معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۷:۱۹

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تشکیل کابینه رشد اقتصادی به ریاست آقای بوریچ:

آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی اعلام نمود که به منظور هماهنگ کردن سرمایه گذاری‌های دولتی و خصوصی و ایجاد مشاغل جدید، کابینه اقتصادی متشکل از وزرای خزانه داری؛ اقتصاد؛ کار و تامین اجتماعی و  علم، فناوری و نوآوری را تشکیل داده است.

ریاست کابینه اقتصادی بر عهده رئیس جمهور بوده و هدف اصلی آن، ترویج سرمایه گذاری دولتی و خصوصی، تشویق ایجاد شغل و رونق اقتصاد کشور است.

کابینه اقتصادی یک دبیرخانه فنی نیز خواهد داشت. این اقدام پس از آن صورت گرفت که اقتصاد شیلی در سالجاری از رشد صفر برخوردار شد و نگرانی‌ها در خصوص شرایط اقتصادی سال آینده ادامه دارد. آقای بوریچ ابراز اطمینان نمود که با اراده سیاسی و تلاش، اقتصاد شیلی بر مشکلات غلبه خواهد کرد.

برگزاری نشست تجاری شیلی- برزیل:

نشست دو روزه تجاری میان شیلی و برزیل در 29 نوامبر در سائوپولوی برزیل به پایان رسید. ریاست هیات شیلیایی را خانم سانهوزا معاون اقتصادی وزیر خارجه شیلی بر عهده داشت.

رئیس هیات شیلیایی تاکید نمود :" کشورش خواستار سطح جدیدی از روابط اقتصادی-تجاری با برزیل است و برای همین با یک دستورکار گسترده در این نشست شرکت کرده است.

شیلی جذب سرمایه گذاری بیشتر سرمایه گذاران برزیلی را در دستورکار داشته و در صدد توسعه همکاری‌ها در گردشگری، کشاورزی و زنجیره‌های تولیدی است. موافقنامه تجارت آزاد، زمینه‌های لازم را برای تعمیق روابط دوجانبه فراهم می‌کنید".

از سوی دیگر در میزگرد تجاری که از سوی پروچیله سازماندهی شده بود 27 شرکت شیلیایی صادرکننده محصولات کشاورزی مانند میوه‌های تازه، آجیل، آب میوه و سایر نوشیدنی‌ها با بیش از 80 واردکننده از 11 ایالت برزیل برای توسعه روابط تجاری دیدار و گفتگو کردند. 

سمینار "شیلی به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری" از دیگر برنامه‌های این نشست دو روزه بود. هدف این سمینار تشریح فرصت های سرمایه گذاری در شیلی بود. توضیح این که برزیل سومین شریک تجاری شیلی است. 

برگزاری هشتمین دور مذاکرات نوسازی موافقنامه تجارت آزاد میان شیلی و کره جنوبی:

شیلی و کره جنوبی هشتمین دور از مذاکرات نوسازی موافقتنامه تجارت آزاد را در سئول از 29 نوامبر لغایت 1 دسامبر برگزار نمودند.

موافقنامه تجارت آزاد بین شیلی و کره جنوبی در فوریه 2003 امضا و از اول آوریل 2004 قوت اجرایی یافت. این موافقتنامه از پوشش جامع برخوردار بوده، دسترسی طرفین را به بازار یکدیگر تضمین نموده و دارای فصول سرمایه گذاری، تجارت، تجارت در خدمات، مخابرات، ورود موقت تجار، مالکیت معنوی و سایر موارد مرتبط با تجارت آزاد است.

این اولین قراردادی بود که شیلی با یک کشور آسیایی امضا نمود. در جریان اجلاس سران آپک در سال 2016، شیلی و کره جنوبی بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن تمایل دو طرف برای نوسازی این  موافقنامه و گسترش همکاری‌های اقتصادی اعلام شد.

در هشتمین دور از گفتگوهای مربوطه در سئول موضوعات دسترسی به بازار، تسهیل تجارت، مبارزه با فساد، مالکیت معنوی،  محیط زیست، جنسیت و همکاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و توافقاتی حاصل شد. توضیح این که کره جنوبی پنجمین شریک تجاری شیلی در جهان است.

سخنرانی وزیر خارجه شیلی در سمینار " نقش امریکای لاتین در نظم بین المللی" :

سمینار نقش امریکای لاتین در نظم بین الملل توسط مدیریت برنامه ریزی استراتژیک وزارت امور خارجه شیلی و دانشگاه شیلی در محل وزارت خارجه شیلی در روزهای 4 و 5 دسامبر برگزار شد.

آقای کلاورن وزیر امور خارجه شیلی در این سمینار به سخنرانی پرداخت و چالش های مختلفی که موجب بی ثباتی در منطقه می‌شود، از جمله جرایم سازمان یافته فراملی، بحران اقتصادی و مهاجرت را مورد اشاره قرار داد و خواستار هماهنگی منطقه ای بین کشورهای امریکای لاتین برای حل مشکلات فراروی منطقه شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر نقش منطقه گرایی به عنوان ابزاری برای دفاع از منافع ملی و جمعی و تاثیرگذار بر تصمیم گیری‌های جهانی تاکید نمود و اضافه کرد که اکنون آشکار شده است  مکانیسم های ادغام منطقه ای، کارآیی و قدرت خود را از دست داده اند. لذا مکانیسم های فوق نیازمند بازاندیشی و احیای تلاش‌های جمعی است.

آقای کلاورن سیاست رئیس جمهور گابریل بوریچ بر ارتقای دموکراسی، حقوق بشر و روابط همسایگی را تشریح نمود و در همین حال این رویکرد را نیازمند تکمیل شدن با موضوعات مهمی مانند رویکردهای جنسیتی، گذار به سمت یک اقتصاد سبز و پایدار، و کاهش بحران آب و هوا دانست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما