معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم و سوم آبان‌ماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

بازرگانان دومینیکن قصد سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری را دارند

شورای ملی شرکت های خصوصی (Conep) پیشنهادهای استراتژیک "دهمین کنوانسیون تجاری" را به مقامات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور تحویل داد که در آن سند به افزایش سرمایه گذاری تا 30 میلیارد دلار در چهار سال آتی و ایجاد 500 هزار شغل جدید متعهد شده است. در رابطه با این موضوع، آقای سلسو خوان مارانزینی، رئیس Conep بیان کرد: "امروز می‌خواهیم تاکید کنیم که قصد ما این است که  تا سال 2024 سرمایه‌گذاری خصوصی به بیش از 30 میلیارد دلار برسد و ما آرزو داریم رشد سالانه آن بیشتر از تولید ناخالص داخلی باشد. وی با تاکید بر پیشرفت و رشد اقتصادی کشور با وجود سناریوی نامشخص بین المللی ارتقا کیفیت آموزش، تقویت امنیت اجتماعی و بخش برق را ضروری دانست. از سوی دیگر آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهوری دومینیکن، رشد اقتصادی پایدار را باید تقویت کرد و افزود:  باید گفتگو را نه تنها با بخش خصوصی، بلکه با احزاب سیاسی نیز ترویج کرد. من معتقدم که ما در روش عملکرد تفاوت هایی داریم، اما هدف ما یکی است، یعنی دستیابی به جمهوری دومینیکن بهتر. 

https://listindiario.com/economia/20231116/empresarios-proyectan-inversion-us-30-000-millones_782834.html

ورود گردشگران انگلیسی به جمهوری دومینیکن در سال های آتی  دو برابر خواهد شد

آقای فرانک الیاس رینیری، رئیس گروه پونتا کانا، طی یک نشست گردشگری که در چارچوب "دهمین هفته دومینیکن در بریتانیا" برگزار شد گفت که ورود گردشگران از انگلیس به جمهوری دومینیکن می‌تواند در 5 سال آتی دو برابر شود. آقای راینری از اجرای سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در جمهوری دومینیکن به منظور تنوع بخشیدن به پیشنهادهای توریستی خبر داد که شامل مشارکت برندهای مشهور و بین‌المللی در زمینه هتل‌داری و افزایش پروازها به سوی دومینیکن از آن جمله اند . وی در این راستا افزود: پیش‌بینی‌ها بسیار مثبت است و فرصت‌های برای رشد ، فوق العاده هستند؛ و برای تحقق آنها، ما باید به سرمایه گذاری در بخش دولتی و خصوصی ادامه دهیم. 

https://listindiario.com/economia/20231116/llegada-turistas-britanicos-rd-duplicaria-proximos-anos_782904.html

کارپاورشیپ جمهوری دومینیکن از اطفای حریق در نیروگاه شناور تولید برق شرکت ترک  خبر داد

شرکت «کارپاورشیپ جمهوری دومینیکن» از اطفاء حریقی که در یکی از نیروگاه‌های شناور خود واقع در بندر آزوآ رخ داد خبر داد. آتش سوزی مزبور در مدت 25 دقیقه بدون هیچ گونه خسارت جانی و مادی خاموش شد. شرکت ترکی «کارادنیز» دارای 36 نیروگاه شناور در سراسر جهان با ظرفیت نصب شده بیش از 6000 مگاوات است. 

https://listindiario.com/la-republica/20231029/karpowership-dominican-republic-confirma-extincion-incendio-powerships_780513.html

مدیر گمرک دومینیکن مدعی شد ما یک مرکز لجستیکی در سطح جهانی هستیم

آقای ادواردو سانز لواتون، مدیر اداره کل گمرک در چارچوب مراسمی‌برای اطلاع رسانی در مورد برگزاری "اجلاس لجستیک جمهوری دومینیکن 2024" (اجلاس بین المللی که در جمهوری دومینیکن از 17 تا 18 آوریل 2024 با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی با کیفیت برگزار خواهد شد) گفت: سالهاست که دومینیکن تلاش می‌کند که به یک هاب لجستیک در سطح جهانی تبدیل شود و در این خصوص افزود: ما در یک هاب لجستیکی در سطح جهانی هستیم. " آقای لواتون گفت: «اکنون کاری که باید انجام دهیم این است که هر روز آن را به دنیا توضیح دهیم و دنیا را به سواحل جمهوری دومینیکن برسانیم. ما معتقدیم که دومینیکن می‌تواند مرکز لجستیکی بزرگی در قاره آمریکا باشد. 

https://listindiario.com/economia/20231031/director-aduanas-hub-logistico-calidad-mundial_780758.html

جامائیکا :

کسری تجاری جامائیکا در نیمه اول سال 2023 اندکی کاهش یافت

بر اساس داده‌های موسسه آمار جامائیکا (STATIN)، تراز تجاری جامائیکا در نیمه اول سال، یعنی ژانویه تا ژوئن 2023 در مقایسه با دوره مشابه سال 2022، اندکی بهبود یافته است. کسری تجاری این کشور به 2.7 میلیارد دلار در مقایسه با 2.9 میلیارد دلار در ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2022 کاهش یافت، زیرا کل صادرات به 1042.4 میلیون دلار افزایش یافته که 29.4 درصد بالاتر از 805.8 میلیون دلار در مقایسه با سال 2022 بود. این امر در درجه اول به دلیل افزایش 123.7 درصدی صادرات مواد خام (به استثنای سوخت) و افزایش ۱۰ درصدی ارزش سوخت های معدنی بود. در همین مدت، صادرات داخلی و صادرات مجدد به ترتیب 16.0 درصد و 91.9 درصد افزایش یافته است.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaicas-trade-deficit-marginally-down-first-half-2023

بانک جامائیکا علت تعلیق مبادله دلار نقد( TT ) را روشن کرد

پس از تعلیق مبادله دلار بصورت حواله‌های نقدی (  TT ) در بانک جامائیکا (BOJ) در 3 نوامبر 2023 این بانک تصریح کرده است که این تصمیم به دلیل تعلیق ترتیبات بازگرداندن دلار TT توسط بانک مرکزی ترینیداد و توباگو اتخاذ شده است. انتظار می رود این تعلیق تا اطلاع ثانوی ادامه یابد. بانک مرکزی ترینیداد و توباگو، که بازگرداندن دلارهای TT را انجام می دهد، این ترتیبات را به حالت تعلیق درآورده است. دلایل دقیق تعلیق توسط بانک مرکزی ترینیداد و توباگو مشخص نیست.

https://jamaica.loopnews.com/content/bank-jamaica-clarifies-tt-dollar-exchange-suspension

نخست وزیر نگران کمبود نیروی کار است و به واردات کارگر از خارج اشاره می‌کند

نخست وزیر اندرو هولنس بار دیگر به امکان واردات کارگران ماهر برای رفع کمبود نیروی کار در صورت ادامه بهبود اقتصاد جامائیکا اشاره کرده است. وی با اشاره به اینکه واردات کارگران به جامائیکا یک مفهوم بحث برانگیز است، از منتقدان خواست قبل از رد این ایده، گزینه‌های جایگزین را در نظر بگیرند. بر اساس داده‌های موسسه آمار جامائیکا (STATIN) که در ماه اوت منتشر شد، اظهارات نخست‌وزیر در شرایطی بیان شد که نرخ بیکاری جامائیکا 4.5% است. هولنس گفت جامائیکا ممکن است به دلیل کمبود کارگر در بخش ساخت و ساز نیاز به واردات نیروی کار داشته باشد.

https://jamaica.loopnews.com/content/pm-maintains-concerns-over-labour-shortage-hints-worker-imports

جامائیکا یک میلیون دلار برای افزایش سرمایه گذاری‌های زیرساختی دریافت می‌کند

بانک توسعه بین‌آمریکایی (IDB) و دولت جامائیکا یک توافقنامه کمک فنی تسهیلات آماده‌سازی پروژه (PPF) به ارزش 1.25 میلیون دلار برای ایجاد خط لوله پروژه‌های سرمایه‌گذاری در جامائیکا امضا کردند. هدف این قرارداد کمک فنی ، افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت، ترویج شیوه‌های خوب در آماده سازی پروژه و ایجاد ارزش برای پول برای کاربران خدمات دولتی و مبتنی بر زیرساخت است. این ابتکار توسط بانک توسعه جامائیکا با مشارکت IDB اجرا خواهد شد. این ابتکار بخشی از استراتژی کشور گروه IDB برای جامائیکا است که تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی را به عنوان یک اولویت اصلی برجسته کرده و از هدف دولت برای رشد فراگیر سریعتر حمایت می‌کند.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-gets-us1m-boost-increase-infrastructure-investments

سهام Caribbean Flavors میزان ۲۳ درصد افزایش یافت

سهام شرکت عطرهای کارائیب در معاملات بازار بورس جامائیکا (JSE) افزایش قیمت داشت. این سهام با 23 درصد افزایش در 1.30 دلار بسته شد. پس از آن Sygnus Real Estate Financial Limited با 22 درصد افزایش به 11.44 دلار جامائکا رسید. سهام KLE Group با 15 درصد کاهش به 1.23 دلار، Express Catering با 12 درصد کاهش به 3.76 دلار و Mayberry Jamaican Equities با 12 درصد کاهش به 9.08 دلار رسید. شاخص ترکیبی JSE با 959.19 واحد کاهش (0.29 درصد) به 328,132.09 واحد بسته شد و حجم معاملات به 114,886,597 به ارزش 276,520,284.94 دلار جامائیکا رسید.

https://jamaica.loopnews.com/content/caribbean-flavours-stock-gains-23

تورم سالانه در محدوده هدف BOJ باقی می ماند

موسسه آمار جامائیکا (STATIN) گزارش می دهد که تورم سالانه بین اکتبر 2022 و اکتبر 2023 به 5.1 درصد کاهش یافته است. در ماه سپتامبر، تورم 5.9 درصد گزارش شد که در محدوده هدف بانک جامائیکا 4 تا 6 درصد بود و نسبت به نرخ تورم نقطه به نقطه ماه اوت 6.8 درصد کاهش داشت. کاهش تورم سالانه عمدتاً ناشی از کاهش شاخص برای گروه عمده «مسکن، آب، برق، گاز و سوخت» است که در سال 3.5 درصد کاهش یافته و تحت تأثیر کاهش 10.4 درصدی در این شاخص برای گروه «برق، گاز و سایر سوخت‌ها» است که عمدتاً ناشی از کاهش هزینه‌های برق است. کاهش تورم سالانه در بحبوحه افزایش قیمت‌ها برای اقلام بخش‌های غذاها و نوشیدنی‌های غیرالکلی، خدمات رستوران‌ها و اقامتگاه‌ها و اثاثیه، تجهیزات خانگی و تعمیرات معمولی خانه رخ می دهد.

https://jamaica.loopnews.com/content/annual-inflation-stays-within-bojs-target-range

هائیتی :

آریل هنری با عربستان سعودی قرارداد راهبردی امضا کرد

آریل هنری نخست وزیر هائیتی برای شرکت در اجلاس سران کاریکوم-عربستان سعودی که در روزهای 16 و 17 نوامبر برگزار شد به ریاض پایتخت عربستان سعودی سفر کرد. در این اجلاس همکاری بین کشورهای منطقه کارائیب و عربستان، نخست وزیر هائیتی، تفاهم نامه ای را با مدیرعامل صندوق توسعه عربستان، آقای سلطان عبدالرحمن المرشاد، به منظور تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، به ویژه زیرساخت ها، امضا کرد. این یادداشت تفاهم بین‌هائیتی و عربستان سعودی در 16 نوامبر امضا شد. تبادلات بین کشور میزبان و کشورهای حوزه کارائیب، اولین گام در همکاری بین دو کشور است.

https://haiti.loopnews.com/content/ariel-henry-signe-un-accord-strategique-avec-larabie-saoudite

آنتیگوا و باربودا :

آنتیگوا کاهش مالیات بر فروش تعطیلات آخر هفته را در زمان کریسمس اعلام می‌کند

با نزدیک شدن به فصل کریسمس، دولت آنتیگوا و باربودا اعلامیه ای در مورد معافیت سنتی خود از مالیات فروش آنتیگوا باربودا (ABST) اعلام کرده است. در این بیانیه که توسط نخست وزیر گاستون براون منتشر شد، آمده است که به دنبال بررسی رفت و برگشتی اعضای کابینه وی و مقامات وزارت دارایی، 15 تا 17 و 22 دسامبر را به عنوان کاهش ABST از 15 درصد به 5 درصد تعیین کرده اند. این بیانیه خاطرنشان کرد که این کاهش مالیات بر فروش برای تحریک بیشتر اقتصاد در فصل کریسمس طراحی شده است.

https://caribbean.loopnews.com/content/antigua-announces-sales-tax-reduction-weekends-time-christmas

جامعه کشورهای حوزه کارائیب ( کاریکوم ) :

از کشورهای حوزه کارائیب خواسته شد که در هزینه‌های CBI محتاط تر باشند

نایجل چالک، مدیر موقت دپارتمان نیمکره غربی صندوق بین المللی پول (IMF) گفت در حالی که " برنامه شهروندی از طریق سرمایه گذاری " یا (CBI) برای کشورهای کارائیب مهم بوده است، منطقه باید درک کند که درآمد حاصل از این برنامه بسیار فرار است. تحت برنامه CBI، چندین کشور کارائیب به سرمایه گذاران خارجی در ازای آن که آنها سهم قابل توجهی در توسعه اجتماعی-اقتصادی این کشورها داشته باشند، شهروندی ارائه می‌کنند. چالک در یک کنفرانس خبری درباره چشم‌انداز اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب به خبرنگاران گفت که CBI یکی از ویژگی‌های بسیار مهم حوزه کارائیب بوده است و این موسسه مالی مستقر در واشنگتن واقعاً از این طرح حمایت کرده است. آنها درآمدهای مهمی را برای کشور ایجاد می‌کنند و این درآمدها پتانسیل استقرار در طیف وسیعی از مناطق را فراهم می‌کند.

https://caribbean.loopnews.com/content/caribbean-countries-urged-be-more-prudent-cbi-spending

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما