معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۸

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته دوم آذر ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رشد شتابان واردات محصولات پتروشیمی از سال 2020

در کنار قوانین و قواعد موجود در مسیر صادرات و واردات کالاها و خدمات به کشور، وضع قانون مرتبط با واردات محصولات پتروشیمی در سال 2020 از سوی دولت تانزانیا، مسیر همواری را پیش روی فعالان این حوزه قرار داد تا هر چه سریعتر و با سهولت بیشتر نسبت به واردات این محصولات و رفع نیاز بازار داخلی اقدام نمایند. به عنوان نمونه و از آنجا که کشور تانزانیا متکی به بخش کشاورزی است، واردات محصولات پتروشیمی سولفات پایه به کشور از 99 هزار تن به بیش از یک میلیون تن افزایش یافته است که اثرات خود را در بازدهی بهتر حوزه کشاورزی نشان داده است. یکی دیگر از اصلاحات این قانون نسبت به قبل، مجاز بودن واردات محصولات پتروشیمی‌به کشور به صورت فله­ ای و عمده است که منجر به افزایش واردات آمونیام نیترات از 65 هزار تن به 310 هزار تن و افزایش واردات سدیم سیانید از 23 هزار تن به 37 هزار تن شده است (آمارها مربوط به مقایسه سال2020/21 و 2022/23 می­باشد).

توافق دانشگاه دارالسلام و برنامه جهانی غذا برای بررسی امنیت غذایی در تانزانیا

توافق اخیر امضا شده میان دانشگاه دارالسلام و برنامه جهانی غذا به ارزش 542 میلیون شیلینگ تانزانیا برای بررسی سطح و عمق امنیت غذایی موجود در جامعه تانزانیا به امضای طرفین رسید تا با بهره­ گیری از دانش آکادمیک موجود جهت ارزیابی احتیاجات فوری مردم تانزانیا، نسبت به رفع آنها اقدام شود. متعاقب توافق، نهاد بین ­المللی برنامه جهانی غذا اظهار امیدواری نمود بتوان با شناسایی بهتر جوامع و اقشار محتاج، نسبت به ارائه بهتر خدمات و کمک­های بشردوستانه اقدام گردد.

دادگاه جامعه شرق آفریقا شکایت علیه خط لوله نفت تانزانیا-اوگاندا را رد کرد

نهاد قضایی جامعه اقتصادی شرق آفریقا، شکایت مطرح شده از سوی چند نهاد جامعه مدنی علیه خط لوله نفت اوگاندا به تانزانیا را بخاطر طرح دیر هنگام این شکایت، رد و از دستور کار خارج نمود. شایان خاطر می­سازد این خط لوله قرار است نفت استخراج شده از اوگاندا را به بندر تانگا در تانزانیا و از انجا به خارج صادر نماید که از سوی جامعه مدنی و فعالین محیط زیست مورد انتقاد جدی قرار گرفته است. آنها معتقدند که با بهره ­برداری از این خط لوله، محیط زیست شکننده این ناحیه و همچنین، امور کشاروزی و دامداری بسیاری از مردم واقع در مسیر خط لوله به کلی از بین خواهد رفت.

معاون نخست وزیر: شهروندان تمام تلاش خود را برای محافظت از منابع آبی کشور به کار گیرند

معاون نخست وزیر تانزانیا و وزیر انرژی این کشور در سخنانی از تمامی‌شهروندان کشور درخواست نمود در مصرف روزانه آب، صرفه جویی را مدنظر قرار دهند زیرا عمده برق تولید شده در تانزانیا از طریق سدها و منابع آبی تامین می‌شود.

تاکید بر مسئولیت پذیری شرکتها برای مقابله با آلودگی محیط زیست

امروزه که تانزانیا و کل جهان برای شرکت در اجلاس 28 تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد آماده می‌شوند، تانزانیا درگیر یک معضل به نام آلودگی محیط زیست به وسیله مواد پلاستیکی و زباله‌های خشک رها شده در طبیعت می‌باشد. هر چند در قوانین و مقررات این کشور، قواعد محکم و مجازات های سنگینی برای آسیب زنندگان به طبیعت وجود دارد، اما مشاهده می‌شود که شرکت های تجاری عظیم، با تخلیه مواد دور ریختنی در طبیعت، هم به محیط زیست کشور لطمه وارد کرده و هم روند توسعه و پیشرفت کشور را مختل می نمایند. در این رابطه آقای آشوین آمبر، مدیرکل تغییرات نوین معتقد است می‌توان با بکارگیری مدل هندوستان، نسبت به تبدیل این زباله‌ها به انرژی اقدام کرد.

پیشنهادات اقتصاددانان برای توسعه تانزانیا

در جریان بیست و هفتمین کارگاه تحقیقات سالانه تانزانیا که هشتم و نهم نوامبر سال جاری میلادی در دارالسلام برگزار گردید، اقتصاددانان برتر کشور به بحث و تبادل نظر در خصوص حوزه‌های مهم و قابل سرمایه گذاری برای توسعه کشور پرداختند که عمدتاً شامل ارتقای سطح کیفی نیروی انسانی، تغییر ساختار تولید، پیکربندی بخش عظیم تولید غیررسمی، آشنا نمودن نیروی کار با روش های جدید تولید، جذب سرمایه‌های خارجی، بهبود مناسبات فیمابین بخش خصوصی و دولتی و ... می‌باشند. در روز اول این کارگاه، مدیر منطقه آفریقای بانک جهانی نیز مهمترین حوزه ای که گشورهای افریقایی برای توسعه و پیشرفت می‌بایست مدنظر قرار دهند را ارتقای کیفیت نیروی انسانی ذکر نمود.

تاکید رئیس جمهور سابق تانزانیا بر آموزش به عنوان محور توسعه

رئیس جمهور سابق کشور تانزانیا، آقای دکتر کیکوته در سخنرانی اخیر خود در سومین کنفرانس بین المللی کیفیت اموزش در دارالسلام بر اهمیت کیفیت اموزش در کشور به عنوان موتور توسعه در دوره انقلاب صنعتی چهارم یاد نمود. در این کنفرانس شرکت کنندگانی از داخل و خارج کشور به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی هماهنگی و همسویی کشور تانزانیا با روند توسعه جهانی در دوره چهارم انقلاب صنعتی که اکنون در دنیا در حال وقوع است، شرکت داشتند.

توسعه جامعه اقتصادی شرق آفریقا

صاحبنظران تانزانیایی معتقدند برای موفقیت در قالب ترتیبات منطقه­ ای اقتصادی، در حالی که شریک عالی برای دولت­های عضو در قالب جامعه اقتصادی شرق آفریقا وجود ندارد، باید اولویت­های خود را برای موفقیت در قالب این اتحادیه مشخص نماییم زیرا همچنان که این جامعه در حال گسترش است، کشورهای عضو با برخورداری از سطوح مختلف اقتصادی و توسعه­ ای، در قالب یک گروه منطقه ­ای به هم پیوند خورده ­اند که ممکن است در آینده دستیابی به هر نوع اقدام هماهنگ را مشکل نماید.

نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری زنگبار

برخی فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری در فرایند توسعه صنعت گردشگری تانزانیا و همچنین زنگبار نقش موثر و حائز اهمیتی ایفا نموده ­اند. دولت محلی زنگبار با ابراز این تاثیر مهم بخش خصوصی، آنها را ترغیب نمود تا حد امکان به تلاش­های خود در مسیر ارتقای اقتصاد این جزیره با تاسیس هتل، تور گردشگری، برپایی اقامتگاه، حمل و نقل و ... ادامه دهند.

نخست وزیر و وزیر انرژی تانزانیا: حفظ منابع آبی کشور وظیفه تمام شهروندان است

وی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی و ضرورت احترام و پایبندی به حفظ منابع طبیعی کشور افزود: پدرانمان تلاش زیادی داشتند که این منابع را حفظ و برای آیندگانشان از آن مراقبت کنند لذا امروزه، حفظ طبیعت کشور وظیفه نسل فعلی است که می­بایست با پایبندی حداکثری، احترام خود به فرزندانمان را نشان دهیم.

آمار رسمی: کشته شدن بیست نفر در جریان سیل اخیر

وقوع سیل در منطقه‌هانانگ واقع در شمال تانزانیا که ناشی از بارش های سنگین در ارتفاعات این منطقه بوده، منجر به جان باختن قریب به بیست تن از اهالی این ناحیه گردید. بارش های غیرعادی در مناطق کوهستانی این ناحیه منجر به جاری شدن سیل و ورود خسارت به منازل، احشام، اموال عمومی و ... در نواحی شمال تانزانیا شده است. در کنار آمارهای منتشر شده از سوی مراجع رسمی در خصوص کشته شدگان سیل، خبرهایی حاکی از جان باختن بیش از شصت و سه نفر (چهل زن و بیست و سه مرد) و مجروح شدن حداقل هشتاد نفر نیز به گوش می رسد.

www.thecitizen.co.tz

بازگشت پیش از موعد رئیس جمهور به کشور؛ ترک محل اجلاس کاپ 28

رئیس جمهور تانزانیا، خانم سامیا سولوحو حسن که برای شرکت در اجلاس کاپ 28 (کنفرانس سازمان ملل متحد در خصوص تغییرات اقلیمی) به دوبی سفر نموده بود، با شنیدن اخبار در خصوص وقوع سیل در کشور، پیش از موعد مقرر به کشور بازگشت تا با مدیریت حادثه، ابعاد خسارت وارده به کشور گسترش نیابد. اجلاس مذکور که در دوبی برگزار می‌گردد، از 30 نوامبر آغاز گردیده و تا 12 دسامبر ادامه خواهد یافت. خانم حسن به محض ورود به کشور و در سخنرانی خود اعلام نمود که تمام گروه‌های امدادی می‌بایست برای کمک به آسیب دیدگان به مناطق سیل زده اعزام شوند و همچنین، تعهد دولت خود به پرداخت هزینه‌های تدفین درگذشتگان ناشی از سیل و نیز پرداخت هزینه‌های درمانی مجروحین را اعلام نمود. کمیسیونر منطقه مانیارا، منطقه آسیب دیده از سیل، نیز افزود که اماکنی جهت اسکان سیل زدگان فراهم شده است که تمام مایحتاج آنها را تامین می‌کند.

www.thecitizen.co.tz

کشته شدن شش نفر در اثر برخورد صاعقه

در منطقه امتوارا در جنوب کشور تانزانیا، برخورد صاعقه منجر به کشته شدن شش نفر و مجروحیت پنج نفر از اهالی این ناحیه از کشور گردید.

www.dailynews.co.tz

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما