معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته سوم آذرماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

 برگزاری مراسم توسعه انرژی و فناوری دیجیتال در حوزه غرب آفریقا

مراسم افتتاحیه میزگرد توسعه انرژی و فناوری دیجیتال در حوزه اتحادیه اقتصادی و پولی کشورهای غرب آفریقا روز دوشنبه 27 نوامبر 2023 در ابیجان پایتخت ساحل عاج برگزار شد، در این مراسم مقامات ساحل عاجی اعلام نمودند، حدود 15000 میلیارد فرانک سیفا برای تأمین مالی پروژه‌ های استراتژی توسعه قطب انرژی، و 121 میلیارد برای برنامه اقتصاد دیجیتال منطقه‌ ای مورد نیاز می‌باشد.

آقای روبرت بوگره مامبه، نخست وزیر ساحل عاج که در این مراسم حضور داشت، تصریح کرد: " موضوع انرژی و تامین مالی دیجیتال چندین هدف را برآورده می‌کند. از یک سو، ارتقای منابع انرژی هشت کشور عضو اتحادیه از طریق تبدیل منابع طبیعی به نیروی توسعه پایدار به نفع جامعه و از سوی دیگر، حل مشکل شکاف دیجیتال از طریق پروژه‌های نوآورانه ای است که به مردم در دورافتاده ترین و از نظر اجتماعی شکننده ترین مناطق اجازه می دهد تا به خدمات دیجیتال دسترسی داشته باشندلذا این امر نیازمند حمایت از کشورهای عضو اتحادیه در دیجیتالی کردن خدمات عمومی‌برای سرعت و کارایی بیشتر می‌باشد".

 

 ساحل عاج موافقتنامه یارانه‌های شیلات سازمان تجارت جهانی را امضاء نمود.

به نقل از سایت خبری آقای کوادیو آجومانی، نماینده دائم ساحل عاج در دفتر سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، و سایر سازمان‌های بین المللی در ژنو، روز دوشنبه، 23 اکتبر 2023، در حاشیه نشست مقامات ارشد این نهاد، سند پذیرش ساحل عاج مربوط به موافقتنامه یارانه‌های شیلات در مقر این موسسه را پس از تایید به انگوزی اوکانجو-ایویلا، مدیرکل سازمان تجارت جهانی، تحویل داده شد.

آقای کوادیو اعلام کرد، پذیرش این توافقنامه نشان دهنده چشم انداز و تعهد مقامات ساحل عاج در زمینه توسعه پایدار است، و این اقدامات متعدد دولت ساحل عاج برای تضمین حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوس‌ ها مطابقت دارد.  ساحل عاج به عنوان یک کشور ساحلی و مطابق با چشم انداز توسعه پایدار خود، تاکنون چندین سند منطقه ای و بین المللی از جمله کنوانسیون حقوق دریاها و کنوانسیون تنوع زیستی را تصویب و به آن پایبند بوده است.

 

حمایت از  100 فعال اقتصادی بلژیکی در ساحل عاج

به نقل از منابع خبری، صد تن از فعالان اقتصادی بلژیکی در ساحل عاج مشغول فعالیت اقتصادی هستند. روز دوشنبه 4 دسامبر 2023 آقای سلیمان دیاراسوبا، وزیر تجارت و صنعت ساحل عاج، گروه فعالان اقتصادی بلژیکی را در دیداری که با سفیر بلژیک داشت، برای سرمایه گذاری در زمینه‌های اقتصادی گوناگون ساحل عاج از جمله کشاورزی و فرآوری محصول و خدمات تشویق و ترغیب نمود.

در این زمینه، سفارت بلژیک در ساحل عاج، با همکاری اتاق بازرگانی و صنعت ساحل عاج جلسات دو جانبه و کارگاه‌های آموزشی را میان دو کشور برگزار کرد.

علاوه بر این، وزیر تجارت ساحل عاج بخش خصوصی بلژیک را تشویق کرد تا با هدف افزایش قابل ملاحظه ارزش افزوده بخش کشاورزی  و فرآوری محصولات کاکائو، بادام هندی، لاستیک، غلات و دانه‌های روغنی سرمایه گذاری نمایند.

همکاری انتقال فناوری‌های دیجیتال میان ایالات متحده و ساحل عاج

روز سه شنبه، ۵ دسامبر ۲۰۲۳، آقای کالیل کوناته، وزیر دیجیتالی‌سازی با خانم جنیفر باخوس، معاون دفتر امنیت سایبری و سیاست دیجیتالی ایالات متحده آمریکا، به همراه سفیر ایالات متحده در ساحل عاج در دفترکاری  خود ملاقات نمود و در خصوص تقویت همکاری دو جانبه درحوزه‌های امنیت سایبری و هوش مصنوعی، گفتگو نمودند.

خانم جنیفر در این ملاقات  اطمینان داد که کشورش متعهد است که تخصص خود را به ساحل عاج  انتقال دهد، وی همچنین تاکید نمود " در زمینه امنیت سایبری، هوش مصنوعی، فناوری دیجیتال، اتصال و غیره آماده همکاری با ساحل عاج هستیم."

 

پلمپ 1022 ساختمان بهداشتی خصوصی

روز چهارشنبه،6 دسامبر، 2023  بعد از جلسه هفتگی شورای وزیران در کاخ ریاست جمهوری، آقای آمادو کولیبالی، سخنگوی دولت، از تعطیلی 1022 ساختمان خصوصی بهداشتی که فاقد هرگونه سند اداری بوده و به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، خبر داد.

بر اساس گزارش 2022 شورای ملی حقوق بشر در ساحل عاج در پی تحقیقاتی که این شورا با هدف نگاهی انتقادی به محیط کلی ساختارهای بهداشتی خصوصی انجام داد، مشخص گردید که اکثر کلینیک‌ های خصوصی فاقد مجوز لازم برای فعالیت می‌باشد.

نتایج این بررسی حاکی از آن است که از مجموع یک هزار و 464 مرکز خصوصی بهداشتی در داخل کشور، 343 مورد دارای موجودیت قانونی، 99  مجوز موقت و هزار و 22 مورد فاقد مجوز فعالیت می‌کنند.

 

دریافت وام 30 میلیون یورویی ساحل عاج از بانک اکواس

 طی یک مراسمی‌که روز پنجشنبه، 7 دسامبر 2023، در ابیجان، پایتخت ساحل عاج برگزار شد، طبق توافقات صورت گرفته بانک سرمایه گذاری و توسعه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا  اکواس وام 30 میلیون یورو به بانک مانسای ساحل عاج اعطا خواهد کرد. . گفتنی است این وام  بمنظور حمایت از کشاورزان ساحل عاجی در  زمینه نهاده‌های دامی و کشاورزی و صنایع دستی و شرکت های مربوط به حوزه‌های کشاورزی به فعالان این بخش تخصیص خواهد یافت.

آقای دکتر جورج آگیکوم دانکور، رئیس بانک سرمایه گذاری و توسعه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در حاشیه مراسم در سخنان خود اعلام کرد: " 15 درصد از منابع برای استفاده شرکت های که تحت مدیریت زنان می‌باشند، اختصاص خواهد یافت".

کامرون

آنلاین شدن کلیه اظهارنامه‌های گمرکی در کامرون

آقای ادوین فونگود نوواگا، مدیر کل گمرک کامرون، از راه اندازی یک اپلیکشین تلفن همراه برای کنترل  مسافران بمنظور ارائه اظهارنامه‌های گمرکی از اول ژانویه 2024 خبر داد. گفتی است برنامه نیز قابل دانلود از گوگل پلی و اپ استور است، مسافران عازم کامرون باید اظهارنامه گمرکی خود را به صورت آنلاین ارائه کنند.

 به گفته اداره کل گمرک، برنامه جدید برای جایگزینی فرم های کاغذی که بین مسافران توسط خطوط هوایی توزیع می‌شد، به کار گرفته خواهد شد.

 اکنون مسافران به صورت سیستماتیک اظهارنامه‌ های خود را از طریق فرمی در قالب پرسشنامه الکترونیکی قبل از پیاده شدن در فرودگاه‌ های کامرون تکمیل می نمایند.

در این برنامه کنترل اطلاعات شخصی مسافر از جمله کالا یا تعداد چمدان و میزان ارزها پرسیده خواهد شد.

گفتنی است، این خدمات رایگان جدید بخشی از تسهیل تجارت، ساده‌سازی و الکترونیکی شدن رویه‌ های گمرکی است که به سرعت عملیات ترخیص کالا از گمرک و مبارزه با قاچاق کالا کمک خواهد کرد.

 

همکاری اقتصادی میان مراکش و کامرون

به نقل منابع خبری از 4 لغایت 6 دسامبر سال 2023  یک نشست اقتصادی مراکش در شهر دوآلا، ، پایتخت اقتصادی کامرون برگزار خواهد شد.

گفتنی است: این نشست مهم اقتصادی با هدف تقویت تجارت بین دو کشور از یک سو و توسعه یک مشارکت برد-برد میان شرکت های مراکشی و همتایان کامرونی آنها از سوی دیگر انجام می‌شود.  این نشست اقتصادی که توسط آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری مراکش سازماندهی شده است ابتدا، روز 4 دسامبر با بازدید هیئت مراکشی از شرکت های کامرونی فعال در توزیع محصولات غذایی آغاز می‌شود و روز 5 دسامبر نیز یک سمینار با موضوع "چشم انداز مبادلات و مشارکت میان مراکش و کامرون"  دایر خواهد نمود.  در نهایت این نشست با برگزاری مراسم اختتامیه روز 6 دسامبر  به کار خود پایان خواهد داد.

 

واردات حدود 200هزار تن برنج  از هند

به نقل از سایت های خبری کامرون،  پس از دیدار روز سه شنبه 5 دسامبر 2023 آقای لوک ماگلور امبارگا آتانگانا، وزیر بازرگانی با مدیر آفریقایی شرکت هندی امیر چاند جاگدیش کومار اکسپورت، متخصص در تولید، فرآوری و بازاریابی برنج هندی،  مسئول شرکت مزبور از تسهیل واردات برنج به کامرون، با قیمت های مقرون به صرفه خبر داد.

وزارت بازرگانی کامرون در این خصوص  اعلام کرد: این شرکت هندی قصد دارد بهترین مسیرهای لجستیکی را برای تضمین تحویل سریع و کارآمد برنج به کامرون ارائه نماید. همچین گفتنی است، کامرون در حال آماده شدن برای دریافت یک محموله 190 هزارتنی برنج از هند است.

 

کامرون، تولید کننده پیشرو چوب گرانبها در جهان

به نقل از سایت خبری کامرون با حجم قابل توجه 737000 تن صادرات چوب های گرانبها به ویژه چوب ساپله و ایروکو در سال 2022 به رتبه اول جهانی تبدیل شد. این عملکرد نشان دهنده رقابت پذیری جنگلداری کامرون در بازار بین المللی است. گفته می‌شود کامرون توانسته است از وسعت جنگل های وسیع خود برای توسعه صنعت چوب پر رونق استفاده کند و در عین حال از حفظ میراث اکولوژیکی خود اطمینان حاصل کند. این گونه‌های چوب به دلیل کیفیت و دوام ارزشمند هستند، با توجه به کیفیت آنها در تولید مبلمان  و سایر محصولات نازک کاری دارای تقاضای بالایی در بازار جهانی می‌باشند. گفتنی است، فرآوری بومی این چوب ها قبل از صادرات باعث ایجاد اشتغال، درآمد اضافی و تقویت تخصص فنی کامرون در زمینه فرآوری اولیه چوب شده است.

 

کمک بشر دوستانه چین به صلیب سرخ کامرون

روز چهارشنبه، 7 دسامبر 2023، سفیر چین در کامرون با حضور در مرکز صلیب سرخ کامرون در شهر یائونده اقدام به اعطای برخی تجهیزات با  اهداف بشردوستانه نمود. از جمله این حمایت ها می‌توان به تجهیزات پزشکی، مبلمان، صندلی‌های ضیافت، تشک های پزشکی، کمدهای ذخیره سازی، صندلی‌های اداری، میز جلسات اداری، چاپگر، رایانه‌های رومیزی اشاره نمود. گفتنی است این کمک ها، صلیب سرخ کامرون را قادر خواهد ساخت سازد تا پذیرش بیماران اورژانسی در بیمارستان‌های صلیب سرخ کامرون در سراسر کشور را تسهیل نماید.

 

گابن

تسهیل  واردات خودروهای دست دوم

روز سه شنبه، 5 دسامبر 2023، در پی بیانیه ریاست جمهوری آقای انگما، رئیس جمهور گابن، طی حکمی  واردات خودروهای دست دوم به گابن را تسهیل نمود.

هدف این حکم مبارزه با هزینه‌های بالای زندگی و تسهیل دسترسی به حمل و نقل برای تعداد بیشتری از شهروندان است. بر اساس بیانیه رسمی، "محدودیت برای واردات خودروهای فرسوده توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی با ملیت گابنی با 8 سال  استهلاک خواهد بود. این اقدام برای موتورسیکلت هایی نیز اعمال می‌شود که سن واردات آنها 12 ماه تعیین شده است.

این تصمیم بخشی از تلاش های دولت برای بهبود شرایط زندگی شهروندان گابنی از طریق دسترسی بیشتر و مقرون به صرفه تر کردن وسایل حمل و نقل است. همچنین با ترویج تجارت خودروهای دست دوم در کشور از پویایی اقتصادی کمک می‌کند.

 

همکاری اقتصادی میان فرانسه و گابن

به نقل از سایت خبری از 30 نوامبر تا 1 دسامبر، لیبرویل میزبان "سومین نشست منطقه ای آفریقای مرکزی مشاوران تجارت خارجی فرانسه" بود.  در این نشست مسئله تقویت و توسعه همکاری اقتصادی میان گابن و فرانسه مورد تبادل نظر واقع شد.  

سومین نشست منطقه ای آفریقای مرکزی مشاوران تجارت خارجی فرانسه در لیبرویل برگزار شد. در  حاشیه نشست پنل های مختلفی با موضوع "آینده یکپارچگی اقتصادی منطقه ای"، "اشتغال پذیری جوانان"، "انتقال انرژی به عنوان یک مدل اقتصادی جدید" یا " بازاندیشی روابط اقتصادی گابن و فرانسه فراگیر و عادلانه" نیز برگزار شد. این نشست نشان از آغاز مجدد گفتگوهای اقتصادی بین فرانسه، گابن و کشورهای  آفریقایی فرانسوی زبان است.

در این نشست نمایندگان کمیته‌های گابن، کامرون، کنگو، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، آفریقای مرکزی، ساحل عاج، مالی، گینه استوایی و رواندا حضور داشتند.  

سائوتومه و پرنسیپ

قرارداد به ارزش 3 میلیون یورو در زمینه تغییرات آب و هوایی میان سائوتومه و پرنسیپ و پرتغال

در حاشیه کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد که تا 12 دسامبر در دبی امارات  در حال برگزاری است. روز جمعه، 1 دسامبر 2023، آقای پاتریس ترووآدا، نخست وزیر سائوتومه و پرنسیپ با همتای پرتغالی خود قراردادی را که مبنی بر تبدیل بخشی از بدهی سائوتومه و پرنسیپ به دولت پرتغال به مبلغ 3.5 میلیون یورو برای تامین مالی تغییرات آب و هوا و زیست محیطی می‌باشد را امضا کردند.

آقای پاتریس ترووآدا، از دولت پرتغال به خاطر "همبستگی و مسئولیت بزرگش در سطح جهانی" تشکر کرد و افزود: این توافق، زمینه سرمایه گذاری خارجی در پروژه‌های زیست محیطی سائوتومه و پرنسیپ را تسهیل می نماید.

آقای پاتریس با تاکید بر اینکه انتقال انرژی یکی دیگر از اولویت های سائوتومه و پرنسیپ است،  اعلام کرد "پرتغال دانش لازم را دارد و ما باید از پیشرفت هایی که لیسبون در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر  به دست آورده است، استفاده کنیم".

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما