معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۴- ۱۲:۱۹

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم آذر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

احداث کارخانه تولید نخ و پارچه توسط شرکت‌های چین در استان سیردریا

https://oz.sputniknews.uz/20231201/xitoy-kompaniyalari-sirdaryoda-ip-va-mato-ishlab-chiqaruvchi-korxona-quradi-41349019.html

(اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی استانداری سیردریا، شرکت‌های چینی در نظر دارند در استان سیردریا کارخانۀ تولید نخ و پارچه احداث کنند. طی هفته گذشته در ملاقات استاندار سیردریا با هیاتی متشکل از نمایندگان شرکت‌های چین طرح ها و پیشنهادهای جدید در رابطه  با گسترش همکاری دو کشور در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. سرمایه‌گذاران چینی در نظر دارد در 10 هزار هکتار از مناطق بهره برداری نشده، کم عیار و با شوری بالا در منطقه سیردریا نشیکر بکارند و با فرآوری آن به محصولات نهایی جایگزین واردات از جمله مواد اولیه پرکاربرد در ساخت مبلمان همچنین، از نیشکر نخ و پارچه تولید کند. ارزش کل طرح 100 میلیون دلار می‌باشد. در نظر است ظرفیت‎های اصلی تولیدات در منطقۀ شهر ینگیر مستقر شود. استاندار سیردریا جهت حمایت همه جانبه از طرح مذکور که برای توسعه کشاورزی و حوزه ساخت و ساز مهم است، اعلام آمادگی کرد. 

دیدار رئیس جمهور ازبکستان با رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه

https://daryo.uz/2023/12/01/yevropa-tiklanish-va-taraqqiyot-bankining-ozbekistondagi-investitsiyalari-35-mlrd-yevrodan-oshdi

(دریا)

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان، جناب آقای شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در تاریخ 1 دسامبر سال 2023 در حاشیه کنفرانس جهانی تغییر اقلیم با سرکار خانم اودیل رنو باسو، رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه دیدار نمود. موضوعات مهم گسترش همکاری‎های کاربردی با مؤسسه مالی فوق‌ذکر مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدای دیدار رئیس جمهور ازبکستان نتایج مؤثر نشست هیئت مدیره بانک اروپایی بازسازی و توسعه که در ماه می سال جاری در شهر سمرقند برگزار شده بود، بالا ارزیابی کرد. با کمال میل خاطرنشان شد که سرمایه‌های بانک مذکور در کشور از سقف 3.5 میلیارد یورو فراتر رفته، 60 درصد طرح‌ها سهم بخش خصوصی می‌باشد. طرف‎ها بر این معتقد بودند که راهبرد همکاری در دست تدوین با مؤسسه مذکور به نوبه اول، جهت افزایش قابل توجهی کیفیت و وسعت همکاری در زمینه‌های نظیر توسعه بازرگانی کوچک و متوسطه و کارآفرینی بانوان، اجرایی کردن سازوکارهای همکاری دولت و بخش خصوصی، خصوصی‌سازی حوزه بانک، نوسازی سامانه‌های آبیاری و توسعه زیربنایی جاده اعلام اعتماد کردند. بر موضوعات گسترش همکاری در حاشیه عملیاتی کردن برنامۀ توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور توجه خاصی شد. موضوعات آمادگی به نشست بعدی شورای سرمایه‌گذاران خارجی نیز بررسی گردید. 

 

بررسی موضوعات همکاری با شرکت “Amea Power”

https://www.uzdaily.uz/ru/post/81740

(اوزدلی)

جناب آقای شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در تاریخ 2 دسامبر سال 2023 در حاشیه سفر به دبی با آقای حسین الویس، رئیس شرکت “Amea Power” دیدار کرد. به نوبه اول، چشم‌اندازهای اجرای‌سازی طرح‌های سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه توسعه زیربنایی انرژی سبز و گردشگری در ازبکستان مورد بررسی طرفین قرار گرفت. از برنامۀ فعالیت شرکت مذکور در ازبکستان حمایت شد.

بررسی موضوعات اجرای‌سازی طرح‌های زیرساخت با شرکت “AWS”

https://uza.uz/uz/posts/ozbekiston-prezidenti-sws-kompaniyasi-bilan-infratuzilma-loyihalarini-amalga-oshirish-masalalarini-korib-chiqdi_544438

(خبرگزاری ملی ازبکستان)

در تاریخ 2 دسامبر سال 2023 جناب آقای شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان با اقای احمد الشمسی، مدیر اجرای شرکت “SWS” امارات متحدۀ عربی دیدار و گفت‌وگو نمود. برنامه‌ها شرکت در راستای حمایت و اجرایی طرح‌ها در زمینه تأمین و تصفیه آب در مناطق ازبکستان و جذب شرکای بین‌المللی به این امر، از جمله شرکت‌های “SUEZ” فرانسه و “Marubeni” ژاپن مورد بررسی قرار گرفت. 

بررسی چشم‌اندازهای همکاری‌ با شرکت “Air Products”

https://uza.uz/uz/posts/ozbekiston-prezidenti-air-products-kompaniyasi-bilan-hamkorlikdagi-zhoriy-va-istiqbolli-loyihalarni-muhokama-qildi_544453

(خبرگزاری ملی ازبکستان)

در تاریخ 2 دسامبر سال 2023 جناب آقای شوکت میرصیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در شهر دبی اقای سیفی قاسمی، مدیر عامل شرکت “Air Products” را به حضور پذیرفت. جنبه‌های عملی گسترش بیش از پیش همکاری با شرکت مذکور، به نوبه اول در زمینه‌ فناوری‌های پیشرفته مورد بررسی قرار گرفت. ادامه اجرایی طرح‌های جاری و وضع آمادگی به طرح‎های جدید برای رئیس جمهور ازبکستان ارائه شد.

 

پنج شهر برتر قابل زندگی ازبکستان

https://daryo.uz/2023/12/04/ozbekistonda-yashash-uchun-eng-qulay-shaharlar-kuchli-beshtaligi-malum-qilindi

(دریا)

مؤسسه تحقیقات اقتصاد کلان و منطقه ای رتبه‌بندی بهترین شهرهای قابل زندگی ازبکستان را اعلام کرد. هنگام ترسیم رتبه‌بندی مذکور 27 شاخص مقداری و کیفیت در بخش‎های آموزش، بهداشت، زیرساخت، پایداری، فرهنگ و محیط زیست در نظر گرفته شد. رده‌بندی مذکور برای 30 شهر کشور که هر یک دارای بیش 40 هزار ساکن است،تعیین شد. طبق نتایج بر گرفته پنج شهر برتر قابل زندگی ازبکستان به شرح ذیل می‌باشد:

  • تاشکند (79.1 نمره)؛
  • اورگنج (76 نمره)؛
  • بخارا (75.4 نمره)؛
  • سمرقند (70.6 نمره)؛
  • نوایی (68.1 نمره).

شهرهای که در پایین رتبه قرار دارد به ترتیب زیر می‌باشد:

  • بیک‎آباد (35.3 نمره)؛
  • خان‎آباد (35.3 نمره)؛
  • ینگیر (33.5 نمره)؛
  • آهن‌گران (32.9 نمره)؛
  • قوه‌سای (26.4 نمره).

 

راه‌اندازی کارخانۀ "تبدیل زباله به انرژی" با مشارکت شرکت امارات متحدۀ عربی

https://oz.sputniknews.uz/20231205/ozbekiston-baa-chiqindilar-energiya-zavod-41392154.html

(اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییر اقلیم جمهوری ازبکستان، کارخانۀ "تبدیل زباله به انرژی" با مشارکت شرکت امارات متحدۀ عربی در ازبکستان راه‌اندازی خواهد شد. در حاشیه کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در دبی یادداشت‌ تفاهم بین وزارت اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییر اقلیم جمهوری ازبکستان و شرکت  Abu Dabi Waste Management Company “Tadweer”– شرکت مدیریت زباله‌ها به امضا رسید. یادداشت‌تفاهم مذکور جهت اجرایی کردن فناوری‌های نوین، دانش‌بنیان، صاف از لحاظ زیستی و خدمات در مدیریت زباله‌های سخت و افزایش پایداری خدمت خواهد نمود. همچنین، در نظر است کارخانۀ "فراوری انرژی از زباله" در ازبکستان راه‌اندازی شود.

 

گسترش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر ازبکستان

https://yuz.uz/uz/news/ozbekiston-qayta-tiklanuvchi-energiya-manbalariga-sarmoya-kiritishni-kengaytiradi

(یوز.اوز)

یادداشت‌تفاهم همکاری در بخش‎های اولویتدار اقتصاد از جمله، در زمینه تولید انرژی تجدیدپذیر و توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انتقال و پخش آن بین وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت و وزارت انرژی جمهوری ازبکستان و وزارت سرمایه‌گذاری امارات متحدۀ عربی به امضا رسید. در رویداد مذکور از طرف ازبکستان آقای لذیذ قدرت‌اف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت و آقای جورابیک میرزامحموداف، وزیر انرژی جمهوری ازبکستان و از طرف امارات آقای محمد السویدی، وزیر سرمایه گذاری امارات متحدۀ عربی حضور پیدا کرد. سند امضا شده جهت جذب سرمایه‌گذاری بین نهادهای دولتی و کارخانه‌های بخش خصوصی دو کشور، اجرایی برنامه‌های مشترک تحقیقاتی، تبادل دانش فنی و تجربه زمینۀ مساعدی فراهم خواهد کرد. قالب‎های همکاری که در سند مذکور در نظر گرفته شده است، شامل احداث نیروگاه‎های بادی، خورشیدی، برق آبی، طرح های احداثی تأسسیات نگه‌داری انرژی، تعیین فرصت‎های سرمایه‌گذاری، ارزیابی و تبادل نتایج می‌باشد. برنامه مشترک رویدادهای آتی جهت تأمین اجرای مؤثر سند تدوین خواهد شد. طبق گزارش وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان در آن سازوکارهای اجرایی و ساختارهای مسئول منعکس می‌گردد.

 

گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ازبکستان با کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوبی

https://www.uzdaily.uz/ru/post/81785

(اودیلی)

آقای لذیذ قدرت‌اف، وزیر سرمایه گذاری صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان در 39 مین نشست کمیتۀ دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی‌ که در تاریخ 4 دسامبر سال 2023 در شهر استانبول ترکیه برگزار شد، حضور پیدا کرد. در رویداد مذکور اقدامات تحکیم روابط همکاری در زمینه‌های تجارت، مالی، حمل و نقل، ارتباط، کشاورزی، گردشگری، کاهش فقر و انتقال فناوری‎ها بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. در حاشیه نشست آقای قدرت‎اف دیدارهای دوجانبه با وزرای ذیربط کشورهای عضو سازمان برگزار کرد. به خصوص، ضمن دیدار با آقای گوهر ایجاز، وزیر تجارت پاکستان بیانیه دیدار سه‌جانبه "ازبکستان – افغانستان – پاکستان" و روند ادامه اجرای "نقشه راه" همکاری در زمینه‌های تجارت، صنعت، دارای، بانک، حمل و نقل و لجستیک و کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. ضمن دیدار با آقای عبدالله المری، وزیر اقتصاد امارات متحدۀ عربی در مورد تهیه فوری "نقشه راه" همکاری به توافق رسیدند. ابتکار عمل مذکور همکاری در زمینه‌های لجستیک، امور بانکی، بیمه، ابزار ارز، صنایع معدن و بازیابی همچنین، هوش مصنوعی، فناوری‌های اطلاعاتی و مراکز اطلاع را بر هم می‌گیرد. خاطرنشان شد که طی 5 سال اخیر تعداد شرکت‌ها با مشارکت سرمایه امارات در ازبکستان 2.5 برابر افزایش یافته به 240 شرکت رسید. این نشان‌دهندۀ رو به افزایش بودن روابط اقتصادی بین کشورها می‌باشد.    

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما