معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۲:۱۳ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی قزاقستان-آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

در ذخایر قزاقستان چقدر طلا و ارز وجود دارد

دارایی‌های‌ قزاقستان بر اساس ارز قابل ‌تبدیل، طی مدت سه سال، 36.5 درصد رشد کردند.

بر اساس گزارش بانک ملی، این دارایی‌ها تا اول نوامبر 2023، به 34 میلیارد دلار بالغ شدند، درحالی‌که در همان تاریخ در سال 2020 معادل 33.6 میلیارد دلار بود. بنابراین، ذخایر بین‌المللی ناخالص طی سه سال، تنها 1.2 درصد افزایش‌یافته است.

بیش‌ترین رشد در این ساختار مربوط به دارایی‌های ارزی است که 36.5 درصد افزایش‌یافته و از 10.4 میلیارد دلار در سال 2018 به 14.2 میلیارد دلار در سال جاری رسیده است.

در همان زمان، سهم طلا، برعکس به 19.7 میلیارد دلار (منهای15.1٪) رسید، درحالی‌که حجم این فلز گران‌بها در 1 نوامبر 2020، به 23.2 میلیارد دلار بود. لازم به یادآوری است که ذخایر طلای قزاقستان در حال حاضر 309.4 تن (-18.6 درصد نسبت به ابتدای سال 2023) است.

در همین حال، دارایی‌های صندوق ملی طی سه سال اندکی (0.03 درصد) کاهش‌یافته و از 56.36 میلیارد دلار به 56.34 میلیارد دلار رسیده است.

https://lsm.kz/mezhdunarodnye-rezervy-kazahstana-vyrosli-infografika

 

قزاقستان عقب‌نشینی نمی‌کند، غول‌های نفتی 25 برابر کمتر غرامت می‌دهند

 مقامات قزاقستان خواهان غرامت 5 میلیارد دلاری زیست‌محیطی از کنسرسیوم برای توسعه میدان کاشاگان هستند. غول‌ها با این ادعا مخالفت کرده‌اند و آماده ارائه 200 میلیون دلار هستند. کنسرسیوم غول‌های نفتی خارجی NCOC (شرکت بهره‌برداری شمال خزر ) آماده است تا 200 میلیون دلار برای پروژه‌های اجتماعی در قزاقستان اختصاص دهد. اما از پرداخت 5 میلیارد دلار امتناع می‌ورزد که مقامات کشور به عنوان غرامت به دلیل اینکه شرکت‌کنندگان در توسعه میدان کاشاگان دو برابر میزان موردنیاز گوگرد در این پروژه ذخیره می‌کنند، مطالبه می‌کنند. بلومبرگ گزارش می‌دهد که پیش از این، غول‌های نفتی ادعای قزاقستان را به چالش کشیدند، اما بررسی آن در دادگاه تجدیدنظر این کشور ادامه دارد. ( شرکای بین‌المللی NCOC، ازجمله  کمپانی انرژی ایتالیا  Eni، شل، اکسون موبیل) منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که در حال حاضر شامل یک پیشنهاد نقدی حدود 200 میلیون دلاری است که می‌تواند در پروژه‌های اجتماعی هزینه شود. این منابع گفتند که این مذاکرات همچنین شامل تعهد شرکت‌های نفتی برای کاهش ذخایر گوگرد به حداقل سطوح است.

 

https://eadaily.com/ru/news/2023/11/20/kazahstan-ne-otstupaet-neftegiganty-predlagayut-kompensaciyu-v-25-raz-menshe

 

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصادی قزاقستان را بهبود بخشیده است

منتشرشده21 نوامبر 2023

نیکلاس بلانشت، معاون بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، رئیس هیئت برای قزاقستان، گفت: رشد تولید ناخالص داخلی قزاقستان در سال 2023، 4.8 درصد خواهد بود. وی افزود: از نظر فعالیت‌های اقتصادی، شاهد هستیم که رشد اقتصادی در سال جاری کاملاً قوی  بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم رشد کل سال تا پایان ماه آینده 4.8 درصد باشد. این را عملکرد همه بخش‌ها، نفتی و غیرنفتی تضمین می‌کند.

به گفته وی، پیامدهای جنگ در اوکراین تأثیر محدودی داشته است. تورم از 21.3 درصد در فوریه به کمتر از 11 درصد کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد که نرخ رشد اقتصاد قزاقستان در سال 2024 معتدل‌تر خواهد بود. یکی از دلایل اصلی این امر کاهش پیش‌بینی تولید نفت به دلیل تأخیر در اجرای طرح توسعه تولید تنگیز خواهد بود.

برای آینده، ما انتظار داریم که رشد بین 3-3.5٪ باقی بماند. من البته در مورد رشد غیرنفتی صحبت می‌کنم. یکی از نمایندگان صندوق گفت: اگر رشد کلی را در نظر بگیریم، بسته به حجم تولید نفت ممکن است متفاوت باشد.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر، اقتصاد قزاقستان در بحبوحه قیمت‌های بالای نفت، انتظار می‌رفت 4.6 درصد رشد کند (پیش‌بینی قبلی 4.3 درصد بود؛ رشد در سال 2024 4.2 درصد (4.9 درصد بود). در ژانویه سال جاری، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که اقتصاد قزاقستان در سال 2023 به میزان 4.3 درصد رشد خواهد کرد که 0.1 درصد کمتر از پیش‌بینی در اکتبر 2022 است.

 

قزاقستان، آذربایجان و گرجستان در حال ایجاد یک شرکت لجستیک مشترک - وزارت حمل و نقل هستند

  یک شرکت لجستیک مشترک بین قزاقستان، آذربایجان و گرجستان در حال ایجاد است. مارات کارابایف، وزیر حمل و نقل، این را در یک نشست توجیهی پس از جلسه دولت اعلام کرد. «توافقنامه‌های تشکیل دهنده قبلاً امضا شده است، روند ثبت نام در حال انجام است. وظیفه اصلی آن سازماندهی یک پایگاه بار برای کریدور میانی است. دوم، ایجاد شرایط ویژه در این مسیر. وزیر امور خارجه تاکید کرد: باید یک سیاست تعرفه یکپارچه، کریدور دیجیتالی وجود داشته باشد. در قزاقستان نمونه مثبتی از این همکاری از طریق شرکت حمل و نقل و لجستیک متحد - اتحاد راه آهن اوراسیا با مشارکت روسیه و بلاروس وجود دارد که به گفته وزیر در سال 2021 ارزش آن یک میلیارد دلار بوده است. مارات گفت: بنابراین امیدواریم شرکتی که با آذربایجان و گرجستان ایجاد می‌شود آینده خوبی داشته باشد و یک اپراتور واحد باشد که کل خط را بسازد، یعنی یک محصول تجاری لجستیک ایجاد کنند. کارابایف تصریح کرد. به گفته وی، در آذربایجان و گرجستان تعرفه بالاتر از قزاقستان خواهد بود. علیرغم این واقعیت که ما یک راهرو مشترک داریم، قیمت آنها کمی‌بالاتر خواهد بود. تعرفه بستگی به مسافت دارد. آنها یک منطقه کوهستانی دارند و به همین دلیل تعداد محدودی ماشین در قطار دارند. بنابراین هزینه آنها کمی‌بالاتر خواهد بود. اما زمانی که ما کریدورهای یکسانی را می سازیم، مثلاً در مورد روسیه و بلاروس، یک تعرفه واحد را اتخاذ کرده ایم.

https://kapital.kz/economic/120956/kazakhstan-azerbaydzhan-i-gruziya-sozdayut-sovmestnuyu-logisticheskuyu-kompaniyu-mintransporta.html

در قزاقستان، تعداد خدمات دولتی دریافت شده توسط شهروندان از طریق تلفن‌های هوشمند در طول سال 6 برابر افزایش‌یافته است

با این حال، در پورتال "دولت الکترونیک". 22 نوع خدمات دولتی هنوز در دسترس نیستند.

حدود 93 درصد از خدمات دولتی در قزاقستان به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود، درحالی‌که تعداد خدمات ارائه‌شده از طریق برنامه‌های کاربردی گوشی‌های هوشمند نسبت به سال گذشته 6 برابر افزایش‌یافته است. این را بگدات موسین، وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضا در جلسه دولت اعلام کرد.

در بیانیه‌ای از سوی سرویس مطبوعاتی نخست‌وزیر آمده است که خدمات پیشگیرانه همچنان معرفی می‌شوند که نیازی به تماس شهروندان با سازمان‌های دولتی ندارد. در حال حاضر 40 نوع از آن‌ها وجود دارد که در مجموع بیش از 2 میلیون خدمات ارائه‌شده است.

وزیر افزود که قبلاً شهروندان باید سالانه حدود 50 میلیون گواهی کاغذی ارائه می‌کردند. اما با کمک فناوری‌های روز این فرآیند به فرمت دیجیتال منتقل‌شده است. درعین‌حال، امروزه هنوز مواردی از کارفرمایان و مدارس درخواست گواهی وجود دارد. این مشکل قرار است در سال 2024 به‌طور کامل حل شود.

هم‌زمان با سال آینده روند تعیین مستمری‌ها تغییر می‌کند که در قالبی کاملاً جدید انجام می‌شود. همچنین پروژه‌هایی برای لغو 12 نوع گواهینامه موردنیاز برای استخدام، اتصال به اینترنت، ارسال اظهارنامه و صف‌بندی برای مهدکودک درحال‌توسعه است.

نخست‌وزیر علیخان اسمایلوف اشاره کرد که در پورتال "دولت الکترونیک" 22 نوع خدمات عمومی هنوز در دسترس نیست. از جمله آن‌ها می‌توان به شناسایی مدارک تحصیلی، واگذاری کمک مسکن، تمدید اجاره قطعه زمین اشاره کرد.

مردم همچنین از داده‌های نادرست شکایت دارند. تنها در 10 ماه سال جاری بیش از 56 هزار درخواست اصلاح اطلاعات دریافت شده است. این نشان‌دهنده کیفیت ناکافی کار در یکپارچه‌سازی پایگاه‌های مختلف و دیجیتالی کردن اطلاعات است. وی افزود: مراجعه‌کنندگان به مراکز خدمات عمومی از صف‌های طولانی و نبود شرایط راحت در محل ناراضی هستند. نخست‌وزیر دستور داد تا پایان مارس 2024 انواع باقی‌مانده خدمات دولتی را که الکترونیکی اعلام‌شده‌اند، خودکار کند و همچنین فهرست خدمات فعال را به‌طور سامانمند گسترش دهد.

خبرهای کوتاه:

  • 70 درصد از محصولات موجود در قفسه‌های خرده فروشی‌ها محصولات داخلی هستند. این را آرمان شاکلیف، وزیر تجارت و ادغام جمهوری قزاقستان اعلام کرد.
  • آلمان قزاقستان را در فهرست کشورهای دارای ضمانت سرمایه گذاری ترجیحی قرار داد. هیئت دولت قزاقستان به ریاست رومن اسکلیار معاون اول نخست وزیر جمهوری قزاقستان به پایتخت آلمان سفر کرد. ما از گنجاندن قزاقستان در فهرست 34 کشوری که رویه ترجیحی برای ارائه تضمین سرمایه گذاری برای آنها تصویب شده است، استقبال می‌کنیم. رومن اسکلیار معاون اول نخست وزیر جمهوری قزاقستان در ملاقات با با معاون صدراعظم آلمان روبرت هابک تاکید کرد: ما این را نه تنها نشانه ای مهم از به رسمیت شناختن ثبات سیاسی و امنیت بالای سرمایه گذاری‌ها در جمهوری خود می دانیم، بلکه تاییدی بر علاقه به گسترش مشارکت های تجاری است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما