صادرات بخشهای مختلف ترکیه
صنایع محصولات شیمیایی ترکیه در نوامبر سال جاری میلادی با رشد 11.9 درصدی 2.8 میلیارد دلار صادرات داشته و 12.5 درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. صادرات این بخش در بازه زمانی ژانویه الی نوامبر سال جاری میلادی به 28 میلیارد دلار رسید.
پیش بینی میشود که صادرات بخش شیمیایی این کشور تا پایان سال جاری میلادی از مرز 30 میلیارد دلار بگذرد. در سال گذشته میلادی صادرات این بخش با 33.6 میلیارد دلار به رکورد جدیدی دست یافته بود.
در نوامبر سال جاری میلادی، صادرات مواد شیمیایی ترکیه با 2 میلیارد و 878 میلیون دلار رتبه دوم صادرات کشور را پس از صنعت خودرو به خود اختصاص داد. صادرات صنعت خودرو در این مدت 3 میلیارد و 172 میلیون دلار و صادرات پوشاک نیز 1 میلیارد و 432 میلیون دلار بوده است.
در نوامبر سال جاری میلادی، بیشترین افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به کشتی، قایق تفریحی و بخش خدماتی با 372 درصد بوده است.
در این مدت، صادرات حوزههای صنفی صنعتی ( گروه صنعتی ) کشور 16 میلیارد و 204 میلیون و 542 هزار دلار بود که با 5 درصد افزایش، 70.4 درصد از کل صادرات ترکیه را به خود اختصاص داد.
صادرات گروه کشاورزی در نوامبر سال جاری میلادی با 0.8 درصد افزایش و 14.5 درصد از کل صادرات 3 میلیارد و 342 میلیون و 917 هزار دلار شد. صادرات گروه معدن نیز با 4 درصد کاهش و سهم 2.1 درصدی از کل صادرات به 483 میلیون و 272 هزار دلار رسید.
بیشترین صادرات به آلمان انجام شد.
بیشترین صادرات ترکیه در نوامبر سال جاری میلادی با یک میلیارد و 512 میلیون و 403 هزار دلار به آلمان و پس از آن به ترتیب به کشورهای امارات متحده عربی با یک میلیارد و 124 میلیون و 219 هزار دلار و آمریکا با یک میلیارد و 67 میلیون دلار بوده است.
در این مدت، کلان شهر استانبول با 8 میلیارد و 719 میلیون دلار دارای بیشترین صادرات بوده و پس از آن به ترتیب شهرهای کوجا الی با 1 میلیارد و 654 میلیون دلار و بورسا با 1 میلیارد و 493 میلیون دلار در رتبههای بعدی جای دارند.
صادرات بخش صنایع هوایی و دفاعی ترکیه در سال گذشته 4.4 میلیارد دلار بود و این بخش توانست در تا پایان نوامبر سال جاری میلادی صادرات خود را به بیش از 4.8 میلیارد دلار برساند.
صادرات این بخش در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 30.1 درصد افزایش داشته و این بخش از نوامبر سال گذشته تا نوامبر سال جاری صادراتی معادل 5.5 میلیارد دلار داشت که هدف صادرات این بخش تا پایان سال جاری میلادی 6 میلیارد دلار میباشد.
صنعت دفاعی و هوایی ترکیه در سال جاری میلادی در بخش صادرات ، به ویژه صادرات محصولاتی مانند هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه زرهی، پلتفرمهای دریایی، مهمات و سیستم های تسلیحاتی نقش خود را بیش از پیش برجسته کرده است.
ترکیه تاکنون موفق شده است تا بیش از 230 محصول صنایع دفاعی را به حدود 170 کشور مختلف صادر نماید.
صادرات و هزینههای فرهنگی:
هزینههای فرهنگی ترکیه در سال گذشته با 88.1 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 149 میلیارد و 620 میلیون و 769 هزار لیر رسید. در این مدت نسبت هزینههای فرهنگی به تولید ناخالص داخلی 1 درصد بود.
در سال گذشته میلادی، سهم هزینههای عمومی دولت از کل هزینههای فرهنگی 59.9 درصد بوده است.
هزینههای فرهنگی دولت در سال گذشته با 115 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 89 میلیارد و 658 میلیون و 436 هزار لیر رسید. 70 درصد از هزینهها از بودجه مرکزی دولت انجام شد. بیشترین سهم از هزینههای فرهنگی عمومیکشور در حوزه معماری با 17.5 درصد بود.
صادرات کالاهای فرهنگی ترکیه در سال 2022 میلادی 105.2 درصد افزایش یافت و 178 میلیارد و 596 میلیون دلار شد. واردات کالاهای فرهنگی با 110.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل، 79 میلیارد و 774 میلیون دلار شد. سهم صادرات کالاهای فرهنگی از کل صادرات کشور در سال گذشته میلادی 4.2 درصد و سهم واردات نیز از کل واردات 1.3 درصد بود.
ارزش افزوده کسب شده از بنگاههای فعال در بخشهای فرهنگی با 100.9 درصد افزایش به 55 میلیارد و 761 میلیون و 289 هزار لیر رسید. 22.1 درصد از ارزش افزوده مربوط از چاپ و تکثیر رسانهها و مطبوعات، 13.8 درصد از تولید فیلم های سینمایی و برنامههای تلویزیونی و موسیقی و 11.9 درصد مربوط به فعالیت در ساخت زیورآلات و اقلام مشابه است.
اشتغال در بخشهای فرهنگی در سال 2022 با رشد 6.2 درصدی نسبت به سال قبل به 682 هزار نفر رسید. 61 درصد افراد شاغل این بخش در گروه سنی 30 تا 54 سال، 29.2 درصد در گروه سنی 15 تا 29 سال و 9.8 درصد در گروه سنی 55 سال و بالاتر بوده اند
از میان افراد شاغل فرهنگی، 38.3 درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی، 35.9 درصد افراد دارای تحصیلات کمتر از دبیرستان و 25.8 درصد فارغ التحصیل دبیرستان یا هنرستان میباشند.
از میان افراد شاغل، 60.6 درصد به عنوان حقوق بگیر یا کارگر معمولی و 39.4 درصد به عنوان کارفرما، کار میکنند.
76.6 درصد افراد شاغل در بخش فرهنگی به صورت تمام وقت و 23.4 درصد به صورت پاره وقت کار میکنند و میانگین زمان کار هفتگی افراد شاغل در این بخش 38.7 ساعت است.
سهم کارگران صنایع دستی در بین شاغلین بخش فرهنگی کشور 40.4 درصد بوده است.
از میان افراد شاغل در بخش فرهنگی ، 40.4 درصد در صنایع دستی، 19.3 درصد در معمار و طراحی، 9.7 درصد در بخش هنرهای نمایشی فعالیت داشته و 7.4 درصد از شاغلان دستیاران هنری و فرهنگی هستند.
منبع: http://www.trthaber.com