمودند. شایان ذکر است که مرکز مالی بین المللی دبی میزبان بیش از 800 شرکت متخصص در زمینه فناوری مالی و نوآوری است که در تلاش برای ایجاد افق های جدید برای آینده مالی هستند. بسیاری از استارت آپ های نوآور، از جمله Norblock، Sarwa، Tarabut Gate و Ziwa، از برنامه‌های شتاب دهنده ارائه شده توسط مرکز نوآوری در مرکز مالی بین المللی دبی تسهیلات و منابع مالی لازم را دریافت نمودند. همچنین کنفرانس Step، برجسته‌ترین رویداد در حوزه فناوری در امارت دبی، در حال آماده‌سازی برای برگزاری دوازدهمین نشست خود در 21 و 22 فوریه 2024 با مشارکت راهبردی شهر اینترنتی دبی، وابسته به گروه TECOM است.در طول 12 سال گذشته، کنفرانس STEP میزبان هزاران استارت آپ به نمایندگی از 58 کشور بوده است که 28.5 درصد از این شرکت ها مجموعا بیش از 800 میلیون دلار بودجه دریافت کرده اند. در طول چرخه 2024، 500 استارت آپ و بیش از 150 شرکت متخصص در سرمایه گذاری خطرپذیر، برای تامین منابع مالی به ارزش 8.2 میلیارد دلار رقابت خواهند کرد.پیش بینی می‌شود 8000 شرکت کننده از سراسر جهان در این رویداد حضور پیدا کنند. تمرکز کنفرانس مذکور در دور جدید بر شرکت ها و استارت اپ های هوش مصنوعی است.

ثبت 6.84 میلیون کاربر در هویت دیجیتال امارات

خبرگزاری wam

گزارش منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و دولت دیجیتال امارات نشان می دهد که تعداد کاربران هویت دیجیتال به 6.84 میلیون کاربر ثبت شده رسیده است که از 15000 سرویس ارائه شده توسط 232 ارائه دهنده خدمات بهره مند شده اند، در حالی که حدود 7 میلیون سند از طریق پلت فرم تأیید دیجیتال «امارات متحده عربی» صادر شده است. گزارش فعال‌کننده‌های دیجیتال 2023 علاوه بر بیان شاخص ها و دستاوردهای امارت در زمینه خدمات دیجیتال، قابلیت‌ها و زیرساخت‌ها تحول دیجیتال در امارات را نیز بیان نموده است.

بر اساس این گزارش تعداد تراکنش‌ها در بازار مجازی رابط‌های نرم‌افزاری به یک میلیون و 273 هزار و 64 تراکنش رسید، در حالی که تعداد تراکنش‌ها از طریق لینک دولتی خدمات(از طریق سامانه مدیریت ارتباط با مشتری توسل 171) از مرز 1.5 میلیارد تراکنش گذشت و بیش از 500 هزار مورد رسیدگی شد.

تصویب ایجاد خط آبی جدید متروی دبی با هزینه 18 میلیارد درهمی

پایگاه اینترنتی arabianbusiness

شیخ محمد بن راشد، معاون رئیس کشور و حاکم دبی، اعلام کرد که ایجاد خط آبی جدید متروی دبی به عنوان "بزرگترین پروژه جدید امارات در بخش حمل و نقل عمومی" با 18 میلیارد درهم (4.9 میلیارد دلار) بودجه تصویب شده است. وی گفت: مرحله اول ساخت این خط شامل 30 کیلومتر است که نیمی از آن در زیر زمین در اعماق 70 متری ساخته می‌شود. این خط مناطقی با جمعیت یک میلیون نفر از جمله بندر کریک دبی، شهر جشنواره، شهر بین المللی، رشیدیه، ورقا و میردیف و همچنین مناطق شهری مانند سیلیکون واحه، شهر آکادمیک و غیره را پوشش می دهد.خط آبی شامل نه ایستگاه مرتفع و پنج ایستگاه زیرزمینی است. این یک ارتباط مستقیم بین فرودگاه بین المللی دبی و نه منطقه از جمله میردیف، الورقا، شهر بین المللی 1 و 2، واحه سیلیکون دبی، شهر آکادمیک، منطقه صنعتی راس الخور، بندر نهر دبی و شهر جشنواره دبی را ارائه می دهد.

خط آبی قصد دارد تا سال 2030 روزانه به حدود 200000 مسافر خدمات رسانی کند که پیش بینی می‌شود تا سال 2040 به 320000 مسافر برسد. پس از تکمیل پروژه، کل شبکه 131 کیلومتر با 78 ایستگاه و 168 قطار را پوشش خواهد داد. شیخ محمد ضمن اعلام این خبر گفت؛ دستاوردهای قابل توجه تصادفی اتفاق نمی‌افتند. بلکه از برنامه ریزی عمدی، تفکر خلاق و تعهد به دستیابی به بالاترین سطح رهبری ناشی می‌شوند. معیار واقعی موفقیت در تأثیر مثبت آن بر جامعه نهفته است.بنابراین ما برای بهترین‌ها برای جامعه خود تلاش می‌کنیم و از هیچ تلاشی برای رسیدن به آن در بالاترین استانداردها دریغ نمی‌کنیم.

پیش از اجلاس COP28 بیش از 15 کیلومتر جدید خط متروی دبی افتتاح شد که به شرکت کنندگان در اجلاس این امکان را می داد که تا محل برگزاری اجلاس در اکسپوسیتی دبی با مترو سفر کنند.ضمن اینکه سازمان دهندگان اجلاس  با رایگان کردن حمل و نقل با مترو برای حاضران در اجلاس ده‌ها هزارنفر از حاضران را ترغیب نمودند از مترو استفاده کنند.متروی دبی در سال 2009 با 10 ایستگاه راه‌اندازی شد و مسافران جابجا شده توسط آن تاکنون از مرز دو میلیارد نفرعبور کرده است.

شرکت معماری جهانی Skidmore، Owings و Merrill برخی ایستگاه‌های این خط مترو را طراحی خواهند کرد، شرکت هایی که پیش از این برج خلیفه، ایستگاه دنور یونیون در کلرادو و برج ویلیس در شیکاگو را طراحی کرده اند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2040 نسبت سود به هزینه این پروژه 2.60 (2.60 درهم به ازای هر درهم هزینه شده) باشد و کل منافع آن تا ان سال از 56.5 میلیارد درهم فراتر رود. این پروژه به کاهش تراکم ترافیک در مسیرهای خود تا 20 درصد و افزایش ارزش زمین و املاک نزدیک ایستگاه‌ها تا 25 درصد کمک می‌کند.

رشد 68 درصدی حجم تجارت بین عجمان و قطر در سال 2023

پایگاه اینترنتی al-ain

اتاق بازرگانی و صنعت عجمان (ACCI)، اعلام کرد حجم تجارت بین عجمان و قطر تا سه ماهه سوم سال جاری، با ارزش کل به 521 میلیون درهم، در مقایسه با 310 میلیون درهم در مدت مشابه سال 2022 بیش از 68 درصد افزایش یافته است. مهمترین محصولات صادراتی عجمان به قطر شامل کشتی، قایق، محصولات آهن و فولاد و روغن‌های معدنی است.

برگزاری جشنواره رویدادهای شارجه

پایگاه اینترنتی emirates247

سومین دوره جشنواره رویدادهای شارجه، به میزبانی دفتر رسانه‌های دولتی شارجه، 18 دسامبر در جزیره المجاز به پایان رسید. این جشنواره سالانه 4 روزه که تحت شعار "شارجه را ببینید" برگزار شد، بیش از 20000 بازدیدکننده را به خود جلب کرد. در جشنواره سالانه رویدادهای شارجه با ترکیبی متنوع از اجراهای هنری، کارگاه‌های آموزشی، مسابقات هیجان‌انگیز، بیش از 30 سازمان و نهاد دولتی، نیمه دولتی و خصوصی در جشنواره رویدادهای شارجه مشارکت داشتند. موسسات و سازمان‌های دولتی و خصوصی مختلف که در جشنواره شرکت کردند، از طریق پلتفرم های تعاملی و رویدادها و فعالیت های جنبی، افزایش بازدید مردم از شارجه را دنبال نمودند. سازمان توسعه تجارت و گردشگری شارجه (SCTDA)، سازمان محیط زیست و مناطق حفاظت شده شارجه (EPAA)، سازمان سرمایه گذاری و توسعه شارجه (شوروق) و فرودگاه بین المللی شارجه برنامه‌ها و اقدامات خود را برای توسعه صنعت گردشگری این امارت در قالب این نمایشگاه عرضه نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما