معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۹:۲۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کاهش در نرخ بیکاری ترکیه

سازمان آمار ترکیه، نرخ بیکاری این کشور را تا پایان ماه اکتبر 2023 اعلام کرد. بر این اساس، نرخ بیکاری ترکیه در پایان ماه اکتبر به 8.5 درصد و تعداد افراد بیکار نیز به 2 میلیون و 961 هزار نفر رسید. نرخ بیکاری ترکیه در پایان ماه سپتامبر 2023 بالغ بر 9 درصد و در مدت مشابه سال قبل 10.2 درصد اعلام شده بود.

https://www.haberturk.com/issizlik-orani-nasil-dustu-3644381-ekonomi

معاون رئیس جمهور ترکیه: جذب 252 میلیارد دلار سرمایه خارجی به ترکیه در 20 سال گذشته

جودت ایلماز، معاون رئیس جمهور ترکیه در جلسه هماهنگی بهبود محیط سرمایه گذاری که با حضور وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات آب و هوایی، وزیر خزانه داری و دارایی، وزیر صنعت و فناوری، وزیر کشاورزی و جنگلداری، وزیر تجارت، وزیر حمل و نقل و زیرساخت، رئیس سازمان سرمایه گذاری، رئیس اتحادیه اتاقهای بازرگانی و رئیس شورای روابط اقتصادی خارجی و نمایندگان برخی دیگر از تشکل های اقتصادی؛ ضمن اشاره بر اهمیت جذب سرمایه‌های خارجی گفت: بهبود فضای سرمایه گذاری و افزایش سرمایه گذاری برای رشد، توسعه و رفاه اجتماعی ترکیه بسیار ارزشمند است.

وی افزود، در 20 سال گذشته 252 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم بین المللی در ترکیه انجام شده است و سهم ترکیه از سرمایه گذاری مستقیم بین المللی جهانی از 0.3 درصد در سال 2003 به 1 درصد در سال 2022 افزایش یافته و هدف ما رسیدن به سطح 1.5 درصد است. با این سرمایه گذاری‌های انجام شده در مدت 20 سال، اشتغالزایی برای 11.4 میلیون نفر در کشور ایجاد شده که این موضوع از منظر اجتماعی برای ما بسیار ارزشمند است. در دوره آینده، اصلاحات و اقداماتی که موجب بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری به منظور ایجاد سرمایه گذاری و اشتغال بیشتر در کشورمان شود از جمله سرمایه گذاری مستقیم بین المللی، در اولویت کار ما قرار خواهد گرفت.

https://www.dunya.com/ekonomi/uluslararasi-dogrudan-yatirimda-hedef-yuzde-15-seviyesi-haberi-713429

 

تاکید وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه بر اجرای کامل برنامه میان مدت اقتصادی

محمت شیمشک وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه ضمن تشریح آخرین وضعیت اقتصادی این کشور گفت: برنامه میان مدتی که ماهها قبل اعلام کردیم، در حال انجام است و این برنامه تا رسیدن به نتایج مطلوب ادامه خواهد یافت. وی همچنین گفت: هیچ میانبر یا راه حل آسانی وجود ندارد، اما وقتی به تحولات چند ماه اخیر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در مسیر درستی قرار داریم.

شیمشک با اشاره به اینکه ثبات قیمت ها، انضباط مالی و تحول ساختاری به عنوان اهداف اصلی و برجسته هستند، گفت: اجرای این برنامه باعث ایجاد اعتماد در عرصه بین المللی نیز شده است و ما شروع به دیدن نتایج ملموس کرده ایم. کاهش شاخص مبادله پیش فرض اعتبار از 700 واحد به 319 پایه، تسریع در جریان ورودی سرمایه‌های بین المللی، افزایش ذخایر ارزی و کاهش نوسانات نرخ ارز از شاخص های این موفقیت است.

شیمشک با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز کاهش یافته است، گفت: چشم انداز رتبه بندی نیز بهبود یافته است. بعنوان مثال، موسسه اعتبار سنجی بین المللی فیچ بعد از دو سال چشم انداز اعتبار اقتصادی ترکیه را از درجه منفی به درجه پایدار ارتقاء داده و همچنین پیش بینی رشد اقتصادی ترکیه برای سال جاری را از 2.5 درصد به 4.3 درصد افزایش داده و یا موسسه اعتبار سنجی بین المللی استاندارد & پورز نیز در گزارشی چشم انداز رتبه اعتباری ترکیه را به دلیل تغییر سیاست های اقتصادی ترکیه از درجه منفی به درجه پایدار افزایش داد. همچنین بانک بازسازی و توسعه اروپا نیز با صحیح ارزیابی نمودن اقدات اقتصادی دولت ترکیه، پیش بینی رشد خود برای اقتصاد ترکیه برای سال 2023 را از 2.5 به 3.5 درصد افزایش داده است. 

https://www.dunya.com/ekonomi/

افزایش ذخایر ارزی ترکیه

بانک مرکزی ترکیه، مجموع ذخایر ارزی و طلای این کشور را اعلام کرد. بر این اساس، مجموع ذخایر ارزی و طلای این کشور در هفته منتهی به 8 دسامبر به بالاترین حد خود رسیده و با یک میلیارد و 225 میلیون دلار افزایش نسبت به هفته قبل به 141 میلیارد و 374 میلیون دلار رسید. از این میزان ذخایر 94 میلیارد و 509 میلیون دلار ذخایر ارزی  و 46 میلیارد و 865 میلیون دلار نیز ذخایر طلا می‌باشد.

https://www.dunya.com/ekonomik-veriler

گزارش صادرات قطعات یدکی خودروی ترکیه

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان صنعت خودروسازی ترکیه، صادرات قطعات یدکی خودرو از این کشور در 11 ماه سال جاری میلادی به 13 میلیارد و 47 میلیون و 73 هزار دلار رسید. صادرات قطعات یدکی خودرو  نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 12 میلیارد و 983 میلیون و 442 هزار دلار بوده است.

بر پایه این گزارش، میزان صادرات خودروی ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2023 با 14 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 31 میلیارد و 829 میلیون و 190 هزار دلار رسیده است.

بیشترین صادرات قطعات یدکی خودرو به کشورهای آلمان با 2 میلیارد و 987 میلیون و 969 هزار دلار، روسیه 886 میلیون و 125 هزار دلار، ایتالیا با 793 میلیون و 428 هزار دلار، آمریکا با 784 میلیون و 23 هزار دلار و فرانسه با 782 میلیون و 101 هزار دلار صورت گرفته است. کشورهای انگلیس، اسپانیا، لهستان، رومانی و بلژیک در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

https://www.aa.com.tr

صادرات چای ترکیه به 117 کشور دنیا

احمد حمدی گوردوغان، نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه ترکیه ضمن اشاره به افزایش 18 درصدی صادرات چای ترکیه گفت: چای از ترکیه به 117 کشور و مناطق آزاد  دنیا صادر می‌شود. وی افزود، میزان صادرات چای در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2023 بالغ بر 4 هزار و 995 تن و به ارزش 23 میلیون و 603 هزار و 945 دلار بوده و این میزان در مدت مشابه سال قبل بالغ بر 19 میلیون و 994 هزار و 569 دلار بوده است.

گوردوغان گفت: بیشترین صادرات چای به کشورهای بلژیک با 8 میلیون و 166 هزار و 703 دلار ، انگلیس 2 میلیون و 973 هزار و 980 دلار و آمریکا 2 میلیون و 509 هزار و 532 دلار صورت گرفته است. کشورهای لهستان، اسلواکی، ایتالیا، برزیل، گابن، اروگوئه، پرتغال، جمهوری دومینیکن، لتونی و رواندا نیز از دیگر مشتریان چای ترکیه بشمار می روند.

https://www.dunya.com/ihracat

برگزاری اولین جلسه تعیین میزان حداقل حقوق و دستمزد در ترکیه

اولین جلسه تعیین میزان حداقل حقوق و دستمزد در ترکیه برای سال 2024 با حضور وزیر کار و تامین اجتماعی و نمایندگان سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری برگزار شد. افرایش شدید قیمت ها در ترکیه و دشواری معیشت در این کشور سبب گردیده تا برخی از احزاب سیاسی اعلام نمایند؛ حداقل حقوق و دستمزد باید بیش از 100 درصد افزایش یابد. برخی از نمایندگان سندیکاهای کارگری نیز اعلام نموده اند که هم اینک حداقل دستمزد پائین تر از مرز گرسنگی می‌باشد مرز گرسنگی در ترکیه 14 هزار لیر می‌باشد و تعیین میزان حداقل دستمزد بر اساس مرز گرسنگی به هیچ عنوان مورد پذیرش نمی‌باشد. در کشوری که نرخ تورم رسمی 61.2 درصد و غیر رسمی‌ بیش از 120 درصد و در اقلام اساسی بیش از 150 درصد می‌باشد، تعیین میزان حداقل دستمزد باید بر اساس استاندارهای یک زندگی معمولی صورت گیرد. کارشناسان معتقدند میزان حداقل دستمزد در نهایت به میزان 45 تا 55 درصد افزایش خواهد یافت.

https://www.haberturk.com

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما