معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول آذر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

8 میلیون تن نفت از ژانویه تا اکتبر 2023 از طریق بندر آکتائو صادر شد

شرکت حمل و نقل ملی نفت KazTransOil از ژانویه تا اکتبر امسال، 2.8 میلیون تن نفت قزاقستان را از طریق بندر آکتائو صادر کرد که 981000 تن یا 54 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود. حجم نفت صادراتی از طریق بندر آکتائو به بندر باکو با 964 هزار تن افزایش نسبت به مدت مشابه سال پیش به 1.1 میلیون تن رسید. همچنین حجم نفت صادراتی از طریق بندر آکتائو به بندر ماخاچکالا روسیه با 17000 تن افزایش به 1.6 میلیون تن رسید. شرکت ملی نفت و گاز قزاقی (KazMunayGas) و شرکت نفت دولتی آذربایجان (SOCAR) در سال 2022 با پیروی از دستور قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان مبنی بر افزایش حجم حمل و نقل نفت در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس-کاسپین، توافقنامه‌ای مبنی بر انتقال 1.5 میلیون تن نفت در سال، امضا کردند.

https://astanatimes.com/?p=76677

قزاقستان آماده انتقال بنادر کوریک و آکتائو به بخش خصوصی است

مرات کارابایف وزیر حمل و نقل قزاقستان گفت: قزاقستان آماده انتقال  بنادر آکتائو و کوریک در دریای خزر به شرکت‌های خصوصی است. لازم به ذکر است که تنها سهامدار بندر تجاری آکتائو Samruk-Kazyna است. همچنین بندر کوریک نیز توسط KTZ مدیریت می‌شود.

https://www.lada.kz/aktau_news/business/116632-kazahstan-gotov-peredat-porty-na-kaspii-chastnikam.html

قرقیزستان برای کمک به تنوع مسیرهای کریدور میانی تلاش می‌کند

یریسبک باریف معاون وزیر حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان، گفت: قرقیزستان در حال کار بر روی تنوع مسیرهای کریدور میانی (مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر یا TITR) است. وی تاکید کرد که پتانسیل کریدور میانه با توسعه راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان افزایش می‌یابد. توسعه کریدور میانه برای همه کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان مفید است.

https://menafn.com/1107449393/Kyrgyzstan-Works-To-Help-Diversify-Directions-Of-Middle-Corridor

1.5 میلیارد تنگه برای ایجاد پژوهشکده دریای خزر نیاز است

بیش از 1.5 میلیارد تنگه برای ایجاد مؤسسه مطالعات دریای خزر نیاز است. این مبلغ در نشست معاونت منابع آب و آبیاری با دانشمندان داخلی اعلام شد. رئیس‌جمهور در نوامبر سال گذشته دستور ایجاد مؤسسه مطالعات دریای خزر را صادر نمود. قزاقستان قصد دارد تا پایان سال جاری، مؤسسه مطالعات دریای خزر را به طور رسمی ثبت کند. دو هدف اصلی برای تشکیل این مؤسسه عبارتند از: 1- تحقیق در خصوص مسائل مربوط به کاهش سطح دریا و تلفات انبوه فک‌ها و ماهی‌های دریای خزر 2- تعامل و همکاری با سایر کشورهای حاشیه دریای خزر. سال آینده قرار است دفتر اصلی این مؤسسه در آکتائو و یک شعبه آزمایشگاهی آن در آتیرائو ایجاد شود.

https://www.inaktau.kz/news/3692629/na-sozdanie-naucno-issledovatelskogo-instituta-kaspijskogo-mora-neobhodimo-15-mlrd-tenge

شروع کشتی سازی قزاقستان در دریای خزر از سال آینده

به گزارش mangystaumedia.kz، علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان دستور داد تا ساخت کشتی در دریای خزر از سال 2024 آغاز گردد. علاوه بر این، دستور داده شد که مسائل مربوط به حمل و نقل جاده‌ای و دسترسی‌ها با ایجاد مؤسسه توسعه حمل و نقل و لجستیکی به منظور اطمینان از پیشرفت پروژه پیگیری شود.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_sleduyushtem_godu_na_kaspii_nachnut_stroity_paromi

وزارت نیرو در نظر دارد گازسوز کردن خودروهای بنزینی را سخت‌‌تر نماید   

وزارت نیرو در نظر دارد هر شش ماه یک بار، هزینه گاز مایع را 5 تا 6 تنگه افزایش دهد. به این ترتیب، این وزارتخانه در نظر دارد ظرف مدت زمان سه ساله، هزینه این نوع سوخت را با بنزین برابر کند. مقام مسئول در این وزارتخانه گفت: برای پاسخ سریع به رفع کمبود گاز مایع، ما با کازروس‌گاز (KazRosGas) مذاکراتی انجام دادیم و این شرکت آمادگی دارد برای حل موضوع همکاری نماید.

https://www.inaktau.kz/news/3692701/minenergo-namereno-uzestocit-perehod-avtomobilej-s-benzina-na-gaz

بخش کشاورزی در استان مانگیستائو 21.4 میلیارد تنگه تولید داشته است

در سال جاری، بخش کشاورزی استان مانگیستائو 21.4 میلیارد تنگه تولید داشته است که 2 درصد بیشتر از سال گذشته است. در  بخش دامداری نیز حجم تولید 8.5 درصد افزایش یافت. طی 10 ماه، بالغ بر یک میلیارد تنگه سرمایه‌گذاری در این صنعت انجام شده است. چهار پروژه مهم از جمله احداث انبار مواد غذایی، گلخانه، کارخانه فرآوری گوشت و پروژه‌های نگهداری مواد غذایی اجرایی شد و همچنین در حدود 80 شغل جدید ایجاد گردید.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_selyskom_hozyaystve_mangistau_proizvedeno_produktsii_na_21_4_mlrd_tenge

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما