معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۰۹:۵۲ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته اول آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راه اندازی راه‌آهن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2030 

خبرگزاری عمان - وزرای حمل و نقل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از راه اندازی خطوط راه آهن میان این کشور در سال 2030 خبر دادند و بر این اساس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تا سال 2030 با یک شبکه ریلی به هم متصل خواهند شد.

پیش بینی می‌شود که شبکه راه آهن شورای همکاری خلیج فارس تا سال 2045 به بیش از 8 میلیون مسافر خدمات رسانی و تقریباً 95 میلیون تن بار را جا به جا کند.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شامل 6 کشور امارت متحده عربی، عمان، عربستان سعودی، کویت، بحرین و قطر می ‌باشند.

افتتاح بزرگترین مزرعه خورشیدی عمان

مسقط دیلی - بزرگترین مزرعه خورشیدی با ظرفیت تولید سالانه بیش از 32 هزار مگاوات برق در ساعت برای تامین برق نیروگاه آب شیرین کن در ولایت صور در استان شرقیه جنوبی افتتاح شد.

نیروگاه آب شیرین‌کن در ولایت صور آب‌آشامیدنی بیش از 600  هزار نفر از ساکنان استان شرقیه را تامین خواهد کرد. 

احداث این مزرعه خورشیدی در چارچوب اقدامات عمان برای رسیدن به کربن صفر تا سال 2050 صورت گرفته است و این مزرعه به کاهش انتشار سالانه حدود 27200 تن گاز دی اکسید کربن کمک خواهد کرد.

قرارداد 9 ساله عمان ال.ان.جی با بی.پی

مسقط دیلی – شرکت عمان ال.ان.جی از امضای قرارداد فروش سالانه یک میلیون متریک تن ال.ان.جی به شرکت بی.پی خبر داده است.

حامد النعمانی، مدیرعامل عمان ال.ان.جی در بیانیه ای اعلام کرد این قرارداد 9 ساله از سال 2026 آغاز می‌شود و براساس آن ال.ان.جی به صورت فوب به شرکت بی.پی فروخته می‌شود.

سرمایه گذاری 16 میلیارد ریالی در مناطق ویژه اقتصادی عمان

تایمز عمان – مجموع سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی عمان تا پایان ژوئن 2023 مبلغ 16 میلیارد و 600 میلیون ریال اعلام شده است.

در شهرک های صنعتی عمان در مجموع 7 میلیارد و 300 میلیون ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است. همچنین مبلغ 4 میلیارد و 500 میلیون ریال سرمایه گذاری در منطقه آزاد صلاله، 3 میلیاردو 800 میلیون ریال سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی الدقم و 570 میلیون ریال سرمایه گذاری در منطقه آزاد صحار صورت گرفته است.

بعلاوه 139 میلیون ریال سرمایه گذاری در منطقه آزاد الموزونه و 323 میلیون ریال سرمایه گذاری در شهرک اقتصادی الخزائن صورت گرفته است.

عمان به دنبال جذب سرمایه گذاری 20 تا 30 میلیارد دلاری برای هیدروژن

مسقط دیلی – هیدروژن عمان (هیدروم) پس از موفقیت در جذب سرمایه گذاری بیش از 30 میلیارد دلاری در مرحله اول مناقصات، اکنون به دنبال برگزاری مرحله دوم مناقصات مربوط به تولید هیدروژن با هدف جذب سرمایه گذاری 20 تا 30 میلیارد دلاری می‌باشد.

مرحله اول این مناقصات در سال گذشته برگزار شد و توافقنامه‌های آن با شرکت های بین المللی در ژوئن 2023 برای تولید هیدروژن سبز و آمونیاک به امضا رسید.

هیدروم در مرحله دوم مناقصات قصد دارد سه منطقه در استان ظفار را تا پایان سه ماهه نخست سال 2024 به سرمایه گذاران خارجی واگذار و سرمایه گذاری 20 تا 30 میلیارد دلاری برای تولید انرژی‌های سبز جذب کند.

درآمد 2 میلیارد دلاری عمان از هیدروژن تا سال 2030

تایمز عمان – آژانس بین المللی انرژی در گزارشی پیشی بینی کرد سلطنت عمان از سال 2030 سالانه بیش از 2 میلیارد دلار ارزش اقتصادی از صادرات و مصرف داخلی هیدروژن سبز به عنوان جایگزینی برای سوخت های فسیلی به دست خواهد آورد.

این گزارش می افزاید بیشتر هیدروژن تولیدی در عمان به صادرات اختصاص خواهد یافت و عمان برای دستیابی به  اهداف خود تا سال 2030 به حدود 37 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز خواهد داشت.

صعود 8 رتبه ای مسقط در شاخص شهرهای جهانی 

خبرگزاری عمان – شهر مسقط پایتخت عمان با 8 پله صعود در شاخص شهرهای جهانی در سال 2023 در رتبه 118 جهان قرار گرفته است.

شرکت آمریکایی کرنی براساس شاخص شهرهای جهانی شامل فعالیت های تجاری، سرمایه انسانی، تبادل اطلاعات، تجربه فرهنگی و فعالیت های سیاسی، شهرهای جهان را رتبه بندی می‌کند که بر این مبنا شهر مسقط در رتبه 118 جهان قرار گرفته است.

براساس اعلام این شرکت، شهرهای نیویورک، لندن، پاریس، توکیو، پکن، بروکسل، سنگاپور، لس آنجلس، ملبورن و هنگ کنگ در رده‌های اول تا دهم این شاخص قرار دارند و شهر تهران نیز در رتبه 106 جهان قرار دارد.

تاکید عمان و ایران بر اجرای پروژه‌ های مشترک در مناطق آزاد 

خبرگزاری عمان - مقامات ارشد مناطق آزاد تجاری ایران و عمان در نشستی در مسقط بر اجرای مفاد یادداشت تفاهم امضا شده بین دو کشور بویژه در زمینه تشویق شرکت ‌های فعال در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد برای ایجاد روابط تجاری، تاسیس شعب و اجرای پروژه ‌های مشترک تاکید کردند.

در این نشست علی بن مسعود السنیدی رئیس سازمان مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد عمان و حجت الله عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ایران راه ‌های اجرای تفاهم ‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور را بررسی کردند.

سازمان مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد عمان در سال جاری تفاهم نامه ‌ای با شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در زمینه تشویق توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری و همچنین افزایش مزیت‌ های رقابتی برای مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد در هر دو کشور امضا کرده است.

در حاشیه سفر هیات شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ایران به عمان، همچنین موافقتنامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد اروند و اتاق مشترک عمان و ایران به امضاء رسید. در این موافقتنامه بر گسترش همکاری با هدف صادرات و نیز تبادل سرمایه ‌گذار بین منطقه آزاد اروند و کشور عمان در زمینه‌ های صادراتی و تولید تاکید شده است. 

راه اندازی گیت‌ های تشخیص چهره در فرودگاه بین ‌‌المللی مسقط 

مسقط دیلی - مدیرعامل فرودگاه ‌های عمان از نصب 18 گیت‌ الکترونیکی تشخیص چهره در ورودی و خروجی فرودگاه بین ‌المللی مسقط در آینده نزدیک خبر داد.

شهروندان و ساکنان عمان می‌توانند بدون نیاز به نشان دادن گذرنامه خود از این سیستم استفاده و ورود و خروج خود را ثبت کنند. با نصب این گیت ‌ها با کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به چک و بازرسی کردن گذرنامه مسافران و چهره آنان توسط ماموران فرودگاهی، هویت آن ‌ها شناسایی می ‌شود.

آغاز پرواز‌های سلا‌م ایر به 5 مقصد جدید در هند

عمان آبزرور - شرکت هواپیمایی سلام ایر عمان از آغاز مجدد پرواز‌های خود به 5 مقصد جدید در هند خبر داد.

سلام ایر پروازهای خود به حیدرآباد، کالیکوت، جیپور، تریواندروم و لاکنو را از 5 دسامبر 2023 آغاز خواهد کرد.

گفتنی است، شرکت سلام ‌ایر از ماه سپتامبر 2023 تمامی‌پروازهای خود به هند را لغو کرده بود.

تاثیرات منفی تجارت پنهان بر اقتصاد عمان

مسقط دیلی - وزارت کار عمان اعلام کرد تجارت پنهان ناشی از کار غیرقانونی مهاجران عواقب ناگواری بر اقتصاد عمان داشته و این تجارت موجب فساد تجاری و فرار مالیاتی شده است.

در نیمه اول سال 2023 بیش از 5700 مهاجر به اتهام نقض قوانین کار در عمان بازداشت شده که بیش از 3800 نفر از آنان از عمان اخراج شده اند.

افزایش درآمد هتل های 3 تا 5 ستاره در عمان

مسقط دیلی – درآمد هتل های 3 تا 5 ستاره در عمان در خلال 10 ماهه نخست سال 2023 با افزایش 27 ممیز 8 دهم درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همراه بوده و به 168 میلیون و 328 هزار ریال عمانی رسیده است.

مرکز ملی آمار عمان اعلام کرد در ماه اکتبر نرخ پر بودن این هتل ها 53 ممیز 7 دهم درصد بوده است که نسبت به ماه اکتبر سال 2022 با افزایش 9 ممیز 9 دهم درصدی همراه بوده است.

تولید فولاد سبز در الدقم

مسقط دیلی – شرکت فولاد ولکان بخشی از گروه فولادی جندال با امضای قراردادی 3 میلیارددلاری بزرگترین کارخانه تولید فولاد سبز را در منطقه ویژه اقتصادی الدقم احداث می‌کند.

این کارخانه در سال 2026 تکمیل و از سال 2027 کار خود را رسما آغاز خواهد کرد. انتظار می رود این کارخانه سالانه 5 میلیون تن فولاد سبز با 85 درصد اشاعه کمتر دی اکسید کربن نسبت به شاخص های جهانی تولید کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما