معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ اول آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

احتمال ساخت نیروگاه هسته‌ای در دانمارک

شرکت انرژی سوئدی Kärnfull، چندین شهر دانمارکی را به عنوان مکان یک نیروگاه هسته‌ای جدید در نظر گرفته است. در سال‌های اخیر، با تشدید بحران آب‌و‌هوا، علاقه به انرژی هسته‌ای افزایش یافته است و نیاز به منابع انرژی غیرفسیلی را برجسته نموده است، اما مکان‌یابی یک نیروگاه هسته‌ای در دانمارک مستلزم تغییر در قانون 1985 است که انرژی هسته‌ای را ممنوع می‌کند. تیس پالم، مدیر بخش دانمارکی کورن فول در بیانیه‌ای کتبی نوشت: دانمارک بازار جالبی برای نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک کورن فول در صورت لغو ممنوعیت انرژی هسته‌ای است. وی افزود: با استفاده مجدد از زیرساخت‌های موجود، جایگزینی نیروگاه‌های فسیلی قدیمی، سریع‌تر و ارزان‌تر خواهد بود و مطمئنا ظرف چند سال آینده، نیروگاه‌های هسته‌ای در دانمارک وجود خواهند داشت. مارک گروسمن، نایب رئیس کمیته آب‌و‌هوا و محیط‌زیست شهرداری اودنسه نیز می‌گوید مایل است یک نیروگاه هسته‌ای در این شهر ببیند. کورن فول گفته که اودنسه مکان خوبی برای یک نیروگاه هسته‌ای است، زیرا مانند سایر شهرهای موجود در لیست این شرکت، زیرساخت‌های الکتریکی مناسبی دارد.

منبع: finans.dk

خوشبینی دانمارکی‌ها نسبت به آیندۀ اتحادیه اروپا

نظرسنجی جدید شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) نشان می‌دهد که تنها 19 درصد از دانمارکی‌ها معتقدند که اتحادیه اروپا در بیست سال آینده سقوط خواهد کرد، در حالی که در کل اروپا این رقم حدود 33 درصد است. علاوه بر این، تعداد قابل توجهی از مردم خارج از اروپا بر این باورند که اتحادیه اروپا طی دو دهه آینده از هم خواهد پاشید. این دیدگاه در چین (با 69 درصد)، روسیه (با 54 درصد) و عربستان سعودی، غالب است، البته یک سوم آمریکایی‌ها نیز به آن اعتقاد دارند. مردم چین و روسیه در حالی که معتقدند اتحادیه اروپا به سمت انقراض پیش می‌رود، به آینده کشور خود نیز بسیار خوش‌بین هستند.

منبع: بی تی

طلب غرامت 82 میلیارد کرونی از گرینلند به دلیل توقف پروژه معدنی

Energy Transition Minerals، که یک شرکت معدنی استرالیایی است، از دولت گرینلند به دلیل مسدود کردن پروژه بالقوه پرسود استخراج اورانیوم و فلزات گران‌بها شکایت کرده و ادعای غرامت 82 میلیارد کرونی (معادل تقریبا 11.5 میلیارد دلار) نموده است. از طرف دیگر، این شرکت معدنی درخواست کرده است برای صرف‌نظر کردن از شکایت خود به آن اجازه داده شود به استخراج معدن در منطقه ادامه دهد. عملیات استخراج پس از انتخابات گرینلند در آوریل 2021 متوقف شد، چون دولت منتخب، به دلیل نگرانی‌های ایمنی عمومی، هرگونه استخراج اورانیوم و استخراج سایر مواد معدنی در مناطق غنی از اورانیوم را ممنوع کرد. این شرکت استرالیایی اکتشافات خود در این منطقه را از سال 2007 آغاز کرده و هدف آن استخراج مواد کمیاب ضروری برای الکترونیک، همراه با اورانیوم و روی بود. تخمین زده می‌شود که پروژه کوینه فلد در طول عمر 37 ساله معدن، 156 میلیارد کرون (22.8 میلیارد دلار) درآمد مالیاتی برای دولت گرینلند فراهم می‌کند.

منبع: برلینسکه

شکایت از دانمارک برای مالیات اضافی بر سوخت‌های فسیلی

گری کلش، مالک شرکت نفتی کلش گروپ هلدینگ، از دانمارک، آلمان و اتحادیه اروپا به دلیل دریافت 95 میلیون یورو مالیات اضافی در بحبوحه جنگ اوکراین شکایت کرده است. اکتبر گذشته، اتحادیه اروپا برای جلوگیری از آسیب دائمی‌ به مصرف‌کنندگان و اقتصاد، مالیاتی به میزان 20 درصد بالاتر از میانگین 2018 تا 2021 بر روی سود برخی شرکت‌ها وضع کرد. گروه کلش، یک شرکت پالایش نفت مستقر در جرسی است که مالک پالایشگاه کلونبرگ در دانمارک می‌باشد. این شرکت اکنون در حال انجام اقدامات قانونی در مورد مالیات اضافی است که ادعا می‌کند تلاشی پنهانی برای تضعیف فروش سوخت فسیلی بوده و معاهده منشور انرژی (ECT) را نقض می‌کند. این معاهده یک چارچوب بین‌المللی بحث‌برانگیز است که برای محافظت از منافع شرکت‌های انرژی ایجاد شده و در سال‌های اخیر به دلیل ممانعت از طرح‌های تغییرات آب‌و‌هوایی و حمایت از منافع اقتصادی تولیدکنندگانِ سوخت فسیلی مورد انتقاد قرار گرفته است. در ماه ژوئیه، اتحادیه اروپا پس از اعلام خروج چندین کشور اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، اسپانیا و هلند از این پیمان، خروج هماهنگ از آن را پیشنهاد کرد، اما به گفته یک سخنگوی اتحادیه، این معاهده همچنان اجرایی است و زمان‌بندی خاصی نیز برای خروج از آن وجود ندارد.

منبع: روزنامه بورسن

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما