معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۶- ۱۴:۴۳ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم آذر ماه 1402 (بخش دوم) مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران توافقنامه منطقه تجارت آزاد را امضا خواهند کرد

حجم تجارت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در سه سال گذشته دو برابر شده است. یک قرارداد تمام عیار امضا خواهد شد که تقریباً همه تجارت را بدون عوارض گمرکی می‌کند و موانع غیرتعرفه ای را کاهش می دهد.

https://daryo.uz/2023/12/04/yeoii-va-eron-erkin-savdo-shartnomasini-imzolaydi?utm=tg-uz

 

نصف جمعیت ازبکستان دارای اضافه وزن هستند

بر اساس نتایج مطالعه ای که در بین جمعیت 18 تا 64 ساله انجام شده است، نیمی از آنها دارای اضافه وزن و 20 درصد چاق هستند. 46 درصد از مردم دارای کلسترول خون بالا هستند. کمیته بهداشتی به همراه سازمان بهداشت جهانی نتایج یک مطالعه انجام شده در میان جمعیت 18 تا 64 ساله ازبکستان را اعلام کرد.

https://kun.uz/12548025

 

در رتبه‌بندی سطح رفاه ازبکستان در جایگاه 100 قرار گرفت

شاخص های رفاه در کشورهای جهان توسط مرکز تحلیلی Legume Institute انگلستان اعلام شد. ازبکستان در رده‌بندی مذکور بین 167 کشور جهان رتبه 100 را به خود اخصاص داد. این سومین رتبه بین کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد: قزاقستان رتبه 69، قرقیزستان رتبه 94، ترکمنستان رتبه 107 و تاجیکستان رتبه 113 را به خود اختصاص داد.

کشورهای اسکاندیناوی – دانمارک، سوئد و نروژ مرفه‌ترین کشورهای جهان است. فنلاند و سوئیس به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در آخرین رتبه‌های شاخص مذکور کشورهای نظیر سومالی، افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، یمن و سودان جنوبی قرار دارند. شاخص رفاه شاخص ترکیبی است که دستاوردهای کشورهای جهان را از نظر رفاه از سال 2006 اندازه گیری می‌کند.

 این شاخص بر اساس بسیاری از شاخص‎های مختلف جمع‌آوری شده است که در 12 دسته گروه‌بندی شده جنبه‌های مختلف جامعه و پارامترهای رفاه اجتماعی را منعکس می‌کند. رتبه‌های دریافت ازبکستان در این راستا به شرح ذیل می‌باشد:

 

سرمایه اجتماعی (رتبۀ 46)؛

بهداشت (رتبۀ 49)؛

امنیت (رتبۀ 53)؛

آموزش (رتبۀ 73)؛

کیفیت اقتصاد (رتبۀ 79)؛

شرایط زندگی (رتبۀ 103)؛

زیرساخت و دسترسی به بازار (رتبۀ 104)؛

محیط سرمایه‌گذاری (رتبۀ 107)؛

شرایط کسب و کار (رتبۀ 121)؛

مدیریت دولت (رتبۀ 123)؛

آزادی شخصی (رتبۀ 147)؛

محیط زیست (رتبۀ 162).

https://kun.uz/uz/news/2023/12/04/ozbekiston-farovonlik-reytingida-100-orinni-egalladi

 

پنج شهر برتر قابل زندگی ازبکستان 

مؤسسه تحقیقات اقتصاد کلان و منطقه ‎ای رتبه‌بندی بهترین شهرهای قابل زندگی ازبکستان را اعلام کرد. هنگام ترسیم رتبه‌بندی مذکور 27 شاخص مقداری و کیفیت در بخش‎های آموزش، بهداشت، زیرساخت، پایداری، فرهنگ و محیط زیست در نظر گرفته شد. رده‌بندی مذکور برای 30 شهر کشور که هر یک از آنان دارای بیش از 40 هزار ساکن است، تدوین شد. طبق نتایج بر گرفته پنج شهر برتر قابل زندگی ازبکستان به شرح ذیل می‌باشد:

تاشکند (79.1 نمره)؛

اورگنج (76 نمره)؛

بخارا (75.4 نمره)؛

سمرقند (70.6 نمره)؛

نوایی (68.1 نمره).

https://daryo.uz/2023/12/04/ozbekistonda-yashash-uchun-eng-qulay-shaharlar-kuchli-beshtaligi-malum-qilindi

راه‌اندازی کارخانۀ "تبدیل زباله به انرژی" با مشارکت شرکت امارات متحدۀ عربی

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییر اقلیم جمهوری ازبکستان، کارخانۀ "تبدیل زباله به انرژی" با مشارکت شرکت امارات متحدۀ عربی در ازبکستان راه‌اندازی خواهد شد. در حاشیه کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در دبی یادداشت‌تفاهم بین وزارت اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییر اقلیم جمهوری ازبکستان و شرکت  Abu Dabi Waste Management Company “Tadweer”– شرکت مدیریت زباله‌ها" به امضا رسید. یادداشت‌تفاهم مذکور جهت اجرایی کردن فناوری‌های نوین، دانش‌بنیان  خدمات در مدیریت زباله‌های سخت و افزایش پایداری خدمت خواهد نمود. همچنین، در نظر است کارخانۀ "فراوری انرژی از زباله" در ازبکستان راه‌اندازی شود.

https://oz.sputniknews.uz/20231205/ozbekiston-baa-chiqindilar-energiya-zavod-41392154.html

گسترش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر ازبکستان با امارات

یادداشت‌تفاهم همکاری در بخش‎های اقتصاد از جمله، در زمینه تولید انرژی تجدیدپذیر و توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ‎های انتقال و پخش آن بین وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت و وزارت انرژی جمهوری ازبکستان و وزارت سرمایه‌گذاری امارات متحدۀ عربی به امضا رسید.

در رویداد مذکور از طرف ازبکستان لذیذ قدرت‌اف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت و آقای جورابیک میرزامحموداف، وزیر انرژی جمهوری ازبکستان و از طرف امارات آقای محمد السویدی، وزیر سرمایه گذاری امارات متحدۀ عربی حضور پیدا کرد. سند امضا شده جهت جذب سرمایه‌گذاری بین نهادهای دولتی و کارخانه‌های بخش خصوصی دو کشور، اجرایی برنامه‌های مشترک تحقیقاتی، تبادل دانش فنی و تجربه زمینۀ مساعدی فراهم خواهد کرد. قالب‎های همکاری که در سند مذکور در نظر گرفته شده است، شامل احداث نیروگاه‎های بادی، خورشیدی، برق آبی، طرح های احداثی تأسسیات نگه‌داری انرژی، تعیین فرصت‎های سرمایه‌گذاری، ارزیابی و تبادل نتایج می‌باشد. برنامه مشترک رویدادهای آتی جهت تأمین اجرای مؤثر سند تدوین خواهد شد. طبق گزارش وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان در آن سازوکارهای اجرایی و ساختارهای مسئول منعکس می‌گردد.

https://yuz.uz/uz/news/ozbekiston-qayta-tiklanuvchi-energiya-manbalariga-sarmoya-kiritishni-kengaytiradi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما