معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ چهارم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حرکت اقتصاد دانمارک به سمت رکود

آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک (Statistics Denmark) نشان می‌دهد رشد اقتصادی این کشور برای دومین فصل متوالی کاهش یافته و اقتصاد دانمارک را وارد یک رکود فنی کرده است. بر اساس آمار منتشر شده، تولید ناخالص داخلی دانمارک در سه ماهه سوم سال جاری، نسبت به سه ماهه قبل به میزان 0.3 درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که در سه ماهه دوم نیز اقتصاد این کشور به میزان قابل توجه 10.6 درصد نسبت به فصل قبل از آن کوچکتر شده بود که عمدتا به دلیل کاهش تولید در بخش داروسازی عنوان شده است. توره استرامر، اقتصاددان ارشد از اتاق بازرگانی دانمارک (DCC) در این خصوص گفت: شکی نیست که اقتصاد دانمارک تحت تاثیر یک رکود فنی واضح قرار گرفته است، اما چشم‌اندازِ اقتصاد، آنقدرها هم که به نظر می‌رسد بد نیست. وی افزود: در حالی که می‌توانیم انتظار دوره‌ای از ادامه کاهش فعالیت‌های اقتصادی را داشته باشیم، نسبت به بازگشت به رشد مثبت در بهار و تابستان 2024 مطمئن هستیم. یپه یول بوره، اقتصاددان ارشد آربایدزبانک نیز گفت: این ارقام نشان دهندۀ این است که اقتصاد از نرخ‌های بهره بالا و کاهش مصرف رنج می‌برد.

منبع: تی وی2

نرخ تورم در پائین‌ترین سطح خود در 3 سال اخیر

طبق گزارش مرکز آمار دانمارک، نرخ تورم این کشور که یک سال قبل به بالاترین میزان خود در 40 سال گذشته، یعنی 10 درصد رسیده بود، اکنون به پایین‌ترین سطح از اواسط سال 2020 رسیده است، به طوری که نرخ تورم ماهانه در ماه اکتبر، منفی 0.1 درصد بوده است که عمدتا به دلیل کاهش قیمت سوخت و برق بوده است. نرخ تورم دانمارک، اکنون هم‌سطح زمانی است که این کشور، رکورد جهانی در بهره بانکی منفی را به خود اختصاص داده بود. به گفته لاس اولسن، اقتصاددان ارشد دنسکه بانک، قیمت مواد غذایی نیز در ماه اکتبر 0.8 درصد کاهش یافته و به مصرف کنندگانی که در خرید مایحتاج دچار مشکل هستند، تقویت مورد نیاز در قدرت خرید را ارائه کرده است. وی در عین حال هشدار داد که نرخ تورم، عمدتا به دلیل افزایش قابل توجه دستمزدها که انتظار آن در یک و نیم سال آینده می‌رود، قطعا دوباره افزایش خواهد یافت.

منبع: تی وی2

افزایش هزینه‌های دولت دانمارک

علیرغم وعده دولت دانمارک برای محدود کردن هزینه‌های عمومی، برنامه اقتصادی 2030 آن که اخیرا منتشر شد، شامل پیشنهادهایی است که هزینه‌های دولت را در چند سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. در حالی که دولت وعده کاهش مالیات بر درآمد را می‌دهد، از سوی دیگر اجازه می‌دهد هزینه‌های عمومی، سالانه به میزان 1.4 درصد افزایش یابد؛ این بدین معناست که دولت در سال 2030 در حدود 58 میلیارد کرون (8.3 میلیارد دلار) بیشتر از امروز هزینه خواهد کرد.

منبع: بی تی

فروش سیستم هویت دیجیتال دانمارک به غول فناوری اطلاعات فرانسه

کارشناسان فناوری اطلاعات در مورد فروش سیستم هویت دیجیتال MitID دانمارکی توسط شرکت ایتالیاتی Nets به شرکت فرانسوی In Groupe به مبلغ 956 میلیون کرون (137 میلیون دلار)، ابراز نگرانی کرده‌اند. میت آی‌دی یک سیستم شناسایی شخصی است که توسط همه ساکنان دانمارک هنگام برقراری ارتباط با بخش عمومی، انجام امور بانکی آنلاین یا خریدهای آنلاین استفاده می‌شود، اما فروش آن توسط یک شرکت ایتالیایی به یک شرکت فرانسوی مورد سوال قرار گرفته است. پروفسور یان دامسگارد، متخصص امور مصرف‌کنندگان از دانشگاه تجاری کپنهاگ در این خصوص گفت: نگرانی‌های عمده‌ای در خصوص جابجایی زیرساخت‌های حیاتی بین شرکت‌های تجاری خارجی وجود دارد. هنریک مولته، خبرنگار فناوری دی آر نیوز نیز هشدار داد که هر گونه مشکل در عملیات میت آی‌دی می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد. وی گفت: یک خرابی طولانی‌مدت یا حمله سایبری بر بخش‌های بزرگی از زندگی روزمره دانمارکی‌ها تأثیر می‌گذارد و می‌تواند صدمات قابل توجهی از جمله در رابطه با اعتماد به خدمات عمومی و دولت را به همراه داشته باشد. اما آژانس دیجیتالی‌سازی در پاسخ به این شبهات، تضمین داده است که استفاده از این سیستم هنوز ایمن است و فروش آن بر افراد، مقامات یا شرکت‌ها تأثیری نخواهد گذاشت.

منبع: دی آر

تائید مالیات حمل‌و‌نقل هوایی

دولت دانمارک، پیشنهادات خود برای مالیات هوانوردی برای کمک به تامین مالی انتقال سبز صنعت هواپیمایی این کشور تا سال 2030 را تایید کرد. طبق اخبار منتشر شده، عوارض جدید بسته به مسافت پرواز، متفاوت خواهد بود و به تدریج از سال 2025 اجرائی خواهد شد. پروازهای طولانی‌مدت (برای نمونه به تایلند یا ژاپن)، 390 کرون (52 یورو) اضافی هزینه خواهد داشت، در حالی که به هزینۀ سفرهای با مسافت متوسط (مانند نیویورک)، 240 کرون (32 یورو) اضافه می‌شود، هزینه اضافی برای پروازهای داخل اروپا نیز 60 کرون (8 یورو) خواهد بود. لارس آگارد، وزیر آب و هوا، انرژی و تاسیسات دانمارک، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: بخش هوانوردی دانمارک باید (مانند همه صنایع دیگر) ردپای آب و هوایی خود را کاهش دهد و به سمت آینده‌ای سبز حرکت کند.

منبع: آلتینگت

سوددهی شرکت وستاس

تراز مالی شرکت جهانی توربین بادی وستاس در سه ماهه سوم سال جاری 28 میلیون یورو سود خالص را نشان می‌دهد که در مقایسه با زیان 171 میلیون یورویی در مدت مشابه سال گذشته، حاکی از وضعیت مناسب این شرکت است. طبق گزارش‌ها، وضعیت مالی شرکت در سال گذشته، ناشی از تورم بالا و محدودیت‌های زنجیره تامین بوده است. هنریک اندرسن، مدیر عامل وستاس، از محرک مثبت در سه ماهه سوم استقبال کرد و گفت این نشان می‌دهد که شرکت در مسیر سودآوری در سال 2023 باقی خواهد ماند.

منبع: تی وی2

حمله سایبری به شرکت‌های انرژی دانمارک

با حمله سایبری گسترده به 22 شرکت در ماه می، زیرساخت‌های حیاتی دانمارک مورد هدف قرار گرفته بود. اکنون دی آر نیوز گزارش می‌دهد که عاملان این حمله، که در بدترین سناریو می‌توانست برق یا گرمایش بیش از 100 هزار خانوار را قطع کند، ناشناخته هستند. سکتورسرت این حمله سایبری را بزرگترین حمله در تاریخ دانمارک توصیف کرد که طی آن، هکرها توانستند جای پایی ایجاد کرده و فایروال‌های شرکت‌های انرژی را کنترل کنند، اما قبل از اینکه بتوانند از دسترسی به زیرساخت‌های حیاتی سوء استفاده کنند، کشف و متوقف شدند.

منبع: بورسن

پیوستن گرینلند به پیمان آب و هوایی پاریس

گرینلند سرانجام با پیوستن به توافقنامه آب و هوایی پاریس موافقت کرد. پارلمان گرینلند این قرارداد را در سال 2021 امضا کرد، اما با روی کار آمدن یک ائتلاف جدید در سال بعد، اجرای این توافق متوقف شد و دستور انجام یک ارزیابی صادر گردید. اکنون این تحقیقات به این نتیجه رسیده که محیط‌زیست و آب و هوا یک موضوع خالص مربوط به گرینلند هستند و دانمارک صلاحیت قضایی در این خصوص ندارد. کالیستات لوند، وزیر کشاورزی، انرژی و محیط‌زیست گرینلند گفت: قانون خودمختاری، اساس الحاق ما به توافقنامه پاریس را تشکیل می‌دهد. ما مردمی‌بومی هستیم که حق تعیین سرنوشت خود را داریم. ما مسئول سیاست آب و هوایی خود هستیم و با این شرایط به توافقنامه پاریس می‌پیوندیم. به گفته وزیر، گام بعدی تهیه استراتژی ملی اقلیم و تعیین اهداف اقلیمی است. او گفت گرینلند می‌تواند برخی از بخش‌ها مانند مواد خام و ماهیگیری را از اهداف اقلیمی در کاهش گازهای گلخانه‌ای حذف کند. مطالعه اخیر دانشگاه کپنهاگ نشان داد که یخچال‌های طبیعی گرینلند با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال ذوب شدن هستند و گرمایش جهانی منجر به افزایش 500 درصدی ذوب این یخچال‌ها در 20 سال گذشته شده است.

منبع: بی تی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما