معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۱۴:۳۶ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته اول آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

طبق گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اقتصاد شیلی در سالجاری رشد نخواهد داشت:

طبق گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه موسوم به او ای سی دی اقتصاد شیلی در سالجاری بدلیل تورم و کاهش تقاضای داخلی از رشد صفر درصد برخوردار خواهد بود. رشد 3 دهم درصدی اقتصاد شیلی در سه ماهه سوم سال جاری به دلیل افزایش صادرات بوده است.

رشد اقتصادی شیلی در سال آینده میلادی به دلیل کاهش نرخ تورم و نرخ بهره که موجب افزایش دستمزد واقعی می‌گردد، حدود 1 ممیز 8 درصد خواهد بود. در همین حال گزارش سازمان تاکید می‌کند که اقتصاد شیلی نیازمند اصلاح سیستم مالیاتی برای پوشش هزینه‌های رشد و کاهش نابرابری است.

تورم 14 ممیز 1 درصدی سال گذشته از روند کاهش برخوردار بوده و اکنون به 5 درصد کاهش یافته است و انتظار می رود که روند کاهش تورم ادامه یافته به 3 درصد برسد.

خاطر نشان می سازد که اقتصاد شیلی پس از کرونا، رشد تاریخی  11 ممیز 7 درصدی در سال 2021 را به ثبت رساند اما در سال 2022 نرخ رشد به 2 ممیز 4 درصد کاهش یافت.

دولت شیلی بیش از 2 میلیارد دلار برای تامین مالی پروژه‌های معدنی کوچک اختصاص خواهد داد:

وزارت معدن شیلی اعلام نمود که بیش از 2 میلیارد دلار برای تامین مالی پروژه‌های کوچک معدنی اختصاص خواهد داد. هدف از این تامین مالی، تضمین دسترسی شرکت های کوچک معدنی به تجهیزات، شرایط ایمنی و تولید پایدار است.

این منابع با همکاری شرکت ملی معدن و  آژانس انرژی پایدار برای اجرایی شدن و افزایش بهره وری ، امنیت و همچنین ارایه کمک های فنی به 212 پروژه کوچک بخش خصوصی و 31 پروژه با ماهیت انجمنی اختصاص خواهد یافت.

توضیح این که در طول سال 2023 در مناطق کوکیمبو، آتاکاما و والپارایسو به ترتیب با 50، 45 و 27 پروژه کوچک معدنی با سرمایه گذاری نزدیک به 1 ممیز 3 میلیارد دلار اجرا گردیده است. حمایت از گسترش فعالیت زنان در بخش معدن از نکات مهم این برنامه تامین مالی است.

توافق شرکتهای بزرگ معدنی شیلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای:

شرکت‌های بزرگ معدنی شیلی به توافق رسیدند که انتشارگازهای گلخانه ای را در زنجیره تولید و تامین کاهش دهند. این ابتکار در چارچوب منسجم کردن اقدامات شرکت های معدنی برای کربن زدایی است. هدف این ابتکار همسان سازی استانداردها و روش های موجود برای اندازه گیری انتشار گازهای گلخانه ای است.

این ابتکار با مشارکت بازیگران مهم بخش معدن در شیلی مانند انجمن تامین کنندگان معدن صنعتی ، انجمن ملی معدن  اجرایی خواهد شد. در این چارچوب یک موافقتنامه همکاری فنی برای تشکیل "جدول ردیابی انتشار آلاینده‌ها" جهت اندازه گیری انتشار آلاینده‌ها و گزارش دهی  به امضا رسید.

شناسایی منابع اصلی انتشار آلاینده‌های مرتبط با زنجیره ارزش معدنی، امکان شناسایی و اولویت بندی را فراهم کرده و شرکت های معدنی قادر خواهند بود که اقدامات مشترک و هماهنگ برای کاهش انتشار آلاینده‌ها بعمل آورند. شیلی در نظر دارد که تا سال 2040 انتشار گازهای گلخانه ای را 50 درصد کاهش دهد.

اقتصاد شیلی در ماه اکتبر 3 دهم درصد رشد داشت:

شاخص فعالیت اقتصادی شیلی در ماه اکتبر نسبت به ماه اکتبر سال گذشته با 3 دهم درصد رشد مواجه شده است که نشان می دهد اقتصاد در حال از سرگیری رشد اقتصادی است. معهذا شاخص فعالیت اقتصادی نسبت به دوازده ماه گذشته، یک دهم درصد کاهش نشان می دهد.

این در حالی است که شاخص فعالیت اقتصادی در ماه سپتامبر هیچ تغییری به ثبت نرساند ولی در ماه اوت نه دهم درصد کاهش نشان داد. شاخص فعالیت بازرگانی در ماه اکتبر نیز برای دوازده ماه کاهش هفت دهم درصدی را به ثبت رساند. این کاهش عمدتا بخاطر تورم و کاهش خرده فروشی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما