معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۱۵:۲۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته سوم آذر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

یش‌بینی بخش خصوصی تایلند برای رشد اقتصادی این کشور در سال 2024 بین 2.8 تا 3.3 درصد

به گفته کمیته دائمی مشترک بازرگانی، صنعت و بانکداری (JSCCIB)، رشد اقتصادی این کشور در سال 2024 بین 2.8 تا 3.3 درصد پیش‌بینی می‌شود که ناشی از طرح «کیف پول دیجیتال» دولت است که ممکن است 1 تا 1.5 درصد به رشد کمک کند. آقای سانان آنگوبولکول، رئیس اتاق بازرگانی تایلند، با این حال، هشدار داد که اقتصاد تایلند همچنان شکننده است و به دلیل کندی اقتصاد جهانی و عوامل کشش داخلی در خطر رشد کمتر از 3 درصد است و به همین دلیل وی از دولت خواست تا برنامه خود برای افزایش قیمت برق را از ژانویه 2024 تا آوریل این سال متوقف کند. وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود صادرات در سال آینده 2 تا 3 درصد افزایش داشته باشد، در مقایسه با انقباض 1 تا 2 درصدی در سال جاری، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تورم در سال آینده بین 1.7 تا 2.2 درصد باقی بماند، گفت: بدهی خانوارها، بنگاههای کوچک و متوسط و بدهی بنگاه‌ها و شرکتهای بزرگ و کنترل شدید بانک مرکزی بر وام‌دهی، و همچنین کندی اقتصاد جهانی ممکن است رشد تولید ناخالص داخلی تایلند را به کمتر از 3 درصد کاهش دهد.

 رئیس فدراسیون صنایع تایلند، پیشنهاد کرد که تایلند باید بازسازی اقتصادی، افزایش رقابت پذیری تایلند در بازار جهانی، سرعت بخشیدن به مذاکرات توافقنامه‌های آزاد تجاری با سایر بلوک ها یا کشورها، جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر و کنترل قیمت انرژی را در اولویت قرار دهد. وی با بیان اینکه قیمت برق در ماه‌های ژانویه تا آوریل باید به طور میانگین 3.99 بات در واحد نگه داشته شود، خاطرنشان کرد: افزایش 17 درصدی قیمت به 4.68 بات در هر واحد طبق پیشنهاد کمیسیون تنظیم مقررات انرژی بسیار زیاد است و 46 بات را تحت تاثیر قرار می دهد. گروه بندی صنعتی و هزینه‌های تولید را 5-10 درصد افزایش می دهد.او پیشنهاد کرد که قیمت مناسب 4.20 بات در واحد یا افزایش 5 درصدی باشد که قیمت محصولات را بین 2 تا 4 درصد افزایش می دهد.

 ویتنام برنده جایزه بهترین برنج جهان شد

ویتنام بار دیگر با پیش گرفتن از تایلند برای عنوان بهترین برنج جهان، در کنفرانس بین المللی برنج جهانی( 28تا30 نوامبر در سبو، فیلیپین)، پیروز شد. رئیس انجمن صادرکنندگان برنج تایلند گفت که نوع برنج ST25 از ویتنام امسال به عنوان بهترین برنج جهان شناخته شد و 30 نوع برنج از کشورهای مختلف را شکست داد. او گفت که امسال تایلند در همه دسته‌های انواع برنج شرکت نکرد. اگرچه برنج تایلندی به دلیل کیفیت بالا، استانداردها و تحویل به موقع در مسابقات قبلی به طور گسترده ای شناخته شده بود. بر اساس گزارش Rice Trader (TRT)، تنها سه رقم برنج - از کامبوج، هند و ویتنام - به سه رقم برتر راه یافتند. بر اساس این گزارش، نوع برنج ویتنام که توسط یک شرکت خصوصی ویتنامی‌توسعه یافته است، مورد تحسین همه سرآشپزها قرار گرفت. برنج تایلندی هوم مالی 105 برای دو سال متوالی در سال های 2020 و 2021 عنوان بهترین برنج جهان را از آن خود کرده بود. با این حال، در سال 2022 برنج Phka Rumduol کامبوج توانست از هوم مالی پیشی بگیرد و عنوان "بهترین برنج جهان" را در سال 2023 به دست آورد. این دومین سال متوالی است که برنج تایلندی موفق به کسب جایزه در مسابقات جهانی برنج نمی‌شود.

 تحت پوشش بیمه قرار گرفتن اتباع خارجی  از ابتدای سال 2024

وزارت بهداشت عمومی تایلند اعلام کرد که سیستم بیمه سلامت برای افراد غیرتایلندی از اول ژانویه 2024 شروع به کار نموده و به افراد بدون تابعیت و یا تمامی اتباع خارجی اجازه می‌دهد که به پوشش بیمه ای مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی دسترسی داشته باشند. معاون دبیر دائمی وزارت بهداشت، گفت که چلنان سریکائو، وزیر بهداشت عمومی، سیاستی برای بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی و پزشکی در مناطق مرزی، به ویژه در میان گروه‌های غیر تایلندی دارد. این سیستم بعد از انجام ثبت نام سریع با زمان پردازش فقط پنج دقیقه( در مقایسه با صرف چند هفته وقت و زمان در سیستم قدیمی) پیشرفت خوبی داشته و علاوه بر آن برای افراد غیر تایلندی که مدارک شناسایی معتبر ندارند نیز می‌توانند از این پوشش بیمه ای بهره برداری نمایند.  این سیستم با مرکز داده‌های مالی وزارت بهداشت مرتبط بوده و لذا بیمارستان‌ها را قادرند تا هزینه‌های پزشکی غیرتایلندی‌ها را ظرف 24 ساعت بازپرداخت نمایند. بر اساس تصمیم کابینه دولت، مراقبت های پزشکی برای افراد بی تابعیت را نیز تسری می یابد. بنظر می رسد این طرح بیشتر برای ساکنان مناطق مرزی همجوار با میانمار وضع شده تا در صورت بروز مشکلاتی برای آنان بدلیل شرایط امنیتی موجود در آن مناطق ، بتوانند از خدمات درمانی رایگان استفاده نمایند.

هنوز نحوه تامین اعتبار این طرح و زمان اجرایی شدن مصوبه سابق دولت برای اخذ معادل 10 دلار از هر مسافر ورودی برای بیمه شدن وی مشخص نشده است. قرار بود طرح اخذ 300 بات از هر مسافر از جولای سال گذشته اجرایی شود ولی بدلیل ملاحظاتی مبنی بر احتمال کاهش میران توریست های ورودی این طرح همچنان مسکوت مانده و زمان اجرای آن مشخص نیست.

کمک نخست وزیر برای تعلیق بدهی‌ها و یا کاهش نرخ بهره برای اقشار خاص

آقای سرتا تاویسین نخست وزیر تایلند که در عین حال مسئولیت وزارت اقتصاد را نیز بر عهده دارد، اقدامات کمکی و حمایتی و برنامه‌های دولت از جمله تعلیق بدهی و کاهش نرخ بهره را برای کمک به حل مشکلات بدهی 10.3 میلیون نفر اتباع این کشور را اعلام نمود. دولت امیدوار است که این اقدامات به کاهش بدهی خانوارها به میزان 16 تریلیون بات معادل 90 درصد تولید ناخالص داخلی کمک کند که به یک مشکل بزرگ برای اقتصاد تبدیل شده است.

آقای سرتا نخست وزیر تایلند بدهکاران را به چهار گروه زیر تقسیم کرد:

- کسانی که تحت تأثیر همه‌گیری کووید-19 قرار گرفتند،

-  کسانی که درآمد معمولی دارند اما بدهی‌های کلان دارند،

 - کسانی که درآمدهای ناپایداری داشته که برتوانایی بازپرداخت آنان تأثیر می‌گذارد،

- کسانی که دارای درآمد هستند ولی برای مدت طولانی بدهی‌های بد و سنگینی دارند.

نخست وزیر گفت که همه گروه‌ها یک مشکل مشترک داشته که این مشکل مشترک عدم توانایی آنان در پرداخت مستمر و به موقع اقساط خود می‌باشد. هر چه بدهی آنها بیشتر شده، نرخ بهره آنها بیشتر می‌شد و در یک دور باطل ناتوانی در بازپرداخت بدهی گرفتار می‌شدند که این امر منجر به اضافه شدن بسیاری از آنها به لیست سیاه اداره اعتبار ملی تایلند می‌شد. وی گفت که برنامه‌ها و اقدامات حمایتی دولت بر اساس علت و دلیل بروز مشکلات برای هر گروه به شرح ذیل می‌باشد.

گروه اول بدهکارانی هستند که معمولاً سوابق بازپرداخت خوبی داشتند، اما بیماری همه گیر بر جریان نقدینگی آنها تأثیر گذاشته و در نتیجه نقدینگی ضعیفی داشتند. این بر توانایی آنها برای بازپرداخت وام ها تأثیر گذاشته و بدهی‌های آنها را بیشتر نمود و لذا دولت تصمیم به تعلیق بدهی برای این گروه گرفت. دولت به بانک پس انداز دولت و بانک تعاونی‌های کشاورزی دستور داده تا به بدهکاران خرد با بدهی‌های معوق کمک کنند. به بانک های دولتی گفته شد که بدهی‌ها را بر اساس تناسب وصول کنند. انتظار می رود حدود 1.1 میلیون بدهکار کوچک بتوانند از این  کمک و حمایت دولت منتفع شوند. درهمین حال، از حدود 100000 بدهکار شرکت های کوچک و متوسط (SME) خواسته  شد که تحت تجدید ساختار بدهی قرار گیرند و بدهی‌های آنها به حالت تعلیق در خواهد آمد.

گروه دوم بدهکاران با درآمدهای دائمی اما بدهی‌های کلان عمدتاً معلمان، پلیس و سربازان هستند. آنها از سه طریق کمک خواهند گرفت: کاهش نرخ بهره، تجمیع بدهی، و سطح کسر مناسب حقوق تا بتوانند بدهی‌ها را تامین کنند و همچنان پولی برای زندگی روزمره داشته باشند. حدود 900000 معلم با مشکلات بدهی مواجه هستند که از این طریق قابل حل است.(قرار است تا 30 % حقوق این افراد بعنوان بازپرداخت وام کسر گردد).  

گروه سوم یا بدهکاران با درآمد نامشخص شامل کشاورزان و بسیاری از بدهکاران صندوق وام دانشجویی هستند که برای کمک به این گروه از جمله بدهکاران صندوق وام دانشجویی، تجدید ساختار بدهی، کاهش نرخ بهره و حذف ضامن‌های وام‌ها پیش بینی شده و بر همین اساس، به کشاورزان تعلیق بدهی سه ساله وام پیشنهاد می‌شود. سرتا اظهار داشت که 1.5 میلیون کشاورز در حال حاضر تحت شمول بخشی از توقف سه ساله بدهی دولت هستند. همچنین 2.3 میلیون نفری که برای ادامه تحصیل از دولت وام گرفته اند نیز از طرح امداد بهره مند خواهند شد.

گروه چهارم - کسانی که برای مدت طولانی بدهی‌های بد و سنگینی به موسسات مالی دولتی داشته اند که بدهی‌هایشان برای بازسازی به شرکت های مدیریت دارایی‌های سرمایه گذاری مشترک منتقل می‌شود. او گفت که این اقدام به حدود 3 میلیون نفر کمک می‌کند.

آقای سرتا گفت:بدهکاران می‌توانند به کلینیک های بدهی وارد شوند و دولت موظف است که در آینده خطرات را در سراسر سیستم مالی کاهش دهد.وی همچنین تاکید کرد که اقدامات بیشتری برای بهبود مدیریت مالی و برنامه‌های پس انداز انجام خواهد شد. اوگفت که دولت در بلندمدت ارزیابی اعتبار و ریسک مؤسسات ... و مهارت‌های مدیریت مالی مردم را بهبود خواهد داد.

تمدید ورود بدون روادید برای بازدیدکنندگان تجاری ژاپنی

کابینه تایلند برای تمدید امتیاز ورود 30 روزه بدون روادید برای بازدیدکنندگان ژاپنی چراغ سبز نشان داده که این قانون از اول ژانویه سال آینده اجرایی می‌شود. هیأت وزیران در جلسه مورخ 12 دسامبر و بر اساس پیشنهاد وزارت امور خارجه اقدام به تمدید لغو روادید برای بازدیدگنندگان تجاری و بازرگانی ژاپنی با هدف تقویت فرصت های سرمایه گذاری نموده است. از اول ژانویه2024، دارندگان گذرنامه‌های ژاپنی نه تنها می‌توانند مناظر جذاب در تایلند را نظاره نمایند بلکه می‌توانند در تایلند تجارت کنند(صدور مجوز حق کار برای بازدید کنندگان ژاپنی در زمان حضور توریستی درتایلند). سخنگوی دولت تایلند بر نقش ضروری حضور نمایندگان تجاری ژاپن در چشم انداز اقتصادی تایلند تاکید کرد. وی گفت دوستان ما از سرزمین خورشید تابان همواره عنوان سرمایه گذاران برتر تایلند را به خود اختصاص داده و همواره نیز در ردیف سومین شریک تجاری بزرگ تایلند قرار دارند. سخنگوی دولت همچنین با تاکید بر اهمیت عملگرایانه لغو روادید برای اتباع ژاپن گفت که آنان اغلب برای مذاکرات تجاری و سرمایه گذاری به تایلند سفر می‌کنند و لذا تمدید ورود بدون روادید ، راه ما برای پهن کردن فرش قرمز برای همتایان ژاپنی برای توسعه سرمایه گذاری و تجارت با تایلند را باز می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما