معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۲

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته چهارم آذر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ایران میزبان نشست آتی شورای حکام مرکز مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه

آسیا پلوس: هشتمین نشست شورای حکام مرکز مقابله با بلایای طبیعی (اپدیم) برای آسیا و اقیانوسیه در پایتخت تاجیکستان برگزار شد. با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نایب رییس و تصمیم شرکت کنندگان، نشست بعدی شورای حکام مرکز مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه در سال 2024 در تهران برگزار خواهد شد. ریاست نشست هشتم را رستم نظرزاده رئیس کمیته شرایط اضطراری و دفاع مدنی تاجیکستان بر عهده داشت. هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست داود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این نشست شرکت کرد. منظور در سخنرانی خود جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را "فاجعه و بلای انسانی مهلک نامید" و گفت، "ما این حملات را قویا محکومَ می‌کنیم."

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران گفت: بلایای طبیعی مرز نمی‌شناسند و ضروری است برای مقابله با آنها تلاش‌های هماهنگ و یکپارچه منطقه ای به عمل آمده و از ظرفیت کشورهای مختلف منطقه استفاده کنیم. مقام ایرانی مقابله با پدیده‌های مخربی همچون طوفان‌های شن و گرد و غبار را نیازمند اجرای یک برنامه اقدام منطقه‌ای توصیف کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران در حاشیه این نشست با رستم نظرزاده رئیس کمیته وضعیت‌های فوق‌العاده و دفاع مدنی تاجیکستان  ملاقات و در خصوص گسترش همکاری‌های دو کشور در بخش پیشگیری، مقابله و جبران آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

رییس کمیته وضعیت فوق‌العاده جمهوری تاجیکستان ضمن اعلام آمادگی این کشور برای همکاری گسترده با جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تسریع در اجرایی شدن یادداشت تفاهم همکاری تهران - دوشنبه در زمینه مقابله با بلایای طبیعی که در سفر اخیر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان به امضا رسید، تاکید کرد.

افتتاح کارخانه فرآوری پنبه در منطقه کوشانیان

خبرگزاری خاور: با حضور رئیس جمهور تاجیکستان کارخانه فرآوری پنبه شرکت "افتخار وطن" در روستای محنت آباد، واقع در ناحیه کوشانیان ولایت ختلان مورد بهره برداری قرار گرفت و امامعلی رحمان با روند خط فناوری آن آشنا شد.

کارخانه فرآوری و تولید پنبه در ناحیه کوشانیان با ظرفیت فرآوری 5 هزار تن مواد اولیه  و ایچاد اشتغال برای 30 نفر در زمینی به مساحت یک هکتار ساخته شده است. امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان ضمن آشنایی با روند خط فناوری، تاسیس چنین تاسیسات صنعتی بزرگ و تولید محصولات جایگزین وارداتی را مهم دانست و مسئولین را به افزایش حجم تولید این نوع محصولات و فرآوری آن تا حد امکان موظف کردند.

 در این کارخانه ساختمان‌های تولیدی مجهز به ماشین آلات و تجهیزات مدرن، انباری با ظرفیت 700 تن بذر پنبه، اتاق های کار و استراحت، غذاخوری و سایر امکانات کمکی ایجاد شده است. در تاجیکستان، مزایای مالیاتی و گمرکی برای توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی و حمایت از کارآفرینی برنامه‌ریزی شده است که امکان برداشتن گام‌های مطمئن در جهت دستیابی به اهداف را فراهم می‌کند. در طول دوره آزمایشی، این شرکت 2153 تن مواد خام را فرآوری کرد که منجر به تولید 816 تن محصول نهایی، 1113 تن بذر پنبه و 29 تن پرز پنبه شد که نیازهای بازار را برآورده می‌کند. همچنین رئیس جمهور تاجیکستان با فهرست بذرهای باکیفیت محصولات غلات، سیب زمینی، پنبه، محصولات کشاورزی و صنعتی منطقه کوشنیان آشنا شد.

افزایش 15 درصدی منابع درآمدی بودجه تاجیکستان در سال 2024

 خبرگزاری خاور: براساس قانون مصوب بودجه تاجیکستان برای سال آینده میلادی، میزان درآمدهای این کشور   با افزایش 15 درصدی به 42.95 میلیارد سامانی خواهد رسید. همچنین هزینه‌های دولت تاجیکستان در سال 2024 در بخشهای مختلف 44.1 میلیارد سامانی برآورد شده است که 6 میلیارد سامانی بیشتر از سال جاری است. طبق قانون تاجیکستان در مورد بودجه دولتی، درآمد کشور به درآمد مالیاتی( 26.34٪.) و  در رتبه دوم کمک های مالی از پروژه‌های سرمایه گذاری عمومی است.

بیشتر هزینه‌های دولت در بخش آموزش انجام می‌شود که بودجه این بخش بیش از 14 درصد افزایش و به  8.23 میلیارد سامانی رسیده است. حدود 19 میلیارد سامانی به بخش اجتماعی و 15 میلیارد به توسعه اقتصادی اختصاص خواهد یافت. مجموع هزینه‌ها در حوزه فرهنگ و ورزش 1.7 میلیارد یا تقریباً 15 درصد بیشتر تعیین شده است. به طور کلی پیش بینی می‌شود هزینه‌های تاجیکستان در سال آینده یک میلیارد بیشتر از حد انتظار باشد.

آمادگی روسیه برای خرید مواد غذایی، جواهرات و خشکبار از تاجیکستان

اسپوتنیک: شرکت ها روسی آمادگی خود را برای خرید گوشت مرغ، تخم مرغ، میوه‌های خشک، جواهرات، میوه و سبزیجات، آب و نوشیدنی و سرمایه گذاری در  ولایت منطقه سغد اعلام کردند. بنا به گزارش دفتر مطبوعاتی رئیس ولایت سغد، این موضوع در سفر کاری رجب احمدزاده رئیس ولایت سغد به شهر سن پترزبورگ روسیه در دیدار با کارآفرینان و محافل تجاری این شهر مورد بررسی قرار گرفت. رئیس ولایت سغد در این سفر با تعدادی از مدیران و روسای شرکت های معروف از جمله مدیر کل شرکت "لنتا" ولادیمیر سوروکین، مدیر شرکت "توکیو سیتی" سرگئی سیماریوف، رئیس شرکت "Akros" الکساندر شینکارنکو، نمایندگان شرکت "YUMO". "، ملاقات کردند.

رئیس جمهور تاجیکستان صدها میلیون بدهی و جریمه سامانی را بخشید

اسپوتنیک: براساس مصوبه دولت به امضای امامعلی رحمان رئیس جمهور این کشور، بدهی‌های مالیاتی و جریمه‌های تاجیک ترانس گاز که در طول سال های فعالیت این شرکت به بیش از 202 میلیون سامانی رسیده بود، بخشیده شد. بر اساس مصوبه مذکور بدهی مالیاتی بیش از 144 میلیون سامانی و جریمه و سود دیرکرد بدهی به مبلغ 58 میلیون سامانی بخشوده شد. "تاجیک ترانس گاز" یک شرکت سهامی دولتی است که واردات و فروش گاز طبیعی در جمهوری را در انحصار خود دارد.

 

افزایش تولید برق در نیروگاه‌های تاجیکستان

اسپوتنیک: فیض الله عوض اف مدیر نیروگاه برق آبی قیراقم گفت: بازسازی این نیروگاه موجب افزایش حجم برق تولیدی آن شده است. وی افزود: واحدهای مختلف این نیروگاه با ظرفیت جدید پس از بازسازی به بهره برداری می رسند. عوض اف گفت: "در حال حاضر دو واحد از این نیروگاه 58 مگاوات برق تولید می‌کنند که برابر با توان سه واحد قبلی است." تعمیر واحدهای برق شماره 6 و 5 به پایان رسیده است. اکنون بازسازی دستگاه سوم - شماره 4 - را آغاز خواهند کرد.  نیروگاه برق آبی قیراقم  در زمان شوروی ساخته شد و اولین توربین آن با ظرفیت 21 مگاوات در 15 دسامبر 1956 به بهره برداری رسید. این نیروگاه پس از نارک، راغون و سربند یکی از مهمترین منابع تولید برق در تاجیکستان است. نیروگاه برق آبی در سواحل رودخانه سیر و در قلمرو شهر گلستان واقع شده است. نیروگاه برق آبی قیراقم  از 6 واحد  تشکیل شده و به مدت 64 سال با ظرفیت 126 مگاوات فعالیت می‌کرد.

افزایش 16 درصد تعرفه برق در تاجیکستان

جامی عمراف، مشاور مدیر کل شرکت سهامی عام «شبکه‌های توزیع برق» کشور، تعرفه‌ ی استفاده نیروی برق برای مردم تاجیکستان و سایر استفاده کنندگان از تاریخ 1 ژانویه سال 2024 به اندازه 16 درصد افزایش  و از 26.51 درم فعلی برای یک کیلووات ساعت بالغ بر 30.75 درم  خواهد شد. در این خصوص مصوبه دولت تاجیکستان به شماره 546 مورخ 29 نوامبر سال 2023 تصویب شده و بر اساس آن تعرفه‌های مصرف کنندگان برق برای تمامی استفاده کنندگان، از جمله ساکنان، 16 درصد بالا خواهد رفت.

همچنین در مجلس نمایندگان تاجیکستان که با حضور رئیس جمهوری این کشور و اعضای دولت در تاریخ 28 نوامبر سال جاری برگزار شد، در ردیف سایر موضوعات موضوع تعرفه‌های برق و آب گرم نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در تاریخ 11 دسامبر سال جاری در شبکه‌های اجتماعی، از جمله فیسبوک اعلام شد بر اساس مصوبه دولت به مشاره 546 از تاریخ 29 نوامبر سال 2023 تعرفه‌های استفاده نیروی برق تا 30.75 درم بالا خواهد رفت.

 شایان ذکر است که تعرفه‌های برق تا سال 2016 دوسال یکبار و بعداً سالانه افزایش می یابد. سال های 2021-2020 دولت تصمیم گرفت، بنا به وضعیت شدید اجتماعی و اقتصادی ناشی از شیوع کرونا از افزایش قیمت تعرفه‌ها خودداری کند. اخیراً تعرفه‌های تمامی مصرف کنندگان به جز شرکت تالکو (شرکت آلومینیوم تاجیک)، از تاریخ 1 اکتبر سال 2022 افزایش یافته است. از آن زمان مردم برای یک کیلووات ساعت نیروی برق 26.51 درم پرداخت می‌کنند. از تاریخ 1 ژانویه سال 2023 تعرفه برای تالکو نیز تا 15.57 در (طول سال) افزایش یافت.  تا این زمان برای هر کیلووات ساعت به حساب متوسط 9.5 درم (در تابستان از تاریخ 1 می تا 30 سپتامبر 7.20 درم و از تاریخ 1 اکتبر تا 30 آوریل 11.80 درم) پرداخت می‌کرد.

مصرف کنندگان برق در تاجیکستان بشرح زیر باید تعرفه‌های مختلف را پرداخت کنند:

- برای مصرف کنندگان عمومی‌شامل بخش بودجه ای، بخش خدمات شهری و مجامع ورزشی 26.51 درم؛

- برای تاسیسات انتقال آب نوشیدنی و کشاورزی، پایگاه‌های تعمیر و تولیدی آژانس آبیاری وابسته به دولت جمهوری تاجیکستان از تاریخ 1 آوریل تا 30 سپتامبر 9.2 درم و از تاریخ 1 اکتبر تا 31 مارس 26.51 درم؛

- برای چاه‌های عمودی آبیاری، پایگاه‌های آبرسانی 9.2 درم؛

- برای پمپ های انتقال آب نوشیدنی ( به استثنای پمپ های فردی) و آب و فاضلاب 12.6 درم؛

- برای کارخانه فلزات تاجیکستان از تاریخ 1 می تا 30 سپتامبر 10.64 درم و از تاریخ 1 اکتبر تا 30 آوریل 60.65 درم؛

- برای مؤسسات غیر بودجه ای حوزه معارف 45.51 درم.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 20 آذر 1402

https://www.asiaplustj.info/tj/news/tajikistan/society/20231212/az-soli-2024-narhi-istifodai-bar-16-bolo-meravad

 

اعلام آمادگی بانک توسعه آسیا برای اختصاص 230 دلار به تاجیکستان   

اوستا: بانک توسعه اوراسیا (EDB) آمادگی خود را برای تامین مالی ساخت نیروگاه برق آبی راغون در تاجیکستان به مبلغ 130 میلیون دلار و اختصاص 100 میلیون دلار برای نوسازی فرودگاه دوشنبه اعلام کرد. معاون رئیس هیئت مدیره بانک مذکور، دنیس ایلین در یک کنفرانس مطبوعاتی در آلماتی، در پاسخ به سوال TASS اعلام کرد. ما اکنون به طور فعال با فرودگاه دوشنبه، شرکت هواپیمایی Somon Air، همراه با Orienbank در مورد برنامه ای برای نوسازی ناوگان هواپیما و ایجاد یک پایگاه فنی برای تعمیر و نگهداری هواپیما مذاکره می‌کنیم، این اقدام می‌تواند حدود 100 میلیون دلار کمک کند. قائم مقام بانک تصریح کرد: مشارکت در نیروگاه برق آبی راغون در صورت تصمیم گیری در سال 2024 به مبلغ 130 میلیون دلار پیش بینی شده است. وی تصریح کرد که این دو پروژه بزرگ هستند که به طور جدی از مقادیر ذکر شده در استراتژی کشور EDB برای تاجیکستان تا سال 2026 فراتر رفته است.

همچنین بانک مذکور در حال بررسی مشارکت در چندین پروژه دیگر از جمله بازیافت زباله، تولید آجر و غیره است. نیروگاه برق آبی راغون در 110 کیلومتری شهر دوشنبه بر روی رودخانه وخش قرار دارد و بزرگترین نیروگاه در منطقه به حساب می آید. ساخت آن در سال 1976 آغاز شد، اما پس از فروپاشی اتحاد شوروی، آن را گلوله باران کردند. تاجیکستان به کار ساخت و ساز ادامه داد؛ از 6 واحد 600 مگاواتی پیش بینی شده در این پروژه، دو واحد تا کنون راه اندازی شده است. در بازه زمانی 2008 تا 2021 تقریباً 3 میلیارد دلار از بودجه کشور و سایر منابع برای بازسازی، ساخت و نصب نیروگاه برق آبی اختصاص یافته است که پس از بهره برداری از این نیروگاه، ظرفیت آن 3.6 گیگاوات خواهد بود و سدی با ارتفاع 335 متر بلندترین سد جهان خواهد شد

https://avesta.tj/2023/12/14/eabr-gotov-vydelit-230-mln-na-obnovlenie-aeroporta-dushanbe-i-stroitelstvo-rogunskoj-ges/

 

امضای قرارداد اعطای کمک 10 میلیون دلاری بانک توسعه آلمان برای ساخت نیروگاه برق آبی سیبزار

خبرگزاری خاور:  ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، خانم ورونیکا گارسیا دل آرکو، مدیر بانک توسعه آلمان در امور شرق اروپا، قفقاز و آسیای مرکزی، آندریاس اشنایدر، رئیس دفتر نمایندگی منطقه ای بانک توسعه آلمان در آسیای مرکز(KfW) و رئیس شرکت “پامیر انرژی” موافقت‌نامه تکمیلی درباره پیشنهاد کمک مالی بلاعوض به مبلغ 10 میلیون یورو برای ساخت نیروگاه برق آبی “سیبزار” را امضا کردند. ظرفیت نیروگاه “سیبزار” 11 مگاوات است و برق بخش بزرگی از ولایت بدخشان را تامین می‌کند و امکان صادرات برق به مناطق مرزی کشورهای همسایه را دارد.

این در حالی است که تا امروز با حمایت دولت تاجیکستان و مشارکت منابع مالی شرکای توسعه به ویژه اتحادیه اروپا، دولت آلمان، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID)، دبیرخانه سوئیس در امور همکاری اقتصادی (SESO) و بانک جهانی، برای ساخت نیروگاه برق آبی “سیبزار” در مجموع 84 میلیون دلار کمک بلاعوض تخصیص شده است.

 

امضاء تفاهم نامه همکاری بین تاجیکستان و چین در زمینه فناوری‌های دیجیتال

اسپوتنیک: خدمات تاجیکستان و یکی از شرکت های تابعه HUAWEI  تفاهم نامه همکاری در زمینه فناوری‌های دیجیتال امضا کردند. این تفاهمنامه شامل تامین و نصب7600 ایستگاه پایه با استاندارد  GSM/UMS/LTD/5G است. این تفاهمنامه به توسعه ارتباطات سیار و شبکه‌های پهن باند ثابت در تاجیکستان کمک می‌کند. در عین حال، در زمینه توسعه سریع فناوری اطلاعات، این امکان را به اپراتورها می‌دهد تا به آخرین تجهیزات دسترسی فوری داشته باشند این قرارداد، همکاری و مشارکت پرسنل در بخش ارتباطات، اپراتورهای تلفن همراه و متخصصان Huawei Technology تاجیکستان را در توسعه یک پروژه نوسازی واحد فراهم می‌کند.

این سند به‌عنوان بخشی از برنامه دولتی بهبود و توسعه ارتباطات سیار در سال 2024 به امضای بک صبوراف رئیس خدمات تاجیکستان و ما تیان مدیر عامل یکی از شرکت‌های تابعه هواوی، رسید. توافقنامه جدیدی امضا شده است که تاجیکستان را به اینترنت پرسرعت متصل می‌کند.

امضاء یادداشت تفاهم بین تاجیکستان و سازمان فائو

مراسم امضاء یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری تاجیکستان و فائو در تاریخ 12 دسامبر سال 2023 برگزار شد. سراج الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان و ادهم مسلم، نماینده فائو در تاجیکستان سند مذکور را امضاء کردند.

این سند تعهدات طرف ها مبنی بر اجرای برنامه راهبردی کشوری فائو جهانی برای سال های2023 تا 2026 را تایید و همکاری طرف های ذینفع را در اجرای برنامه تنظیم کند.

طرف ها همچنین در این دیدار وضعیت فعلی همکاری تاجیکستان و فائو مورد بررسی قرار داده و در خصوص چشم انداز آن تبادل نظر نمودند.

سایت وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان، مورخ 21 آذر 1402

  https://mfa.tj/tg/main/view/13995/baimzorasonii-joddoshti-tafohum-bo-barnomai-ozuqavorii-jahoni-boj

گشایش دومین بازارچه مرزی تاجیکستان و افغانستان

آسیا پلوس: دومین بازارچه مشترک مرزی تاجیکستان و افغانستان در روستای شاهان ناحیه شمس الدین شاهین در مرز تاجیکستان و افغانستان افتتاح شد احداث این بازار مرزی مدت‌ها پیش به پایان رسیده بود، اما به دلایل امنیتی گشایش آن به تعویق افتاد. هم اکنون این بازار شنبه هر هفته از ساعت 8 تا 12 در خاک تاجیکستان برپا می‌شود و محصولات داخلی تاجیکستان و افغانستان به فروش می رسد. هر محصولی که در مرز فروخته شود توسط مقامات دو کشور بررسی می‌شود.

آژانس گمرک، کمیته مرزی و سایر نهادهای مرتبط تاجیکستان تمام اقلام عبوری از مرز را کنترل می‌کنند. بازار از دو مسیر مجزا تشکیل شده است که تاجران افغان را از تجار تاجیک جدا می‌کند. بالای بازار سرپوشیده است و حتی در روزهای بارانی و برفی هم خرید و فروش وجود دارد. همچنین درچندین آشپزخانه غذاهای ملی تاجیکستان طبخ می‌شود.

درخواست بازگشت افغانستان به کاسا - ۱۰۰۰

بنا به اعلام وزارت انرژی و ذخایر آب، تاجیکستان، قرقیزستان و پاکستان خواستار بازگشت افغانستان به پروژه انتقال برق کاسا- 1000 شدند. پروژه انتقال برق از دوکشور آسیای مرکزی تاجیکستان – قرقیزستان به افغانستان و پاکستان است. این طرح با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اوت 2021 متوقف شده است.

وزرای انرژی تاجیکستان، قرقیزستان و پاکستان در حاشیه کنفرانس آب و هوا (COP28) در امارات، در مورد روند اجرای پروژه کاسا -1000 گفت و گو و خواستار بازگشت افغانستان به این طرح شدند. شرکت کنندگان در این جلسه، با اشاره به اهمیت حضور افغانستان در این پروژه، از نهادهای مالی بین‌المللی خواستند به توسعه این طرح در خاک این کشور کمک کنند. ساخت بخش های زیرساختی پروژه کاسا-1000 در دیگر کشورها رو به پایان است.

پروژه کاسا-۱۰۰۰ با هدف توسعه سیستم انتقال انرژی و اتصال زمینی بین تاجیکستان، افغانستان و پاکستان مطرح و اجرا شده است.

تصویب قانون حفاظت از یخچال‌های طبیعی» در تاجیکستان

آسیا پلوس: تاجیکستان قانونی برای «حفاظت از یخچال‌های طبیعی» این کشور به عنوان منبع اصلی آب آسیای مرکزی تصویب کرد که مبنای حقوقی، اقتصادی و سازمانی حفاظت از یخچال‌های طبیعی را به عنوان منابع راهبردی تامین آب تعریف می‌کند. بیش از ۱۳ هزار یخچال طبیعی در تاجیکستان ثبت شده است که حدود ۶۰ درصد از منابع آبی آسیای مرکزی در قلمرو این جمهوری تامین می‌شود. امروزه بیش از یک‌هزار یخچال‌ ذوب شده‌اند و بنابراین نمایندگان مجلس تاجیکستان قانونی برای حفظ بقیه یخچال‌ها را تصویب کردند.

به گزارش نشریه پارلمانی «صدای مردم» تاجیکستان، زائیر رحمان‌زاده، نماینده مجلس تاجیکستان در این باره گفت: این قانون در چهار فصل، در چارچوب پیشنهادات رئیس‌جمهوری کشور در مورد مسائل آب و اقلیم و بخش ویژه تصویب شده است. وی گفت این قانون در راستای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص اعلام سال ۲۰۲۵ به عنوان «سال بین‌المللی حفاظت از یخچال‌های طبیعی» در هفتاد و هفتمین نشست سازمان ملل در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ به تصویب رسید.

رحمان‌زاده گفت: این قانون مبانی حقوقی، اقتصادی و سازمانی حفاظت از یخچال ها را به عنوان عوامل محیطی ارزشمند و اصول راهبردی منابع آب تعریف می‌کند، مجموعه مبانی را در انجام آموزش، تحقیق، نظارت و حفاظت از یخچال ها و همچنین اقدامات سیاست دولتی و بین المللی تاجیکستان برای محافظت از یخچال ها تنظیم می‌کند. رئیس‌جمهوری تاجیکستان پیشتر در نشستی با عنوان «اقدامات جهانی برای حفظ یخچال‌های طبیعی» در چارچوب بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در دبی با اشاره به اینکه ذوب سریع و پی‌درپی یخچال‌های طبیعی به عنوان مهمترین منابع تامین آب آسیای مرکزی نگرانی شدیدی ایجاد کرده است، پیشنهاد ایجاد مرکز پایش یخچال‌های منطقه ای در این کشور را مطرح کرد و حمایت جهانی از آن را خواستار شد.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان گفت: به منظور ارزیابی دقیق تاثیر تغییرات اقلیمی‌بر وضعیت یخچال‌های منطقه، مطالعه و نظارت جامع جهانی بر یخچال‌های طبیعی، ایجاد مرکز منطقه ای برای پایش و مطالعه یخچال‌های طبیعی در تاجیکستان باید به ‌شکل ضروری مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور این کشور با بیان اینکه جهان به دلیل گرم شدن کره زمین، در حال از دست دادن یخچال‌های خود است، تصریح کرد: دهه‌های گذشته بیش از یکهزار یخچال طبیعی در تاجیکستان ذوب شده است که این امر به افزایش بی سابقه تعداد بلایای طبیعی در این کشور منجر شده است.

وی خاطر نشان کرد: ۶۰ درصد آب آسیای مرکزی از یخچال‌ها و ذخایر برف در تاجیکستان سرچشمه می‌گیرد. بر اساس گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی اقیانوس ها، یک سوم یخچال های طبیعی جهان ممکن است تا پایان این قرن ناپدید شوند. با توجه به اهمیت یخچال های طبیعی برای حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در تمام مناطق جهان، ذوب شدن آنها باعث نگرانی کل جمعیت سیاره است.

وی تصریح کرد: امروزه، همراه با ذوب شدن یخچال های طبیعی در مناطق کوهستانی، این روند در قطب شمال و قطب جنوب نیز مشاهده می‌شود که باعث نگرانی جدی می‌شود. در نتیجه این روند، سطح آب در اقیانوس افزایش می یابد که رفاه صدها میلیون نفر از ساکنان زمین را تهدید می‌کند.

یک مطالعه تحقیقی جدید پیش‌بینی کرده که جهان ممکن است تا پایان قرن حاضر به علت گرمایش زمین حدود ۴۱ درصد از کل توده‌های یخی یا یخچال های طبیعی خود را از دست بدهد. این کار تحقیقاتی نشان داد بسته به تلاش‌های امروزی برای کاهش تغییرات اقلیمی، جهان ممکن است تا ۴۱ درصد از کل توده یخچال‌های طبیعی خود - یا (در کمترین حالت) ‌حدود ۲۶ درصد این توده‌ها– را در قرن حاضر از دست بدهد.

تاجیکستان یکی از کشورهای صاحب مقام در منابع و ذخایر آب در منطقه و جهان است. این کشور هشت میلیون نفری، ۶۴ درصد منابع آبی آسیای مرکزی را در اختیار دارد و در جهان نیز در جایگاه ششم قرار دارد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما