معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۶:۵۲ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته سوم آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تاثیرات پدیده ال نینیو در آمریکای جنوبی و کلمبیا

طبق گزارش سرویس هواشناسی ایالات متحده، احتمال اینکه پدیده ال نینیو بسیار قوی باشد،؛ 55 درصد است، احتمال عدم وقوع این پدیده هم 35 درصد است. براساس مطالعات هواشناسی ، قوی ترین دوره پدیده ال نینیو در اواخر سال 1990 اتفاق افتاد که تا سال 2002 نیز ادامه داشت.

دوره جدید ال نینیو انتظار می رود که در بهترین حالت سه ماهه دوم سال 2024 آغاز شود. مهمترین تاثیر اقتصادی این پدیده بر تولید محصولات کشاورزی و در نتیجه قیمت مواد غذایی و تورم خواهد بود.

طبق مطالعه ای که توسط کالج دارتموث انجام شده، ال نینیو که در شرف شروع است می‌تواند در پنج سال آینده نزدیک به 3.4 تریلیون دلار هزینه جهانی داشته باشد. به منظور به حداقل رساندن پیامدهای این پدیده،  دولت کلمبیا بودجه 2.2 میلیارد پزویی را برای برنامه مدیریت ملی این پدیده اختصاص داده است.

دولت در نظر دارد که با این بودجه از شهرداری‌هایی که از کمبود آب، تاسیسات حفاظتی و مراقبتی و نیز مقابله با آتش سوزی آسیب پذیر هستند، حمایت کند. بخش عمده ای از این بودجه نیز صرف مراقبت از جنگل ها و اثرات خشکسالی هزینه خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی بین المللی تاکید دارند که بیشترین تاثیر اقتصادی ال نینیو از طریق بخش کشاورزی رخ خواهد داد. در این چارجوب بیشترین تاثیر قیمت می‌تواند در قیمت جهانی برنج رخ دهد. علاوه بر این، آب و هوای نامناسب می‌تواند بر تولید شکر در برزیل، هند و تایلند تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، آنها پیش بینی می‌کنند که الگوی آب و هوایی ممکن است باعث تولید ذرت، سویا و گندم شود.

در مورد کلمبیا، تحلیلگران گلدمن ساکس معتفدند: اگرچه مطالعات بانک مرکزی نشان می دهد که ال نینیو بر تورم سالانه تاثیر منفی خواهد داشت زیرا برخی از اقلام غذائی اصلی در مجموع سبد کالاهای اساسی از کشورهای اطراف وارد می‌شود اما این تاثیر قطعی نیست چون هنوز نمی‌توان گفت که تولیدات اصلی کلمبیا بویژه قهوه چه تاثیری از این پدیده خواهند پذیرفت.

تجربه پدیده مزبور بین سال های 2015 و 2016، در خشکسالی و آتش سوزی جنگل ها و افزایش قیمت مواد غذایی و تورم ، پیش روی ماست و اگر پیش بینی متخصصین هواشناسی در مورد بسیار قوی تر بودن دوره جدید ال نینیو محقق شود، می‌توان گفت که تاثیرات آن نیز قوی تر خواهد بود.

در سرتاسر منطقه، تأثیر اقتصادی ال نینو احتمالاً قابل توجه اما نابرابر خواهد بود، زیرا تاثیرات این پدیده اساساً با تغییر بازده محصولات کشاورزی و در نتیجه قیمت‌ها و هزینه‌های مواد غذایی، نهایتا بر اقتصاد تأثیر خواهد گذاشت. پیش بینی می‌شود که باران‌های بیش از حد در برخی از کشورهای منطقه می‌تواند بر تولید معادن، قهوه، میوه و سبزیجات تأثیر بگذارد زیرا سیل باعث نابودی کشاورزی می‌شود.

دقیقاً ال نینیو نشان دهنده خطر قابل توجهی برای چشم انداز سال 2024 است. الگوی آب و هوا باعث افزایش سطح بارندگی در برخی از مناطق آمریکای لاتین و بدتر شدن شرایط خشکسالی در برخی دیگر خواهد شد که به معنای تاثیر ترکیبی این پدیده در منطقه می‌باشد.  از جمله اثراتی که این پدیده خواهد داشت، فشارهای تورمی است که به طور قابل توجهی تولید محصولات کشاورزی و نیروگاههای برق آبی را تهدید می‌کند.

براساس پیش بینی‌ها اکونومیست، کلمبیا و آمریکای مرکزی در طرف بازنده تاثیرات ال نینیو خواهند بود، زیرا خشکسالی غالب خواهد بود. همچنین تولید را کاهش می دهد.

از سوی دیگر، همین مجله پیش بینی می‌کند که آرژانتین و پاراگوئه در طرف برنده پدیده مزبور قرار دارند، زیرا باران‌ها به تولید غلاتی که تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته اند، کمک خواهد کرد. در پرو و اکوادور ، بارندگی‌های شدید به زیرساخت‌ها و محصولات زراعی آسیب می‌رسانند، در حالی که در برزیل این تاثیر با دمای بالا در جنوب شرقی و نزول باران‌های شدید در جنوب خواهد بود که مانع فعالیت‌های اقتصادی می‌شود اما از جنبه مثبت این پدیده بازگشت باران به مناطق خاصی که تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته اند، خواهد شد که باعث افزایش تولیدات محصولات کشاورزی می‌شود.

موانعی که ال نینیو بر سرمایه گذاری معدن در بخش هایی از آمریکای لاتین در سال 2024 تأثیر می‌گذارد عبارتند از عدم اطمینان سیاسی، حفاظت از محیط زیست و مقررات دست و پاگیرتر؛ مجموعه عوامل فوق افزایش اعتراضات اجتماعی و کارگری را بدنبال خواهد داشت.

 بر اساس گزارش موسسه هواشناسی جهانی، در ماههای دسامبر، ژانویه و فوریه 2024 پدیده ال نینو در کلمبیا به شدت احساس می‌شود. مناطقی که بیشترین آسیب را خواهند دید، منطقه کارائیب، منطقه آند و اقیانوس آرام جنوبی خواهند بود همچنین پیش بینی می‌شود که اثرات پدیده ال نینو حداقل تا ماه می 2024 احساس شود.

گزارش مرکز پیش بینی آب و هوا - NOAA نشان می دهد که پدیده ال نینو حتی می‌تواند در ماه‌های می تا ژوئیه 2024 نیز تداوم داشته باشد. بنابراین کشور با چالش های مختلفی روبرو است که نیازمند توجه استراتژیک در کاهش تولید برق آبی و افزایش تقاضا برای انرژی به ویژه در گرم ترین مناطق کشور خواهد بود.

برای جلوگیری از وقفه‌های موضعی یا خاموشی احتمالی و همچنین تصمیم گیری به موقع، نظارت دائمی و دقیق بر متغیرهایی که ممکن است بر ارائه خدمات تأثیر بگذارد ضروری است. باید اطمینان حاصل شود که سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های تولید برق برای تضمین عرضه بیشتر انرژی و تشویق صرفه‌جویی و استفاده کارآمد به ثمر می‌رسد.

باید مراقب ناآرامی‌های اجتماعی نیز بود که در نتیجه افزایش تقاضای مصرف برق، کاهش عرضه  در مناطق گرم کشور ممکن است واقع شود.

منبع:https://www.eltiempo.com/economia/sectores/fenomeno-de-el-nino-asi-se-sentira-en-la-economia-de-colombia-829058

تاثیرات حذف سوبسید قیمت گازوئیل و افزایش تعرفه عوراض جاده ای بر حمل و نقل عمومی

دولت از ابتدای سال 2023 حذف کامل سوبسید بر حامل های انرژی را در دستور کار قرار داده و در این راستا تاکنون قیمت های بنزین و گازوئیل 65 درصد افزایش یافته است. دولت در نظر دارد تا این افزایش را در سال 2024نیز ادامه دهد.  موضوع بعدی افزایش عوارض بزرگراهی و جاده ای است که برای سال 2024 بیش از 50 درصد تعیین شده است.

سندیکاهای کارگری و دولت جلسات مختلفی برای  تعدیل این وضعیت و جلوگیری از تاثیرات منفی آن بر تورم این بخش و تورم کلی کشور داشته اند. یکی از درخواست ها اینست که فرمول قیمت گذاری فعلی به ویژه سود اکوپترول( شرکت ملی نفت) را تغییر دهند و دولت بخشی از نفت خام را به پالایشگاهها با سوبسید ارائه دهد.  آنها خاطرنشان می‌کنند که با این تعدیل، می‌توان تضمین کرد که قیمت نهایی گازوئیل از 10200 پزو ( دو و نیم دلار) در هر گالن فراتر نخواهد رفت. از نظر کارشناسان، این پیشنهاد برای اقتصاد خوب نخواهد بود، زیرا این موضوع و حاشیه سود بسیار کم تامین اعتبارات برای ایجاد فرصت های جدید تولید را از تولیدکنندگان می‌گیرد.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند: مبادله کالاهایی مانند سوخت یا هر کالای مشابه دیگری با قهوه، شکر، روغن، ذرت، گندم، منسوجات، زغال سنگ ، نیکل و حتی نفت خام در واقع پرداخت سوبسید به آن بخش هاست. در صورتی که بنزین و گازوئیل و سایر مشتقات در واقع پول نقد  محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، این کارشناس تصریح می‌کند که بهای نفت خامی‌که عمدتاً برای بارگیری پالایشگاه‌ها بمنظور تولید سوخت استفاده می‌شود، عمدتاً به مناطق و خود سرمایه گذاران این بخش متعلق است و دولت نقشی در آن جز حق بهره برداری و مالیات ندارد.  امروزه کشور 40 درصد بنزین و 10 درصد گازوئیل مصرفی را به طور متوسط وارد می‌کند که باید آن را به قیمت برابری وارداتی که بر اساس قیمت بین المللی است، پرداخت کند و اگر قرار باشد به آن سوبسید پرداخت شود، مبلغ بسیار بالایی سالیانه باید در نظر گرفته شود که دولت اصولا برنامه ای برای پرداخت سوبسید ندارد. یکی از اصلی ترین دلایل آن نیز موضوعات زیست محیطی و تعهدات بین المللی کشور در این بخش است. 

منبع:https://www.portafolio.co/economia/finanzas/lo-efectos-que-tendria-cambiar-la-formula-para-calcular-el-precio-del-diesel-593840

مذاکرات فشرده دولت،کارفرمایان و کارگران برای تعیین افزایش حقوق و دستمزد 2024

مذاکرات تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد سال 2024 بصورت فشرده بین نمایندگان بخش های مختلف از دولت ، سندیکاهای کارفرمایان و بخش های کارگری ادامه دارد. براساس تصمیم آخرین جلسه، قرار است بعد از دریافت داده‌های مربوط به تورم و رشد تولید ناخالص داخلی کشور که امروز توسط موسسه آمار و اطلاعات کشور و بانک مرکزی منتشر خواهد شد، آخرین داده‌ها تحلیل شده و به صورت اطلاعاتی در اختیار جلسه قرار گیرد.با انتظاراتی که تاکنون وجود دارد، افزایش حداقل دستمزد برای سال 2024 می‌تواند 12 درصد باشد، یعنی میزان افزایش برای حداقل حقوق حدود 139200 پزو خواهد بود که پایه حداقل حقوق را به 1.29 میلیون پزو افزایش خواهد داد. براین اساس هزینه رفاهی و نقل و انتقال نیز به همین میزان افزایش خواهد داشت.

در واقع منشا انتظارات از خود دولت است. تعدادی از اعضای قوه مجریه قبلاً اطمینان داده اند که اگرچه مایلند واطمینان دارند که در نهایت میزان توافق شده بصورت اجماعی خواهد بود اما گفته اند که نظر آنها میزان تورم باضافه دو درصد است (10+2) است.

تحلیلگران بانک های مرکزی، کلمبیا و ایتائو نیز در گزارشی میزان واقعی افزایش حقوق سال آینده را چیزی بین 11 تا 12 درصد اعلام کرده اند. با این حال، کارشناسان همچنین تاکید می‌کنند که افزایش بالای حداقل دستمزد همان سال جاری می‌تواند فشارهای تورمی‌بیشتری را در ابتدای سال ایجاد کند که باید حداقل دو سه ماهه بگذرد تا تبعات این فشار تورمی‌بر اقتصاد خنثی شود.

علاوه بر این، به این ملاحظات، داده‌های منفی در مورد بهره‌وری نیز اضافه می‌شود، عنصری کلیدی در مذاکرات، که هفته گذشته مشخص شد.

دیوید کوبیدز، مدیر تحقیقات اقتصادی آلیانزا والورس، گفت: اکنون که می دانیم بهره وری در محدوده منفی قرار دارد، نباید به افزایش بسیار سخاوتمندانه فکر کنیم زیرا می‌تواند فشار تورمی را در سه ماهه اول سال 2024 ایجاد کند.

با توجه به آنچه که توسط رئیس مرکز واحد کارگران، فابیو آریاس بیان شد، در واقع، به نظر می رسد که رقم بهره وری خود خاری در چشم باشد که مانع از هماهنگی بین احزاب می‌شود.

بخش خصوصی البته با این رقم موافق نیست. رئیس فدراسیون توسعته کشور می‌گوید: «ما یک سری داده‌های اضافی را درخواست کرده ایم. از جمله میزان بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری کل عوامل در یک دهه گذشته. زیرا ما اطلاعات دیگری داریم. طبق محاسبات ما در 17 سال گذشته ، میزان افزایش حقوق 20 امتیاز با مجموعه شرایط اقتصادی کشور اختلاف داشته و در واقع بیشتر بوده است. فدراسیون بخش های خصوصی کشور ، پیشنهاد افزایش حداقل دستمزد حداکثر 9.6٪ را ارائه کرده است ما از سوی فدراسیون رقمی‌بالاتر از این را نمی‌پذیریم.

 منبع:https://www.larepublica.co/economia/expectativas-apuntan-a-que-el-salario-minimo-se-incremente-12-es-decir-140-000-3763997

مشکلات صندوق های بازنشستگی و افزایش تعداد بازنشستگان

سیستم های بازنشستگی در جهان و در آمریکای لاتین با چالش های همیشگی روبرو هستند و کلمبیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. بخشی از هدف قانون اصلاحات کار که توسط دولت ملی مطرح شده نیز با انگیزه ایجاد پایداری این سیستم بوده است.

براساس داده‌های اداره ملی آمار اداری، (DANE) در سال 2024، مجموعا 523222 نفر به سن بازنشستگی خواهند رسید. بصورت تفکیکی، 299013 زن که متولد سال 1967 و 57 ساله خواهند شد و 224209 مرد متولد 1962 که 62 ساله می‌شوند. به سن بازنشستگی می رسند.  اما به احتمال زیاد حتی نیمی از این افراد مستمری نخواهندگرفت. طبق داده‌های اعلام شده توسط انجمن کلمبیایی مدیران صندوق بازنشستگی از هر چهار کلمبیایی که به سن قانونی بازنشستگی می رسند، سه نفر بازنشسته نمی‌شوند. گزارش بیمارستان سان ایگناسیو متعلق به دانشگاه خاوریانا تخمین می‌زند که تنها 25.5 درصد از سالمندان کشور مستمری بازنشستگی دارند.

علیرغم این آمار؛ نمی‌توان گفت که چقدر بصورت رسمی‌بازنشسته خواهند شد چون این بستگی به مدت زمان پرداخت حق بیمه بازنشستگی دارد. شرط بازنشستگی برای بیمه‌های خصوصی پرداخت 1150 هفته کامل و برای بیمه دولتی 1300 هفته کامل حق بیمه بازنشستگی است.

بازنشستگی در کلمبیا کاملاً چالش برانگیز است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع درصد بسیار بالایی از کارگران در کلمبیا بصورت غیر رسمی هستند. به این معنی است که تعداد بسیار کمی از افراد الزامات تعیین شده در سیستم را برآورده می‌کنند، در واقع بایدافراد بصورت  مستمر در طول مدت 25 سال حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند و تعداد بسیار کمی از افراد این شرایط را برآورده می‌کنند.

براساس تحقیقات دانشگاه خاوریانا در کلمبیا از هر سه کارگر فقط یک نفر هر ماه حق بیمه خود را پرداخت می‌کند. در نتیجه، اکثریت کارگران پس از رسیدن به سن بازنشستگی، حداقل هفته‌های لازم برای بازنشستگی را تکمیل نکرده اند.

خولیو گومز رئیس موسسه تحقیقات جمعیتی می‌گوید: در حال حاضر در یک نقطه عطف جمعیتی مهم قرار داریم زیرا تعداد جوانان در سن کار بیشتر است و پس از دو دهه هرم جمعیتی معکوس می‌شود و تعداد افراد مسن بیشتر از جوانان خواهند بود. این کارشناس هشدار داد که باید از بهره وری استفاده کرد. این باید لحظه ای باشد که ما به عنوان یک کشور از آن بهره می‌بریم زیرا این اتفاق دیگر برای ما تکرار نخواهد شد زیرا بعداً جمعیت مسن تری خواهیم داشت.

منبع: https://www.larepublica.co/economia/para-2024-habra-mas-de-520-000-personas-con-edad-de-pension-en-colombia-3764065

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما