معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته دوم آذرماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ملاقات رئیس جمهور ساحل عاج با رئیس کمیسیون اتحادیه اقتصادی غرب آفریقا

روز سه شنبه 7 آذر 1402 آقای الحسن واتارا، رئیس جمهور ساحل عاج با آقای عبدالله دییوپ، رئیس کمیسیون اتحادیه اقتصادی غرب آفریقا در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد. دو طرف در این نشست به مرور وضعیت اقتصادی منطقه غرب آفریقا پرداخته و بر لزوم توسعه همکاری‌های منطقه ای در غرب آفریقا تاکید نمودند.

 

اقدام دولت ساحل عاج برای واردات برنج با هدف مبارزه با گرانی

به نقل از سایت خبری با توجه به قانون محدویت صادرات برنج هندی، تا ماه اکتبر 2023 ساحل عاج 45000 تن از برنج چینی به کشور وارد کرده که  با احتساب واردات اخیر،  ذخایر برنج ماه آگوست در مجموع 90000 تن  برآورد شده است.

طبق آمار بعد از بنین و سنگال، ساحل عاج سومین کشور آفریقای است که بیشترین حجم برنج هندی را وارد می‌کند. بنا بر آمار ساحل عاج سال2022 حدود 1.2 میلیون تن را  وارده است.

 

برگزاری مراسم  افتتاحیه میزگرد اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا

روز دوشنبه 6 آذر 1402 میزگرد شرکای فنی و مالی اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا برای تامین مالی استراتژی توسعه قطب انرژی  و برنامه توسعه منطقه ای اقتصاد دیجیتال در ابیجان برگزار شد. در مراسم افتتاحیه  این رویداد آقای روبرت بوگره مامبه نخست وزیر ساحل عاج نیز حضور داشت.

این میزگرد با موضوع «دسترسی همگانی به انرژی و فناوری دیجیتال برای توسعه پایدار» ، و با هدف بسیج منابع مالی لازم و ایجاد چارچوبی برای گفتگو برای اطمینان از نظارت بر پروژه‌ها در بخش انرژی و دیجیتال برگزار می‌شود.

 

بر گزاری  فروم هفدهمین مجمع چین و آفریقا در ابیجان

به نقل از سایت خبری از 26 آبان لغایت 29 آبان هفدهمین دوره مجمع چین و  آفریقا در ساحل عاج برگزار شد. این رویداد با دیدارهای قابل توجهی بین هیئت چینی، مؤسسه چین-آفریقا و مقامات دانشگاهی محلی و همچنین گفتگوهای عمیق در طول جلسات انجام شد. هیئت چینی در 17 نوامبر با رئیس دانشگاه مجازی در ابیجان دیدار کرد، و در خصوص موضوعات مختلف گفتگو نمودند. در پایان دو طرف رضایت خود را از نتایج ثمربخش دیدارها  ابراز کردند.

 

مبارزه با قاچاق طلا در ساحل عاج

به نقل از سایت خبری ساحل عاج در راستای  مبارزه با استخراج غیرقانونی معادن طلا عملیات مبارزه با قاچاقچیان  از یکم ژانویه تا 31 اکتبر 2023  در ساحل عاج آغاز شده است. بر أساس گزارش ها 501 نفر دستگیر شدند و مبلغ  800 میلیون فرانک سیفا از آنان ثبت و ضبط شده است. بدین ترتیب طی این عملیات ها 1098 سایت غیرقانونی استخراج طلا مورد بازرسی قرار گرفته است. گفتنی است در پی این عملیات خیلی از تجهیزات مورد استفاده قاچاقچیان طلا نیز تخریب شده است.

 

تاکید وزریر تجارت بر اهمیت ورزش به عنوان فرصتی برای رشد اقتصاد

روز چهارشنبه 8 آذر 1402 آقای سلیمان دیاراسوبا، وزیر تجارت و صنعت ساحل عاج با کمیته سازماندهی جام ملت‌ های آفریقا 2023 در ساحل عاج دیدار و در خصوص اهمیت ورزش در اقتصاد کشور گفتگو کرد. آقای دیاراسوبا جام ملت های آفریقا در ساحل عاج را یک فرصت استثنائی برای تجارت و صنایع دستی ارزیابی کرد که می‌تواند برای تبلیغ و  فروش بیشتر کالاهای ساحل عاج از جمله مواد غذایی و خوراکی، پوشاک ولباس، مواد بهداشتی و غیره.... حائز اهمیت باشد.  وزیر تجارت و صنعت به این نکته نیز اشاره کرد که  جام ملت های آفریقا باید چارچوبی برای شبکه سازی بهتر بین فعالان اقتصادی داخلی و خارجی و دیاسپوراهای ما باشد تا برای سرمایه گذاری به ساحل عاج سفر نمایند.

 

ملاقات رئیس کمیسیون اکواس با رئیس جمهور ساحل عاج

روز چهارشنبه8 آذر 1402 آقای الحسن واتارا، رئیس جمهور ساحل عاج با آقای عمر علیو تورای، رئیس کمیسیون اتحادیه اقتصادی غرب آفریقا در ابیجان دیدار و گفتگو کردند. آقای علیو اعلام کرد با هدف دعوت آقای واتارا برای شرکت در نشست عادی جامعه اقتصادی دولتهای غرب آفریقا (اکواس) که دهم دسامبر2023 در ابوجا، نیجریه برگزار خواد شد، به ساحل عاج سفر نموده است. در این دیدار دو طرف در خصوص مسائل منطقه ای مانند امنیت در حوزه کشورهای اکواس تبادل نظر نمودند.  

 

کامرون

افزایش خرید قهوه کامرون

به نقل از سایت خبری بر اساس گزارش سال 2022 کمیته رقابت، نهاد تخصصی وزارت اقتصاد، کشورهای الجزایر، فرانسه، بلژیک و پرتغال به تنهایی 62.9 درصد از مقاصد صادراتی قهوه کامرون را در سال 2022 به خود اختصاص دادند. مشتری اصلی تولیدکنندگان قهوه در کامرون، الجزایر است.

به طور رسمی، 18.6 درصد از محموله‌های قهوه کامرونی که به الجزایر ارسال شده است، لازم ذکر است الجزایر اخیرا خطوط هوایی خود را برای تقویت تجارت بین دو کشور فعال نموه است. بر اساس گزارش کمیته رقابت، فرانسه تنها 15.5 درصد از قهوه تولید شده در کامرون در سال 2022 را خریداری کرده است و پس از آن کشورهای  بلژیک با (14.5 درصد) و پرتغال با (14.3 درصد) در رتبه‌های بعدی می‌باشند.

 

اختصاص 155 میلیون فرانک سیفا  برای خرید واکسن ضد مالاریا

روز چهارشنبه 8 آذر 1402 وزارت بهداشت عمومی‌کامرون از پرداخت 155.4 میلیون فرانک سیفا برای خرید دوز واکسن ضد مالاریا که قرار است قبل از پایان سال 2023 از طریق شرکای خود دریافت کند، خبر داد. گفته می‌شود هر دوز معمولا 9.7 دلار محاسبه می‌شود، اما با توجه به پذیرش درخواست پشتیبانی از سوی اتحادیه واکسیناسیون، کامرون برای سال اول بابت هر دوز 0.2 دلار پرداخت خواهد کرد." هزینه ما بقی بالغ بر 3.6 میلیارد توسط اتحادیه جهانی واکسیناسیون تامین خواهد شد.

وزیر بهداشت در مورد اثربخشی و ایمنی این واکسن که از سال 2024 برای کودکان 6 ماهه تا دو ساله تجویز می‌شود، تاکید نمودند.

 

گابن

دریافت وام  158 میلیاردی از اکو بانک

به نقل از گزارش سایت خبری دولت گابن وام بالغ بر 158 میلیارد و 500 میلیون فرانک سیفا از بانک اکوبانک برای  پرداخت بخشی از بدهی داخلی، تامین تجهیزات، بازسازی ساختمان ملی و آزمایشگاه عمومی، و تامین مالی در چندین جاده در سراسر گابن دریافت کرده است. گفته می‌شود از این میزان  100 میلیارد به پرداخت بخشی از بدهی داخلی اختصاص خواهد یافت، بخش دیگر توسط وزارت فواید عامه برای خرید مواد برای تجهیز واحدهای عام المنفعه به شکل  ماشین آلات و قطعات یدکی استفاده خواهد شد.

 

ملاقات فعالان اقتصادی ترک با رئیس جمهور گابن

روز دوشنبه ششم آذر 1402 آقای انگما، رئیس جمهور گابن با هیئتی از فعالان اقتصادی ترکیه در کاخ ریاست جمهوری دیدار نمود و در خصوص مسائل اقتصادی و تقویت همکاری تبادل نظر کردند. هیئت ترکیه همراه سفیر ترکیه در گابن بودند و از تمایل خود برای حمایت از توسعه گابن خبر دادند. بعد از گفتگوها در حوزه تقویت ارتباطات و هم افزایی همکاری، کار آفرینان ترکیه در زمینه ساخت و ساز خواستار فعالیت  در بخش مسکن گابن شدند.

 

ملاقات رئیس جمهور گابن با رئیس بانک توسعه آفریقا

به نقل از سایت خبری قرار است در حاشیه بیست و هشتمین کنفرانس آب و هوا در دبی آقای انگیما، رئیس جمهور گابن با رئیس بانک توسعه آفریقا دیدار داشته باشد و در خصوص راه اندازی مجدد چندین پروژه که توسط بانک توسعه آفریقا تامین می‌شود، گفتگو کنند. گفته می‌شود پس از تصمیم گیری در 6 نوامبر برای لغو تحریم های مالی اعمال شده علیه گابن، موسسه مالی از آغاز مجدد پرداخت ها و تایید عملیات جدید در گابن خبر دادند.

 

سائوتومه و پرنسیپ

دریافت وام سه میلیون دلاری از بانک توسعه آفریقا

به نقل از سایت خبری گروه بانک توسعه آفریقا و دولت سائوتومه و پرینسیپ یک قرارداد وام 3.2 میلیون دلاری را برای نوسازی سیستم بانکداری ملی کشور امضا کرده اند.

هیئت مدیره این بانک در 8 مارس برای تامین مالی وام مزبور از صندوق اعتماد نیجریه به توافق رسیدند. این کمک مالی، مکمل کمک مالی 2 میلیون دلاری از صندوق توسعه آفریقا است که در سال 2017 برای حمایت از کشور با سیستم انتقال خودکار پیشرفته، اعطا شد.

شایان ذکر است که این توافقنامه در 23 مارس 2023 طی مراسمی‌کوتاه با حضور آقای جنسیو دا ماتا، وزیر برنامه ریزی، دارایی و اقتصاد سائوتومه و پرنسیپ، و مدیر بانک  به امضا رسید.

 

همکاری میان سائوتومه و پرنسیپ  و صربستان در حوزه کشاورزی

به نقل از سایت خبری بمنظور حمایت و همکاری در بخش های کشاورزی، جمهوری صربستان به تازگی 20.6 تن بذر ذرت با کیفیت بالا را برای ارتقای تولیدات کشاورزی در سائوتومه و پرنسیپ به دولت اهدا کرده است.

سفیر صربستان در پرنسیپ اعلام کرد "کشاورزان سائوتومه بیایند از تولید داخلی حمایت کنیم، من با هیئت موسسه ملی ذرت صربستان اینجا هستم، دوره‌های کوتاه مدتی را برای تکنسین‌های وزارت کشاورزی سائوتومه و پرنسیپ در مورد نحوه کاشت این ذرت برگزار خواهیم کرد تا نتایج خوبی به دست آوریم.".

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما