معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته دوم آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری میلیونی امارات متحده عربی در کلمبیا

رئیس جمهور گوستاوو پترو که برای شرکت در نشست آب و هوائی (COP28) همچنان در امارات متحده عربی حضور دارد با محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده دیدار کرد. در پایان این دیدار کشور عربی  اعلام نمود که مبلغ 40 میلیون دلار برای ساخت یک مجتمع بیمارستانی مجهز در منطقه گواخیرا (GUAJIRA) که هم اکنون با بحران انسانی جدی روبرو است سرمایه گذاری خواهد کرد. همچنین اعلام شد که امارات متحده عربی قصد دارد مبلغ قابل توجهی در بخش گردشگری در کلمبیا سرمایه گذاری نماید. در خصوص رقم سرمایه گذاری اخیر مبلغی عنوان نشده است. اما در خصوص ساخت بیمارستان مذاکرات نهائی در خصوص این موضوع بین وزیر خارجه و مقامات اماراتی انجام، توافقات حاصل و قرارداد آن بزودی امضا می‌شود. براساس اعلام مقامات رسمی، بدلیل وخامت شرایط انسانی در آن منطقه، مراحل اجرائی ساخت بیمارستان بسیار سریع خواهد بود. بیمارستان مزیور در سطح 4 است( فوق تخصصی) که در زمینی به مساحت 4 هکتار در مجاورت دریا ساخته می‌شود و در واقع بخشی آموزشی از دانشگاه علوم پزشکی گواخیرا نیز خواهد بود.

سرمایه گذاری دیگر امارات متحده در این منطقه، تامین یک سیستم آب شرب کاملا بهداشتی برای این منطقه است که با استفاده از سیستم های تسویه بهداشتی بزرگ ایجاد خواهد شد و آب کل شهر کاملا سالم و بهداشتی می‌شود.

منبع:

https://www.eltiempo.com/colombia/otras-ciudades/lo-que-se-conoce-sobre-la-construccion-de-un-hospital-en-la-guajira-por-emiratos-arabes-832138

رشد تصاعدی و خیره کننده تجارت الکترونیک در کلمبیا

ارقام رسمی‌کنونی تجارت الکترونیک در کشور در حال حاضر از سال‌های 2019، 2020، 2021 و 2022 فراتر رفته است. جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی الکترونیک کلمبیا نشان می‌دهد که خرید از طریق اینترنت و تراکنش‌های آنلاین در سه ماهه سوم سالجاری هم رشد شتابان خود را ادامه داده است. براساس منابع فوق الاشاره

در سه ماهه سوم سال 2023، کلمبیایی‌ها در مجموع 15.4 میلیارد پزو برای خرید آنلاین هزینه کردند که به معنای افزایش 10.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و افزایش 54.5 درصدی نسبت به سه ماهه سوم سال 2021 است.

ماریا فرناندا کئینونز، رئیس اجرایی اتاق بازرگانی الکترونیک کلمبیا، معتقد است آ؛از رشد تجارت الکترونیک در کشور با همه گیری کرونا آغاز شد و اکنون مردم با دریافت مزایای آن، علاقمندی بیشتری برای استفاده از آن نشان می دهند. وی می‌گوید: تجارت الکترونیک در کلمبیا در سه ماهه سوم سال 2023 رشد جدیدی داشت، که نشان دهنده یک تحول قابل توجه در روند خرید و فروش آنلاین است.

افزایش تراکنش های دیجیتال در مقایسه با خریدهای نقدی

در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست، 95.2 میلیون تراکنش فروش آنلاین در کل کشور به ثبت رسید که نشان دهنده افزایش 13 درصدی نسبت به سه ماهه سوم سال 2022 و افزایش 33.3 درصدی نسبت به سه ماهه مشابه سال 2022 است.

طبق گزارش اتاق بازرگانی الکترونیک کلمبیا، بخش‌هایی که بیشترین مشارکت در فروش را داشتند، خدمات مالی (20.1 درصد)، فناوری (15.9 درصد) و سایر خدمات (11 درصد) بودند. مجموع این دسته‌ها 47.1 درصد از کل معاملات آنلاین انجام شده در سپتامبر 2023 را تشکیل می‌دهند.

در مورد ابزار پرداخت، تغییر در این روند هم مشهود است. پرداخت با کارت های بانکی 47.8 درصد کاهش نشان می دهد در صورت های پرداخت با کارت های اعتباری 48.4 درصد افزایش داشته اند. پرداخت نقدی از سه ماهه دوم تا سه ماهه سوم سال سالجاری 2.6 درصد کاهش داشته است.

چالش های تجارت الکترونیک

اگرچه هر سال  ارقام تجارت الکترونیک در کلمبیا فراتر می رود اما در بخش خرده فروشی، یعنی در استارتاپ ها یا کسب و کارهای کوچک با فروشگاه‌های مجازی، این کار با سرعت مورد انتظار انجام نمی‌شود. اتاق بازرگانی الکترونیک کلمبیا گفت: «شاخص خرده‌فروشی از طریق تجارت الکترونیک، اگرچه به سطوح اوایل سال 2021 نرسیده است اما همچنان دو برابر سطح قبل از همه‌گیری است. این بدین معنی است که مغازه‌ها و خرده فروشی‌های کوچک همچنان در برابر استفاده از کارت های اعتباری و فروش آنلاین مقاومت می‌کنند.

این شاخص در ژوئن 2023 برابر با 259.8 بود، در ماه جولای به 249.4 کاهش یافت و در آگوست با جهش به 250.9 واحد رسید. با وجود این افت و خیزها، اتاق چشم انداز را مثبت و برتر از سه ماهه قبل توصیف می‌کند.

به طور کلی، پیش بینی‌ها برای تجارت الکترونیک در کلمبیا خوش بینانه است. برای مثال اتاق بازرگانی الکترونیک رشد 12 درصدی را در سال 2023 و 17 درصدی را در سال 2024 تخمین می زند.

با این حال، انتظار وقوع رکود اقتصادی که قریب الوقوع است، ممکن است منجر به کاهش 13 درصدی فروش آنلاین به خرده‌فروشان تا پایان سال و 8 درصدی در سال 2024 شود.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/los-colombianos-gastaron-154-billones-en-compras-por-internet-a-mediados-de-2023-noticias-hoy/

اعلام رئیس جمهور مبنی بر عدم امضای قراردادهای جدید اکتشاف و بهره برداری نفت و گاز

رئیس جمهور گوستاوو پترو که در بیست و هشتمین کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی در دوبی شرکت کرده است؛ تائید کرد که دولت او قراردادهای جدید اکتشاف نفت، گاز و زغال سنگ  را امضا نخواهد کرد. آقای پترو که همین موضوع را در سخنرانی اش در این اجلاس نیز بیان کرد، در مصاحبه با خبرنگاران اطمینان داد  که کشور بدون این منابع مالی نخواهد ماند زیرا در حال حاضر قراردادهای بهره برداری و قراردادهای اکتشاف زیادی امضا شده که به قوت خود باقی خواهند ماند اما دولت بنا ندارد  قراردادهای جدید برای استفاده از ذخایر کلمبیا با شرکتها امضا نماید.

پترو اذعان داشت که این یک بحث شدید سیاسی در کشور است که حتی باعث تغییر وزیر انرژی و معادن شد؛ اما افزود: «این واقعیت که تصمیم سیاسی برای امضای قراردادهای جدید اکتشاف نیست به این معنی است که ما محدودیت زمانی تعیین کرده‌ایم.»

پترو توضیح داد که استراتژی  دولت اجرای مجموعه‌ای از برنامه‌ها برای اقدام اقلیمی و انتقال عادلانه اجتماعی-اکولوژیکی و انرژی است که شامل سرمایه‌گذاری نزدیک به 34 میلیارد دلار در بحث انرژی‌ها است تا اطمینان حاصل شود که کلمبیا با 100٪  انرژی پاک کار می‌کند.

پترو معتقد است کلمبیا ظرفیت های بسیاری دارد که به راحتی می‌تواند درآمد حاصل از تجارت نفت، گاز و زغال سنگ را جایگزین نماید. «سرمایه گذاری در گردشگری و در یک اقتصاد مولد با صنعت و کشاورزی پاک، یعنی اقتصادی که از زغال سنگ، نفت یا گاز استفاده نمی‌کند و می‌تواند از طریق محصولات خود، رقابت بسیار قوی در بازار جهانی داشته باشد؛ برنامه اصلی دولت است.

رئیس جمهور در رابطه با بحران تغییرات آب و هوایی گفت که دولت علاقه مند به سرمایه گذاری استراتژیک برای نجات جنگل های استوایی آمازون، بازیابی ذخایر بزرگ آب کشور و به اجرا گذاشتن سیاست های جدید شهرنشینی و همچنین اصلاحات ارضی و شهرهای تاب آور در برابر تغییرات آب و هوایی است.

در مورد گردشگری، وی تاکید دارد که برای دستیابی به هدف تبدیل این بخش به یک عامل کلیدی در اقتصاد کلان کلمبیا، میزان گردشگران خارجی در کشور باید به هشت میلیون بازدید کننده برسد. در حال حاضر این رقم پنج  میلیون نفراست. با توجه به این موضوع، وی اذعان داشت که سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری به عنوان مثال برای توسعه خطوط هوایی بین المللی جدید مورد نیاز است.

در نهایت، او اصرار داشت که بهترین راه برای تامین مالی این شرط، اصلاح نظام مالی جهانی و چراغ سبز دادن به مبادله بدهی خارجی برای اقدام اقلیمی است. او گفت: «به همین دلیل است که پیشنهاد چند ماهه ما این است که این جلساتی که ما آن را COP می‌نامیم، به‌عنوان یک هدف به دنبال بازسازی نظام مالی جهانی باشند.

پترو در پایان گفت: امکان صدور حق برداشت ویژه یا کاهش ریسک موسسات رتبه‌بندی بدهی یا سایر مکانیسم‌های مالی راه حلی است که امکان کاهش بار مالی کشورها را فراهم می‌کند، به طوری که آنها منابعی را به دست آورند که می‌توانند در اقدامات اقلیمی سرمایه‌گذاری شوند.

منبع:

https://www.elespectador.com/politica/no-se-firmaran-mas-contratos-de-exploracion-de-petroleo-gas-y-carbon-petro-en-la-cop28-noticias-hoy/

کاهش فروش موتورسیکلت در کلمبیا

براساس گزارش فنالکو( فدراسیون صنایع کشور) و اتاق صنعت موتورسیکلت ، در پایان اکتبر 2023 ثبت نام خرید موتورسیکلت های جدید در کشور به صفر نزدیک شد. طبق همین گزارش ثبت نام خرید موتور سیکلت در 9 ماهه اول سال 2023 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 16.6 درصد کاهش داشته است.

این مطالعه تصریح می‌کند که تا اکتبر سال 2023، تعداد 618 هزار و 360 دستگاه موتورسیکلت جدید در کشور به ثبت رسیده است. در حالی که در همین مدت  در سال گذشته 741 هزار و 633 دستگاه ثبت شده بود.

تنها در ماه نوامبر، ثبت نام موتورسیکلت های جدید در کلمبیا 54155 دستگاه بوده که در مقایسه با نوامبر 2022، 9 درصد کاهش داشته است.

در گزارش این دو منبع رسمی آمده است که این بخش در سال جاری تاکنون ارقام ثبت نامی نزدیک به 56 هزار دستگاه در ماه را حفظ کرده که نشان دهنده ترجیح کاربران برای این وسیله حمل و نقل در کشور است.

در ماه نوامبر، روند خرید موتورسیکلت های جدید به سمت موتور سیکلت های 100 تا 125 سی سی با 44 درصد و پس از آن خودروهای 150 سی سی تا 200 سی سی با رشد 22 درصدی بوده است.

گزارش اتحادیه نشان می‌دهد که برندهای یاماها، باجاج و AKT همچنان در رتبه‌بندی پرفروش‌ترین برندهای کشور هستند. و AKT تنها برندی است که در دوره بین نوامبر 2022 و 2023 رشد در فروش به ثبت رسانیده است.

بدلیل ترافیک شدید در تعدادی از شهرهای کشور از جمله بوگوتا، کاتلی، مدئین و نیز با توجه به شراسط آب و هوایی کشور، میزان استفاده از موتورسیکلت در کلمبیا در مقایسه با کشورهای منطقه آمریکای لاتین و البته بسیاری از کشورهای جهان بالاست. در حال حاضر شش شرکت بزرگ موتورسیکلت سازی در کلمبیا به تولید مشغول هستند که 4 شرکت هندی است.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/finanzas-personales/un-frenazo-de-16-sufre-el-negocio-de-las-motocicletas-hasta-noviembre-de-2023/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما